Helsingin siluetti

Yleinen lätinä jä kitinä

Helsingin talojen korkeus

Vain taivas on rajana, rakennetaan ylös.
10
53%
Ei ei, hyi hyi. Vain matalia rakennuksia.
5
26%
Olen turkulainen, ei kiinnosta.
4
21%
 
Ääniä yhteensä: 19

Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25756
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 25.09.2023 16:08 ^
Sikin-sokin-ikkunat on kyllä suomalaisen nykyarkkitehtuurin syöpä. Minusta muissa maissa ei ole näkynyt samanlaista intoa sikin sokin sotkuun. Kai tuo on joku suomalainen juttu, jota jokaisen laadukkaan arkkitehdin pitää harrastaa.
Kyllä tuota on muuallakin. Luonnollisin selitys olisi, että julkisivut tehty wordilla.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23533
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Meikäläistä etoo nuo katolle tiputetut merikontit.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21436
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 25.09.2023 16:10 Kyllä tuota on muuallakin. Luonnollisin selitys olisi, että julkisivut tehty wordilla.
Wordilla pitää jo hieman kikkailla, että saa rivit menemään muutenkin kuin suoraan vaakatasossa. Powerpointtia veikkaan itse.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16725
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 25.09.2023 16:08 ^
Sikin-sokin-ikkunat on kyllä suomalaisen nykyarkkitehtuurin syöpä. Minusta muissa maissa ei ole näkynyt samanlaista intoa sikin sokin sotkuun. Kai tuo on joku suomalainen juttu, jota jokaisen laadukkaan arkkitehdin pitää harrastaa.
Voi olla, että Alvar Aallon vaikutuksesta suomalainen arkkitehtuuri siirtyi 1920-luvun klassismista niin totaalisesti ja kaikenkattavasti funktionalismiin, ja vielä sellaiseen muotoon, jossa talojen keskeisin piirre on nauhaikkuna, aina jonnekin 1980-luvulle asti, että tällaista ei oikein tapahtunut muissa maissa. Jokaista suomalaista toria tai keskusaukiota, muutamaa vanhaa kaupunkia lukuunottamatta, reunustavat hirvittävät nauhaikkuna-laatikot. Voi olla, että moderni arkkitehtuuri kapinoi tätä - ja kaiken yllä leijuvaa Aallon perintöä - kohtaan oikein osoittamalla, että nyt eivät jumalauta ole ikkunat nauhassa. Jos muissa maissa ei ollut vastaavaa totaalimodernismia, ei myöskään ehkä vastaavaa tarvetta kapinoida sitä vastaan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25756
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21436
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 25.09.2023 17:02 Voi olla, että Alvar Aallon vaikutuksesta suomalainen arkkitehtuuri siirtyi 1920-luvun klassismista niin totaalisesti ja kaikenkattavasti funktionalismiin, ja vielä sellaiseen muotoon, jossa talojen keskeisin piirre on nauhaikkuna, aina jonnekin 1980-luvulle asti, että tällaista ei oikein tapahtunut muissa maissa. Jokaista suomalaista toria tai keskusaukiota, muutamaa vanhaa kaupunkia lukuunottamatta, reunustavat hirvittävät nauhaikkuna-laatikot.
Vanhoissa taloissa ikkunat ovat riveissä. Moderneissä taloissa ikkunat ovat riveissä. Talojen sisällä lattiat ovat vaaterissa, joten on ihan loogista, että ikkunat seuraavat samaa vaakalinjaa. Sikin sokin paska yrittää olla jotain fiksua ja erilaista.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25756
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mikähän Stokkan tavaratalon kohtalo on? Siihen ainakin saisi keskeiselle paikalle asuntoja 😁
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16725
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 26.09.2023 9:57 Mikähän Stokkan tavaratalon kohtalo on? Siihen ainakin saisi keskeiselle paikalle asuntoja 😁
Mun mielestä twitterin, korjaan x:n, vääräleuoilla on pointti: kun nyt näyttää siltä, että Lindex Group luopunee nopeahkosti keskustan tavaratalon omistajuudesta, niin tässä on Tokmannilla aivan huikea tilaisuus.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9464
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

:lol:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25756
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

:mrgreen:

Kylttien vaihtokin olisi helppoa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25756
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Olen kyllä hiukan surullinen Stokkan tavaratalon kohtalosta. Itse pörssiyhtiön kohtalo mua ei juurikaan kiinnosta.

Mutta itse tavaratalo on jo ennen sotia rakennettu keskustan maamerkki ja ikoni ja paikka, jossa olemme kaikki joskus asioineet.

Jos siihen nyt tulee joku scandic tms niin ei kiva.

Asunnoiksi saneeraaminen sanoin enemmän vitsinä. Pks:lla on liian vähän rikkaita.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14942
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti: 26.09.2023 10:14 ...jossa olemme kaikki joskus asioineet.
Mä on kulkenut muutaman kerran läpi, mutten varsinaisesti asioinut :mrgreen:
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25756
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 26.09.2023 10:16
James Potkukelkka kirjoitti: 26.09.2023 10:14 ...jossa olemme kaikki joskus asioineet.
Mä on kulkenut muutaman kerran läpi, mutten varsinaisesti asioinut :mrgreen:
Heinäkenkä!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16725
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 26.09.2023 10:14 Olen kyllä hiukan surullinen Stokkan tavaratalon kohtalosta. Itse pörssiyhtiön kohtalo mua ei juurikaan kiinnosta.

Mutta itse tavaratalo on jo ennen sotia rakennettu keskustan maamerkki ja ikoni ja paikka, jossa olemme kaikki joskus asioineet.

Jos siihen nyt tulee joku scandic tms niin ei kiva.

Asunnoiksi saneeraaminen sanoin enemmän vitsinä. Pks:lla on liian vähän rikkaita.
Sama fiilis. Hesarin juttu oli ihan hyvä: https://www.hs.fi/talous/art-2000009877821.html
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21436
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 26.09.2023 10:19 Sama fiilis. Hesarin juttu oli ihan hyvä: https://www.hs.fi/talous/art-2000009877821.html
Samaan aikaan kauppakeskukset ja (kai) isot outletit pärjäävät. Kun noita kahta vertaa tavarataloon, niin ei tavaratalo ole radikaalisti erilainen. Minusta tavaratalossa olisi mahdollista rakentaa samoihin neliöihin kauppakeskusta parempi valikoima, jolla voisi päästä parempaan myyntiin per neliö. vaikeaa tuo toki on, mutta sen takiahan jengille maksetaan palkkaa.

Stokkan ongelma saattaa olla enemmän sijainti kuin konsepti. Esim. Kampin kauppakeskus on ihmisvirtojen kannalta paremmassa paikassa.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9464
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 26.09.2023 10:14 Olen kyllä hiukan surullinen Stokkan tavaratalon kohtalosta. Itse pörssiyhtiön kohtalo mua ei juurikaan kiinnosta.

Mutta itse tavaratalo on jo ennen sotia rakennettu keskustan maamerkki ja ikoni ja paikka, jossa olemme kaikki joskus asioineet.
Tavallaan joo, mutta mun silmissä tavaratalo kuoli jo aikoja sitten samalla kuin Helsingin keskusta menetti merkityksensä Espoon keskustojen ja nettikaupan nousun mukana. Akateeminen kirjakauppa oli mulle ehkä se tärkein, koska taannoin se oli se paikka mistä parhaiten sai hankittua mieleistäni kirjallisuutta.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25756
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vuosi sitten Keva osti tavaratalon 400 miljoonalla. Ehkä Kevaa nyt vähän harmittaa 😂

Varmaan siinä toki on pitkäaikainen vuokrasopimus..
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14932
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 26.09.2023 10:40 Vuosi sitten Keva osti tavaratalon 400 miljoonalla. Ehkä Kevaa nyt vähän harmittaa 😂

Varmaan siinä toki on pitkäaikainen vuokrasopimus..
Vuokrasopimuskaan ei tietysti auta mitään jos vuokralainen menee jossain välissä konkkaan.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25756
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009878865.html

"Mannisen mukaan vanhaan kantakaupunkiin haluttaisiin lähivuosina 10 000 uutta asukasta. "

Eiköhän käydä aika monta kertaa KHO:ssa, ennen kuin tuohon on päästy.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16725
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mitenköhän kantakaupungin asukasmäärä on kehittynyt vuosikymmenten saatossa? Aiemmin varmaan asumistiheys oli aika korkealla, nyt Töölön jättilukaaleissa asuu yksinäisiä mummoja ilman asianmukaista palveluskuntaa ja kaikenmaailman maakuntasatraapit ostavat kakkosasuntoja kaupugista, jotka sitten kököttävät tyhjillään.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25756
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 27.09.2023 13:44 Mitenköhän kantakaupungin asukasmäärä on kehittynyt vuosikymmenten saatossa? Aiemmin varmaan asumistiheys oli aika korkealla, nyt Töölön jättilukaaleissa asuu yksinäisiä mummoja ilman asianmukaista palveluskuntaa ja kaikenmaailman maakuntasatraapit ostavat kakkosasuntoja kaupugista, jotka sitten kököttävät tyhjillään.
Kaikkiaan se on luonnollisesti laskenut voimakkaasti. Kalliossa asui aiemmin 1 lapsiperhe jokaisessa huoneessa.

Ainakin joskus vettä on pitänyt juoksuttaa hukkaan, koska putket eivät toimi nykyisellä pienellä väkimäärällä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21436
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Ennustan, että työpaikkojen muuttaminen asunnoiksi muuttaa keskustan palvelurakenteen samanlaiseksi kuin muuallakin lukuunottamatta poliittisesti sijoitettuja subventoituja toimintoja. 2050 ytimessä on pitkälti samat ketjut kuin Tapiolassa, Matinkylässä tai Pasilassa. Kun keskustaan ei enää virtaa ostovoimaa muualta, lakkaa keskusta lakkaa olemasta siinä mielessä, mitä se vielä oli 90-luvulla.

Tämän selvityksen mukaan n 50% keskustan fyrkasta tulee Helsingin ulkopuolelta. Luultavasti keskustan ulkopuolelt tuleva fyrkka on vähintään 75%.
https://www.hel.fi/static/liitteet/kaup ... -22-19.pdf

Vähän lisää asuntoja ja puolet liikkuvasta ostovoimasta pois, niin siinäpä sitä on sitten hyvät eväät erikoispalveluille. 15 minuutin kaupunki tietty toteutuu.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9464
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 27.09.2023 13:54 Vähän lisää asuntoja ja puolet liikkuvasta ostovoimasta pois, niin siinäpä sitä on sitten hyvät eväät erikoispalveluille. 15 minuutin kaupunki tietty toteutuu.
Hyvä vaan jos ruokaravintolat levittyy entistä tasaisemmin ympäri pks. Yökerhot häiriöineen saa jäädä sinne helsinginniemelle.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21436
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 25.09.2023 15:45 Kyllä joukkoliikennekatu on kauniimpi!

https://www.sttinfo.fi/data/images/0028 ... -w_720.jpg
Olit oikeassa. Hämeentie äänestettiin ylivoimaisesti kauneuspositiivisimmaksi kaduksi:
https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art ... t=promobox
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25756
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Toiseuttavaa maalitusta, ableismia ja vihapuhetta!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja