Lcd, led vai plasma?

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Lcd, led vai plasma?

Viesti Kirjoittaja Gat »

Silmäklaseja tarvitsematon 3D-näyttö on keksitty jo ajat sitten, niin sanottu volumetrinen eli volumetric (googlatkaa ite) näyttö eli display. Sellaisessa läpinäkyvän kuvun alla pyörii moottorin vetämänä ihan helvetin kyytiä levy tai mieluumin spiraali kuin valkokankaana, jonka joka syvyyteen heijastetaan pikseleitä jollain laserin tapaisella ohjatulla tykillä. Jolloin värkin siis pyöriessä näyttää kuin sen kuvun sisällä olisi oikeasti ties mikä 3d-örkki joka suunnalta katsottuna, ilman laseja. Mutta se on vain siinä kuvun sisällä, ei sovellu leffoihin jne jne.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Lcd, led vai plasma?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

urpiainen kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Siis tämä Applen tekniikka tod. näk. näyttää aivan perinteistä 3D-kuvaa. Ei siis hologrammikuvaa. Uutta vain se, että se pystyy näyttämään sen vapaavalintaisesta kulmasta ilman laseja. Eli nykyinen 3D-matsku käy.

Tekniikassa täytyy olla prismoja/suodattimia, jotka tähtäävät kumpaankin silmiin eri kuvan. Näitä lasivapaita 3D-näyttöjähän on jo nyt, mutta niitä täytyy katsoa juuri oikeasta kulmasta.

Eli ei se ole varsinainen "hologrammi" vaan lasivapaa 3D ja uutta se, että katselukulma on vapaavalintainen, ei fiksattu. Mutta siis joka kulmasta näkyy sama kuva, se ei käänny, kuten oikea hologrammi.
Mä hahmotan sen niin päin, että pitäisi sanoa, että "siis joka kulmasta näkyy sama kuva, *se siis kääntyy, toisin kuin oikea hologrammi*". Lisäksi tietysti tuon karmean anglismin sijaan pitäisi sanoa "lasittomia", "laseja edellyttämättömiä" tjsp.
Housuissas on karmea anglismi!

Mutta jotta joo. Kuva siis pysyy samana, vaikka katsoja liikkuu sivusuunnassa. Hän ei siis pääse katsomaan kuvan taakse.

Eli tulisiko sanoa, että kuva kääntyy? Kaippa joo. Kuvan rintamasuunta pysyy koko ajan katsojaa kohti. Olet oikeassa. Tämän kerran.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Lcd, led vai plasma?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Gat kirjoitti:Silmäklaseja tarvitsematon 3D-näyttö on keksitty jo ajat sitten, niin sanottu volumetrinen eli volumetric (googlatkaa ite) näyttö eli display. Sellaisessa läpinäkyvän kuvun alla pyörii moottorin vetämänä ihan helvetin kyytiä levy tai mieluumin spiraali kuin valkokankaana, jonka joka syvyyteen heijastetaan pikseleitä jollain laserin tapaisella ohjatulla tykillä. Jolloin värkin siis pyöriessä näyttää kuin sen kuvun sisällä olisi oikeasti ties mikä 3d-örkki joka suunnalta katsottuna, ilman laseja. Mutta se on vain siinä kuvun sisällä, ei sovellu leffoihin jne jne.
Joo mutta toi on eri juttu. Kolmiulotteisuus vain kuution sisällä, kuten totesit.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Lcd, led vai plasma?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

So Hard kirjoitti:
Aprikos: olen hyvin lähellä kääntymistä Appleuskontoon luettuani Jobsin elämänkertaa.

Mun kääntymisen Appleuskoon estää lopullisesti ja kokonaan riistohinnoittelu. En vain voi maksaa heikommat tekniset speksit omaavasta laitteesta enempää sen vuoksi, että siinä on iOs tai joku petoeläin käyttiksenä. Ennemmin sitten käyttää hintaeron vielä jämäkämmän raudan ostamiseen. Softahommat on pehmoille1!11!
Joo-o.

Kyllä muhun teki Jobsin elämänkerrassa suuren vaikutuksen se, että he halusivat tehdä tuotteita, jotka toimivat. Se kun on hyvin harvinaista. Tai no, kait halua on monilla mutta ei niin paljoa, että tekisivät toimivan tuotteen.

Loppujen lopuksi koneen prossun nopeudella ei ole paskankaan väliä, jos joudut tappelemaan pari tuntia softaongelmien kanssa.

Eilen just tappelin sen pari tuntia, kun WMP ei suostunut rippaamaan CD:tä.

Itse en ole ompputuotteita käyttänyt kuin 90-luvun alkupuolella. Muhun teki kyllä silloin vaikutuksen se, että kun printterin laittoi kiinni koneeseen, niin sitten pystyi aloittamaan printtaamisen. Ei mitään säädetään ja katsotaan ja sitten taas säädetään.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Lcd, led vai plasma?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Ompputuotteet ovat varmasti keskimäärin laadukkaampia kuin monet muut, mutta minua ei ajoittainen säätäminen haittaa niin kauan kun se meinaa merkittävää säästöä. Ei Applen tulos tyhjästä tule. Armoton hinnoittelu on yksi osatekijä. Kilpailluilla avoimen standardin laitteilla hinta on alhaisempi. Varmaan se lisähinta tuo riiitävän lisäarvon niille jotka eivät halua säätää. Voi olla että joku päivä taloon tulee joku iLaite.
Universaali disclaimer.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Lcd, led vai plasma?

Viesti Kirjoittaja elco »

NuoriDaavid kirjoitti:
Itse en ole ompputuotteita käyttänyt kuin 90-luvun alkupuolella. Muhun teki kyllä silloin vaikutuksen se, että kun printterin laittoi kiinni koneeseen, niin sitten pystyi aloittamaan printtaamisen. Ei mitään säädetään ja katsotaan ja sitten taas säädetään.
2nd gen ipod, itunes ja windows eivät toimineet yhteen sitten lainkaan. Edelleen muistan musiikin saamisen ko vehkeeseen olleen yksi suurimpia vapaa-ajan it-tunauksiani.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Lcd, led vai plasma?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

elco kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
Itse en ole ompputuotteita käyttänyt kuin 90-luvun alkupuolella. Muhun teki kyllä silloin vaikutuksen se, että kun printterin laittoi kiinni koneeseen, niin sitten pystyi aloittamaan printtaamisen. Ei mitään säädetään ja katsotaan ja sitten taas säädetään.
2nd gen ipod, itunes ja windows eivät toimineet yhteen sitten lainkaan. Edelleen muistan musiikin saamisen ko vehkeeseen olleen yksi suurimpia vapaa-ajan it-tunauksiani.
:? Ja se oli iTunes? Meinaan että Applehan ensin hankki Windowsiin soitto-ohjelman iPodille ulkouolelta, mutta pian teki iTunesista Windos-version.

Tietty tässä voi jo etukäteen sanoa, että Windows-puolella tietysti on sitten joka tapauksessa se miljardi erilaista mahdollista laite+softacomboa toimintaympäristönä.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Lcd, led vai plasma?

Viesti Kirjoittaja elco »

NuoriDaavid kirjoitti:
:? Ja se oli iTunes? Meinaan että Applehan ensin hankki Windowsiin soitto-ohjelman iPodille ulkouolelta, mutta pian teki iTunesista Windos-version.

Tietty tässä voi jo etukäteen sanoa, että Windows-puolella tietysti on sitten joka tapauksessa se miljardi erilaista mahdollista laite+softacomboa toimintaympäristönä.
Aivan sama - ei toiminut. Paska mikä paska.

Samaten kun nyttemmin katselee facebookista iHörhöjen postauksia niin kyllä kuulkaa jumalauta palaa aikaa ja tupakkia kun päivittävät käyttöjärjestelmiään kuin linux-miehet 1990-luvulla pahimmillaan.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Lcd, led vai plasma?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

elco kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
:? Ja se oli iTunes? Meinaan että Applehan ensin hankki Windowsiin soitto-ohjelman iPodille ulkouolelta, mutta pian teki iTunesista Windos-version.

Tietty tässä voi jo etukäteen sanoa, että Windows-puolella tietysti on sitten joka tapauksessa se miljardi erilaista mahdollista laite+softacomboa toimintaympäristönä.
Aivan sama - ei toiminut. Paska mikä paska.

Samaten kun nyttemmin katselee facebookista iHörhöjen postauksia niin kyllä kuulkaa jumalauta palaa aikaa ja tupakkia kun päivittävät käyttöjärjestelmiään kuin linux-miehet 1990-luvulla pahimmillaan.
No hyvä :)

Ehkä jatkan sittenkin Gatesin bitchinä.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
pierupylly
Kitinän uhri
Viestit: 741
Liittynyt: 05.10.2010 12:07

Re: Lcd, led vai plasma?

Viesti Kirjoittaja pierupylly »

elco kirjoitti:2nd gen ipod, itunes ja windows eivät toimineet yhteen sitten lainkaan.
Oisko tuossa avainsana se Windows?
Pröötprööt
Avatar
Sleazoid
Elämätön Kitisijä
Viestit: 363
Liittynyt: 16.08.2005 3:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lcd, led vai plasma?

Viesti Kirjoittaja Sleazoid »

pierupylly kirjoitti:
elco kirjoitti:2nd gen ipod, itunes ja windows eivät toimineet yhteen sitten lainkaan.
Oisko tuossa avainsana se Windows?
Mun pari vuotta vanhassa Win7-koneessa iTunes on ainoa softa, joka ei toimi kunnolla, se ei aina tunnista koneeseen liitettyä iPhonea. Mikään muu softa ei aiheuta mitään ongelmia. Mun mielestä se ei ole Windowsin paskuutta, että Apple ei saa aikaiseksi kunnollista softaa. Ihan samalla tavalla duunissa käyttämässäni Macbookissa MS Office toimii tahmeasti, enkä pidä sitä Macin paskuutena, vaan MS:n kyvyttömyytenä tehdä alustalle toimivaa softaa.

Yleensä Mac-ihmiset ei näe tuota kolikon toista puolta ollenkaan. Sanon tämän siitäkin huolimatta, että rakastan iPhoneani ja iPodiani ja duuni-Macbook on myös ihan hyvä vehje.
Loppuiko data & argumentit?
masa

Re: Lcd, led vai plasma?

Viesti Kirjoittaja masa »

Hei, mä en ole ikinä käyttänyt mitään igadgettia. En soittimia, puhelimia en kompuuttereita. Olen totaalisen isaasteeton!
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Lcd, led vai plasma?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

En mä ymmärrä miten porukalla ylipäänsä on Win7:n jälkeen mitään marisemista Windowsista. Se on aika lailla toimiva värkki.

Asus Zenbook himottaisi työkoneen korvaajaksi. Harmi kun nihilistinen IT-osasto hankkii vaan Levonoa.
Universaali disclaimer.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Lcd, led vai plasma?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

masa kirjoitti:Hei, mä en ole ikinä käyttänyt mitään igadgettia. En soittimia, puhelimia en kompuuttereita. Olen totaalisen isaasteeton!
Sä ootkin CLUBIN jäsen :wink:
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Lcd, led vai plasma?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

So Hard kirjoitti:En mä ymmärrä miten porukalla ylipäänsä on Win7:n jälkeen mitään marisemista Windowsista. Se on aika lailla toimiva värkki.

Asus Zenbook himottaisi työkoneen korvaajaksi. Harmi kun nihilistinen IT-osasto hankkii vaan Levonoa.
Win 98 kaatuili kuin Vesku Loiri parhaimmilllaan. Sen jälkeen ei ole ollut ongelmaa.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Lcd, led vai plasma?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

NuoriDaavid kirjoitti:
So Hard kirjoitti:En mä ymmärrä miten porukalla ylipäänsä on Win7:n jälkeen mitään marisemista Windowsista. Se on aika lailla toimiva värkki.

Asus Zenbook himottaisi työkoneen korvaajaksi. Harmi kun nihilistinen IT-osasto hankkii vaan Levonoa.
Win 98 kaatuili kuin Vesku Loiri parhaimmilllaan. Sen jälkeen ei ole ollut ongelmaa.
Täh? Sulla on nyt joku sekaisin. Win 95 oli kaatuilija. 98 oli stabiili. Vista oli kaatuilja. Win 7 on stabiili. Joka toinen Windows-versio on onnistunut. Win 8 kannattaa siis skipata.
Universaali disclaimer.
Johnny Winter

Re: Lcd, led vai plasma?

Viesti Kirjoittaja Johnny Winter »

Sen verran heitän lunta tupaan tuonne omenatarhaan, että uusimman Mac OS X:n myötä on tullut aivan mystisiä ongelmia vastaan jo useammalla koneella. Puhumattakaan siitä, että muut saisivat portattua toimivaa softaa tuolle fiasko käyttikselle. Tuosta versiopäivityksestä en pidä lainkaan. Mulle on tullut ainakin kymmenen uutta harmaata hiusta kaljuuni tuon takia!
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Lcd, led vai plasma?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

So Hard kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
So Hard kirjoitti:En mä ymmärrä miten porukalla ylipäänsä on Win7:n jälkeen mitään marisemista Windowsista. Se on aika lailla toimiva värkki.

Asus Zenbook himottaisi työkoneen korvaajaksi. Harmi kun nihilistinen IT-osasto hankkii vaan Levonoa.
Win 98 kaatuili kuin Vesku Loiri parhaimmilllaan. Sen jälkeen ei ole ollut ongelmaa.
Täh? Sulla on nyt joku sekaisin. Win 95 oli kaatuilija. 98 oli stabiili. Vista oli kaatuilja. Win 7 on stabiili. Joka toinen Windows-versio on onnistunut. Win 8 kannattaa siis skipata.
En oo käyttänyt 95:sta tai sitä edeltäviä. 98 oli eka windowsini ja kyllä Blue screen of death tuli aika usein vastaan.

Varmaan yksittäisiä eroja riippuen omasta käyttöympäristöstä.

98:n jälkeen mulla XP, Vista ja 7 toimineet vakaasti.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Lcd, led vai plasma?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

NuoriDaavid kirjoitti:
So Hard kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
Win 98 kaatuili kuin Vesku Loiri parhaimmilllaan. Sen jälkeen ei ole ollut ongelmaa.
Täh? Sulla on nyt joku sekaisin. Win 95 oli kaatuilija. 98 oli stabiili. Vista oli kaatuilja. Win 7 on stabiili. Joka toinen Windows-versio on onnistunut. Win 8 kannattaa siis skipata.
En oo käyttänyt 95:sta tai sitä edeltäviä. 98 oli eka windowsini ja kyllä Blue screen of death tuli aika usein vastaan.

Varmaan yksittäisiä eroja riippuen omasta käyttöympäristöstä.

98:n jälkeen mulla XP, Vista ja 7 toimineet vakaasti.
Unohdin XP:n listasta. Hmm. Oliskohan niin että mulla menee 98 ja XP sekaisin itsellä. Ei voi muistaa.
Universaali disclaimer.
masa

Re: Lcd, led vai plasma?

Viesti Kirjoittaja masa »

So Hard kirjoitti: Unohdin XP:n listasta. Hmm. Oliskohan niin että mulla menee 98 ja XP sekaisin itsellä. Ei voi muistaa.
Mulla on edelleen XP kotikoneilla. Toimii kuin junan vessa.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Lcd, led vai plasma?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

masa kirjoitti:
So Hard kirjoitti: Unohdin XP:n listasta. Hmm. Oliskohan niin että mulla menee 98 ja XP sekaisin itsellä. Ei voi muistaa.
Mulla on edelleen XP kotikoneilla. Toimii kuin junan vessa.
Joo, mullakin se oli vielä tuossa pari vuotta sitten kunnes jyräsin sen Linuxilla. Vista oli ihan turhake tuossa Win 7 ja XP välissä.

Ah! Ei se muisti petä. Win 98 oli stabiili ja hyvä käyttis. Sitä seurari Windows ME (millenium edition) joka oli taas susipaska turhake 98 ja XP välissä.

Joka toisen version laki pätee. En aio koskeakaan Win 8:iin typerine tiilineen edes pitkällä tikulla jos ei ole pakko.
Universaali disclaimer.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Lcd, led vai plasma?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Me:tä en ole käyttänyt. Kerroin, koska halusitte tietää.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Lcd, led vai plasma?

Viesti Kirjoittaja aasi »

So Hard kirjoitti:Asus Zenbook himottaisi työkoneen korvaajaksi. Harmi kun nihilistinen IT-osasto hankkii vaan Levonoa.
Silittelin just tommosta, ja tuli heti mieleen että tolla vois jo Macbook Pron korvata.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Lcd, led vai plasma?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

aasi kirjoitti:
So Hard kirjoitti:Asus Zenbook himottaisi työkoneen korvaajaksi. Harmi kun nihilistinen IT-osasto hankkii vaan Levonoa.
Silittelin just tommosta, ja tuli heti mieleen että tolla vois jo Macbook Pron korvata.
Räpylöin Verkkokaupassa käydessäni hyvän tovin ja sitä ennen hyvän tovin räpylöity Macbook alkoi vaikuttaa aika vaisulta.
Universaali disclaimer.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Lcd, led vai plasma?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Win 3.1, 95, 98, 2000, XP ja 7 seiska ollut omassa käytössä. 3.1:stä tykkäsin, kun mulla oli siinä joku modaus softa päällä, joka paransi sen käytettävyyttä. 95 oli sitten shokki, kun win rupes leikkimään käyttöjärjestelmää, mutta kyllä se sitten jo 7:n saatiin hiottua aika mukavaksi.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Vastaa Viestiin