Voisitko äänestää toista ehdokasta?

Yleinen lätinä jä kitinä

Voisitko äänestää toista ehdokasta?

-stön äänestäjä, voisin äänestää Haavistoakin
8
30%
-ton äänestäjä, voisin äänestää Niinistöäkin
11
41%
-stön äänestäjä, jättäisin mielummin äänestämättä
4
15%
-ton äänestäjä, jättäisin mielummin äänestämättä
4
15%
 
Ääniä yhteensä: 27

Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16745
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Voisitko äänestää toista ehdokasta?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti:Erimielisyyttä mielestäni on enemmän siinä mitä ja kenen sille pitäisi jotain tehdä. Jonkinlainen oikeistoblokki täällä tuntuu olevan sillä kannalla, että asia on perheiden vastuulla ja vanhempien pitäisi pitää hyvä huoli jälkeläisistään ja tukea heitä elämässä ja opinnoissa. Urpilainen on esittänyt höpö höpö.
Höpö höpö taas. Esitin höpö höpön sinun höpö höpö -väitteeseesi, että muka kieltäisin yksilövastuun ja sälyttäisin sitä yhteiskunnalle. En tietenkään. Tiedän vanhastaan, että sun on aika vaikea ymmärtää vastuiden, tekojen seurausten, ja kausaalisten verkkojen suhdetta, mutta koetan selittää vaikka Kitinä-analogian(!) kautta.

Totta kai katsottaessa jokaista yksittäistapausta, niin jokainen on vastuussa valinnoistaan ja elämästään. Tällä tasolla allokoimme vastuuta. Tämän lisäksi tiedämme tutkimuksellisesti varsin paljon luokkautumisesta sekä menestyksen/menestyksemättömyyden rakenteellisista syistä ja (kulttuurisesta ja biologisesta) periytyvyydestä (causes ja mechanisms, ei-normatiivinen kausaalianalyysi, vastuun käsite ei kuulu tähän kielipeliin). Tiedämme myös, että hölmöt rakenteet estävät kansakunnan potentiaalin täyden hyväksikäytön tavalla, johon pienellä kansakunnalla ei olisi varaa. Joten olisi sulaa hulluutta olla muuttamatta rakenteita, vaikka vastuu onkin yksilötasolla.

Ja nyt se analogia: Meillä on olemassa vaikkapa liikennejärjestelyjä (risteyksiä jne), joissa rakenteellisista syistä tapahtuu tarpeettoman paljon kolareita. Tästä huolimatta jokaisessa kolarissa on vastuullinen syypää yksilötasolla. Tästä huolimatta olisi hölmöä olla korjaamatta rakenteita paremmiksi, vaikka jokaiseen kolariin vastuullinen syypää löytyykin yksilötasolta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Voisitko äänestää toista ehdokasta?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

urpiainen kirjoitti: Ja nyt se analogia: Meillä on olemassa vaikkapa liikennejärjestelyjä (risteyksiä jne), joissa rakenteellisista syistä tapahtuu tarpeettoman paljon kolareita. Tästä huolimatta jokaisessa kolarissa on vastuullinen syypää yksilötasolla. Tästä huolimatta olisi hölmöä olla korjaamatta rakenteita paremmiksi, vaikka jokaiseen kolariin vastuullinen syypää löytyykin yksilötasolta.
Tää on vaan ikävää, koska se risteyksen paremmaksi (turvallisemmaksi) rakentaminen tarkoittaa hidasteita ja kavennuksia, jotka estävät Davea nauttimasta uudesta autostaan. En halua liian turvallista liikenneympäristöä, jos se tarkoittaa hidasteita, kavennuksia ja 30:n nopeusrajoituksia.

