Kysymys tosiaan huono. "käytös" voi olla esim. sitä, että lyö toista henkilöä nyrkillä. Silloin on itse ansainnut väkivallan kohteeksi joutumisen.”Naiset voivat ansaita heihin kohdistuvan väkivallan esimerkiksi tietynlaisella pukeutumisella, käytöksellä tai ulkonäöllä.”
Typerimmät uutiset
-
- Kitisijä
Re: Typerimmät uutiset
https://yle.fi/a/74-20124404
Nothing dramatic happens at the tipping point. That just means Amoc is then doomed and it will slowly die, but that process could take 50 to 100 years.
-
- Kitisijä
^
Olet vain toksinen maskuliini.
Minusta "Ihmiset voivat ansaita heihin kohdistuvan väkivallan esimerkiksi tietynlaisella pukeutumisella, käytöksellä tai ulkonäöllä.” pitää paikkansa. Jos kauppatieteilija menee frakissa kukkoilemaan ja vittuilemaan nakkarille, niin pian on nenä poskella. Tuo on ihan itse ansaittu tapahtuma. Jos joku kiipeää katolle pelleilemaan ja putoaa, niin sekin oli ansaittua.
Kysymyksen ongelma onkin tuo "ansaita", jota käytetään sellaisissakin tilanteissa, joissa tapahtumaan ei sisälly mitään hyvää tai oikeaa. Ei se ole oikein, että joku tippuu katolta ja vammautuu. Kuitenkin tuollaisiin usein todetaan "Sen siitä saa, kun menee katolle pelleilemään".
Olet vain toksinen maskuliini.
Minusta "Ihmiset voivat ansaita heihin kohdistuvan väkivallan esimerkiksi tietynlaisella pukeutumisella, käytöksellä tai ulkonäöllä.” pitää paikkansa. Jos kauppatieteilija menee frakissa kukkoilemaan ja vittuilemaan nakkarille, niin pian on nenä poskella. Tuo on ihan itse ansaittu tapahtuma. Jos joku kiipeää katolle pelleilemaan ja putoaa, niin sekin oli ansaittua.
Kysymyksen ongelma onkin tuo "ansaita", jota käytetään sellaisissakin tilanteissa, joissa tapahtumaan ei sisälly mitään hyvää tai oikeaa. Ei se ole oikein, että joku tippuu katolta ja vammautuu. Kuitenkin tuollaisiin usein todetaan "Sen siitä saa, kun menee katolle pelleilemään".
-
- Kitisijä
Mä en aidosti tiedä, mitä ansaita tuossa kysymyksessä tarkoittaa. Onko se sitä, että pitää hyväksyä joku seuraus ikään kuin hintana käytöksestään?
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
-
- Kitisijä
Noin itse ymmärrän. Ongelma vaan on siinä, että termiä käytetään sekä sellaisissa tilanteissa, että termin käyttäjä pitää tapahtumaa oikeutettuna, sekä sellaisessa, että tapahtuma on seurausta tietoisesti otetusta tarpeettomasta riskistä.Ylermi Ylihankala kirjoitti: 14.11.2024 9:09 Onko se sitä, että pitää hyväksyä joku seuraus ikään kuin hintana käytöksestään?
Kysymys olisi ollut parempi kolmessa osassa:
On oikeutettua käyttää väkivaltaa henkilöä kohtaan, joka pukeutuu tietyllä tavalla
On oikeutettua käyttää väkivaltaa henkilöä kohtaan, joka puhuu tietyllä tavalla
On oikeutettua käyttää väkivaltaa henkilöä kohtaan, joka käyttäyy tietyllä tavalla
-
- Kitisijä
Ansaita termin moniselitteisyyttä tukee se, että samassa kyselyssä 90% sanoi naisiin kohdistuvan väkivallan olevan aina väärin. (Tuokin on mielestäni ongelmallinen tulos, koska silloin poliisin tai armeijan naisiin kohdistama väkivalta on _aina_ väärin).
-
- Kitisijä
Aiheeseen liittyen:
Perhebarometri kertoi viime viikolla, että miehet kokevat parisuhteissa enemmän väkivaltaa kuin naiset. Tekijät varoittavat ottamasta tulosta koko totuutena. Samoin kannattaa suhtautua kohutulokseen miesten asenteista.
https://www.hs.fi/tiede/art-2000010821054.html
Perhebarometri kertoi viime viikolla, että miehet kokevat parisuhteissa enemmän väkivaltaa kuin naiset. Tekijät varoittavat ottamasta tulosta koko totuutena. Samoin kannattaa suhtautua kohutulokseen miesten asenteista.
https://www.hs.fi/tiede/art-2000010821054.html
-
- Kitisijä
Korjatkaa, jos olen väärässä, lähinnä jos sosiaalismoraalinen kompassini on ricci. Toistan vielä alla varsinaisen kysymyksen.
"Ihmiset voivat ansaita heihin kohdistuvan väkivallan esimerkiksi tietynlaisella pukeutumisella, käytöksellä tai ulkonäöllä."
Mielestäni kysymys on hieman provosoiva, asenteellinen ja tarkoituksellisesti triggeröi tässä jotakin.
"Ihmiset voivat ansaita heihin kohdistuvan väkivallan esimerkiksi tietynlaisella pukeutumisella, käytöksellä tai ulkonäöllä."
Mielestäni kysymys on hieman provosoiva, asenteellinen ja tarkoituksellisesti triggeröi tässä jotakin.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
-
- Kitisijä
^ ja ^^“ Väkivallan vastaisen kampanjan osana teetettyyn, markkinointitoimiston toteuttamaan kyselyyn olisi terveellistä suhtautua edes pienellä osalla sitä kriittisyyttä, jolla Väestöliiton tutkijat kohtelevat omaa tutkimustaan.”
Nothing dramatic happens at the tipping point. That just means Amoc is then doomed and it will slowly die, but that process could take 50 to 100 years.
-
- Kitisijä
Onhan se noinkin, koska kyselystä selvästi paistaa läpi pelin henki. Se on sitten vastaajan pedanttisuudesta kiinni, miten vastaa yksittäiseen kysymykseen. Joku rientää tähän selittämään, että "kaikkihan ymmärtää mistä on kyse", mutta itselläni on tapana vastata firman ulkopuolisiin kyselyisin kysymyksen typeryyden edellyttämällä tavalla, jos nyt ylipäätään vastaan mitään.Ylermi Ylihankala kirjoitti: 14.11.2024 9:42 Mielestäni kysymys on hieman provosoiva, asenteellinen ja tarkoituksellisesti triggeröi tässä jotakin.
-
- Kitisijä
Mulla on myös (urpiaisen autismiksi nimittämä piirre), että monesti tulkitsen erilaiset lauseet kirjaimellisesti. Toki yleensä osaan arvata, mihin kysyjä tai ohjeen antaja pyrkii, mutta protestoin huonoja ohjeita ja kysymyksiä vastaan jättäen tulkinnan pois.sivustahuutaja kirjoitti: 14.11.2024 9:47Onhan se noinkin, koska kyselystä selvästi paistaa läpi pelin henki. Se on sitten vastaajan pedanttisuudesta kiinni, miten vastaa yksittäiseen kysymykseen. Joku rientää tähän selittämään, että "kaikkihan ymmärtää mistä on kyse", mutta itselläni on tapana vastata firman ulkopuolisiin kyselyisin kysymyksen typeryyden edellyttämällä tavalla, jos nyt ylipäätään vastaan mitään.Ylermi Ylihankala kirjoitti: 14.11.2024 9:42 Mielestäni kysymys on hieman provosoiva, asenteellinen ja tarkoituksellisesti triggeröi tässä jotakin.
-
- Kitisijä
^
Jos kysyjä ammatikseen laatii kyselyitä, niin hän ansaitsee huonot vastaukset huonoihin kysymyksiin.
Jos kysyjä ammatikseen laatii kyselyitä, niin hän ansaitsee huonot vastaukset huonoihin kysymyksiin.
-
- Kitisijä
Joo, ihme autisteja taas virtuaalinen tupa täynnä. Tämä on asennetutkimus, jossa tutkitaan ihmisten normatiivisia asenteita eri asioita kohtaan. Ei tässä tietenkään yritetä selvittää todennäköisyyksiä saada turpaansa erilaisissa tilanteissa, vaan missä mitassa ihmiset pitävät väkivaltaa hyväksyttävänä siten, että uhri on moraalisessa mielessä ansainnut väkivaltaisen kohtelun. Todella hurjaa, että vastaajat vastaavat näin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
- Kitisijä
Mua haukuttiin just autistiksi virtuaalituvassa Joku just tunkeutui mun turva-alueelle! Joku just ansaitsee väkivaltaa
-
- Kitisijä
Joo, olet oikeassa, häpeän ja pahoittelen ableistista kielenkäyttöäni. Kohtuutonta puolestani liittää typeryys autismiin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
- Kitisijä
Miksi tässä sitten kysyttiin ihan muuta?urpiainen kirjoitti: 14.11.2024 10:01 Ei tässä tietenkään yritetä selvittää todennäköisyyksiä saada turpaansa erilaisissa tilanteissa, vaan missä mitassa ihmiset pitävät väkivaltaa hyväksyttävänä siten, että uhri on moraalisessa mielessä ansainnut väkivaltaisen kohtelun. Todella hurjaa, että vastaajat vastaavat näin.
Jos haluttiin kysyä moraalsista mielistä, niin kyssärit olisivat olleet:
- On moraalisesa mielessä oikein, että tietyllä tavalla pukeutuvaan kohdistetaan väkivaltaa
- On moraalisesa mielessä oikein, että tietyllä tavalla puhuvaan kohdistetaan väkivaltaa = huutaa "vitun neekeripaskat, teidät pitäs kaikki tappaa!
- On moraalisesa mielessä oikein, että tietyllä tavalla käyttäytyvään kohdistetaan väkivaltaa = lyö ja toinen lyö takaisin
-
- Kitisijä
Samasta kyselystäurpiainen kirjoitti: 14.11.2024 10:01 Joo, ihme autisteja taas virtuaalinen tupa täynnä. Tämä on asennetutkimus, jossa tutkitaan ihmisten normatiivisia asenteita eri asioita kohtaan. Ei tässä tietenkään yritetä selvittää todennäköisyyksiä saada turpaansa erilaisissa tilanteissa, vaan missä mitassa ihmiset pitävät väkivaltaa hyväksyttävänä siten, että uhri on moraalisessa mielessä ansainnut väkivaltaisen kohtelun. Todella hurjaa, että vastaajat vastaavat näin.
Lähde https://www.hs.fi/tiede/art-2000010821054.htmlTästä päästään takaisin kysymykseen väkivallan ansaitsemisesta. Kysymys ja sen tulos on tulkinnanvarainen kaikessa muussa paitsi siinä, että joka viidennen vastaajan mielestä nainen voi jollakin tavalla ansaita väkivaltaa.
Sekin on ristiriidassa kyselyn toisen tuloksen kanssa. Samoista vastaajista 90 prosenttia ilmoitti ajattelevansa, että naisiin kohdistuva väkivalta on aina väärin.
Luonnollisesti nainen joskus ansaitsee väkivaltaa ja naiseen kohdistuva väkivalta on jossain tilanteessa erittäin tarpeellista ja mahdollisimman nopeasti.
Näin tyhmien kyselyiden esittäminen on älyllistä väkivaltaa.
-
- Kitisijä
Joo, lienee selvää, että intressiorganisaation markkinointitoimistolla teettämää läpyskää ei pitäisi kutsua tutkimukseksi. Ilmeisen huonosti tehdyltähän se vaikuttaa, eikä siinä liene juuri tieteellisen tutkimuksen kriteerejä täytetty. Silti on potentiaalisesti kiinnostava, sanoisinko vaikka heikko signaali, että niin moni vastaa näin pelottavasti kyselyyn, ja että itsejulistautuneet klassiset liberaalit kokevat tarvetta selitellä tätä hirveyttä parhain päin.
-
- Kitisijä
^
Jos meillä on samassa kysyelyssä tuo 90%, niin mihin oma partaveitsesi asettuu?
EDIT: tässä on muuten sellainen selittävä tekijä, että minä ja dave olemme aika epäsovinnollisia. Meitä ei siis kiinnostaa vastata huonoon kyselyyn "oikein" kyselyn tekijää miellyttääksemme. Miellyttämisenhaluisemmat taas miettivät, että tätä tuo kysyjä varmaan tarkoitti ja raksii halutun vastauksen.
EDIT: tässä on muuten sellainen selittävä tekijä, että minä ja dave olemme aika epäsovinnollisia. Meitä ei siis kiinnostaa vastata huonoon kyselyyn "oikein" kyselyn tekijää miellyttääksemme. Miellyttämisenhaluisemmat taas miettivät, että tätä tuo kysyjä varmaan tarkoitti ja raksii halutun vastauksen.
-
- Kitisijä
En tunnista urppiksen luonnehdintoja edellenkään itseeni sopiviksi tässä keskustelussa. Haluan heti eroon väkivaltaleimoista ja muista kauheuksista.
-
- Kitisijä
Mun mielestä kirjoitin jo suurin piirtein oman asenteeni edelliseen viestiini tähän ketjuun. En ole juuri tutustunut kyselyyn, mutta tänne linkattujen juttujen perusteella en pitäisi sitä kovin luotettavana. Korkeintaan tuo esiin heikkoja signaaleja asioista, joita voisi ehkä tutkia paremmin, että onko siellä oikeasti jotain liikettä epätoivottavaan suuntaan. Yleisestihän yhteiskunnan väkivaltaisuus on koko ajan kehittynyt parempaan suuntaan. Sitä taustaa vasten on vähän erikoista, että tämän mukaan joka kymmenes ei lähtökohtaisesti tuomitse naisiin kohdistuvaa väkivaltaa, ja kysyttäessä sitä, ansaitseeko nainen joskus väkivaltaisen kohtelunsa, joka viides (vai miten se oli) ei suhtaudu tähän oletusarvon mukaisesti hyvin kielteisesti, vaan alkaa päinvastoin miettiä skenaarioita, joissa tosiaan olisi ihan oikein lyödä ärsyttävää naista turpaan. Outoa ja vähän pelottavaa, voisi selvittää fiksummin. Oma lukunsa ovat sitten nämä sankarit, jotka ovat jotenkin ylpeitä omasta epäsovinnaisesta kriittisyydestään, ja ovat halukkaita signaloimaan sitä niin paljon, että sivutuotteena ongelmitta signaloivat myös myönteistä suhtautumista perheväkivaltaa kohtaan.sivustahuutaja kirjoitti: 14.11.2024 10:55 ^
-
- Kitisijä
Mistä tiedät, että he ajattelivat noin? Ehkä he ajattelivat sankarillista poliisia, joka haavoittuneena tulitaistelussa ampuu päiväkodin joukkoampujan lisäuhrien säästämiseksi? Etkö välitä pienistä lapsista?!urpiainen kirjoitti: 14.11.2024 12:30 , vaan alkaa päinvastoin miettiä skenaarioita, joissa tosiaan olisi ihan oikein lyödä ärsyttävää naista turpaan
-
- Kitisijä
Mä haluan tässä irtisanoutua kaikesta väkivallasta. Väkivalta on /c:stä ja sitä käyttävät haisevat /c:lle.
-
- Kitisijä
Etkö halua pelastaa pieniä lapsia joukkoampujalta?!Ylermi Ylihankala kirjoitti: 14.11.2024 13:31 Mä haluan tässä irtisanoutua kaikesta väkivallasta. Väkivalta on /c:stä ja sitä käyttävät haisevat /c:lle.
-
- Kitisijä
En mä voi kaikkea tehdä. Supersankarit jää työttömiksi.James Potkukelkka kirjoitti: 14.11.2024 13:52Etkö halua pelastaa pieniä lapsia joukkoampujalta?!Ylermi Ylihankala kirjoitti: 14.11.2024 13:31 Mä haluan tässä irtisanoutua kaikesta väkivallasta. Väkivalta on /c:stä ja sitä käyttävät haisevat /c:lle.
-
- Kitisijä
Mähän just kirjoitin, että pitäisi selvittää tarkemmin, mistä on kyse!James Potkukelkka kirjoitti: 14.11.2024 12:43Mistä tiedät, että he ajattelivat noin? Ehkä he ajattelivat sankarillista poliisia, joka haavoittuneena tulitaistelussa ampuu päiväkodin joukkoampujan lisäuhrien säästämiseksi? Etkö välitä pienistä lapsista?!urpiainen kirjoitti: 14.11.2024 12:30 , vaan alkaa päinvastoin miettiä skenaarioita, joissa tosiaan olisi ihan oikein lyödä ärsyttävää naista turpaan