Presidentinvaalit 2012

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Presidentinvaalit 2012

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

So Hard kirjoitti:
Vagabondo kirjoitti:
So Hard kirjoitti:
Voi hyvä tavaton. Ei suomalaisen perusasunto maksa liki 600K, ei sinne päinkään.
Niin käsittämättömältä kuin se kuulostaakin, niin Espoossa sillä rahalla ei saa kuin perusasunnon. Turha kuvitellakaan ostavansa sillä vielä mitään luksusta. Sama koskee kyllä Helsingin kantakaupunkiakin. Maakunnissa vastaava talo irtoaa 200K€-350K€. Muut isommat kaupungit sitten hintatasossa siihen väliin.
Minusta on turha höpistä mitä jokin maksaa maakunnissa, kun pääkaupunkiseudun asumisväljyys on pääkaupunkiseudun asumisväljyyttä.
Vagabondon ajatuskulku ei kyllä ole aukoton. Jos joku rakentaisi kuuhun 100:n neliön omakotitalon, jonka rakentamiskustannus olisi vaikkapa 100 miljardia euroa, niin olisiko se luksustalo? Sehän olisi omakotitaloksi pieni.

Omasta mielestäni omatkotitalo kuussa olisi aivan käsittämätöntä luksusta.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Presidentinvaalit 2012

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Vagabondo kirjoitti:
So Hard kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti: Miksi et tee niin ja kääräise 400 000 tonnia voittoa?
Samaa mää kansa ihmettelen, kun hyvää tonttiakaan tuskin saa tuolla 200 K€:llä.
Tonttimaa on mielestäni ihan ylihintaista pääkaupunkiseudulla ja pidän sitä suurinpana syynä paikalliselle hintatasolle.

Mä saisin tällä hetkellä arviolta noin 100% voittoa, jos myisin nykyisen asuntoni. Talon rakentaminen työn tekemisen ohella tuhoaa kaiken harrastuksiin ja perheeseen käytettävissä olevan vapaa-ajan, joten en ole tällä hetkellä innokas rakentamaan uutta. Toisaalta oletan taloon sijoittamani varallisuuden olevan kohtuullisesti inflaatiosuojattuna taloon kiinnitettynä, enkä varsinaisesti tarvitse sitä rahaa tällä hetkellä, vaan sille voi olla myöhemmin enemmän käyttöä.
Siis rakentaisitko sä sen 550 000:n talon itse 200 000:lla vai et? Anna nyt selvä vastaus.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Presidentinvaalit 2012

Viesti Kirjoittaja So Hard »

NuoriDaavid kirjoitti:Omasta mielestäni omatkotitalo kuussa olisi aivan käsittämätöntä luksusta.
No eihän se voi olla, kun tonttimaa on niin halpaa.
Universaali disclaimer.
masa

Re: Presidentinvaalit 2012

Viesti Kirjoittaja masa »

EveryWoman kirjoitti: Sopii hyvin kuvioon, että ei pröystäile asumisellaan vaikka voisi.

Eihän toi eroa Haaviston asumisesta lainkaan. Haavisto asustelee seudulla jossa neliöhinnat ovat 6000 eurosta ylöspäin. Eli sekin punkkailee asunnossa jonka arvo liikkunee 700 000 tietämillä.
Viimeksi muokannut masa, 23.01.2012 12:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9495
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Presidentinvaalit 2012

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

NuoriDaavid kirjoitti: Siis rakentaisitko sä sen 550 000:n talon itse 200 000:lla vai et? Anna nyt selvä vastaus.
Enkö mä heti alkuun sanonut, että sen paritalonpuolikkaan rakentaa 200 000:lla.

EDIT: Tontti tietenkin tulee päälle. En ole ihan varma laaksolahden hintatasosta, mutta yleisesti espoosta perustontti, johon ton kokoisen talon rakentaa, irtoaa 150K-200K.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9495
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Presidentinvaalit 2012

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

masa kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti: Sopii hyvin kuvioon, että ei pröystäile asumisellaan vaikka voisi.
Eihän toi eroa Haaviston asumisesta lainkaan.
Tätä mä yritin jo ensimmäisessä viestissä tuoda esiin.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Presidentinvaalit 2012

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Vagabondo kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti: Siis rakentaisitko sä sen 550 000:n talon itse 200 000:lla vai et? Anna nyt selvä vastaus.
Enkö mä heti alkuun sanonut, että sen paritalonpuolikkaan rakentaa 200 000:lla.

EDIT: Tontti tietenkin tulee päälle. En ole ihan varma laaksolahden hintatasosta, mutta yleisesti espoosta perustontti, johon ton kokoisen talon rakentaa, irtoaa 150K-200K.
Eli sä itse rakentaisit sen 400 000:lla ja pystyisit myymään 550 000:lla. Kuinka kauan sulta menisi siihen, jos tekisit ko. hommaa kokopäiväisesti?
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9495
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Presidentinvaalit 2012

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

So Hard kirjoitti:
So Hard kirjoitti: Ei suomalaisen perusasunto maksa liki 600K, ei sinne päinkään.
Minusta on turha höpistä mitä jokin maksaa maakunnissa, kun pääkaupunkiseudun asumisväljyys on pääkaupunkiseudun asumisväljyyttä.
Päättäisit nyt haluatko tarkastella asiaa kansallisesti vai paikallisesti. Mä tarkastelen asiaa lähinnä rakennusteknisesti. Paljonko neliöitä, minkälaisista materiaaleista ja minkälaisella varustelulla, joskin myös sijainnilla on merkitystä. Eirassa luksustasoon pääsee jo vähemmillä neliöillä.

600K ei Espoossa tarjoa kuin peruslähiön perusmateriaaleilla ja perusneliöillä. Ei siellä vielä ole mitään massiivisia kylpyläosastoja uima-altaineen tai muita vastaavia selkeästi luksustason ominaisuuksia.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11450
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Presidentinvaalit 2012

Viesti Kirjoittaja Vesper »

So Hard kirjoitti:Tiedän, että moni joka muuten äänestää Saulia äänesti ekalla kierroksella Haavistoa koska äänesti Väyrystää vastaan.
Mulla on näitä tuttuja useita ja siskokin juuri tunnusti kuuluvansa posseen.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Presidentinvaalit 2012

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Vagabondo kirjoitti:Ei siellä vielä ole mitään massiivisia kylpyläosastoja uima-altaineen tai muita vastaavia selkeästi luksustason ominaisuuksia.
Eli susta 100 neliön penthouse keskustassa ei ole luksusasunto? Kyllähän minä nyt niin näkisin, että Niinistön asumistasoon ei pääse 95% suomalaisista. Pitääkö olla joku 99,9% ennen kuin saa käyttää sanaa luksus?
Universaali disclaimer.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11450
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Presidentinvaalit 2012

Viesti Kirjoittaja Vesper »

EveryWoman kirjoitti:
masa kirjoitti:Haukiohan on täydellinen pressan puoliso!
Kyllä edustusrouvalta kaivataan edes hieman välittömyyttä ja sydämellisyyttä. Jos tuohon Haukion profiiliin yhdistäisi vaikka Victorian persoonallisuuden, niin täydellisyydestä voisi alkaa puhua (tausta, koulutus ja profiili muuten kyllä ok). Tyylinkään ei tarttis olla tuollainen isoäiti-look. Häviää mm. Sarkozyn vaimolle 6-0, vaikka on selvästi nuorempi ja ihan nättikin.
Mä luulen että Jenni on vaan ujo. Puhjennee kukkaan kunhan Salesta tulee pressa ja Jenni saa hengähtää helpotuksesta.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9495
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Presidentinvaalit 2012

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

NuoriDaavid kirjoitti:Eli sä itse rakentaisit sen 400 000:lla ja pystyisit myymään 550 000:lla. Kuinka kauan sulta menisi siihen, jos tekisit ko. hommaa kokopäiväisesti?
Omakotitalon rakentamiseen kuluu ammattilaisilta 2 - 3 miestyövuotta riippuen asunnon koosta etc. Valmistumisaikatauluun vaikuttaa siis paljonko käyttää alihankintaa, joka vastaavasti nostaa hintatasoa. Tolla budjetilla sanoisin mulla kuluvan 2 vuotta, mutta yksin on paska rakentaa, joten ottaisin ainakin osaksi aikaa toisen avuksi, jos alkaisin ammattimaisesti rakentaa, mikä laikkaisi katteita. Verothan tosta joutuu aika nopeasti maksamaa. Oliskohan ollu kolmannen talon kohdalla. Vuokratontille rakentamalla saa vielä paremmat katteet. Ongelma on vain tonttien saatavuus, joka Espoossa vaatii arpaonnea, eikä niitä saa kuin yhden.

Kyllähän tolla liksoille pääsee ja moni sitä on harrastanutkin. Ensin pari taloa myyntiin ja kolmas omaksi. Mä pidän nyt varmaan ainakin 10 vuotta taukoa ennen kuin alan uudestaan rakennuspuuhiin.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Presidentinvaalit 2012

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Vesper kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti:
masa kirjoitti:Haukiohan on täydellinen pressan puoliso!
Kyllä edustusrouvalta kaivataan edes hieman välittömyyttä ja sydämellisyyttä. Jos tuohon Haukion profiiliin yhdistäisi vaikka Victorian persoonallisuuden, niin täydellisyydestä voisi alkaa puhua (tausta, koulutus ja profiili muuten kyllä ok). Tyylinkään ei tarttis olla tuollainen isoäiti-look. Häviää mm. Sarkozyn vaimolle 6-0, vaikka on selvästi nuorempi ja ihan nättikin.
Mä luulen että Jenni on vaan ujo. Puhjennee kukkaan kunhan Salesta tulee pressa ja Jenni saa hengähtää helpotuksesta.
Kovat on vaateet, kun pitää olla koulutetun uranaisen lisäksi näyttelijä-huippumallin näköinen, prinsessakasvatus ja luonteva tv-esiintyjä. Sitä vastoin tyhmänpuoleinen parturikampaaja kelpaa toki juuri sellaisenaan, koska homo.
Universaali disclaimer.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Presidentinvaalit 2012

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Vagabondo kirjoitti: Ongelma on vain tonttien saatavuus, joka Espoossa vaatii arpaonnea, eikä niitä saa kuin yhden.
.
Häh? Kyllä niitä tontteja ihan rahalla myydään. Mistä arpajaisista sä puhut? En mä ainakaan mihinkään arpaisiin osallistunut, vaan katsoin mitä on myynnissä ja ostettiin kun päästiin hinnasta yhteisymmärrykseen.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Presidentinvaalit 2012

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Vagabondo kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Eli sä itse rakentaisit sen 400 000:lla ja pystyisit myymään 550 000:lla. Kuinka kauan sulta menisi siihen, jos tekisit ko. hommaa kokopäiväisesti?
Omakotitalon rakentamiseen kuluu ammattilaisilta 2 - 3 miestyövuotta riippuen asunnon koosta etc..
Eli 150 000 brutto ja kolme vuotta. Eli 50 000 verollista vuodessa. Ei vaikuta kultakaivokselta. Tässä ei ollut edes pääomakustannuksia mukana.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Hans Jörgen
Kitisijä
Viestit: 1040
Liittynyt: 29.07.2011 4:26

Re: Presidentinvaalit 2012

Viesti Kirjoittaja Hans Jörgen »

NuoriDaavid kirjoitti:
Vagabondo kirjoitti: Ongelma on vain tonttien saatavuus, joka Espoossa vaatii arpaonnea, eikä niitä saa kuin yhden.
.
Häh? Kyllä niitä tontteja ihan rahalla myydään. Mistä arpajaisista sä puhut? En mä ainakaan mihinkään arpaisiin osallistunut, vaan katsoin mitä on myynnissä ja ostettiin kun päästiin hinnasta yhteisymmärrykseen.
Ostit vuokratontin?
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Presidentinvaalit 2012

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Hans Jörgen kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
Vagabondo kirjoitti: Ongelma on vain tonttien saatavuus, joka Espoossa vaatii arpaonnea, eikä niitä saa kuin yhden.
.
Häh? Kyllä niitä tontteja ihan rahalla myydään. Mistä arpajaisista sä puhut? En mä ainakaan mihinkään arpaisiin osallistunut, vaan katsoin mitä on myynnissä ja ostettiin kun päästiin hinnasta yhteisymmärrykseen.
Ostit vuokratontin?
Häh? Ostin yksityiseltä myynnissä olleen tontin.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Hans Jörgen
Kitisijä
Viestit: 1040
Liittynyt: 29.07.2011 4:26

Re: Presidentinvaalit 2012

Viesti Kirjoittaja Hans Jörgen »

NuoriDaavid kirjoitti:
Eli 150 000 brutto ja kolme vuotta. Eli 50 000 verollista vuodessa.
Miksi verollista?
masa

Re: Presidentinvaalit 2012

Viesti Kirjoittaja masa »

NuoriDaavid kirjoitti:Ei vaikuta kultakaivokselta.
Jos et saa tonttia halvalla, niin ei ole sitä.


Tuttavaveljekset pitävät kouvolan seudulla hallussaan jo toista vuotta gryndaamaansa perusokt:tä, eikä mene kaupaksi millaan. Sanovat että jos vielä joutuu hintaa pudottamaan, niin ei jää mitään käteen.


Miten tämä kuuluu pressanvaaleihin?
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Presidentinvaalit 2012

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Hans Jörgen kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
Eli 150 000 brutto ja kolme vuotta. Eli 50 000 verollista vuodessa.
Miksi verollista?
Siinä pitäis asua kaksi vuotta, että saisi myydä verotta, eiks nii?
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Hans Jörgen
Kitisijä
Viestit: 1040
Liittynyt: 29.07.2011 4:26

Re: Presidentinvaalit 2012

Viesti Kirjoittaja Hans Jörgen »

NuoriDaavid kirjoitti:
Hans Jörgen kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
Häh? Kyllä niitä tontteja ihan rahalla myydään. Mistä arpajaisista sä puhut? En mä ainakaan mihinkään arpaisiin osallistunut, vaan katsoin mitä on myynnissä ja ostettiin kun päästiin hinnasta yhteisymmärrykseen.
Ostit vuokratontin?
Häh? Ostin yksityiseltä myynnissä olleen tontin.
Lue Vagabondon postaus uudestaan.
Hans Jörgen
Kitisijä
Viestit: 1040
Liittynyt: 29.07.2011 4:26

Re: Presidentinvaalit 2012

Viesti Kirjoittaja Hans Jörgen »

NuoriDaavid kirjoitti:
Hans Jörgen kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
Eli 150 000 brutto ja kolme vuotta. Eli 50 000 verollista vuodessa.
Miksi verollista?
Siinä pitäis asua kaksi vuotta, että saisi myydä verotta, eiks nii?
Jep, ja juuri sehän noiden kirvesmiestyyppien koko businessidea onkin. Eli ko. skenaariossa tulee siis 150000€/2 tai 3 vuotta nettona, miinus tietty mahdolliset vaihtoehtoiskustannukset. Asutaan siis se kaksi vuotta tönössä ja samalla pykätään kakkoskämppä valmiiksi, johon muutetaan seuraavaksi pykätäkseen kolmoskämpän.
Viimeksi muokannut Hans Jörgen, 23.01.2012 12:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23547
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Presidentinvaalit 2012

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9495
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Presidentinvaalit 2012

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

So Hard kirjoitti: Eli susta 100 neliön penthouse keskustassa ei ole luksusasunto? Kyllähän minä nyt niin näkisin, että Niinistön asumistasoon ei pääse 95% suomalaisista. Pitääkö olla joku 99,9% ennen kuin saa käyttää sanaa luksus?
Oletko sä yllättäen menettänyt lukutaidon?
Vagabondo kirjoitti: Päättäisit nyt haluatko tarkastella asiaa kansallisesti vai paikallisesti. Mä tarkastelen asiaa lähinnä rakennusteknisesti. Paljonko neliöitä, minkälaisista materiaaleista ja minkälaisella varustelulla, joskin myös sijainnilla on merkitystä. Eirassa luksustasoon pääsee jo vähemmillä neliöillä.
En pidä asunnon hintaa luotettavana mittarina asumisen tasolle, enkä myöskään synonyyminä luksukselle. Sillä rahalla missä Espoossa saa peruskamaa, niin sillä saa jo oikeasti luksusta jossain vähän syrjemmällä. Kallis voi myös olla ylihintaista paskaa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Presidentinvaalit 2012

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Hans Jörgen kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
Hans Jörgen kirjoitti:
Ostit vuokratontin?
Häh? Ostin yksityiseltä myynnissä olleen tontin.
Lue Vagabondon postaus uudestaan.
:sir:
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.