Typerimmät uutiset
-
- Kitisijä
- Viestit: 25814
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Typerimmät uutiset
Helsingin liikenteessä kuoli viime vuonna kaksi ihmistä. Vuonna -75 50.
Eli vuoden -75 jälkeen on varmaankin monta asiaa tehty oikein. Yksi niistä asioista mm. nopeuksien laskeminen.
http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005034813.html
Onko kaksi kuolemaa sitten liikaa, sopivasti vai liian vähän? Omasta mielestäni ei pidä ajatella, että nopeuksia ainakaan pitäisi nostaa. Pitääkö niitä laskea? Haluammeko laskea luvun esim yhteen tai nollaan? Demokraattisesti valitut päättäjät ovat valinneet nopeusrajoituksien laskemisen. Demokratia on paska systeemi, mutta kun muut ovat vielä huonompia.
Omasta mielestäni on selvää, että mitä pienempi keskinopeus on, sitä vähemmän ihmisiä keskimäärin kuolee liikenteessä ja sitä vittumaisempaa autoilu on.
Eli vuoden -75 jälkeen on varmaankin monta asiaa tehty oikein. Yksi niistä asioista mm. nopeuksien laskeminen.
http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005034813.html
Onko kaksi kuolemaa sitten liikaa, sopivasti vai liian vähän? Omasta mielestäni ei pidä ajatella, että nopeuksia ainakaan pitäisi nostaa. Pitääkö niitä laskea? Haluammeko laskea luvun esim yhteen tai nollaan? Demokraattisesti valitut päättäjät ovat valinneet nopeusrajoituksien laskemisen. Demokratia on paska systeemi, mutta kun muut ovat vielä huonompia.
Omasta mielestäni on selvää, että mitä pienempi keskinopeus on, sitä vähemmän ihmisiä keskimäärin kuolee liikenteessä ja sitä vittumaisempaa autoilu on.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 23545
- Liittynyt: 15.08.2005 8:41
Re: Typerimmät uutiset
Peljonko mielestäsi nopeuksien tiputtaminen 40 -> 30 tiputtaa keskinopeuksia?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
- Kitisijä
- Viestit: 21482
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Typerimmät uutiset
^ 2016 kuoli 2 ihmistä helsingin liikenteessä. Noiden ihmisten arvo on n. 8 meur. Jos päivässä käytetään matkoihin vaikka tunti ja siihen tulee 10 min lisää 100.000 ihmiselle, niin aika kalliiksi tulee kuolemien vähentäminen.
-
- Kitisijä
- Viestit: 25814
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Typerimmät uutiset
^En kyllä usko, että suunniteltu nopeusrajoituksien tiukentaminen lisäisi 100 000:n ihmisen työmatkaa 10 minuutilla. Lisäksi kannattaisi laskea mukaan myös loukkaantumiset, niiden aiheuttamat sairauspoissaolot ja hoitokustannukset.
Ps. Enhän minä tätä nopeusrajoituksien laskua ole päättänyt enkä vaikuttanut siihen edes välillisesti, kun en äänestä Helsingin vaaleissa. En myöskään osaa sanoa, kannatanko vai vastustanko sitä.
Olen vain huomannut, että monesti mun oma watutus vähenee, kun pyrin paremmin ymmärtämään, miksi jokin päätös tehdään.
Ps. Enhän minä tätä nopeusrajoituksien laskua ole päättänyt enkä vaikuttanut siihen edes välillisesti, kun en äänestä Helsingin vaaleissa. En myöskään osaa sanoa, kannatanko vai vastustanko sitä.
Olen vain huomannut, että monesti mun oma watutus vähenee, kun pyrin paremmin ymmärtämään, miksi jokin päätös tehdään.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 25814
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Typerimmät uutiset
helsingin kaupunki taisi sanoa, että ei ollenkaan?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 21482
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Typerimmät uutiset
[quote="James Potkukelkka" post_id=739272 time=15.
Olen vain huomannut, että monesti mun oma watutus vähenee, kun pyrin paremmin ymmärtämään, miksi jokin päätös tehdään.
[/quote]
Helpottiko kun sinulle kertottiin, että tavoite on vähentää kuolemia kahdesta vähempään?
Olen vain huomannut, että monesti mun oma watutus vähenee, kun pyrin paremmin ymmärtämään, miksi jokin päätös tehdään.
[/quote]
Helpottiko kun sinulle kertottiin, että tavoite on vähentää kuolemia kahdesta vähempään?
-
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 9488
- Liittynyt: 23.09.2010 9:38
Re: Typerimmät uutiset
Sivujuonteena todettakoon, että Helsinki suunnittelee laskevansa rajoitukset sille tasolle, mikä näyttää olleen käytäntö jo pitkään ainakin Espoon näillä nurkilla. Asuinkadut on 30 ja pääkadut sitten porrastetusti siitä ylöspäin 40, 50 tai 60 kadusta, sijainnista ja liikenteellisestä asemasta riippuen. Täällä on toki näiden lisäksi sitten moottoritiet joita pitkin pääsee huristelemaan vähän reippaammin lähiöstä toiseen.
Toki noita ei näytä kukaan täällä valvovan ja +10km/h vauhdilla tuntuu jäävän jonon keulimmaiseksi, joten ilmeisesti ihmiset ei koe vallitsevia rajoituksia kovin mielekkäiksi. Ylinopeuksista ei ilmeisesti myöskään ole koitunut merkittävää haittaa, kun asiaa ei ole katsottu tarpeelliseksi valvoa.
Toki noita ei näytä kukaan täällä valvovan ja +10km/h vauhdilla tuntuu jäävän jonon keulimmaiseksi, joten ilmeisesti ihmiset ei koe vallitsevia rajoituksia kovin mielekkäiksi. Ylinopeuksista ei ilmeisesti myöskään ole koitunut merkittävää haittaa, kun asiaa ei ole katsottu tarpeelliseksi valvoa.
Viimeksi muokannut Vagabondo, 15.09.2017 12:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
- Kitisijä
- Viestit: 23545
- Liittynyt: 15.08.2005 8:41
Re: Typerimmät uutiset
Helsingin kaupunki on oikeassa, kaikki ajavat edelleen yli viittäkymppiä (ellei ruuhka).
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
- Kitisijä
- Viestit: 25814
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Typerimmät uutiset
Helpottiko kun sinulle kertottiin, että tavoite on vähentää kuolemia kahdesta vähempään?sivustahuutaja kirjoitti: ↑15.09.2017 12:57 [quote="James Potkukelkka" post_id=739272 time=15.
Olen vain huomannut, että monesti mun oma watutus vähenee, kun pyrin paremmin ymmärtämään, miksi jokin päätös tehdään.
[/quote]
En osaa sanoa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 6253
- Liittynyt: 17.02.2011 13:04
Re: Typerimmät uutiset
Ihan vapaasti, mutta sun argumentaatio on aivan kertakaikkisen hanurista. Puhut jostain tehtaan lattian 2 tonnin schaibasta, lentoliikenteen turvallisuudesta vrt. taajamaliikenne ja siitä kuinka ihmisiä kuolee vähemmän, jos ajetaan hiljempaa. Kaikki nuo ovat aivan täyttä paskaa.James Potkukelkka kirjoitti: ↑15.09.2017 12:50 Ps. Enhän minä tätä nopeusrajoituksien laskua ole päättänyt enkä vaikuttanut siihen edes välillisesti, kun en äänestä Helsingin vaaleissa. En myöskään osaa sanoa, kannatanko vai vastustanko sitä.
Olen vain huomannut, että monesti mun oma watutus vähenee, kun pyrin paremmin ymmärtämään, miksi jokin päätös tehdään.
Jos kuolonuhreja on kaksi vuosittain (itseasiassa vähemmän kuin arvelin) niin luultavasti tuolla rajoitusten laskulla saavutetaan pari kuolonuhria vähemmän kymmenessä vuodessa. Käytännössä ei mitään muutosta: promillen sadasosia.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
-Atticus Fetch, Californication
-
- Kitisijä
- Viestit: 14934
- Liittynyt: 23.08.2011 9:23
- Paikkakunta: 7th heaven
Re: Typerimmät uutiset
Kaikista kuolleista ja loukkaantuneista jalankulkijoista yli kolmannes oli 65- vuotiaita tai sitä iäkkäämpiä. Suojatiellä menehtyneistä jalankulkijoista yli puolet ja loukkaantuneista joka kolmas oli 65 –vuotias tai sitä iäkkäämpi.
Poistetaan yli 65-vuotiaat liikenteestä niin saadaan kaikkein aikojen parannus. Kuolemat puolittuu ilmaiseks!
Poistetaan yli 65-vuotiaat liikenteestä niin saadaan kaikkein aikojen parannus. Kuolemat puolittuu ilmaiseks!
Universaali disclaimer.
-
- Kitisijä
- Viestit: 25814
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Typerimmät uutiset
Eiköhän sun nyt diplomi-insinöörinä ja laivaston upseerina pitäisi aika helposti pystyä ymmärtämään, ettäelco kirjoitti: ↑15.09.2017 13:05Ihan vapaasti, mutta sun argumentaatio on aivan kertakaikkisen hanurista. -- kuinka ihmisiä kuolee vähemmän, jos ajetaan hiljempaa. Kaikki nuo ovat aivan täyttä paskaa.James Potkukelkka kirjoitti: ↑15.09.2017 12:50 Ps. Enhän minä tätä nopeusrajoituksien laskua ole päättänyt enkä vaikuttanut siihen edes välillisesti, kun en äänestä Helsingin vaaleissa. En myöskään osaa sanoa, kannatanko vai vastustanko sitä.
Olen vain huomannut, että monesti mun oma watutus vähenee, kun pyrin paremmin ymmärtämään, miksi jokin päätös tehdään.
Siinä vaiheessa kun todistat eo. kaavan pätemättömäksi, lupaan tulla Nobel-palkinnon juhliesi jatkoille myöntämään, että olin väärässä. Pitääkö jo laittaa frakki tilaukseen?
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 15.09.2017 13:47. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 25814
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Typerimmät uutiset
Niin. JOs miehille määrättäisiin öinen ulkonaliikkumiskielto, silläkin olisi hyvin paljon positiivisia turvallisuusvaikutuksia.So Hard kirjoitti: ↑15.09.2017 13:09 Kaikista kuolleista ja loukkaantuneista jalankulkijoista yli kolmannes oli 65- vuotiaita tai sitä iäkkäämpiä. Suojatiellä menehtyneistä jalankulkijoista yli puolet ja loukkaantuneista joka kolmas oli 65 –vuotias tai sitä iäkkäämpi.
Poistetaan yli 65-vuotiaat liikenteestä niin saadaan kaikkein aikojen parannus. Kuolemat puolittuu ilmaiseks!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 6253
- Liittynyt: 17.02.2011 13:04
Re: Typerimmät uutiset
Kansantaloudellisesti kannattaisi pikemminkin lisätä nopeuksia!So Hard kirjoitti: ↑15.09.2017 13:09 Kaikista kuolleista ja loukkaantuneista jalankulkijoista yli kolmannes oli 65- vuotiaita tai sitä iäkkäämpiä. Suojatiellä menehtyneistä jalankulkijoista yli puolet ja loukkaantuneista joka kolmas oli 65 –vuotias tai sitä iäkkäämpi.
Poistetaan yli 65-vuotiaat liikenteestä niin saadaan kaikkein aikojen parannus. Kuolemat puolittuu ilmaiseks!
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
-Atticus Fetch, Californication
-
- Kitisijä
- Viestit: 16736
- Liittynyt: 27.10.2005 17:37
Re: Typerimmät uutiset
Niin, siis kaupungin omissa laskelmissa (https://www.hel.fi/uutiset/fi/kaupunkiy ... nnitellaan) ehdotettu muutos vähentäisi 20 henkilövahinkoihin johtanutta onnettomuutta vuosittain nykyiseen verrattuna, jolloin pudotusta olisi 13 % osuuksilla, joilla nopeusrajoitusta laskettaisiin, ja 4 % koko tieverkon tasolla.James Potkukelkka kirjoitti: ↑15.09.2017 12:50 En kyllä usko, että suunniteltu nopeusrajoituksien tiukentaminen lisäisi 100 000:n ihmisen työmatkaa 10 minuutilla. Lisäksi kannattaisi laskea mukaan myös loukkaantumiset, niiden aiheuttamat sairauspoissaolot ja hoitokustannukset
Matka-ajat eivät tosiaan laskisi esityksen mukaan juuri lainkaan, mutta tähän ei esityksen mukaan ole syynä yleinen piittaamattomuus rajoituksista, vaan se, että muutos on niin vähäinen. Itse pidän argumenttia kaupunkitilan viihtyisyyden (melu, esim. teiden ylitettävyys jalan) myös ihan merkittävänä tekijänä.
En tiedä, ovatko esityksen laskelmat vähemmän uskottavia kuin Kitinän automiesten vakaumus, mutta minusta perustelut kuulostavat aika vahvoilta. Voimakasta kantaa minulla ei tähän ole, mutta luettuani esityksen varmaan äänestäisin sen hyväksymisen puolesta, jos olisin kaupungin luottamustehtävässä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
- Kitisijä
- Viestit: 21482
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Typerimmät uutiset
^ ei tuossa nyt ole oikein logiikka kohdallaan. Jos nopeusrajoitusten lasku ei vaikuta nooeuksiin, niin miten vahingot vähenisivät nopeuksien laskiessa?
-
- Kitisijä
- Viestit: 6253
- Liittynyt: 17.02.2011 13:04
Re: Typerimmät uutiset
Paljonko melu vähenee 40->30 muutoksella?
Paljonko muutosten toteuttaminen maksaa?
Paljonko muutosten toteuttaminen maksaa?
Viimeksi muokannut elco, 15.09.2017 14:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
-Atticus Fetch, Californication
-
- Kitisijä
- Viestit: 14934
- Liittynyt: 23.08.2011 9:23
- Paikkakunta: 7th heaven
Re: Typerimmät uutiset
Minuutti työpäivässä 100.000 matkustajalle on 49.000 työpäivää joka kuluu autossa/bussissa istuessa. Jos Helsingin liikenteessä loukkaantuu 400 immeistä vuodessa, siitä 4% vähennys tarkoittaa 16 loukkaantumista vähemmän. Vaikka jokainen loukkaantunut olisi koko vuoden pois töistä, saadaan siitä vain 3500 työpäivää. Kahden kuolemantapauksen vähentyminen 4% tarkoittaa edelleen kahta kuolemantapausta. En nyt ihan merkittävästi paljon huonompaa business casea keksi kuin tämän hyötysuhde.
Universaali disclaimer.
-
- Kitisijä
- Viestit: 25814
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Typerimmät uutiset
Olisiko niin, että suuri osa kolareista tapahtuu aikana, jolloin ruuhka ei rajoita nopeutta, vaan nopeusrajoitus. Ts suurimman liikennesuoritteen aikana ruuhka rajoittaa nopeutta jo nyt samalle tasolle kuin uudet rajoitukset, joten nopeusrajoituksen lasku ei vaikuta silloin ja kun ruuhka-ajan ulkopuolella ajetaan vähemmän, keskinopeudet eivät niin paljoa laske. Tämä siis vain mahdollisena selityksenä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 25814
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Typerimmät uutiset
Ainakin tarvittava moottoritehohan kasvaa nopeuden neliössä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 6253
- Liittynyt: 17.02.2011 13:04
Re: Typerimmät uutiset
Frakin tilaaminen nobel-juhliin olisi kyllä linjassa muun typeryyden kanssa. Semminkin kun nobelia tuosta on vaikea voittaa, koska kaava on jo todistettu vääräksi muuan Einsteinin toimesta - eikä muuten irronnut silläkään nobelia.James Potkukelkka kirjoitti: ↑15.09.2017 13:11
Eiköhän sun nyt diplomi-insinöörinä ja laivaston upseerina pitäisi aika helposti pystyä ymmärtämään, että
Siinä vaiheessa kun todistat eo. kaavan pätemättömäksi, lupaan tulla Nobel-palkinnon juhliesi jatkoille myöntämään, että olin väärässä. Pitääkö jo laittaa frakki tilaukseen?
