Tulisiko humanitaarinen maahanmuutto lopettaa täysin?

Yleinen lätinä jä kitinä

Tulisiko humanitaarinen maahanmuutto lopettaa täysin?

Ainoastaan geneven pakolaissopimuksen kriteereillä oleskelulupa
12
57%
Voidaan antaa myös sotaa/nälänhätää pakeneville, eli humanitaarisin perustein
5
24%
Edes Geneven sopimuksen ehtojen mukaisille pakolaisille ei turvapaikkaa
4
19%
 
Ääniä yhteensä: 21

Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Tulisiko humanitaarinen maahanmuutto lopettaa täysin?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

NuoriDaavid kirjoitti:Asetamme hetkellisen pienen oman nautintomme ihmishengen pelastamisen edelle.
Vaikka Urpiainen ja minä olemme yhtä itsekkäitä kunniattomia paskiaisia, meillä on kuitenkin rohkeutta myöntää se itsellemme.
Eli siis mun pitäis tuntea moraalista tuskaa. Miksi?
Jos mielestänne toimitte väärin, niin miksi ette toimi toisella tapaa vai parantaako moraalinen tuska jotenkin elämänlaatuanne?
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Tulisiko humanitaarinen maahanmuutto lopettaa täysin?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Vagabondo kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Asetamme hetkellisen pienen oman nautintomme ihmishengen pelastamisen edelle.
Vaikka Urpiainen ja minä olemme yhtä itsekkäitä kunniattomia paskiaisia, meillä on kuitenkin rohkeutta myöntää se itsellemme.
Eli siis mun pitäis tuntea moraalista tuskaa. Miksi?
Jos mielestänne toimitte väärin, niin miksi ette toimi toisella tapaa vai parantaako moraalinen tuska jotenkin elämänlaatuanne?
En mä koe moraalista tuskaa, eikä sunkaan tarvi.

Tosiasioiden tunnustaminen on kuitenkin yleensä hyvä asia. Tietysti, jos oma psyyke ei sitä kestä, on parempi käyttää erilaisia minän puolustusmekanismeja ja elää valheessa.

Mun psyykeni kestää sen, että olen moraaliton kunniaton paskiainen. Kyllä mäkin tietysti jonkinlaista defenssiä käytän. Oma defenssini on "melkein kaikki muutkin on".
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Tulisiko humanitaarinen maahanmuutto lopettaa täysin?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

NuoriDaavid kirjoitti: Tosiasioiden tunnustaminen on kuitenkin yleensä hyvä asia.
Enkai mä ole missään vaiheessa väittänyt pelastavani maailman tai olevani epätietoinen minkälaisissa olosuhteissa maailmalla eletään?
NuoriDaavid kirjoitti:Mun psyykeni kestää sen, että olen moraaliton kunniaton paskiainen.
Mistä sä olet ostanut noin huonon moraalin? Mulla ei ole omani kanssa mitään ongelmia.

Oikeesti. Kuulostaa siltä kun sä yrittäisit noudattaa...ei, siis sähän et noudata, mutta et ole hyväksynyt itseäsi ja omaa arvomaailmaasi, vaan peilaat sitä jonkun muun luomaan arvomaailmaan. Miksi?
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Tulisiko humanitaarinen maahanmuutto lopettaa täysin?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Vagabondo kirjoitti:Mulla ei ole omani kanssa mitään ongelmia.
Se, että et koe moraalisi kanssa minkäänlaista ongelmaa, ei tarkoita, että asiat olisivat ristiriidattomasti kunnossa. Kun laittaa sormet korviin ja lallattaa riittävän kovaa, eivät häiriöäänet kuulu.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Tulisiko humanitaarinen maahanmuutto lopettaa täysin?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

exPertti kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Tosiasioiden tunnustaminen on kuitenkin yleensä hyvä asia. Tietysti, jos oma psyyke ei sitä kestä, on parempi käyttää erilaisia minän puolustusmekanismeja ja elää valheessa.

Mun psyykeni kestää sen, että olen moraaliton kunniaton paskiainen. Kyllä mäkin tietysti jonkinlaista defenssiä käytän. Oma defenssini on "melkein kaikki muutkin on".
Tämä kuvaamasi tosiasioitten tunnustaminen kuvaamassasi muodossa on juuri näitten humanitäärisen avuntarjoajien tarvitsemaa polttoainetta.

Minä ostin tavaran jota en tarvitse vaikka afrikassa joku kuolee nälkään. Annan euron nälkäpäiväkeräykseen ja omatuntoni on taas puhdas seuraavaan ostokertaan.

Nykyajan anekauppaa. Ja rikkaitten maitten köyhien tukea köyhien maitten rikkaille.
Jotenkin kuulosti siltä, että Homer voisi hyvin sanoa näin :)
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Tulisiko humanitaarinen maahanmuutto lopettaa täysin?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Nyt otan moottoripyörän ja lähden espoolaiseen omakotitalooni tuskaa tuntematta.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Tulisiko humanitaarinen maahanmuutto lopettaa täysin?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

NuoriDaavid kirjoitti:
Vagabondo kirjoitti:Mulla ei ole omani kanssa mitään ongelmia.
Se, että et koe moraalisi kanssa minkäänlaista ongelmaa, ei tarkoita, että asiat olisivat ristiriidattomasti kunnossa. Kun laittaa sormet korviin ja lallattaa riittävän kovaa, eivät häiriöäänet kuulu.
Tässä keskustelussa on se ongelma, että vain minä yritän perustella näkökantaani. Vaikka olen pari kertaa kysynyt, niin aika heikosti olen saanut perusteluja, siihen miksi minulla pitäisi olla moraalinen ongelma. Tällä hetkellä tuntuu, että peilaatte jotain kristillistä maailman kuvaa ateistiin, vaikka ette itsekään elä sen mukaan. Vaikuttaa kaksinaismoralistiselta ja tapauskovaiselta käytökseltä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Tulisiko humanitaarinen maahanmuutto lopettaa täysin?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Kotona ollaan. Aika nopee!
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Tulisiko humanitaarinen maahanmuutto lopettaa täysin?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Vagabondo kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
Vagabondo kirjoitti:Mulla ei ole omani kanssa mitään ongelmia.
Se, että et koe moraalisi kanssa minkäänlaista ongelmaa, ei tarkoita, että asiat olisivat ristiriidattomasti kunnossa. Kun laittaa sormet korviin ja lallattaa riittävän kovaa, eivät häiriöäänet kuulu.
Tässä keskustelussa on se ongelma, että vain minä yritän perustella näkökantaani. Vaikka olen pari kertaa kysynyt, niin aika heikosti olen saanut perusteluja, siihen miksi minulla pitäisi olla moraalinen ongelma. Tällä hetkellä tuntuu, että peilaatte jotain kristillistä maailman kuvaa ateistiin, vaikka ette itsekään elä sen mukaan. Vaikuttaa kaksinaismoralistiselta ja tapauskovaiselta käytökseltä.
Ok. Yritetään vielä.

Mennään yksi kohta kerrallaan:

Laitatko toistuvasti 5 euroa omaan henkilökohtaiseen, väliaikaiseen, tarpeettomaan kulutukseesi, vaikka tiedätkin, että voisit sillä rahalla pelastaa ihmishengen?
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Tulisiko humanitaarinen maahanmuutto lopettaa täysin?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

exPertti kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
expertti kirjoitti:Tämä kuvaamasi tosiasioitten tunnustaminen kuvaamassasi muodossa on juuri näitten humanitäärisen avuntarjoajien tarvitsemaa polttoainetta.

Minä ostin tavaran jota en tarvitse vaikka afrikassa joku kuolee nälkään. Annan euron nälkäpäiväkeräykseen ja omatuntoni on taas puhdas seuraavaan ostokertaan.

Nykyajan anekauppaa. Ja rikkaitten maitten köyhien tukea köyhien maitten rikkaille.
Jotenkin kuulosti siltä, että Homer voisi hyvin sanoa näin :)
Onko tuossa jotakin jota et pidä oikeana?
Se, että saat tosiasioiden tunnustamisen kuulostamaan vältettävältä asialta.

"Kids, newer face the facts! It means nothing but trouble!" :)
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Tulisiko humanitaarinen maahanmuutto lopettaa täysin?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

NuoriDaavid kirjoitti:Laitatko toistuvasti 5 euroa omaan henkilökohtaiseen, väliaikaiseen, tarpeettomaan kulutukseesi, vaikka tiedätkin, että voisit sillä rahalla pelastaa ihmishengen?
Mitä kohtaa vastauksesta sä et ymmärrä? Mä oon samaan kysymykseen jo vastannut. En anna koskaan rahaa keräyksiin. Ne saavat antaa, jotka kokevat että täytyy ostaa omatunto puhtaaksi. Ja juu, laitan paljonkin rahaa omaan kulutukseen.

Voisitko sä nyt perustella, miksi tämän pitäisi olla joku moraalinen ongelma?
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Tulisiko humanitaarinen maahanmuutto lopettaa täysin?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Vagabondo kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Laitatko toistuvasti 5 euroa omaan henkilökohtaiseen, väliaikaiseen, tarpeettomaan kulutukseesi, vaikka tiedätkin, että voisit sillä rahalla pelastaa ihmishengen?
Mitä kohtaa vastauksesta sä et ymmärrä? Mä oon samaan kysymykseen jo vastannut. En anna koskaan rahaa keräyksiin. Ne saavat antaa, jotka kokevat että täytyy ostaa omatunto puhtaaksi. Ja juu, laitan paljonkin rahaa omaan kulutukseen.

Voisitko sä nyt perustella, miksi tämän pitäisi olla joku moraalinen ongelma?
No tuota noin. Jos mielestäsi ei ole moraalista ongelmaa laittaa mielummin 5 euroa esim. hiukan kalliimpaan alkoholijuomaan, ja jättää samalla ihminen sen takia kuolemaan, niin uskoakseni perustelut loppuvat.

Urpiainen varmasti osaisi sanoa tämän paremmin, mutta ymmärtääkseni moraalikäsitykset lähtevät jostain perusaksioomista. Esim. ihmishenki on tärkeämpi kuin hiukan laadukkaampi viinipullo. Jos et voi allekirjoittaa, että ihmishenki on arvokkaampi, kuin hiukan laadukkaampi viinipullo, niin uskoaksen sinä olet meistä se, jonka moraali kaipaa kipeäämin tarkistamista.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Tulisiko humanitaarinen maahanmuutto lopettaa täysin?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

exPertti kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Urpiainen varmasti osaisi sanoa tämän paremmin, mutta ymmärtääkseni moraalikäsitykset lähtevät jostain perusaksioomista. Esim. ihmishenki on tärkeämpi kuin hiukan laadukkaampi viinipullo. Jos et voi allekirjoittaa, että ihmishenki on arvokkaampi, kuin hiukan laadukkaampi viinipullo, niin uskoaksen sinä olet meistä se, jonka moraali kaipaa kipeäämin tarkistamista.
Mikä on se voima, joka saa sinut pohtimaan tätä asiaa valitessasi viisi euroa normaalia kalliimpaa viinipulloa? Se on lienee se esitettävä kysymys.
En mä yleensä mieti tuota koskaan.

Ja kuten sanoin, mä pystyn elämään sen tiedon kanssa, että asetan oman pikku hemmotteluni toisen ihmisen elämän yläpuolelle. Myönnän sen ja tunnustan sen ja tiedän, että se on moraalisesti ongelmallista. En mene niin pitkälle, että sanoisin, että se on väärin, mutta se on ongelmallista.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Tulisiko humanitaarinen maahanmuutto lopettaa täysin?

Viesti Kirjoittaja Georgina »

NuoriDaavid kirjoitti:
Laitatko toistuvasti 5 euroa omaan henkilökohtaiseen, väliaikaiseen, tarpeettomaan kulutukseesi, vaikka tiedätkin, että voisit sillä rahalla pelastaa ihmishengen?
Sörkin tänne väliin nyt.
Jos ryhtyy jokaikistä pennostaan miettimään tähän tyyliin niin tämähän on ihan loputon suo. Eihän meistä kukaan oikeasti TARVI elääkseen kuin katon päänsä päälle ja ruokaa, pari vaatekertaa. Loput rahat pitäisi laittaa ihmishenkien pelastamiseen afrikassa? Mihin vedetään raja mikä on "turhaa" kulutusta ja mikä elämisen kannalta välttämätöntä ja minkä käyttämisestä ei pidä potea huonoa omaatuntoa kun ei sillä rahalla pelastakkaan m'Bokoa? ja m'Bokolla on taatusti monta nälkäistä veljeä, siskoa, serkkua, naapuria, kaimaa ja ties mitä, eihän kukaan meistä voi yksin pelastaa heitä kaikkia. Ja vaikka kaikki päättäisivät ryhtyä heitä pelastamaan niin onnistuisiko se sittenkään? Koko kehitysmaiden yhteiskuntarakenne pitäisi saada ihan uuteen kuosiin tilanteen korjaamiseksi. Kestääkö maapallo sitä että jokaisessa maassa siirrytään länsimaiselle elintasolle?

Tottakai jokaisen pitää elämässään tehdä eettisiä valintoja, toiset auttavat hädänalaisia enemmän kuin toiset, ja jotkut kolmannet voivat vielä pitää ihan eri tyyppejä hädänalaisia. Miksi kenenkään pitäisi rasittaa omaa elämäänsä jatkuvalla huonolla omallatunnolla siitä että Afrikassa nähdään nälkää?

On topic: Kiristäisin Suomen pakolaispolitiikkaa huomattavasti. Lisäksi olen sitä mieltä että Suomeen saapuvien pakolaisten perustarpeiden tyydyttäminen pitäisi riittää, yhteiset vastaanottokeskukset ovat kodiksi aivan hyviä. Koulutusta toki tulee tarjota ja sitä mukaa kun pakolaiset kotiutuvat ja alkavat tienata itsekin rahaa he voivat hommata oman kämppänsä. Tähän yhteyteen muistuttaisin että allekirjoittaneen mielestä Suomessa hyysätään liikaa myös oman maan kansalaisia. Kehitysapu on ihan paikallaan, kohdennetaan sitä paikan päälle.
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Tulisiko humanitaarinen maahanmuutto lopettaa täysin?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Georgina kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
Laitatko toistuvasti 5 euroa omaan henkilökohtaiseen, väliaikaiseen, tarpeettomaan kulutukseesi, vaikka tiedätkin, että voisit sillä rahalla pelastaa ihmishengen?
Sörkin tänne väliin nyt.
Jos ryhtyy jokaikistä pennostaan miettimään tähän tyyliin niin tämähän on ihan loputon suo.
Niin. Ei voi kuitenkaan varmaankaan sanoa, että ongelmaa ei ole, koska ongelma on niin vaikea. Toki sillä perusteella voi sanoa, että ongelmaa ei kannata miettiä, mutta ongelma ei kuitenkaan sillä poistu.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Tulisiko humanitaarinen maahanmuutto lopettaa täysin?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

NuoriDaavid kirjoitti:Jos mielestäsi ei ole moraalista ongelmaa laittaa mielummin 5 euroa esim. hiukan kalliimpaan alkoholijuomaan, ja jättää samalla ihminen sen takia kuolemaan, niin uskoakseni perustelut loppuvat.
Just. No multa ei loppunut. Tosin olen jo ne selittänyt, mutta otetaan uudestaan.
Vagabondo kirjoitti:Minusta on täysin käsittämätöntä, että olisin jollain tapaa vastuussa jonkun vieraassa maassa, saati sitten kaukaisessa, olevan henkilön hyvinvoinnista ja elämästä.
Kun jokainen huolehtii läheisistään, eikä tarkoituksella loukkaa toisen henkilökohtaista tai omaisuuden koskemattomuutta, on asiat aika hyvin. En tosin kuvittelekaan, että tämä tilanne toteutuisi maailmanlaajuisesti elinaikanani. Mielestäni kuitenkin riittää, että hoidan oman osani. Hoitakoot muut omansa.
Vagabondo kirjoitti:Tällä hetkellä tuntuu, että peilaatte jotain kristillistä maailman kuvaa ateistiin, vaikka ette itsekään elä sen mukaan. Vaikuttaa kaksinaismoralistiselta ja tapauskovaiselta käytökseltä.
Sä et selvästikään toteuta omaa moraalikäsitystäsi. Oikeastaan ylpeilet sen rikkomisella. Silti sä kuvittelet olevasi tässä jotenkin moraalisempi. Ei oikein vakuuta.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Tulisiko humanitaarinen maahanmuutto lopettaa täysin?

Viesti Kirjoittaja Georgina »

NuoriDaavid kirjoitti:
Niin. Ei voi kuitenkaan varmaankaan sanoa, että ongelmaa ei ole, koska ongelma on niin vaikea. Toki sillä perusteella voi sanoa, että ongelmaa ei kannata miettiä, mutta ongelma ei kuitenkaan sillä poistu.
vanhaa sanontaa mukaillen: Yritän oppia muuttamaan elämässäni ne asiat jotka voin, yritän hyväksyä ne jota en voi ja yritän erottaa nämä kaksi toisistaan.

Omasta mielestäni olen menestyksekkäästi huomannut että en voi pelastaa kaikkia afrikan nälkäisiä. Hyväksyn tämän asian ja sen surullisuudesta huolimatta en aio piehtaroida itsesäälissä päivittäin, enkä itse asiassa edes vuosittain.
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Tulisiko humanitaarinen maahanmuutto lopettaa täysin?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Ongelmahan on sinällään simppeli. Suomeen tulee pakolaisia käytännössä vain turvallisista maista. Meillä ei ole maarajaa minkään konfliktimaan kanssa, jossa olisi nälänhätää jne. Banaanilaivalla Vuosaareen rahtikontissa tulee sormilla laskettava määrä. Jos ei päästetä rajalta sisään, ei ole ongelmaa. Jos päästetään rajalta sisään, ongelmat (ja kustannukset) alkavat.

Ainoa ongelma on siis päättää ketä ja millä edellytyksin päästetään rajalta sisään. Se on asia joka pitäisi ratkaista rationaalisesti, koska globaalisti M'Bokoja on giljoona.
Universaali disclaimer.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Tulisiko humanitaarinen maahanmuutto lopettaa täysin?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Vagabondo kirjoitti: Sä et selvästikään toteuta omaa moraalikäsitystäsi. Oikeastaan ylpeilet sen rikkomisella. Silti sä kuvittelet olevasi tässä jotenkin moraalisempi. Ei oikein vakuuta.
Niin. Mä myönnän, että mun menettelytapani on moraalisesti ongelmallinen. En väitä, että moraalini olisi parempi, mutta olen mielestäni rehellisempi. Vaikkakaan se ei johda mihinkään.

Eli sä etsit mua helpompaa, epärehellisempää ratkaisua. Ei se, että sä et tunne M'bokoa mitenkään vapauta sua tästä ongelmasta.

Onko siis tiivistetysti niin, että sinulla (ja minulla) ei sinun mielestäni ole minkäänlaista moraalista velvollisuutta auttaa meille tuntemattomia ihmisiä.

Jos sinä tai minä kohtaamme kadulla ja toinen meistä makaa loukkaantuneena, toisella ei ole mitään moraalista velvollisuutta auttaa, koska todennäköisesti emme ole sukua?
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Tulisiko humanitaarinen maahanmuutto lopettaa täysin?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Jos mielestäsi ei ole moraalista ongelmaa laittaa mielummin 5 euroa esim. hiukan kalliimpaan alkoholijuomaan, ja jättää samalla ihminen sen takia kuolemaan, niin uskoakseni perustelut loppuvat.
Just. No multa ei loppunut. Tosin olen jo ne selittänyt, mutta otetaan uudestaan.
Sä mitään ole selittänyt, ainakaan perusteluja. Sä olet kertonut, että sä rajaat muut kuin lähipiirisi pois moraalisen harkinnan piiristä, mutta mitään perusteluja tai oikeutusta tälle rajaukselle ei tehdä. Toisin sanoen, sä vain toistat sen kuvauksen, jonka normatiivinen oikeuttaminen on ollut aiheena. Mun mielestä sun ajattelutapasi tässä edustaa sellaista linjaa, että kuten sanoin, en voi edes pitää sitä varsinaisena ajatteluna vaan defenssinä. Sä lallatat sormet korvissa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Tulisiko humanitaarinen maahanmuutto lopettaa täysin?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Georgina kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
Niin. Ei voi kuitenkaan varmaankaan sanoa, että ongelmaa ei ole, koska ongelma on niin vaikea. Toki sillä perusteella voi sanoa, että ongelmaa ei kannata miettiä, mutta ongelma ei kuitenkaan sillä poistu.
vanhaa sanontaa mukaillen: Yritän oppia muuttamaan elämässäni ne asiat jotka voin, yritän hyväksyä ne jota en voi ja yritän erottaa nämä kaksi toisistaan.

Omasta mielestäni olen menestyksekkäästi huomannut että en voi pelastaa kaikkia afrikan nälkäisiä. Hyväksyn tämän asian ja sen surullisuudesta huolimatta en aio piehtaroida itsesäälissä päivittäin, enkä itse asiassa edes vuosittain.
Vaikka et voi pelastaa kaikkia Afrikan nälkäisiä, niin joitakin kuitenkin pystyisit.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Tulisiko humanitaarinen maahanmuutto lopettaa täysin?

Viesti Kirjoittaja Georgina »

NuoriDaavid kirjoitti:
Vaikka et voi pelastaa kaikkia Afrikan nälkäisiä, niin joitakin kuitenkin pystyisit.
Millä perusteella päätetään että ketkä? Paljonko rahaa mun pitää antaa että moraalini on riittävän korkea? Mikä avustusjärjestö on riittävän luotettava? Onko kiellettyä nauttia kaikesta "törsäämästäni" rahasta? Mä meinaan käytän harrastukseen ihan törkeitä summia rahaa, (suhteutettuna tuloihin) sehän on kaikki turhuuteen.

Ja koska minulla ei ole minkäänlaista tunnesidettä keneenkään afrikassa niin voidaanko olettaa että jos vaikka autan siellä kahta lasta niin auttaako se afrikkaa kokonaisuudessaan millään tapaa saavuttamaan paremman elintason kaikille kansalaisilleen? <-- Mikä minua huolettaa enemmän kuin yksittäisen m'Bokon pelastaminen.
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Tulisiko humanitaarinen maahanmuutto lopettaa täysin?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Vaikka saattaa olla turhaa ottaa tähän neekeriorjuus-argumenttia, niin otetaan silti.

Kuvitellaan, että eletään 1800 luvun alkua ja keskustelija A esittää, että orjien pito olisi jotenkin moraalisesti ongelmallista. Keskustelija B kumoaa tämän, koska orjat eivät ole ihmisiä, vaan rinnastettavissa kotieläimiin ja ei muidenkaan kotieläimien pito ole ongelmallista. Keskustelija A koettaa selittää, että kun ne orjat kuitenkin ovat ihmisiä. Keskustelija B kieltäytyy näkemästä mitään ongelmaa, koska hänestä on käsittämätöntä, että neekeriorja rinnastetaan ihmiseen. Ihmiset ovat ihmisiä ja orjat ovat orjia, eivät ihmisiä.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Tulisiko humanitaarinen maahanmuutto lopettaa täysin?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti:Sä mitään ole selittänyt, ainakaan perusteluja. Sä olet kertonut, että sä rajaat muut kuin lähipiirisi pois moraalisen harkinnan piiristä, mutta mitään perusteluja tai oikeutusta tälle rajaukselle ei tehdä.
Mielestäni olen ainakin yrittänyt:
Vagabondo kirjoitti: Kun jokainen huolehtii läheisistään, eikä tarkoituksella loukkaa toisen henkilökohtaista tai omaisuuden koskemattomuutta, on asiat aika hyvin.
urpiainen kirjoitti:Sä lallatat sormet korvissa.
Siltä toi teidänkin viestintä näyttää tännepäin. Heikosti on tullut perusteluita, miksi täysin tuntematon kaukainen henkilö olisi minun vastuulla. Olen esittänyt, että henkilöä lähellä olevat ihmiset, se valtio jonka kansalainen hän on tai ne henkilöt jotka häntä tai hänen omaisuuttaan kaltoin kohtelee olisivat vastuussa hänen hyvinvoinnista. Toistaiseksi ette ole perustelleet miksi näin ei olisi.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Tulisiko humanitaarinen maahanmuutto lopettaa täysin?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Georgina kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
Vaikka et voi pelastaa kaikkia Afrikan nälkäisiä, niin joitakin kuitenkin pystyisit.
Millä perusteella päätetään että ketkä? Paljonko rahaa mun pitää antaa että moraalini on riittävän korkea? Mikä avustusjärjestö on riittävän luotettava? Onko kiellettyä nauttia kaikesta "törsäämästäni" rahasta? Mä meinaan käytän harrastukseen ihan törkeitä summia rahaa, (suhteutettuna tuloihin) sehän on kaikki turhuuteen.

Ja koska minulla ei ole minkäänlaista tunnesidettä keneenkään afrikassa niin voidaanko olettaa että jos vaikka autan siellä kahta lasta niin auttaako se afrikkaa kokonaisuudessaan millään tapaa saavuttamaan paremman elintason kaikille kansalaisilleen? <-- Mikä minua huolettaa enemmän kuin yksittäisen m'Bokon pelastaminen.
Vapauttaako mikään sun kysymyksesi sua moraalisesta vastuusta tehdä jotain?

Helposti voi keksiä tuhat analogiaa. Otetaan yksi: olet yksin isossa veneessä ja meressä on satoja hukkumassa olevia. Selvästikään et pysty yksin pelastamaan kaikkia. Tarkoittaako se, että sinun ei tule kuitenkin yrittää pelastaa niin monta kuin pystyt?
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Vastaa Viestiin