Pitäisi olla eri risteykset niille, jotka eivät osaa ajaa ja niissä saisi/pitäisi ajaa, kun pitäisi invalidimerkkiä autonikkunassa.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9496
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Voisitko äänestää toista ehdokasta?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti:...
Nyt oli jo enemmän sanoja, mutta asiaa yhtä niukasti. Edelleen täysin tarttis tehrä jotain tasolla. Osoittaisin edes selvästi missä se ongelma on, jos ratkaisua et osaa raapustaa. Miltä osin yhteiskunnan nykyinen toiminta ei ole riittävää? Mitä pitäisi tehdä paremmin? Otettakoon vastauksesi selitteenä miksi se olisi nimenomaan yhteiskunnan tehtävä, joilloin jatkokysymykseksi jää, kuinka vahvasti yhteiskunnan tulisi puuttua perheiden toimintaan? Tulisiko esim. huostaanottoja tehdä nykyistä herkemmin? Vai miten ajattelit pakottaa vanhemmat huolehtimaan paremmin jälkikasvusta?

Äläkä suotta yritä dissata minua keskustelulla, jossa sinä et pystynyt käsittelemään mitä minä kirjoitin. Ei anna hyvää kuvaa kyvystäsi käsitellä omasta kannastasi poikkeavaa informaatiota.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9496
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Voisitko äänestää toista ehdokasta?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

NuoriDaavid kirjoitti: Tää on vaan ikävää, koska se risteyksen paremmaksi (turvallisemmaksi) rakentaminen tarkoittaa hidasteita ja kavennuksia, jotka estävät Davea nauttimasta uudesta autostaan.
Voi myös rakentaa eritasoliittymän ramppeineen tai liikenneympyrän.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Voisitko äänestää toista ehdokasta?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Vagabondo kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti: Tää on vaan ikävää, koska se risteyksen paremmaksi (turvallisemmaksi) rakentaminen tarkoittaa hidasteita ja kavennuksia, jotka estävät Davea nauttimasta uudesta autostaan.
Voi myös rakentaa eritasoliittymän ramppeineen tai liikenneympyrän.
Njoo. Tää olisi hyvä. Mutta vihreille ei käy :wink:
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Johnny Winter

Re: Voisitko äänestää toista ehdokasta?

Viesti Kirjoittaja Johnny Winter »

Kävisin äänestämässä tyhjää, tai vaihtoehtoisesti Varamiestä. Siitähän sille maksetaan.
prosessi
Kitinän uhri
Viestit: 716
Liittynyt: 13.11.2010 14:05

Re: Voisitko äänestää toista ehdokasta?

Viesti Kirjoittaja prosessi »

urpiainen kirjoitti:Tiedämme myös, että hölmöt rakenteet estävät kansakunnan potentiaalin täyden hyväksikäytön tavalla, johon pienellä kansakunnalla ei olisi varaa.
Tässä on minun henkilökohtainen "tragediani". Ei siis rakenteet, vaan se, etten halua hyväksyä sitä, että yhteiskunnalla olisi oikeus hyödyntää runsaasti potentiaalia omaavilta yksilöiltä enemmän potentiaalia kuin muilta vain siksi, että heillä sitä on. Koulussa olin täysin tyytyväinen siihen, että nopea oppimiseni palkittiin rajattomalla vapaa-ajalla, en olisi halunnut mitään lisäopetusta. Edelleen olen sitä mieltä, että nuoruuteni oli paljon mielekkäämpää noin, Paloheinän sivukirjaston koko tarjontaa läpi lukien, kuin millään tulevaisuuden työuraan tähtäävillä preppauskursseilla. Minua ei haittaa sekään, että isi pakotti töihin ja keskeytti siten yliopisto-opintoni, koska tuolla töissä opin aivan uuden tavan hahmottaa todellisuutta, josta on itselleni merkittävää hyötyä. Jos minulla joskus on jotain annettavaa maailmalle, en missään tapauksessa pääsisi siihen liian urahakuisen elämän elämällä, joten väitän, että ainakin tietynlainen potentiaali edellyttää joutilaisuutta toteutuakseen.
Avatar
pierupylly
Kitinän uhri
Viestit: 741
Liittynyt: 05.10.2010 12:07

Re: Voisitko äänestää toista ehdokasta?

Viesti Kirjoittaja pierupylly »

Saattaisin Niinistöä äänestää juu, jos olisi joku toinen vastassa.

Nuo puheet läpihuutojutusta ovat ihan huuhaata ja toimivat tietenkin Haaviston pussiin. 70-30 on ihan höpöilyä, tää menee lopulta todella tiukaksi.
Pröötprööt
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16745
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Voisitko äänestää toista ehdokasta?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

prosessi kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:Tiedämme myös, että hölmöt rakenteet estävät kansakunnan potentiaalin täyden hyväksikäytön tavalla, johon pienellä kansakunnalla ei olisi varaa.
Tässä on minun henkilökohtainen "tragediani". Ei siis rakenteet, vaan se, etten halua hyväksyä sitä, että yhteiskunnalla olisi oikeus hyödyntää runsaasti potentiaalia omaavilta yksilöiltä enemmän potentiaalia kuin muilta vain siksi, että heillä sitä on. Koulussa olin täysin tyytyväinen siihen, että nopea oppimiseni palkittiin rajattomalla vapaa-ajalla, en olisi halunnut mitään lisäopetusta. Edelleen olen sitä mieltä, että nuoruuteni oli paljon mielekkäämpää noin, Paloheinän sivukirjaston koko tarjontaa läpi lukien, kuin millään tulevaisuuden työuraan tähtäävillä preppauskursseilla. Minua ei haittaa sekään, että isi pakotti töihin ja keskeytti siten yliopisto-opintoni, koska tuolla töissä opin aivan uuden tavan hahmottaa todellisuutta, josta on itselleni merkittävää hyötyä. Jos minulla joskus on jotain annettavaa maailmalle, en missään tapauksessa pääsisi siihen liian urahakuisen elämän elämällä, joten väitän, että ainakin tietynlainen potentiaali edellyttää joutilaisuutta toteutuakseen.
Mä nyt luulen, että käsitämme tämän vähän eri tavoilla. Minun näkökulmastani se on enemmän niin päin, että ei maksimoida yhteiskunnan mahdollisuutta puristaa kaikkea raaka-aineestaan, vaan pikemminkin niin, että potentiaalinsa realisoimiseen monet tarvitsevat eri asteista tukea. Ja tämän tuen takaaminen koituu kollektiivisesti myös yhteiskunnan eduksi. Kaikilla ei ole kotilähtöisesti sosiaalista pääomaa siihen, että luppoaika saadaan käytettyä noinkin rakentavasti - saati sitten isää, joka ottaa töihin yritykseensä, kun opinnot eivät etene.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6315
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Voisitko äänestää toista ehdokasta?

Viesti Kirjoittaja exsu »

Mulla ei ole enää keinoja selittää Pertille ajatuksiani millään sellaisella tavalla, mitä Urpsu tai Dave eivät olisi jo yrittäneet. Syytän tästä yhteiskuntaa ja äitiä. Palaan tuohon koulutusaiheeseen myöhemmin.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Voisitko äänestää toista ehdokasta?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti:Mä nyt luulen, että käsitämme tämän vähän eri tavoilla. Minun näkökulmastani se on enemmän niin päin, että ei maksimoida yhteiskunnan mahdollisuutta puristaa kaikkea raaka-aineestaan, vaan pikemminkin niin, että potentiaalinsa realisoimiseen monet tarvitsevat eri asteista tukea.
Kertokaa nyt kenelle sitä tukea ei anneta riittävästi, niin aletaan puhumaan oikeista asioita jonkun teoreettisen tutkimustulokseen perustuvan voivottelun sijasta. Mulla oli oikeustieteellisessä kurssikaverina mm. näkövammainen, rullatuolipotilas, B:n ylioppilaita liuta ja suurimman osan opintojen rahoitukseen ei osallistunut perhejoukot mitenkään. Not a penny. Zip. Nada. Ne rahoitettiin mäkin kassalla, opintolainalla jne.
Ja tämän tuen takaaminen koituu kollektiivisesti myös yhteiskunnan eduksi. Kaikilla ei ole kotilähtöisesti sosiaalista pääomaa siihen, että luppoaika saadaan käytettyä noinkin rakentavasti - saati sitten isää, joka ottaa töihin yritykseensä, kun opinnot eivät etene.
Mistä se sosiaalinen pääoma ammennetaan ja minne se kaadetaan ja millä keinoin, ottaen huomioon että kannettu vesi ei kaivossa pysy ja pääsääntöisesti perheen sisäiseen eloon ei voi puuttua? Sosialidemokraatinen vastaus olisi palkata 5000 kappaletta potentiaaliviskaaleja ja 200 kappaletta potentiaalitutkijoita ja 100 kappaletta viskaalijohtajia ja potentiaaliviskaalijohtajien suurvisiirejä X kpl sen mukaan kun eduskunnasta kehäraakkeja syliin tippuu. Sitten kun tilastossa ei tapahdu mitään, todetaan että potentiaaliviskaaliresurssit ovat liian vähäiset, korotetaan lihaa syövien valkoisten heteromiesten autoveroa ja palkataan pari tuhatta lisää.
Universaali disclaimer.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6315
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Voisitko äänestää toista ehdokasta?

Viesti Kirjoittaja exsu »

nowaysis kirjoitti:
Vagabondo kirjoitti: Tasoluokat nimenomaan kuulemma aiheuttaa sosiaalista eriarvoisuutta, jos olen oikein ymmärtänyt.
Tutkimusten mukaan näin.
Joo, tasoluokat ei ole hyvä vaihtoehto. Sen sijaan pitäisi saada aikaiseksi sellainen asennemuutos, joka mahdollistaisi koulussa hyvin menestyville vastaavan tyyppiset henkilökohtaiset opinto-ohjelmat kuin keskitasoa hitaammin eteneville tarjotaan. Käytännössä tämä kai tarkoittaa jotain henkilökohtaisia projekteja, lisätehtäviä ja muuta mielekästä ajantäytettä.

Näitä on Suomessa muutamat opettajat kokeilleet ja dokumentoineet, ja kuulemma suunnitelmallisesti toteutettuna ei vaadi edes merkittäviä lisäresursseja tai muutenkaan ole pois "massoilta". Viitseliäisyyttä tietty vaatii, samoin lahjakkuuden tunnistamista ja halua ja uskallusta vaikuttaa. Mutta sitä voitaisiin tukea myös yhteiskunnallisesti esim. täydennyskoulutuksen muodossa. Ja sellaisia resursseja kouluihin, että opettajalla olisi työrauha tehdä oma työnsä hyvin.

Mä en ole opettaja enkä tunne tämän päivän peruskoulua kovin hyvin. Lahjakkuuden kehittymisen taustalla olevia teorioita tunnen vähän paremmin. Uskon, että niiden avulla on mahdollista kehittää koulujärjestelmää siihen suuntaan, että se tasaa sosiaalisen pääoman kotikohtaisia eroja, vaikka ei toki niitä poistakaan.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Voisitko äänestää toista ehdokasta?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Voisin äänestää Salea, ja olen niin myös tehnyt, tilanteessa jossa Haavisto ei olisi ehdolla.
prosessi
Kitinän uhri
Viestit: 716
Liittynyt: 13.11.2010 14:05

Re: Voisitko äänestää toista ehdokasta?

Viesti Kirjoittaja prosessi »

urpiainen kirjoitti:Mä nyt luulen, että käsitämme tämän vähän eri tavoilla. Minun näkökulmastani se on enemmän niin päin, että ei maksimoida yhteiskunnan mahdollisuutta puristaa kaikkea raaka-aineestaan, vaan pikemminkin niin, että potentiaalinsa realisoimiseen monet tarvitsevat eri asteista tukea. Ja tämän tuen takaaminen koituu kollektiivisesti myös yhteiskunnan eduksi. Kaikilla ei ole kotilähtöisesti sosiaalista pääomaa siihen, että luppoaika saadaan käytettyä noinkin rakentavasti - saati sitten isää, joka ottaa töihin yritykseensä, kun opinnot eivät etene.
No siis en minä missään nimessä vastusta sitä, että heikompia tuetaan jotta he saavat potentiaalinsa realisoitua. Enemmän olen huolissani niistä joilla on tunnistettua ylimääräistä potentiaalia, jos heihin aletaan kohdistaa aktiivisesti erilaisia tukitoimia. Se kun väkisinkin johtaa juuri tuohon raaka-aineen loppuun puristamiseen.

Todettakoon vielä, että kuten olen aiemminkin maininnut, opintoni etenivät hyvää vauhtia kun isäni yrityksestä häipyi kerralla käytännössä koko henkilökunta. Minut siis pakotettiin/ylipuhuttiin tulemaan tilapäiseksi avuksi, mikä käytännössä esti minua käymästä luennoilla. Jotenkin se minun tarvitsemiseni ei vain ikinä päättynyt, aina oli vielä yksi projekti joka piti saada hoidettua ennen opiskelujeni jatkamista, ja sillä tiellä ollaan edelleen. Matematiikan opiskelu puolestaan oli hauskaa, olisin mielelläni jatkanut sitä, sillä lähes aina kun kysyin selitystä jonkin kaavan toimintaperiaatteille tuli vastauksena, että se opetetaan jollain tietyllä kurssilla tulevaisuudessa, ja olisin halunnut tietää ne selitykset. Toisaalta taas isällä töissä opin mallintamaan todellisuutta matemaattisesti, mikä on aika hämmentävä taito jolle on paljon käyttöä.

Palatakseni vielä tuohon potentiaalin hyödyntämisen edellyttämään joutilaisuuteen, niin hyvänä esimerkkinä toimii se romaanikäsikirjoitus josta täälläkin olen puhunut. Ilman sitä neljän vuoden takaista äitiyslomaani en olisi saanut alkuperäistä tekstiä kirjoitettua. Toisaalta, jos minulla 2,5 vuotta sitten olisi ollut aikaa sen uudelleenkirjoittamiseen kustannustoimittajan toiveiden mukaisesti, siitä olisi tullut heikko fröökynä Oksasen kirjoitustyylin jäljitelmä uudella aiheella (jostain syystä kustannustoimittaja toivoi sitä, enkä silloin innostuksissani oikein kehdannut olla eri mieltä). Nyt taas kun kahdella uudella äitiyslomalla olen ehtinyt ajatella tekstini sisältöä tarkemmin, olen tunnistanut sen todelliset heikkoudet ja sen, että se ei loppujen lopulta edes oikein toimi romaanimuodossa. En nyt vielä kerro mitä oikeasti sille olen tekemässä, paitsi että uuteen suunnitelmaani sisältyy mm. runsaasti matematiikkaa jotta sen saisi toteutettua, mutta ainakin minulla taas kerran on hauskaa, ja uuden suunnitelmani takana on jo useampi ihminen.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Voisitko äänestää toista ehdokasta?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

prosessi kirjoitti:No siis en minä missään nimessä vastusta sitä, että heikompia tuetaan jotta he saavat potentiaalinsa realisoitua. Enemmän olen huolissani niistä joilla on tunnistettua ylimääräistä potentiaalia, jos heihin aletaan kohdistaa aktiivisesti erilaisia tukitoimia.
Tärkeää olisi varmaankin tarjota mahdollisuuksia, sen sijaan että jengi pakotetaan suorittamaan opintonsa juuri tietyllä tavalla (= samalla tavalla kuin kaikki muutkin).

Joutilaisuuden tärkeydestä olen kanssasi samaa mieltä, mutta siitä ei mielestäni seuraa että kaikki keskimääräistä lahjakkaammat oppilaat on rakenteilla pakotettava joutilaisuuteen. Kaikille se ei sovi; esimerkkejä tästä omassa lähipiirissäni.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21494
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Voisitko äänestää toista ehdokasta?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Haavisto oli 2. paras ehdokas. Ilman muuta olisin äänestänyt häntä ilman niinistöä.
Hans Jörgen
Kitisijä
Viestit: 1040
Liittynyt: 29.07.2011 4:26

Re: Voisitko äänestää toista ehdokasta?

Viesti Kirjoittaja Hans Jörgen »

Okei, nyt kun ollaan saatu pohjustus valmiiksi ja olemme saavuttaneet kollektiiviseen tietoisuuden siitä, että tilastollisesti köyhyys/kouluttamattomuus/jokumuukovielä periytyy, niin otetaas lusikka kouraan ja käydään pihvin kimppuun: mitä yhteiskunnan pitäisi sinun mielestäsi tehdä, jotta kyseinen asia korjaantuisi?
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21494
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Voisitko äänestää toista ehdokasta?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

exPertti kirjoitti:Älä unohda vaimon kuolemaa siinä välissä.
Tuossahan oli taustalla porvarien maailmaa tuhoava tarve yksityisautoiluun. Junalla tuota ei olisi sattunut. Joten turha kerätä säälipisteitä kun jäi ne loppuelämän verotkin antamatta yhteiseen pussiin. Ja saulin nostamattomia eläkkeitä ei hyvitetä vaimolle.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Voisitko äänestää toista ehdokasta?

Viesti Kirjoittaja elco »

Hans Jörgen kirjoitti:Okei, nyt kun ollaan saatu pohjustus valmiiksi ja olemme saavuttaneet kollektiiviseen tietoisuuden siitä, että tilastollisesti köyhyys/kouluttamattomuus/jokumuukovielä periytyy, niin otetaas lusikka kouraan ja käydään pihvin kimppuun: mitä yhteiskunnan pitäisi sinun mielestäsi tehdä, jotta kyseinen asia korjaantuisi?
En tiedä oliko kysymys osoitettu minulla, mutta mielestäni köyhät ja niiden vanhemmat pitäisi pistää ennaltaehkäisevästi vankilaan, koska kuitenkin tekevät rikoksia. Lisäksi hyvätuloisilla pitäisi olla enemmän ääniä kuin köyhillä häviäjillä.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Hans Jörgen
Kitisijä
Viestit: 1040
Liittynyt: 29.07.2011 4:26

Re: Voisitko äänestää toista ehdokasta?

Viesti Kirjoittaja Hans Jörgen »

^Kysymys oli tarkoitettu kaikille.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Voisitko äänestää toista ehdokasta?

Viesti Kirjoittaja elco »

Hans Jörgen kirjoitti:^Kysymys oli tarkoitettu kaikille.
Köyhillekin?
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Hans Jörgen
Kitisijä
Viestit: 1040
Liittynyt: 29.07.2011 4:26

Re: Voisitko äänestää toista ehdokasta?

Viesti Kirjoittaja Hans Jörgen »

Joo, ei köyhät ehdi tänne kirjoittelemaan kun niiden pitää käydä töissä.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21494
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Voisitko äänestää toista ehdokasta?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

So Hard kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:Mä nyt luulen, että käsitämme tämän vähän eri tavoilla. Minun näkökulmastani se on enemmän niin päin, että ei maksimoida yhteiskunnan mahdollisuutta puristaa kaikkea raaka-aineestaan, vaan pikemminkin niin, että potentiaalinsa realisoimiseen monet tarvitsevat eri asteista tukea.
Kertokaa nyt kenelle sitä tukea ei anneta riittävästi...
Tietyltä teoreettiselta kannalta kaikki heikko-osaiset saavat liian vähän tukea. On ihan aukottamasti todistettavissa, että hyvinvointierot voidaan tasata siirtämällä rahaa taskusta toiseen. Jouduitko raiskatuksi? Kuoliko koira? Kaatuiko maito? Harmittiko pokerissa häviäminen? Kaikki nuo voidaan hyvittää rahalla.

Rahojen siirtelyyn ei liity kuin muutama ihan pieni käytännön ongelma:
1. Miten määritetään tarvittavan tukirahan oikea määrä? Paljonko sosiaalisen pääoman puutteesta kärsivälle pitää antaa euroja? Kuka päättää, jumala vai keskuskomitea viisaudessaan?
2. Miten koko rumban byrokratia kustannetaan?
3. Mistä raha tulee? Jos verotetaan tuloja, niin se johtaa väistämättä siihen, että verotettavat vähentävät tienaamistaan, koska esim. vapaa-aika kiinnostaa enemmän. Tämä johtaa tehokkuustappioon, joka taas on pois hyvinvoinnista.

Käytännössa kaunis utopia kaatuu noihin kolmeen. Joudumme nostamaan kädet pystyyn ja toteamaan maailman olevan epäreilu paikka. Paras mitä voimme tehdä, on varmistaa hyvin karkealla tasolla yhteisön toimivuuteen liittyvät tasausmekanismit, joista koulutus ja terveydenhuolto ovat tärkeimmät.

Rahalla paijaamisen tarvetta voidaan kuitenkin tarkastella toiseltakin kantilta. Tutkimusten mukaan lottovoittajat ja halvaantuneet ovat muutaman vuoden kuluttua yhtä onnellisia. Tästä voisi vetää sen päätelmän, että sosiaalisen pienessä puutteessa elävä on yhtä onnellinen kuin paljoudessa elävä. Miksi siis edes lähteä monimutkaiseen tasausrumbaan, jos se ei pohjimmiltaan vaikuta onnellisuuteen? Annetaan kokonaishyvinvoinnin kasvaa vapaasti, jolloin pienelläkin verotuksella saadaan täytettyä kaikkien kansalaisten perustarpeet.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21494
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Voisitko äänestää toista ehdokasta?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

So Hard kirjoitti:Joo, jos on niin pragmaattinen että pitää armeijan ylipäällykkyydessä hyvänä juttuna kapteenin arvoa ja sivariutta negativiisena asiana ja taas edustusasiassa toyboyta huonona juttuna, niin on umpimielinen. Mikähän sitten olisi, jos Niinistöllä olisi kainalossa joku tissiblondiini ja ei äänestäisi Niinistöä sen takia? Umpimielinen taas?
Tässä on helppo mielikuvaharjoite: 2009 Niinistö kieltäytyy ehdokkuudesta. Tilalle nousee Ilkka Kanerva, joka samassa yhteydessä vaihtaa Tuksuun. Moniko 'avarakatseinen' pitää turpansa kiinni, vaikka kyseessä ei ole edes banaanivaltiosta roudattu poikamorsian?
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Voisitko äänestää toista ehdokasta?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Kyllähän tuo lähtötilanteen tasoittaminen on sitä hyvin tylsää: hyvä peruskoulu, jossa on hyvät resurssit. Neuvolat, joissa on hyvät resurssit. Sosiaalitoimi, jossa on hyvät resurssit. Kaikkea sellaista tylsää, jota pääsääntöisesti refleksinomaisesti vastustan.

Käytettäisiinkö noihin nykyistä enemmän rahaa, jos minä saisin päätää? Ei varmaankaan.

Auttaisko lisäraha tasoittamaan lähtökohtien eriarvoisuutta? Kyllä varmaankin.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.