Kinastelu siitä kannattaako relativistista liike-energian lisäystä ottaa huomioon kaupunkinopeuksissa on itse asiassa hämmentävän hyvä analogia tässä esittämääsi argumentaatioon. Tixin työaikalaskelma tuossa yllä on ehkä viisi kertaluokkaa relevantimpi pohdiskelu kuin perustella äärimmäisen harvinaisten tapahtumien (henkilövahinkokolari selvinpäin rajoitusten mukaan kantakaupungissa) välttämistä liike-energian vähentämisellä.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
-Atticus Fetch, Californication
-
- Kitisijä
- Viestit: 16736
- Liittynyt: 27.10.2005 17:37
Re: Typerimmät uutiset
Luin kaupungin esitystä siten, että siinä ajateltiin tyypillisten matka-aikojen riippuvan siitä, miten liikenne etenee pää- ja kokoajakaduilla, ja niihin ei tässä juurikaan puututtaisi (tai matka-ajan määräävät ruuhkat). Nopeuksia laskettaisiin tonttikaduilla, jotka ovat niin pieni osa tyypillisestä automatkasta, että nopeuden lasku 40->30 ei vaikuta juurikaan matka-aikaan, mutta kylläkin jalankulkijoiden päälle ajamiseen.sivustahuutaja kirjoitti: ↑15.09.2017 14:25 ^ ei tuossa nyt ole oikein logiikka kohdallaan. Jos nopeusrajoitusten lasku ei vaikuta nooeuksiin, niin miten vahingot vähenisivät nopeuksien laskiessa?
Viimeksi muokannut urpiainen, 15.09.2017 15:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
- Kitisijä
- Viestit: 16736
- Liittynyt: 27.10.2005 17:37
Re: Typerimmät uutiset
Pari desibeliä korkeintaan vertailtaessa tasaista vauhtia ajavia autoja. Mutta pointti tietenkin onkin lisätä tasaista vauhtia ajamista ja lyhentää meluhaittaa eniten aiheuttavia kiihdytyksiä.
Tässähän on tarkoitus jatkaa aiempaa muutosta. Silloin kertakulu mutoksista oli 300 000 euroa, ja laskennallinen säästö onnettomuuskustannuksissa 5 000 000 vuodessa (https://www.hel.fi/hel2/ksv/Aineistot/L ... ngissa.pdf). Saman tyyppinen h/k-analyysi/toive tässäkin kai on taustalla.Paljonko muutosten toteuttaminen maksaa?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
- Kitisijä
- Viestit: 6253
- Liittynyt: 17.02.2011 13:04
Re: Typerimmät uutiset
Mikään daven/kaupungin esittämässä argumentaatiossa ei estäisi saman tien menemästä nyt esitetystä tonttikaduilla 10 tai 20km/h alaspäin: kaikki samat argumentit pätevät. Siis sinnehän mennään muutenkin nykytrendillä kymmenen vuoden sisään, jolleivät itseajavat autot ehdi ensin.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
-Atticus Fetch, Californication
-
- Kitisijä
- Viestit: 25814
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Typerimmät uutiset
Näinhän se on, Nobel tuli valosähköisestä ilmiöstä.elco kirjoitti: ↑15.09.2017 14:47Frakin tilaaminen nobel-juhliin olisi kyllä linjassa muun typeryyden kanssa. Semminkin kun nobelia tuosta on vaikea voittaa, koska kaava on jo todistettu vääräksi muuan Einsteinin toimesta - eikä muuten irronnut silläkään nobelia.James Potkukelkka kirjoitti: ↑15.09.2017 13:11
Eiköhän sun nyt diplomi-insinöörinä ja laivaston upseerina pitäisi aika helposti pystyä ymmärtämään, että
Siinä vaiheessa kun todistat eo. kaavan pätemättömäksi, lupaan tulla Nobel-palkinnon juhliesi jatkoille myöntämään, että olin väärässä. Pitääkö jo laittaa frakki tilaukseen?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja