Kuntavaalit 2012

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Kuntavaalit 2012

Viesti Kirjoittaja Georgina »

masa kirjoitti:
Kottarainen kirjoitti:Kaipa tuo "suurimpia epäkohtia" kertoo siitä että Suomessa asiat on kuitenkin aika hyvin.

Terveyspalvelut on perseestä.
no ei nekään käsittääkseni siellä englannissa paremmin ole.
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6315
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Kuntavaalit 2012

Viesti Kirjoittaja exsu »

Mä luulin, että julkinen terveydenhuolto on paskaa, koska en ole sitä vuosiin joutunut käyttämään (työterveys ja YTHS). Nyt kun olen ollut julkisella erikoissairaanhoidossa (lapsettomuus), niin sehän toimii oikein mainiosti. Myös YTHS:ltä aikoinaan julkiselle siirretty neurologian lähete hoidettiin nopeasti ja tehokkaasti. Joitain viikkoja takaperin visiitti miehen kanssa viikonloppupäivystyksessä yöaikaan suhui alle tunnissa tikkauksineen kaikkineen. Ilmeisesti meillä Tampereella on aika hyvin.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6315
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Kuntavaalit 2012

Viesti Kirjoittaja exsu »

Kottarainen kirjoitti:Niin ja terveyskeskusmaksua EI saa poistaa, suurkuluttajia saisi erityisesti laskuttaa jos ei ole mitään sairautta edes miksi siellä pitäisi koko ajan juosta.
Sitä hoidon tarpeen arviointia saisi kyllä tehostaa. Ainakin täällä toimii surkeasti. Hoitajille riittävästi koulutusta tehdä ratkaisuja.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Kuntavaalit 2012

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Kottarainen kirjoitti:
Sä et ilmeisesti ole syönyt Kinder-yllätysperunoita? Ihan normi hyvä, laadukas perusruoka kävisi. Sellainen jota lapset mielellään syövät. Mä en halua että muksulle syötetään paskaa.

Kaipa tuo "suurimpia epäkohtia" kertoo siitä että Suomessa asiat on kuitenkin aika hyvin. Ei ole ihmisoikeusloukkauksia tms jota vastaan pitäisi taistella.
Mun mielestäni suomalaisessa koulussa saa normaalia laadukasta ruokaa. Ainakin 80-luvulla sai ja en ole kolmen lapseni tai vaimon kautta kuullut, ettei nykyäänkin saisi.

Jotenkin - anteeksi vain - kuulostaa first world probleemalta pahimmasta päästä. Ilmainen kouluruoka ylipäänsä on maailman harvinaisuus. Väittäisin, että suomalainen koulu on maailman parhaita. Toki täältä puuttuvat etonit ja ivy leaguet, mutta keskimäärin.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
masa

Re: Kuntavaalit 2012

Viesti Kirjoittaja masa »

Georgina kirjoitti:
masa kirjoitti:
Kottarainen kirjoitti:Kaipa tuo "suurimpia epäkohtia" kertoo siitä että Suomessa asiat on kuitenkin aika hyvin.

Terveyspalvelut on perseestä.
no ei nekään käsittääkseni siellä englannissa paremmin ole.

Siellähän ne nimenomaan juuri ovat parasta A-ryhmää.
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Kuntavaalit 2012

Viesti Kirjoittaja Georgina »

masa kirjoitti:

Siellähän ne nimenomaan juuri ovat parasta A-ryhmää.
Perustele. Mulla on tuttu sairaanhoitaja siellä työssä, sanoo että siellä on monetmonet asiat vuosikymmeniä Suomesta jäljessä tiedollisesti, ihan hoitohenkilökunnan käsienpesusta lähtien. Itse olen lapsena kyseisen maan terveyspalveluja muutaman vuoden käyttänyt ja ainakaan mun vanhemmilla ei ole niistä positiivista sanottavaa versus suomi. Tosin ei viime vuodelta ole tietoa ja siitä miten hoitoon pääsee: ei mitään käsitystä.
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
masa

Re: Kuntavaalit 2012

Viesti Kirjoittaja masa »

Georgina kirjoitti:Perustele.

Mun uskomukseni perustuu maassa 13 vuotta asuneen kahden lapsen äidin kertomuksiin. Siellä homma toimii, täällä roikutaan viikkojen jonoissa.


Esimerkki.


Flikka kärsii kuumelun yhteydessä infektioastmasta. Viikko takaperin aamulla sillä ei henki kulkenut juuri lainkaan ja Ventoline oli lopussa. Soitto aamuseiskalta paikalliseen terveyskeksukseen toi vastaanottoajan klo 14.00. Yksityiselle soitto toi saman ajan, joten viimein päädyimme 20 kilomerin päähän ensiapuun jossa venäläinen lääkäri huonolla suomella sönkkäsi ongelmien johtuvan hengitysteihin kerääntyneestä limasta, joka kyllä menisi ohi kun saisi reilu 1,5 vuotiaan yskimään.

Onneksi kuitenkin uskoi väittäämäni infektioastmasta ja pääsimme hapetukseen.
masa

Re: Kuntavaalit 2012

Viesti Kirjoittaja masa »

Kottarainen kirjoitti: Eiköhän ne kansainvälisen vertailun kestä.

Silti ne ovat perseestä.

Yksi parhaista työsuhde-eduista tänä päivänä on hyvät terveydenhuoltopalvelut firman piikkiin.
masa

Re: Kuntavaalit 2012

Viesti Kirjoittaja masa »

Kottarainen kirjoitti: Nykyään kai muksut skippaa ruuan, ostaa irtokarkkeja ja paisuu muodottomiksi.

Ja tämäkö muka on kouluruuan vika?
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Kuntavaalit 2012

Viesti Kirjoittaja Georgina »

masa kirjoitti:
Georgina kirjoitti:Perustele.

Mun uskomukseni perustuu maassa 13 vuotta asuneen kahden lapsen äidin kertomuksiin. Siellä homma toimii, täällä roikutaan viikkojen jonoissa.


Esimerkki.
Jos esimerkki olis siis englannista niin en just nyt vakuuttunut.
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Kuntavaalit 2012

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

masa kirjoitti:
Kottarainen kirjoitti: Nykyään kai muksut skippaa ruuan, ostaa irtokarkkeja ja paisuu muodottomiksi.

Ja tämäkö muka on kouluruuan vika?
Komppaan masaa. Tarjottiin siellä aivan mitä tahansa, niin osa porukasta ostaa mielummin kioskilta irtokarkkeja ja kaikki ovat sitä mieltä, että kouluruoka on pahaa.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Kuntavaalit 2012

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Kottarainen kirjoitti:Tohon on vaikea puuttua jos se oikeasti ON pahaa. Mitä luulet että 50 sentillä saa lautaselle?
Kuten sanottu, mun kouluaikanani ruoka oli mun mielestäni ihan ok ja kolme lasta ovat suomalaisessa peruskoulussa (tarkalleen ottaen vanhin nyt lukion ekalla) ja vaimo siellä töissä ja eivät ole valittaneet.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
masa

Re: Kuntavaalit 2012

Viesti Kirjoittaja masa »

Georgina kirjoitti:Jos esimerkki olis siis englannista niin en just nyt vakuuttunut.

Tarkemmin sanottuna Lontoosta.


Esimerkki. Meidän poika oli kovassa kuumeessa Lontoon vierailullaan pari vuotta sitten. Sunnuntaipäivä Surreyssa, jannu autoon ja pikku matka paikallisen lääkärin vastaanotolle, joka sijaitsi hänen kotitalossaan. Vartin jonotus ilman ajanvarausta, tutkimus, diagnoosi ja resepti apteekkiin. Eikä maksanut mitään.

Suomessa homma olisi toiminut siten, että olisi odottanut paikallisessa arvauskeskuksessa neljä tuntia pulsujen keskellä, saanut diagnoosin joltain konitohtorilta, parit testit olis jääneet tekemättä ja tuloksena olisi ollut uusintareissu yksityispuolelle. Tämäkin siis vain jos se TK olisi ollut auki.

Vain hullu jättää lapsivakuutuksen ottamatta tänä päivänä, sillä TK:n palvelut ovat ihan silkkaa paskaa ja suhteellisen hyvää palvelua saa vain yksityiseltä puolen.



En tiedä tarkkoja yksityiskohtia muuten, mutta eikös Englanti juurikin ole varsin ylpeä ja kuuluisa NHS:taan?
masa

Re: Kuntavaalit 2012

Viesti Kirjoittaja masa »

Englannista viis.

Loppukaneettina sanon sen, että minusta terveydenhoitopalvelut ovat Suomessa paskalla jamalla, ja se asia vaikuttaa paljon äänestysvalintoihini.

Erimieltä saa olla.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Kuntavaalit 2012

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Kottarainen kirjoitti:Näköjään meillä on first world -näkemysero. Jos nyt puhutaan julkisista palveluista niin mitä itse haluaisit muuttaa? Vai vähemmän veroja vaan?

Suomen lainanotto kyllä huolestuttaa myös.

Jaa mää vai? En haluaisi lisää tai parempia julkisia palveluja tässä taloustilanteessa. Jos kunta joutuu valitsemaan, karsiako palveluja vai nostaako veroäyriä, niin kannatan palvelujen karsimista.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Kuntavaalit 2012

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Kottarainen kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
Kottarainen kirjoitti:Tohon on vaikea puuttua jos se oikeasti ON pahaa. Mitä luulet että 50 sentillä saa lautaselle?
Kuten sanottu, mun kouluaikanani ruoka oli mun mielestäni ihan ok ja kolme lasta ovat suomalaisessa peruskoulussa (tarkalleen ottaen vanhin nyt lukion ekalla) ja vaimo siellä töissä ja eivät ole valittaneet.
No minä tietysti perustan mielipiteeni omille ja tuttujen kokemuksille. Ehkä teillä Espoossa on asiat paremmin. Mutten kyllä oikeen usko että 50 sentillä saa kunnollista ateriaa koostettua kenellekään. Perustan tämän käsityksen sille, että itse kotona tehtynä se maksaa helposti moninkertaisesti vaikkei keittäjälle edes makseta meillä palkkaa. Paljousalennukset tuskin tuota eroa selittävät.
Sun ei nyt kannata tuijottaa sitä hintaa. On aika selvää, että jos tehdään ruokaa muutamalle tuhannelle vs 2-3 hengelle, niin yksikkökustannus on eri. Jotenkin tuntuu, että sun mielestäsi ruoka olisi parempaa, jos tietäisit, että se maksaa 5 euroa/annos.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14932
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kuntavaalit 2012

Viesti Kirjoittaja So Hard »

NuoriDaavid kirjoitti:Jaa mää vai? En haluaisi lisää tai parempia julkisia palveluja tässä taloustilanteessa. Jos kunta joutuu valitsemaan, karsiako palveluja vai nostaako veroäyriä, niin kannatan palvelujen karsimista.
Kuten yksityisen lääkärihoidon kelamaksun? ;)
Universaali disclaimer.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Kuntavaalit 2012

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

So Hard kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Jaa mää vai? En haluaisi lisää tai parempia julkisia palveluja tässä taloustilanteessa. Jos kunta joutuu valitsemaan, karsiako palveluja vai nostaako veroäyriä, niin kannatan palvelujen karsimista.
Kuten yksityisen lääkärihoidon kelamaksun? ;)
No joku raja nyt sentään! Ajatelkaa lapsia, vanhuksia ja sairaita, hyvänen aika! Heikoimmilta ei saa leikata !!111
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Kuntavaalit 2012

Viesti Kirjoittaja Georgina »

NuoriDaavid kirjoitti:
So Hard kirjoitti:
Kuten yksityisen lääkärihoidon kelamaksun? ;)
No joku raja nyt sentään! Ajatelkaa lapsia, vanhuksia ja sairaita, hyvänen aika! Heikoimmilta ei saa leikata !!111
Ihan asiapohjalta olen sitä mieltä että kunnallinen puoli ei kestä yksityispuolen kelamaksun poistoa.
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Kuntavaalit 2012

Viesti Kirjoittaja annepa »

masa kirjoitti:Suomessa homma olisi toiminut siten, että olisi odottanut paikallisessa arvauskeskuksessa neljä tuntia pulsujen keskellä, saanut diagnoosin joltain konitohtorilta, parit testit olis jääneet tekemättä ja tuloksena olisi ollut uusintareissu yksityispuolelle. Tämäkin siis vain jos se TK olisi ollut auki.

Vain hullu jättää lapsivakuutuksen ottamatta tänä päivänä, sillä TK:n palvelut ovat ihan silkkaa paskaa ja suhteellisen hyvää palvelua saa vain yksityiseltä puolen.
Olen antanut itseni ymmärtää, että terveyspalveluissa on käsittämättömiä eroja kunnittain. Ymmärrykseni olen saanut kun olen kuunnellut sekä lapsettomien että lapsellisien ihmisten juttuja seikkailuistaan julkisessa terveydenhuollossa ympäri maan. Käsittääkseni jopa ison kunnan (eihän Suomessa ole kuin muutama, oma esimerkkini Helsingistä) sisällä on hirveitä vaihteluita.

Ihan yksinkertainen esimerkki: Lapsen pään paikkaus, Helsingissä alle 2v kakara ja Oulussa 6v. Helsingissä liimattiin päänahkaa, Oulussa tikattiin naamaa. Helsingissä aika kotoa lähdöstä kotiin paluuseen 1h, hoito julkisella. Oulussa annettiin julkisella arvio että "kyllä me kuuden tunnin sisällä pyritään paikkaamaan", jonka jälkeen äiti päätti hujauttaa yksityiselle, jossa hoitoa ei tarvinnut odottaa yhtään. Haavat olivat kyllä erilaisia, liimattu oli siistimpireunainen ja naamahaava oli vähän repaleinen. Tässä kuitenkin merkkaa tuo hoitoonpääsyaika, kummassakaan ei varsinainen hoito vienyt kovin pitkää aikaa.

Helsingissä en itse ole kokenut ongelmia julkisella puolella, edes vieraspaikkakuntalaisena. Rovaniemellä taas on ollut ainakin puolessa tapauksista ongelmia, ihan vaikka olin paikkauntalainen, saati sitten ulkopaikkakuntalaisena.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Kuntavaalit 2012

Viesti Kirjoittaja annepa »

Georgina kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
So Hard kirjoitti:
Kuten yksityisen lääkärihoidon kelamaksun? ;)
No joku raja nyt sentään! Ajatelkaa lapsia, vanhuksia ja sairaita, hyvänen aika! Heikoimmilta ei saa leikata !!111
Ihan asiapohjalta olen sitä mieltä että kunnallinen puoli ei kestä yksityispuolen kelamaksun poistoa.
En ymmärrä. Voitko selventää?
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16725
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kuntavaalit 2012

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

masa kirjoitti:En tiedä tarkkoja yksityiskohtia muuten, mutta eikös Englanti juurikin ole varsin ylpeä ja kuuluisa NHS:taan?
No siis mähän olin NHS:n asiakas viitisen vuotta tuossa 2000-luvun alussa, joten tilanne voi olla muuttunut (eritoten, kun Cameron nyt brittien muutenkin horjuvaa hyvinvointiyhteiskuntaa kampittaa), mutta siltä kokemukselta mä haluaisin huomauttaa seuraavaa.

Britit eivät, ainakaan silloin, olleet kovin ylpeitä NHS:ta, vaan NHS:n ongelmat olivat mediassa ja small talkissa todella yleinen naureskelun ja kauhistelun aihe. Syytä ylpeyteen olisi kuitenkin ollut - vaikutti siltä, että järjestelmä toimi tavattoman hyvin, joustavasti, asiakkaan valinnanvapautta korostaen ja kaikesta tästä huolimatta asiakkaan kannalta tavattoman edullisesti. Asiakkaan näkökulmasta aivan loistokas systeemi, vaikka kriittiset britit sitä jatkuvasti parjasivatkin.

Toinen asia on sitten tuo esiinnostettu suomalaisten ja brittiläisten hoitajien koulutus- ja osaamistaso. En epäile, etteivätkö suomalaiset AMK-sairaanhoitajat tosiaan olisi kaikin tavoin pätevämpiä kuin brittiläiset hoitsut. Muistan eräänkin puolitutun suomihoitsun, joka oli töissä lontoolaisessa sairaalassa, mutta rekrytoitiin aika pian sitten lehtoriksi paikalliseen hoitsuopinahjoon siirtämään suomalaista osaamista. Eri asia sitten taas on, että tekevätkö sairaanhoitajat Suomessa aika paljon sellaista työtä, jonka voisi oikeastaan tehdä perus- tai lähihoitajakin (tai julkisen puolen päivystyksessä känniääliöitä käsittelemään tottunut poke). Mutta perusterveen NHS-asiakkaan silmään tästä erosta ei mitään haittaa ollut.

Kolmanneksi, en osaa verrata NHS:n ja Suomen systeemin kustannustehokkuutta. En kuitenkaan usko, että NHS hirveän paljon kalliimpi on. Hyvä kuitenkin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14932
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kuntavaalit 2012

Viesti Kirjoittaja So Hard »

annepa kirjoitti:En ymmärrä. Voitko selventää?
Hinnat nousevat > yksityisiltä siirtyy asiakkaita julkiselle. Tosin epäilen, että lopputulema on se, että lääkärit vain joutuvat laskemaan taksojaan jos asiakkata alkaa hävitä.
Universaali disclaimer.
masa

Re: Kuntavaalit 2012

Viesti Kirjoittaja masa »

urpiainen kirjoitti: Britit eivät, ainakaan silloin, olleet kovin ylpeitä NHS:ta,

Ollymmppialaisten avajaisissa hehkutettiin NHS:ää isolla kädellä!
masa

Re: Kuntavaalit 2012

Viesti Kirjoittaja masa »

So Hard kirjoitti: lopputulema on se, että lääkärit vain joutuvat laskemaan taksojaan jos asiakkata alkaa hävitä.

Olisi se kamalaa ettei enää olisikaan varaa Q7 :aan ja Westendin merenrantakiinteistöön1!