Typerimmät uutiset

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
So Hard
Kitisijä

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 23.08.2024 14:27Tähän ongelmaan on helppo ratkaisu. Vaikutetaan markkinaan riittävän voimakkaasti. Käytännössä lekureita pitää kouluttaa niin massiivinen määrä, että terveyskeskusduuni muuttuu riittävän monelle parhaaksi optioksi.
Niin kauan kun olemassa on nettotuloon 20% lisän tuova veroetu, mikään määrä ei riitä siihen. Suomi ei ole suljettu kupla, täällä koulutettu lääkäri voi hyvin mennä Norjaan tai Saksaan jos täällä on tarjolla paskat ehdot ja siellä hyvät.

Oleellista on se, että oy-järjestelyllä samasta määrästä työtä saa merkittävästi enemmän fyrkkaa omaan fikkaan. Ihminen motivoituu rahalla.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

So Hard kirjoitti: 23.08.2024 14:28 Yritätkö nyt tosissasi väittää, että lainsäädäntöä lääkäripalvelujen tarjoamisesta ei voida kirjoittaa ilman että se koskee mäkkäreitä? Franchising -yrittäjä ei toimi yksin vaan pyörittää palkollisia. Itse itsensä työllistävä lääkäri joka tekee hommia toisen lukuuna ja toisen brändillä olisi melkein nykylainsäädännön toisella tulkinnalla voitu katsoa työsuhteen veronkierroksi.
Voihan sitä 5 lekuria perustaa yhtä lekuria vastaavan firman ja toimia muuten kuin 1 lekurin firma? Jos 5 ei riitä, niin sitten 10.
sivustahuutaja
Kitisijä

So Hard kirjoitti: 23.08.2024 14:30 Niin kauan kun olemassa on nettotuloon 20% lisän tuova veroetu, mikään määrä ei riitä siihen. Suomi ei ole suljettu kupla, täällä koulutettu lääkäri voi hyvin mennä Norjaan tai Saksaan jos täällä on tarjolla paskat ehdot ja siellä hyvät.
Nyt en ymmärrä lainkaan. Miten veroedun poisto estää Norjaan tai Saksaan menon?
So Hard
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 23.08.2024 14:32Voihan sitä 5 lekuria perustaa yhtä lekuria vastaavan firman ja toimia muuten kuin 1 lekurin firma? Jos 5 ei riitä, niin sitten 10.
Jos kaikki toimivat kuitenkin käytännössä vuokrasuhteessa pörriäiseen, ei sillä ole merkitystä onko 1, 10 vai 20.
Universaali disclaimer.
James Potkukelkka
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 23.08.2024 14:28
James Potkukelkka kirjoitti: 23.08.2024 14:12Tietenkin tuollainen laki voidaan säätää, mutta sitten se tosiaan koskee kaikkia. Suomi on täynnä vuokratiloissa toimivia franchicing-yrittäjiä.
Yritätkö nyt tosissasi väittää, että lainsäädäntöä lääkäripalvelujen tarjoamisesta ei voida kirjoittaa ilman että se koskee mäkkäreitä? Franchising -yrittäjä ei toimi yksin vaan pyörittää palkollisia. Itse itsensä työllistävä lääkäri joka tekee hommia toisen lukuuna ja toisen brändillä olisi melkein nykylainsäädännön toisella tulkinnalla voitu katsoa työsuhteen veronkierroksi.
Nykytila on onneksi koeponnistettu KKO:ssa.

Aika pian lääkäri-franchising-yrittäjät kehittävät virityksen, jossa palkkaavat itselleen esim. vo-hoitajat jonkin kolmannen oy:n kautta, jos on pakko olla työntekijöitä.

Mitä mieltä olet kiinteistövälittäjistä, joista suuri osa on franchising-yrittäjiä?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
James Potkukelkka
Kitisijä

So Hard kirjoitti: 23.08.2024 14:30

Oleellista on se, että oy-järjestelyllä samasta määrästä työtä saa merkittävästi enemmän fyrkkaa omaan fikkaan. Ihminen motivoituu rahalla.
Juu. Ehkä pitäisi laskea palkkaveroa?
So Hard
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 23.08.2024 14:33
So Hard kirjoitti: 23.08.2024 14:30 Niin kauan kun olemassa on nettotuloon 20% lisän tuova veroetu, mikään määrä ei riitä siihen. Suomi ei ole suljettu kupla, täällä koulutettu lääkäri voi hyvin mennä Norjaan tai Saksaan jos täällä on tarjolla paskat ehdot ja siellä hyvät.
Nyt en ymmärrä lainkaan. Miten veroedun poisto estää Norjaan tai Saksaan menon?
Sinun teoriasi oli se, että kun yksityisellä on valtava veronkiertoetu julkiseen, se poistuu sillä että koulutetaan jättimäärä lääkäreitä. Minusta olisi yksinkertaisempaa poistaa yksityisen veronkiertoetu. Minä en usko että joku jää tänne tekemään yksityisellä 5000 € palkalla töitä jos ruotsista saa 10000 €. Nyt lääkäri saa yksityisellä oy-järjestelyllä niin hyvän nettoansion, että julkisella ei ole mitään saumaa kilpailla ansiotasolla.
Universaali disclaimer.
So Hard
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 23.08.2024 14:36
Tietysti pitäisi. Lisäksi listaamattomien yhtiöiden verovapaa osinko pitäisi poistaa.

En usko että kumpikaan toteutuu, koska mikään puolue ei aja mitään kokonaisetua vaan osaryhmien etuja.
Viimeksi muokannut So Hard, 23.08.2024 14:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Universaali disclaimer.
James Potkukelkka
Kitisijä

So Hard kirjoitti: 23.08.2024 14:39
James Potkukelkka kirjoitti: 23.08.2024 14:36
Tietysti pitäisi. Lisäksi listaamattomien yhtiöiden verovapaa osinko pitäisi poistaa.
:9mm:
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 23.08.2024 14:27 Tähän ongelmaan on helppo ratkaisu. Vaikutetaan markkinaan riittävän voimakkaasti. Käytännössä lekureita pitää kouluttaa niin massiivinen määrä, että terveyskeskusduuni muuttuu riittävän monelle parhaaksi optioksi.
Vaikka siinä on varmaan kaikenlaisia ymmärrettäviä tekijöitä välissä, vähän ihmettelen, että virolaiset lääkärit ja ulkomailla opsikelevat suomalaiset (ns. kuudes lääkis) ole vaikuttaneet tilanteeseen enempää. Muuten olen toki sitä mieltä, että ehkä ei nyt olisi tarvinnut lisätä kelakorvausta, ja ehkä sitä verotustakin voisi miettiä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
James Potkukelkka
Kitisijä

Omistamisesta tuli mieleen, että onhan mun firmalla kuitenkin 7 numeroinen nettovarallisuus, eli aika paljon se omistaa, vaikka ei omistakaan toimitilojaan. Toimeksiantajia on vuodessa vähintään satoja. Jos itse maksava potilas pörriäisen tiskillä lähtee maksamatta, en saa euroakaan. Vaikeaksi menee säätää, mitä juuri tarkalleen pitää omistaa, minkälainen yrittäriski pitää olla ja kuinka monelta pitää saada rahaa, jotta kruunataan yrittäjäksi.
sivustahuutaja
Kitisijä

So Hard kirjoitti: 23.08.2024 14:37 Sinun teoriasi oli se, että kun yksityisellä on valtava veronkiertoetu julkiseen, se poistuu sillä että koulutetaan jättimäärä lääkäreitä. Minusta olisi yksinkertaisempaa poistaa yksityisen veronkiertoetu. Minä en usko että joku jää tänne tekemään yksityisellä 5000 € palkalla töitä jos ruotsista saa 10000 €. Nyt lääkäri saa yksityisellä oy-järjestelyllä niin hyvän nettoansion, että julkisella ei ole mitään saumaa kilpailla ansiotasolla.
Ei tuossa ole mitään logiikkaa. Jos lääkärien ansiot jostain syystä laskevat, niin he menevät sinun mukaasi Ruotsiin. Silloinhan he menevät Ruotsiin myös veroedun poistuessa. Tällöin osa yksityisen kysynnästä siirtyy julkiselle ja lääkäripula pahenee.
sivustahuutaja
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: 23.08.2024 14:43 Vaikka siinä on varmaan kaikenlaisia ymmärrettäviä tekijöitä välissä, vähän ihmettelen, että virolaiset lääkärit ja ulkomailla opsikelevat suomalaiset (ns. kuudes lääkis) ole vaikuttaneet tilanteeseen enempää. Muuten olen toki sitä mieltä, että ehkä ei nyt olisi tarvinnut lisätä kelakorvausta, ja ehkä sitä verotustakin voisi miettiä.
Tuon linkin aikaan 2017 joka kymmenes lääkäri oli ulkomaalaistaustainen.
https://www.laakarilehti.fi/ajassa/ajan ... eskukseen/

10% ei ole paljoa, varsinkaan kun samaan aikaan sisäänottomäärät ovat olleet kontrollissa. Ei siis kannata ajatella, että lääkäreitä tuli ulkomailta 10% enemmän kuin mitä lekureita muuten olisi ollut.

Lekureita on joku 22 000 ja vuodessa koulutetaan joku 700. Tuosta nähdään, että koulutusmäärän tuplaaminen lisää lekureiden kokonaismäärää aika hitaasti. Tuosta syystä puhun massiivisesta lisäyksestä. Mielestäni koulutettujen määrän tuplaus on massiivista, koska pitää ne tilat ja henkilökuntakin jostain hommata.
urpiainen
Kitisijä

Ymmärrän, että ulkomaalaisia on Viron lisäksi jo ihan kielitaitosyistä (tai hankalan kielen ja matalan palkan yhdistelmän takia) hankala saada, mutta kun lääketieteellinen koulutus on niin kysyttyä (ja kallista), vähän ihmettelen, että emme saa vapaamatkustettua lähettämällä/ajamalla vielä enemmän suomalaisia ulkomaille koulutettaviksi? Olisi tavallaan helpompi tapa lisätä massiivista koulutusta kuin lisätä koulutuskapasiteettia Suomessa. Ehkä suomalaiset eivät rohkene lähteä opiskelemaan ulkomaille vieraalla kielellä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Ei kai suomessa hyvöksytyksi lääkäriksi ole misään helppo kouluttautua. Ymmärtääkseni lekurin koulutus on kaikkialla vaativimmasta päästä. Siihen kun lisää kielen ja kulttuurin, niin ehkä niitä ulkomailla kouluttautumaan kykeneviä ei ole kovin paljoa. Ja jos olet se juuri ja juuri riman ylittänyt, niin ehkä se terveyskeskuslekurin palkka ei ole niin ylivoimainen lakimieheeen tai dippainssiin nähden.
James Potkukelkka
Kitisijä

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010687601.html

Munkin arviomaailma on, että veroja tulee maksaa mahdollisimman paljon. En toki noudata arvomaailmaani. Meillä taitaa olla Sannan kanssa sama suunta? Etkot Kämpissä!1
sivustahuutaja
Kitisijä

^ Selkärangatonta. Lupaan maksaa kaikki verot täysimääräisesti ministeriön minulta tilaamista kotivideoista. Olen niin hyvä ihminen.
urpiainen
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 10.09.2024 14:02 https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010687601.html

Munkin arviomaailma on, että veroja tulee maksaa mahdollisimman paljon. En toki noudata arvomaailmaani. Meillä taitaa olla Sannan kanssa sama suunta? Etkot Kämpissä!1
Tästä on varmaan ollut aiemminkin puhetta, mutta mun mielestä olisi esimerkiksi aivan koherentti kanta, että kannattaa yleisesti tuloveroprosentin nostoa yhdellä yksilöllä, mutta ei silti maksa tuloistaan vapaaehtoisesti enemmän kuin tällä hetkellä vaaditaan.
sivustahuutaja
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: 10.09.2024 14:32 Tästä on varmaan ollut aiemminkin puhetta, mutta mun mielestä olisi esimerkiksi aivan koherentti kanta, että kannattaa yleisesti tuloveroprosentin nostoa yhdellä yksilöllä, mutta ei silti maksa tuloistaan vapaaehtoisesti enemmän kuin tällä hetkellä vaaditaan.
Ei kai tuosta ole kyse, vaan siitä miten lakia noudattavat firmat ja yrittäjät on ensin leimattu veronkiertäjiksi, mutta sitten kun itse tekee samaa, niin se onkin ok. Moraaliton moraaliposeeraus on rumaa.
urpiainen
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 10.09.2024 14:38
urpiainen kirjoitti: 10.09.2024 14:32 Tästä on varmaan ollut aiemminkin puhetta, mutta mun mielestä olisi esimerkiksi aivan koherentti kanta, että kannattaa yleisesti tuloveroprosentin nostoa yhdellä yksilöllä, mutta ei silti maksa tuloistaan vapaaehtoisesti enemmän kuin tällä hetkellä vaaditaan.
Ei kai tuosta ole kyse, vaan siitä miten lakia noudattavat firmat ja yrittäjät on ensin leimattu veronkiertäjiksi, mutta sitten kun itse tekee samaa, niin se onkin ok. Moraaliton moraaliposeeraus on rumaa.
Jos noin olisi, niin sitten. Mutta tuskin on. Olen aika varma, että demarien kanta on pääsääntöisesti ollut, että listaamattomien yritysten osinkoverotuksen huojennuksesta pitäisi luopua systeemitasolla, siis poistaa tämä mahdollisuus, eikä niin, että pidetään säännöt ennallaan, mutta moralisoidaan ihmiset olemaan käyttämättä tätä mahdollisuutta.
sivustahuutaja
Kitisijä

^Marin on mm tweetannut: ”Mitä jos veropakolaisuudesta/veronkierrosta seuraisi kansalaisuuden menetys tai muu vastaava rangaistus.”
urpiainen
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 10.09.2024 14:53 ^Marin on mm tweetannut: ”Mitä jos veropakolaisuudesta/veronkierrosta seuraisi kansalaisuuden menetys tai muu vastaava rangaistus.”
Riippuen vähän mitä toi sun "mm" tarkoittaa, tulkitsen, että käytettävissä olevin tiedoin olin oikeassa ja sun ratkiriemukas Marin-pilkkasi ilmeisen typerää. Marinin toiminta tuskin on minkään demarien tai Marinin itsensä virallisen tai huolellisemman linjauksen vastaista. Twitter-heitto lienee perustelua tulkita siten, että hän kritisoi niitä, jotka lähtevät veropakolaiseksi ulkomaille tai syyllistyvät "veronkiertoon", joka kai yleiskielessä on sellaista vähintään puolirikollista sumplailua eikä vallitsevaa käytäntöä listaamattomien yhtiöiden osinkoverotuksen suhteen, joka on ihan normaalia verosuunnittelua eikä mitään veronkiertoa.
sivustahuutaja
Kitisijä

^ Kaikki laillinen on verosuunittelua, eikä veronkiertoa.
urpiainen
Kitisijä

Hesarin kommentti oli ihan osuva: https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010688022.html

Edit. Ehkä tämä on demarien hämmästyttävän cunning plan. Tiedämme, että okeisto vihaa ja vastustaa Marinia yli kaiken puhtaaseen irrationaalisuuteen asti. Nyt kun listaamattomien yritysten osinkoverotuksen huojennukset hyödyttävät Marinia, on halukkuus huojennuksen poistoon varmasti merkittävässä kasvussa äijien keskuudessa.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Kirjoitushan missaa koko pointin. Marin on kohkannut arvoista, jolloin hänen pitäisi toimia sen mukaisesti ja tehdä enemmän kuin lain minimi. Marin on itse esim. peräänkuuluttanut sellaista yritysvastuuta, joka on jotain muuta kuin lain noudattamista.

Yritysten verosuunnittelua puolustavat ovat taas systemaattisesti sanoneet, että yritys ei tee mitään moraalista vääryyttä toimiessaan lain antamissa puitteissa. Miksi siis näiden tahojen pitäisi peukuttaa Marinia, jos he ovat itse toimineet puheidensa mukaisesti ja Marin ei ole?