sivustahuutaja kirjoitti:En nyt kiellä, etteikö ilmainen navi olisi ihan kiva juttu, kuten mp3-soittoäänikin. Dedikoidun navin juttu on kuitenkin käytettävyys, ei sisältö. Sisältöhän on pitkälti sama kuin paperikartassakin, mutta käytettävyys mukavampaa kun ei tule riitaa eukon kanssa.
Dedikoitujen navigaattoreiden parempi käytettävyys on tarkoittanut lähinnä sitä että niissä on perinteisesti ollut ajonaikaiseen käyttöön kännyköiden näppäimistöjä paremmin soveltuva kosketusnäyttö, ja selvästi isompi näyttö. Isompien kosketusnäytöllisten kännyköiden myötä tuo etu poistuu pitkälti.
Mitään muuta kummoista eroa en ole huomannut esim. TomTomin ja Nokia Mapsin käytön välillä kuin tuo ylläoleva (EDIT: tai mainitaan toinen: TomTom löytää satelliitit paljon nopeammin, mutta tuo taitaa olla Nokian tyyppivika, koska esim. Samsungin jotkut GPS-kännykät löytävät satelliitit myös todella nopeasti; A-GPS:n avulla tuota Nokian heikkoutta voi vähän lieventää).
Kännykkänavigaattorin suurimpana etuna on tietysti että se on aina mukana, eikä sitä tarvitse erikseen muistaa ottaa talvipakkasilla mukaan sisälle lämpimään (navigaattoritkaan eivät tykkää siitä että ne jätetään päiväkausiksikin kovaan pakkaseen, alkaa tulla käyntiongelmia jne.).
Kännykkänavigaattorit ovat myös luontevammin yhteydessä verkkoon lisätietojen ja päivitysten saamiseksi, kuka sitä viitsii navigaattoriin omaa datasimmiä ostaa jos puhelimessa on jo sim?
Pitäydyn kannassani, että dedikoidun navin tarvitsijat ostavat sen satkun tai kahden navin autoon jatkossakin. Niissä muissa sovelluksissa nokia sitten kisaa applen ja googlen kanssa eikä tomtomin tai garminin.
Väitän että TomTomit yms. tulevat marginalisoitumaan yhä enemmän vain kovimpien heviuusereiden (taksit yms. ammattikuskit) käyttöön. Tavallinen kansa ei välttämättä enää osta erillisiä navigaattoreita, minullakin Nokia Maps ja Google Maps ovat käytännössä vieneet tarpeen ostaa uusia karttoja TomTomille, varsinkin nyt kun molemmat ovat ilmaisia.