Dumari kirjoitti:Mietintään: mitä eroa on V6 koneessa ja turbotetussa 4-sylinterisessä, jos oletetaan että kummatkin ovat tehoiltaan 200heppaa? Ja kumman eduksi.
Siis noin yleensä arvuuttelen... ?
Vapaastihengittävä kutonen (tai mikä tahansa) vastaa kaasuun nyt ja heti, turbomoottori vastaa kaasuun viiveen jälkeen. Voiman kontrollointi ei siis ole yhtä helppoa ja täsmällistä kuin vapaastihengittävällä. Esimerkiksi kuivalla asvaltilla sladissa meneminen on melkoista "arpomista" turbomoottorisella, ja metsähallitus kutsuu herkemmin, kun moottorin voima annetaan vähän niinkuin on/off -tyyliin, siinä missä vapaastihengittävällä saat annettua juuri sen verran vetoa kuin haluat.
Turbomoottori taas antaa reilusti enemmän vääntöä (=autoa kiihdyttävää voimaa) heti niiltä kierrosluvuilta missä turbo herää henkiin. Tämän päivän normaaleissa autoissa puhutaan noin 2000 kierroksen lukemista. Kuitenkin ne tiukemmat pelit joista on otettu 200 hummaa tai yli 2 litran turbomoottorista, vaativat usein sen verran ison (=hitaasti käynnistyvän) turbon, että voit joutua odottamaan voimantuloa lähemmäs 3000 kierrokseen saakka. Alle näiden heräämiskierrosten turbomoottorit ovat usein todella laiskoja, varsinkin verrattuna johonkin kutosmoottoriin, joka taas johtuu turbomoottorien pienestä iskutilavuudesta sekä niiden vaatimasta pienestä puristussuhteesta.
Itse suosin turbomoottoria ennemmin käyttöautossa kuin missään todellisessa ajonautintoautossa, turbomoottori kun vetää tasaisesti mutta tylsästi kuin höyryveturi herättyään. Omassa ruumisarkussa turbo herää mukavasti siinä 2000 rundin tuntumassa, mutta olisi se aika rasittavaa ajaa päivittäiset ajonsa autolla, joka vaatii aina lähemmäs 3000 rundia liikkuakseen mihinkään (impreza, evo, jne). Neliveto onneksi kuitenkin hieman "pyöristää" turbon haittoja.
Siitä talvesta ja takavedosta vielä, kyllähän noissa uudemmissa kieseissä on sutimisenestot sun muut napuskat, jotka estävät autoa sudittamasta. Ihan älytöntähän se myös olisi n.200hp takavetoisella keskikokoisella henkilöautolla talvella alkaa "viivaa ottamaan", tuskin siinä kovinkaan hyvin kävisi.
En puhunut kilpailemisesta, kun tarkoitin että takavetosen liikkeellelähtökyky liukkailla lähinnä turhauttaa. Eikä ne ASR/TCS -himmelit kuitenkaan pysty fysiikan lakeja korvaamaan.
Dumari kirjoitti:taitaa se Prelude olla seuraava pykälä Civic:stä näillä leveysasteilla.
Preludea ei ole valmistettu enää viiteen vuoteen, eikä se viides generaatio mielestäni muutenkaan mikään kaunis ollut... Kolmas oli kaunein, ehkä siksi että omistin itsekin sellaisen.
Preludet, Alfat, Volvot ja Civicit ovat kaikki etuvetosia. Volvon V40 T4:ää en kyllä muutenkaan suosittelisi. Ruma kuin saatana ja luokassaan huono ajaa ja hidas vaikkapa Civic TypeRään ja Octavia RS:ään verrattuna. Eron näkee ja tuntee jo ensimmäisessä vastaantulevassa mutkassa. Ohjauskin vetelee kiihdytyksissä niin että saa rukoilla ettei jorpakkoon eksyisi. Tosin tämä vetelyongelma koskee melkein kaikkia etuvetosia yli 200 heppasia turbomoottoreita. Ohjaavien pyörien läpi ei vain ole tarkoitettu johdettavaksi niin paljon vääntöä. Moottori vääntää samalla myös ohjauksen solmuun.