Helsingin siluetti

Yleinen lätinä jä kitinä

Helsingin talojen korkeus

Vain taivas on rajana, rakennetaan ylös.
10
53%
Ei ei, hyi hyi. Vain matalia rakennuksia.
5
26%
Olen turkulainen, ei kiinnosta.
4
21%
 
Ääniä yhteensä: 19

Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 03.09.2021 12:57

Tontit pitäisi huutokaupata.
Eikö näin ole? Meinaatko että kaupunki myy tontit rakennettujille jotenkin muuten? Minä en tiedä, mutta miksi ei huutokauppaisi?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Huutokaupassa lieneen jotain ehtoja. Vai voisiko rakentaa omakotikartanon kerrostalon tilalle, jos vaan maksaa tontista eniten?
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bhven kirjoitti: 04.09.2021 12:29 Huutokaupassa lieneen jotain ehtoja. Vai voisiko rakentaa omakotikartanon kerrostalon tilalle, jos vaan maksaa tontista eniten?
Kaavamääräykset toki rajoittavat, mutta vaikea uskoa, että mikään firma rakentaisi omakotitaloa, jos kaava mahdollistaa kerrostalon?
Yleensä kait firmat haluavat mahd. paljon rakennusoikeutta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Vitut firmoista kun tarkoitin, että Nalle W. -luokan hillopäällikkö rakentaisi johonkin kortteliin kerrostalon sijaan itselleen kartanon, koska voi ja rahaa on.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008251194.html

Helsingin valtuusto siis hyväksyi Koivusaaren kaavan. Tokihan siitä varmaan lähtee lauttasaarelaisnimbyjen valituskierre, eli lapion lyömiseen maahan on vielä pitkä matka, mutta kuitenkin.

Uudet merelliset kaupunginosat ovat hyvä juttu. Kun ennen koronaa vielä pääsi matkustamaan, olen kovasti ihaillut Tukholman ja Kööpenhaminan uusia, meren rantaan tehtyjä asuinalueita. En oikein tunne Kalasatamaa ja sen viereisiä alueita, mutta kiva saada tällaista uudisrakentamista länteenkin. Minulla on tietysti oma lehmä ojassa siinä mielessä, että Koivusaaren rakentuminen on mahtava tuki myös Tapiolan liittämiselle kiinteämmin Helsingin kaupunkirakenteeseen. Projekti myös lisää Itä-Espoon fillarimatkan päässä saavutettavia palveluja.

Toki näissä suomalaisissa hankkeissa näyttää aina olevan mukana tämä järjettömyys, että lupaava alue osin pilataan jättämällä keskelle motari ja vetäisemällä siihen vielä molempiin suuntiin jönsesterikokoluokan liittymät. :nuts: Motarin huuto ja ympäröivät suoja-aluehukkamaat pilaavat jo ison osan Lauttasaaren pohjoisosien potentiaalia, ja varmasti laskevat merkittävästi myös uuden Koivusaaren haluttavuutta. No, ehkä tässä joskus järki voittaa ja hulluutta saadaan korjattua. Muutenhan tämä vaikuttaa suorastaan varsin hyvältä!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Mikä sun ratkaisusi olisi länsiväylä suhteen? Lienee tosiasia, että autoliikennettä varten tarvitaan edelleen välityskykyinen tie.

Tunnelointi olisi tietysti mahdollista, mutta varmaan kallista.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 09.09.2021 9:42 ^Mikä sun ratkaisusi olisi länsiväylä suhteen? Lienee tosiasia, että autoliikennettä varten tarvitaan edelleen välityskykyinen tie.

Tunnelointi olisi tietysti mahdollista, mutta varmaan kallista.
Joo, jos olisi järkevyyden rajoissa mahdollista rakentaa kunnon tunneli, eikä sellaista alimitoitettua (jonka ulkopuolelle jäävät ne motariliittymät), rakennuskelvotonta kantta kuin vaikkapa Keilaniemessä, niin se olisi varmaan paras ratkaisu. Otan annettuna, että tämä ei ole järkevyyden rajoissa mahdollista.

Niinpä, kuten olemme varmaan n+1 kertaa käyneet läpi, mä en oikein näe järkevää vaihtoehtoa kaupunkibulevardiajattelulle. Kirjoitin siitä esim. tässä. Linkkaan lukuisista kaupunkibulevardikeskusteluista just tämän, koska itse siinä ketjussa seuraavalla sivulla minusta erinomaisesti selität, miten Larun ja Koivusaaren kehittämisessä on kyse kantakaupungin laajentamisesta, mikä taas tarkoittaa motarin vaihtamista kaupungin katuun.

Edit. Kuta kuinkin samat höpinät tarkemmin perustellen: http://otsokivekas.fi/2021/09/koivusaar ... on-vikana/
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Njoo. Varmastikin Länsiväylän voisi muuttaa Länsibulevardiksi alkaen Koivusaaresta itään, jos sitten koko bulevardin reunat rakennettettaisiin kuten Mannerheimintie. Mutta Larun nimbyt saisivat tästä paskahalvauksen (excuse my french).
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

urpiainen kirjoitti: 09.09.2021 9:54
James Potkukelkka kirjoitti: 09.09.2021 9:42 ^Mikä sun ratkaisusi olisi länsiväylä suhteen? Lienee tosiasia, että autoliikennettä varten tarvitaan edelleen välityskykyinen tie.

Tunnelointi olisi tietysti mahdollista, mutta varmaan kallista.
Joo, jos olisi järkevyyden rajoissa mahdollista rakentaa kunnon tunneli, eikä sellaista alimitoitettua (jonka ulkopuolelle jäävät ne motariliittymät), rakennuskelvotonta kantta kuin vaikkapa Keilaniemessä, niin se olisi varmaan paras ratkaisu. Otan annettuna, että tämä ei ole järkevyyden rajoissa mahdollista.
Mietin vielä, että ehkä tätä ei kannattaisi ottaa annettuna. Tulee mieleen, että - kuten Sivustahuutajakin tuossa ylempänä väkevästi todistaa - kun Larun asuntokysyntä on huimaa, ja tarjonta kovin niukkaa, ja neliöhinnat sitä myöten aika tähtitieteellisiä, niin toivottavasti joku on näppärästi laskenut, että ei ole taloudellisesti mahdollista tunneloida koko tietä siten, että rahoitus perustuisi mahtavaan kerrosmäärään tunnelin päällä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Ei tunneleiden päälle rakentamisessa ole järjen hiventäkään. Kerrostalojen väliin halutaan kuitenkin jättää esim. viheralueita. Kerrostalot kannattaa rakentaa sinne tunnelin laidoille, jolloin ei tarvita mitään järjettömän kantavia kansia tunneleihin. Vai onko Jätkäsaaaren puisto jotenkin väärin? Vastaavan puiston alla ei saisi mennä tunneli, koska ituhippirakentaminen?
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Koivusaareen tulee aika huima määrä merenrantakämppiä kun rantaviivaa on niin paljon ja rantaan kerrankin uskalletaan rakentaa tiiviisti. Aika ankeaksihan nuo rannat jäävät kävelijöille, mutta kämpistä on hyvät maisemat. Pari kerrosta lisää noihin kämppiin ei olisi ollut yhtään huonompi juttu, mutta ihan asiallisen näköistä.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 09.09.2021 11:25 ^ Ei tunneleiden päälle rakentamisessa ole järjen hiventäkään. Kerrostalojen väliin halutaan kuitenkin jättää esim. viheralueita. Kerrostalot kannattaa rakentaa sinne tunnelin laidoille, jolloin ei tarvita mitään järjettömän kantavia kansia tunneleihin. Vai onko Jätkäsaaaren puisto jotenkin väärin? Vastaavan puiston alla ei saisi mennä tunneli, koska ituhippirakentaminen?
En mä tiedä, onko Jätkäsaari oikein vertailukelpoinen, kun tässä ongelmana on nimenomaan motarikokoluokka ja ennen kaikkea ne valtavat kierreliittymät, jotka katkaisevat kaupunkirakenteen tavalla, mille Jätkäsaaressa ei oikein ole vertailukohtaa. Jos kaikki on rakentamattoman kannen alla siten, että kannella ei saa kasvaa edes puita, voi olla, että tehtäisiin tuohon taas sellainen autiomaa, joka voisi olla jees heinäkuussa ja sietämätön muulloin. Vaikka ei silti, voisi se toki toimia. Ehkä ongelma on ennemmin se, että tunnelointi on sietämättömän kallista; siksi ehdotin laskelmaa siitä, miten erilaisilla rakennusoikeuksilla voitaisiin kustannuksia alentaa. Mutta toki voisi esittää arviolaskelman myös rakentamattomasta kannesta ja sen vaatimasta hukkatilasta. Kaupunkibulevardilla ei toki näitä ongelmia olisi.

Pääsääntöisesti olen siis kyllä kanssasi samaa mieltä, että näyttää hyvältä. Jos ei olisi sitä motaria, voisin itsekin olla kiinnostunut.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Voihan kannelle puita laittaa, mutta joku 6 kerroksinen kerrostalo on ihan eri juttu.

En muuten ymmärrä miksi Koivusaareen piti saada mitään liittymää? Niittykummun ja Tapiolan liittymien välimatka on samaa luokkaa kuin Larun ja Keilaniemen. Miksi siis Koivusaaren liikenneettä ei voi ohjata Larun kautta? Varsinkin, jos tarkoitus on kulkea metrolla ja autopaikkoja ei ehkä ole (ei hajua onko näin).
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 09.09.2021 14:14 ^ Voihan kannelle puita laittaa, mutta joku 6 kerroksinen kerrostalo on ihan eri juttu.

En muuten ymmärrä miksi Koivusaareen piti saada mitään liittymää? Niittykummun ja Tapiolan liittymien välimatka on samaa luokkaa kuin Larun ja Keilaniemen. Miksi siis Koivusaaren liikenneettä ei voi ohjata Larun kautta? Varsinkin, jos tarkoitus on kulkea metrolla ja autopaikkoja ei ehkä ole (ei hajua onko näin).
Onhan siihen nytkin kai tulossa se Ikea motarin päälle?

Mut joo, tuo linkkaamani vihreiden kanta meni kai suurin piirtein siten, että ykkösvaihtoehto oli valtion moottoritien muuttaminen kaupungin kaduksi, kakkosvaihtoehto liittymien poistaminen (tässähän siis ne lähiliittymät eivät edes ole mainitsemasi Laru ja Keilaniemi, vaan vielä lähemmät Katajaharju ja Hanasaari), kolmosvaihtoehto edes toisen suunnan liittymän poistaminen, ja nelosvaihtoehto kierreliittymien muuttaminen suoriksi, tiensuuntaisiksi liittymäkaistoiksi. Läpi saivat vain ponnen, että selvitetään mahdollisuutta toteuttaa Koivusaaren rakentaminen porrastetusti siten, että motariliittymät rakennetaan vasta myöhäisessä vaiheessa, jolloin sitä osaa voidaan ehkä vielä säätää.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 09.09.2021 14:22 Mut joo, tuo linkkaamani vihreiden kanta meni kai suurin piirtein siten, että ykkösvaihtoehto oli valtion moottoritien muuttaminen kaupungin kaduksi, kakkosvaihtoehto liittymien poistaminen (tässähän siis ne lähiliittymät eivät edes ole mainitsemasi Laru ja Keilaniemi, vaan vielä lähemmät Katajaharju ja Hanasaari)
Katajaharjua tarkotin larulla. Hanasaaren liittymä ei toimi yhtään isommilla liikennemäärillä.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja Bhven »

urpiainen kirjoitti: 09.09.2021 9:24 Toki näissä suomalaisissa hankkeissa näyttää aina olevan mukana tämä järjettömyys, että lupaava alue osin pilataan jättämällä keskelle motari ja vetäisemällä siihen vielä molempiin suuntiin jönsesterikokoluokan liittymät.
Itselläni on ristiriitaiset tunteet länsijönsterin metrolaajennuksesta, koska aikaisemmin mielsin metrotunnelin Helsingin peräsuoleksi, joka ampuu oransseja pökäleitä itä-helsingin suuntaan. Nyt siis myös länteen.

Larun ja muutkin motariliittymät tulisi kaivaa tunneliin maan alle.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Asukaspysäköinti voi kallistua Helsingissä jopa 90 euroon kuussa
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008278246.html

Festariauton makuuttaminen kadunvarressa voi siis jatkossa maksaa jopa 13 senttiä tunti.

Asukaspysäköinnin kuukausihinnan kohottaminen on vähän hölmöä, mutta ehkä teknisten rajoitteiden takia sitten ainoa nopea keino. Parempi keino olisi nostaa asukaspysäköinnin hintaa päiväsaikaan, kun noille paikoille olisi tulossa maksavia lihaa syöviä valkoisia teslakuskeja bisneksille ja muuten vaan stadin antimia nauttimaan. Töihin autoilevaa kohonnut päivätaksa ei haittaa, koska töissä käyvä on töissä.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Tää on kyllä kiinnostavaa. Tässähän kävi sellainen vahinko, että autokommunistipuolue valitsi vähän vahingossa markkinatalousdemarin pormestariksi. Ensin se veti jo valmistellun tontinluovutuspolitiikan pois esityslistalta, pyytäen tiettävästi vähän markkinaehtoisempaa esitystä, ja nyt vielä vastoin kokoomuksen perinteisiä kunnallispolitiikkasaavutuksia hakee markkinaehtoista ratkaisua pysäköintiongelmiin! Kohta se varmaan kyseenalaistaa kaavan pysäköintinorminkin markkinaratkaisun sijasta!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ tuo asukaspysäköinnin hinnankorotus siis hyödyttää autoilijaa, ei haittaa? Kärsijä on se työmatkansa kävelevä hippi, jonka festarikupla joutuu etsimään uuden sijoituspaikan.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 21.09.2021 16:41 ^ tuo asukaspysäköinnin hinnankorotus siis hyödyttää autoilijaa, ei haittaa? Kärsijä on se työmatkansa kävelevä hippi, jonka festarikupla joutuu etsimään uuden sijoituspaikan.
Nimenomaan. Siksi olen ihmetellyt, että kokoomus vuosi toisensa jälkeen on listannut suursaavutuksinaan valtuustossa, että ovat saaneet torpattua asukaspysäköinnin korotukset. Muutos alkoi viime kaudella ja varmaan vauhdittuu Vartiaisen johdolla.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 21.09.2021 16:31 ^ Kohta se varmaan kyseenalaistaa kaavan pysäköintinorminkin markkinaratkaisun sijasta!
Pysäköintinormia ei voi purkaa, ennen kuin vapaamatkustus on estetty.

Omalla kotikadullani espoossa naapuritaloyhtiöiden autoja seisoo vakiona tienvarressa. He siis vapaamatkustavat, koska se ei maksa mitään. Jos pysäköintimaksaisi esim. euron tunti, niin heidän autojaan ei näkyisi kadunvarressa, vaan ylimääräisistä autoista joko luovuttaisiin, tai yhtiöt pyrkisivät jotenkin järjestämään tontilleen enemmän tilaa. Jos meidän kadullemme nyt saisi rakentaa "autopaikattomasti", niin noiden asuntojen autot tulisivat seisomaan kadun varressa, koska se olisi ilmaista.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Helppo ratkaisu olis pakkoliittää Espoo Helsinkiin ja laittaa 90 kuukausieuron pysäköintimaksu kaikille kotitalouksille riippumatta siitä omistaako auton vain ei.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Kusetetaanko tässä osakkaita?
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008376289.html

Tästä
Kuva

Tähän
Kuva


Ja käteen lyödään alle 4.000€/m2? Jos noin isosta muutoksesta heruu noin vähän fyrkkaa, niin eihän minkään vähän tiiviimmin rakennetun yhtiön kannata edes harkita tämmöistä diiliä?
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

-68 rakennettu putkiremontoimaton homepommi jossain vatun Mellunmäessä?

Paljonko semmoisen arvo oikein on?


Edit:

https://www.etuovi.com/kohde/21426341?haku=M1751867408

Neliöhinta
2 604,17 € / m²
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9391
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 04.11.2021 16:01 Ja käteen lyödään alle 4.000€/m2? Jos noin isosta muutoksesta heruu noin vähän fyrkkaa, niin eihän minkään vähän tiiviimmin rakennetun yhtiön kannata edes harkita tämmöistä diiliä?
Jotenkin ihan näin mutuna ilman mitään tajua rakennusteollisuuden kulurakenteesta, että tuolla lisärakennusmäärällä pitäisi päästä vaihtamaan vanhasta pommista samankokoiseen uuteen ilman välirahaa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Vastaa Viestiin