Typerimmät uutiset

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Iso valtio on ihana asia.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.is.fi/viihde/art-2000009601 ... t=promobox

Nainen on tehnyt havainnon, jonka mukaan täytyy ostaa isompia vaatteita, jos nykyiset ovat liian pieniä?!11

Huge if true!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Olen täst'edes kehopositiivinen. Heitin kehonagatiivisuuteni romukoppaaan!
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Kuluttajariita­lautakunta lakkauttaa kiinteät sähkösopimukset
https://www.hs.fi/talous/art-2000009674160.html

Ilmeisesti nuo valopäät eivät ymmärrä, että myyjä on suojannut myyntihetkellä oman positionsa, eli ostanut futuureita. Ei myyjä kykene irtautumaan noista futuureista, jos joku lautakunta saa päähansä kuluttajahinnan olevan "väärä". Tästä syystä myyjillä ei ole oikein muuta vaihtoehtoa kuin lakkauttaa kiinteät sopparit tai ainakin raskaasti rajoittaa niiden myyntiä.

Tavallaan tämä on hyvä asia, koska näin saadaan enemmän joustoa markkinaan. Kiinteän sopparin fanit vaan joutuvat pettymään.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

https://www.iltalehti.fi/keho/a/4d21435 ... a183fd533a
Minulla on pitkin kesää ollut tunne, että jotakin oleellista ja elintärkeää puuttui. Ei puutu enää. Klassikko, legenda ja kantaisä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Pääkirjoitus: Suomen työmarkkinat ovat erikoisessa solmussa
https://www.iltalehti.fi/paakirjoitus/a ... e0ba75ad2e

Suomen työmarkkinoilla on saatu seurata hämmästyttävää kehitystä. Työnantajat ovat jo muutaman vuoden ajan raportoineet ennätysmäisen suuresta työvoimapulasta. Samaan aikaan maassa on valtavasti työttömiä.

TEM:n mukaan noin 140 000 työttömällä on koulutus tai ammattitaito, jolle ei ole enää kysyntää työmarkkinoilla. Siksi työllisyyspolitiikassa huomio olisi kohdistettava työttömien kouluttamiseen erityisesti niille aloille, joissa podetaan työvoimapulaa.

Voi hyvä luoja... Ei kai kukaan täysjärkinen osta tuota "ei koulutusta" paskaa? Työttömät eivät mene töihin, koska seinästä saa saman rahan helpommalla. Mikään täydennyskoulutus ei tule ongelmaa ratkaisemaan, ellei kannustimia paranneta (lue: ruoskaa lisätä).
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 25.07.2023 22:12Voi hyvä luoja... Ei kai kukaan täysjärkinen osta tuota "ei koulutusta" paskaa? Työttömät eivät mene töihin, koska seinästä saa saman rahan helpommalla. Mikään täydennyskoulutus ei tule ongelmaa ratkaisemaan, ellei kannustimia paranneta (lue: ruoskaa lisätä).
Ruoskaa pitäisi lisätä, osa-aikatyön tekemistä saada kannattavammaksi ja alentaa työn verokiilaa.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ vuosi-inflaatio vs kvartaali. Voisi uutidoida inflaation selkeämminkin kun suurin osa ei edes ymmärrä infaatiota.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Joo. Käytännössä inflaatio oli ennallaan. Eli oikea otsikko olisi ollut "inflaatiosta ei muutosta".
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Taas päivittelyjuttu sukupuolittuneista ammateista
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009668074.html

Tasa-arvon lisääntyminen lisää ammattien sukupuolittumista, koska sukupuolet voivat vapaasti hakeutua ammatteihin, joihin löytyy aitoa kiinnostusta. Haave sukupuolten jakautumisesta tasaisesti eri ammatteihin on ideologista itsensä kusettamista.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Tasa-arvon vastaista, että ihmiset valitsevat itselleen haluamansa alan!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Jokainen saa valita mitä haluaa! Mutta tämä on todiste rakenteellisesta sorrosta! Naisille pitää maksaa lisää palkkaa miesvaltaisilla aloilla kunnes jakauma on vähintään 45/55!
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 10.08.2023 10:37 Tasa-arvon lisääntyminen lisää ammattien sukupuolittumista, koska sukupuolet voivat vapaasti hakeutua ammatteihin, joihin löytyy aitoa kiinnostusta.
Onko siis Suomessa niin, että ammattien sukupuolittuminen on isossa kuvassa kasvanut esimerkiksi noin itsenäisyyden aikana?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 10.08.2023 10:53 ^ Jokainen saa valita mitä haluaa! Mutta tämä on todiste rakenteellisesta sorrosta! Naisille pitää maksaa lisää palkkaa miesvaltaisilla aloilla kunnes jakauma on vähintään 45/55!
Palkan suhteen mun käsittääkseni on kuitenkin niin, että ammattialojen sukupuolisen segregaation lisäksi sukupuolten "selittämätön" palkkaero - siis kun vakioidaan ammattialan, iän jne. suhteen - on kuitenkin edelleen olemassa ja merkittävä, vaikkakin aika pieni (tämän THL:n sivun mukaan joku 5-6,5 %: https://thl.fi/fi/web/sukupuolten-tasa- ... -palkkaero).
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Onko tuossa vakioitu perhevapaiden vaikutus työuran pituuteen?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 10.08.2023 11:18 ^Onko tuossa vakioitu perhevapaiden vaikutus työuran pituuteen?
En tiedä. Mä en ole harrastanut tätä tematiikkaa ollenkaan vakavasti. Mutta väitetään, että sukupuolen lisäksi "muut vaikuttavat tekijät on vakioitu".
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 10.08.2023 11:20
James Potkukelkka kirjoitti: 10.08.2023 11:18 ^Onko tuossa vakioitu perhevapaiden vaikutus työuran pituuteen?
En tiedä. Mä en ole harrastanut tätä tematiikkaa ollenkaan vakavasti. Mutta väitetään, että sukupuolen lisäksi "muut vaikuttavat tekijät on vakioitu".
Juu.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Standardiargumenttihan on, miksi työantajat eivät siis palkkaa ensisijaisesti naisia, koska saavat heiltä saman työpanoksen miehiä halvemmalla.

Voi tietysti olla, että työnantajat ovat tyhmiä. Mutta joku fiksu rahanahne työantajahan saisi tästä hyvän kilpailuedun.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 10.08.2023 11:10 Palkan suhteen mun käsittääkseni on kuitenkin niin, että ammattialojen sukupuolisen segregaation lisäksi sukupuolten "selittämätön" palkkaero - siis kun vakioidaan ammattialan, iän jne. suhteen - on kuitenkin edelleen olemassa ja merkittävä, vaikkakin aika pieni (tämän THL:n sivun mukaan joku 5-6,5 %: https://thl.fi/fi/web/sukupuolten-tasa- ... -palkkaero).
Joskus TEK:in palkkaero oli joku 3% ja tuossa ei oltu huomioitu palkattomia ylitöitä, joita miehet tekivät saman tutkimuksen mukaan tuplasti. Kun ylityöt huomioi rahana, niin ero kutistui muistaakseni 1,5%.

Tuokaan THL selvitys ei huomioi ylitöitä tai palkattomia ylitöitä. Kuitenkin jokainen oikeassa elämässä töissä ollut tietää, että se työntekijä, joka viimeistelee sen sen tarjouksen illalla on vahvemmilla palkkaneuvotteluissa kuin se, joka lähti padel-tunnille.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 10.08.2023 11:29 Standardiargumenttihan on, miksi työantajat eivät siis palkkaa ensisijaisesti naisia, koska saavat heiltä saman työpanoksen miehiä halvemmalla.

Voi tietysti olla, että työnantajat ovat tyhmiä. Mutta joku fiksu rahanahne työantajahan saisi tästä hyvän kilpailuedun.
Kun olet sosiaalisoturi, niin maailma ei perustu meritokratiaan ja markkinoihin, vaan valtaan ja sortoon. Patriarkaaliset työnantajat sortavat naisuhreja, koska niillä on valtaa. Vallan ansiosta nuo sortavat rakenteet myös pärjäävät markkinoilla. Puudildojen heikko menestys verrattuna kaivoskoneisiin on tuosta hyvä esimerkki. Kveerikahvilan konkurssi on toinen esimerkki. Aidoilla tasa-arvoisilla markkinoilla kahvila olisi tehnyt parempaa tulosta kuin kylmä ja miesvaltainen Supercell.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 10.08.2023 11:36
James Potkukelkka kirjoitti: 10.08.2023 11:29 Standardiargumenttihan on, miksi työantajat eivät siis palkkaa ensisijaisesti naisia, koska saavat heiltä saman työpanoksen miehiä halvemmalla.

Voi tietysti olla, että työnantajat ovat tyhmiä. Mutta joku fiksu rahanahne työantajahan saisi tästä hyvän kilpailuedun.
Kun olet sosiaalisoturi, niin maailma ei perustu meritokratiaan ja markkinoihin, vaan valtaan ja sortoon. Patriarkaaliset työnantajat sortavat naisuhreja, koska niillä on valtaa. Vallan ansiosta nuo sortavat rakenteet myös pärjäävät markkinoilla. Puudildojen heikko menestys verrattuna kaivoskoneisiin on tuosta hyvä esimerkki. Kveerikahvilan konkurssi on toinen esimerkki. Aidoilla tasa-arvoisilla markkinoilla kahvila olisi tehnyt parempaa tulosta kuin kylmä ja miesvaltainen Supercell.
Joo, voi tosiaan olla, että tässä on jonkinlainen perustavanlaatuinen ero lähestymistavassa empiirisen tutkimuksen yuottamiin havaintoihin.

Toiset vaikuttavat tuntevan vetoa sellaiseen kulmaan, jossa ajatellaan, että systemaattinen tutkimus saattaa paljastaa joitain arkikokemuksessa heikosti näyttäytyviä rakenteellisia tekijöitä, jotka haittaavat yhteiskunnan rationaalista ja tehokasta toimintaa tuottamalla epäoptimaalisia hierarkioita. Tästä kulmasta esimerkiksi nämä palkkatasa-arvon tutkimustulokset ehdottavat, että tähän tematiikkaan saattaisi kannattaa paneutua tarkemmin kehittääkseemme yhteiskuntaamme paremmaksi.

Toiset sitten omaksuvat enemmän sellaisen tohtori Pangloss -kulman (tai ehkä Kitinässä Homie-kulman?), jonka mukaan historia on päättynyt, elämme parhaassa mahdollisessa maailmassa, mahdolliset hierarkiat ja muut rakenteet ovat optimaalisia suhteessa luonnollisiin kykyihimme ja asemiimme. Kaikki tätä näkökulmaa häiritsevät empiiriset tutkimustulokset selitetään pois toinen toistaan mielikuvituksellisemmilla ad hoc -oletuksilla ja lisäteorioilla, joilla status quon optimaalisuudesta ja luonnollisuudesta voidaan pitää kiinni.

Tähänhän on tultu tässä tematiikassa - ja vastaavissa kysymyksissä - aiemminkin: viewtopic.php?p=802160#p802160
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Mitä ajattelet standardiargumentista?

Itse en oikein jaksa uskoa, ettei joku älykäs ja rahanahne työantaja palkkaisi vain naisia ja nauraisi koko matkaa pankkiin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^^
Tässä on useita mahdollisuuksia jatkotutkimukseen:
- Voidaan mitata saman alan yritysten kesken selittämätöntä palkkaeroa ja katsoa hakeutuvatko naiset sellaisiin yrityksiin, jossa selittämätön ero on pienin. Jos eivät hakeudu, niin ehkä selittämätön palkkaero ei olekaan selittämätön, vaan esim. suuren palkkaeron firmoissa on tarjolla jotain naisten arvostamia etuja.
- Voidaan mitata saman alan yritysten kesken selittämätöntä palkkaeroa ja katsoa pärjäävätkö pienen palkkaeron firmat paremmin onnistuessaan värväämään parhaat naiset toimialalta, joita kuitenkin on ihan pirustiu, koska naiset dominoivat koulututettujen massaa.
- Olisi myös mielenkiintoista tietää, mikä suhteellinen palkkataso pienen ja suuren selittämättömän eron firmoissa. Eli maksaako kuitenkin jomman kumman tyyppinen firma keskimäärin parempaa palkkaa?

Tuollaisten tutkimusten avulla päästäisiin kauemmas loputtomasta jossittelusta.

Meidän firmassa olisi tarjolla duunia täsmälleen samalla palkalla päteville naisille. Parempaa tiliä on tiedossa kuin monella naisvaltaisella alalla. Hommat nyt on vähän teknistä, raskasta ja mahdollisesti reissutyötä. Mutta nuori vahva itsenäinen nainen kyllä voittaa nuo haasteet helposti.
Vastaa Viestiin