Projekti: Auto!

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
PerttiMakimaa

Re: Projekti: Auto!

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

SingleMalt kirjoitti:Unohda kaikenmaailman Alfat. Niiden kanssa et tule saamaan kuin järkyttävän vitutuksen aikaan. Nättejä, mutta täysiä paskoja.
Onko sinulla oikeaa tietoa asiasta vai ns. "kuulopuhetta"?

Jos kumminkaiman serkku kertoi kuulleensa kaveriltaan (siis sama kaveri jolta kuulit Wash&Go shampoon hiuksia irroittavasta vaikutuksesta) niin se ei kelpaa todistusaineistoksi.
SingleMalt

Re: Projekti: Auto!

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

PerttiMakimaa kirjoitti:Onko sinulla oikeaa tietoa asiasta vai ns. "kuulopuhetta"?
Ei sen kummempaa, kuin kaverin työkaveri, joka kaikista varoituksista huolimatta oli v6 alfan ostanut ja 2-3 kk myöhemmin oli tullut kaverille erittäin vittuuntuneena sanomaan.. "Sä olit ihan oikeassa.." Auto oli siihen mennessä ollut enemmän korjaamolla, kuin tien päällä.

Eikä nuo Alfat koskaan aiemminkaan ole mitään arvostettuja vehkeitä olleet. Kauniita, hyviä ajaa ja suht tehokkaita, mutta erittäin heikkolaatuisia ja pudottavat arvonsa järkyttävän nopeasti.
killkill

Re: Projekti: Auto!

Viesti Kirjoittaja killkill »

Kuullut myös sanottavan, että Alfa Romeot sopivat varsin huonosti Suomen talveen - joka tosin tällä hetkellä loistaa poissaolollaan. Ensikäden tietoa ei ole, mitä nyt tarinoita kuullut.

Jos suunnitteletten uuden tai uudehkon auton ostoa, Tuulilasi.fi -sivustolta löytyy useimpia kaarojen tekniset tiedot SEKÄ runsaasti käyttäjien kokemuksia eri automalleista. Yllättävän paljon siellä on listattu samoja vikoja, mitä testituloksissakin näkyy (mm. VW Passatien tukivarsiongelmat)
PerttiMakimaa

Re: Projekti: Auto!

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

SingleMalt kirjoitti: Ei sen kummempaa, kuin kaverin työkaveri, joka kaikista varoituksista huolimatta oli v6 alfan ostanut ja 2-3 kk myöhemmin oli tullut kaverille erittäin vittuuntuneena sanomaan.. "Sä olit ihan oikeassa.." Auto oli siihen mennessä ollut enemmän korjaamolla, kuin tien päällä.

Eikä nuo Alfat koskaan aiemminkaan ole mitään arvostettuja vehkeitä olleet. Kauniita, hyviä ajaa ja suht tehokkaita, mutta erittäin heikkolaatuisia ja pudottavat arvonsa järkyttävän nopeasti.
Nopea arvonpudotus on tässä kohtaa jopa plussa.

Jos autossa on kuitenkin konetta ja osaa muuta tekniikkaa lukuunottamatta Fiatin tekniikka niin kaipa tällä logiikalla kaikki nykyPuntotkin olisivat tien reunassa.

Esimerkiksi mallissa 156 on kuulemma pari tyyppivikaa. Yksi vaikuttaa auton sytytykseen jollei siitä pidä huolta. No toisaalta pitäähän Volvon S60-malliinkin vaihtaa eturipustukset miltei aina takuuaikana. Koiranluut vaan kolajaa... Eli tyyppivikoja on kaikissa.

Oletettavasti Alfan huonon maineen syy Suomessa ovat 80-luvun alfat. Huhu kertoo eräillä veljeksillä, jotka sellaisilla ajoivat, olleen salainen varaosakätkö itä-suomen ja pääkaupungin välissä jossakin. Ja vain ja ainoastaan siitä syystä ettei auto kestänyt tätä väliä hajoamatta.

Tekisi kovasti mieli lyödä kätensä juurikin tämän merkkiseen p**kaan. Auto miellyttää kovasti kauniina ajettavuudeltaan hyvänä liikkumisvälineenä. En tosin muista syistä ole itse hirveän innostunut tuosta V6 koneesta. Se yksinkertaisesti syö liikaa polttoainetta ja tekniikka ei ole ihan tätä päivää. Ehkä laihaseos-tupla-tulppa JTS-kone. Sitä tosin valitettavasti saa vasta alkaen -03 mallista.

Sehän tosin sopisi juuri ja juuri 165 pollellaan Dumarin tehospekseihin...
SingleMalt

Re: Projekti: Auto!

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

PerttiMakimaa kirjoitti:Nopea arvonpudotus on tässä kohtaa jopa plussa.
Niin.. Riippuu tietenkin minkä hintaluokan autoa on ostamassa, mutta jos vm 2005 on 40K€ hujakoilla, on arvonpudotus jo melkoisen suuri, jos kolme-neljä vuotta vanhempaa mallia saa alle puoleen hintaan. Minusta tuo jo kertoo sen, että kyseessä ei voi olla laadukas auto
PerttiMakimaa kirjoitti:Tekisi kovasti mieli lyödä kätensä juurikin tämän merkkiseen p**kaan.
Go for it. Sittenhän ainakin saamme ensikäden tietoa Alfan kestävyydestä :D
Dumari

Re: Projekti: Auto!

Viesti Kirjoittaja Dumari »

SingleMalt kirjoitti:
PerttiMakimaa kirjoitti:Tekisi kovasti mieli lyödä kätensä juurikin tämän merkkiseen p**kaan.
Go for it. Sittenhän ainakin saamme ensikäden tietoa Alfan kestävyydestä :D
Ei tarvitse, veli äsken vahvisti puhelimella että Alfoista hajoaa tosi helposti alapalloniveliä ynnä muuta hilpettä. Ihan makeita autoja, mutta HELVATAN kalliita huoltaa. Veli on töissä Delta-Autossa, joka huoltaa myös Alfoja.
SingleMalt

Re: Projekti: Auto!

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

Mersu?

http://www.nettiauto.com/452815
http://www.nettiauto.com/401942
http://www.nettiauto.com/503512

Tosin ei mersukaan halvimmasta päästä ole, vaikkakin kuluvat osat yleensä ovat edullisimmasta päästä.

Minkä hintaista autoa haet?
Dumari

Re: Projekti: Auto!

Viesti Kirjoittaja Dumari »

SingleMalt kirjoitti:Mersu?
Tosin ei mersukaan halvimmasta päästä ole, vaikkakin kuluvat osat yleensä ovat edullisimmasta päästä.
Minkä hintaista autoa haet?
Mersut on aika nou-nou, ei innosta. Hinta haarukka on 15-25ke veroineen.
Tällä hetkellä vieläkin on BMW ja Audi listani kärjessä.

edit: Ja en nyt ole ensi viikolla sitä autoa hommaamassa, vaan nyt kartoitan että millaisen auton haluan, tarvitsen ja voin saada. Jotain automerkkejä en halua ihan mutu-pohjalta ja jotkin ovat sitten vain turhan korkean profiilin/antavat väärän kuvan omistajasta... eli se mersu just.
Dumari

Re: Projekti: Auto!

Viesti Kirjoittaja Dumari »

Audi A4 Quattro 1.8T n.200hp, sellaisen vois haluta.
mustanikki

Re: Projekti: Auto!

Viesti Kirjoittaja mustanikki »

Dumari kirjoitti:Audi A4 Quattro 1.8T n.200hp, sellaisen vois haluta.
Jos sulla ei ole jälkikasvua / harrastusvälineitä kuskattavana, miksi ostaa A4? (Jos on, ei sitten mitään.) Mielestäni kolmonen on paljon halvempi nätimpi ja kompaktimpi paketti.

No miten kävisi tällainen?

http://www.nettiauto.com/433298

Neliveto – kyllä
polleja/vääntöä – kyllä
ulkonäköä – panisin
huoltokirja – kyllä

Lisäksi hinta tuntuu kohtuulliselta. Ja mikä tärkeintä, tämä ei näköjään ole kusetus-tuonti-auto eikä Keravalaisten tuunaama.

Ps. En omista autoa enkä tunne omistajaa.
Viimeksi muokannut mustanikki, 17.11.2005 10:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Dumari

Re: Projekti: Auto!

Viesti Kirjoittaja Dumari »

mustanikki kirjoitti:No miten kävisi tällainen?
A3
Itse olen A4:n kannalla, tässä edellisen postaukseni tiedot
http://www.nettiauto.com/427455
Kummassakin ilmoituksessa on kilsoja ja euroja liikaa.

edit: jesch! Dänks SM, nyt tiedetään tuo liNkittämis-jutskakin.
Viimeksi muokannut Dumari, 17.11.2005 9:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SingleMalt

Re: Projekti: Auto!

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

Mites muuten V40 T4?

On melkoisen makea peli ajella ja ihan nättikin. 200 hp

http://www.nettiauto.com/513100
http://www.nettiauto.com/513738
Herra Manala

Re: Projekti: Auto!

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Bliss kirjoitti:Ihanaa että olet tietävinäsi mitä autoni konepellin alla asustelee :lol:
Anna kun arvaan: Tuning-vapaavirtaussuodatin.
Bliss

Re: Projekti: Auto!

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Herra Manala kirjoitti:
Bliss kirjoitti:Ihanaa että olet tietävinäsi mitä autoni konepellin alla asustelee :lol:
Anna kun arvaan: Tuning-vapaavirtaussuodatin.
Vapaavirtaussuodatin pitäisi asentaa sun korvien väliin :D
Herra Manala

Re: Projekti: Auto!

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Dumari kirjoitti:Mietintään: mitä eroa on V6 koneessa ja turbotetussa 4-sylinterisessä, jos oletetaan että kummatkin ovat tehoiltaan 200heppaa? Ja kumman eduksi.
Siis noin yleensä arvuuttelen... ?
Vapaastihengittävä kutonen (tai mikä tahansa) vastaa kaasuun nyt ja heti, turbomoottori vastaa kaasuun viiveen jälkeen. Voiman kontrollointi ei siis ole yhtä helppoa ja täsmällistä kuin vapaastihengittävällä. Esimerkiksi kuivalla asvaltilla sladissa meneminen on melkoista "arpomista" turbomoottorisella, ja metsähallitus kutsuu herkemmin, kun moottorin voima annetaan vähän niinkuin on/off -tyyliin, siinä missä vapaastihengittävällä saat annettua juuri sen verran vetoa kuin haluat.

Turbomoottori taas antaa reilusti enemmän vääntöä (=autoa kiihdyttävää voimaa) heti niiltä kierrosluvuilta missä turbo herää henkiin. Tämän päivän normaaleissa autoissa puhutaan noin 2000 kierroksen lukemista. Kuitenkin ne tiukemmat pelit joista on otettu 200 hummaa tai yli 2 litran turbomoottorista, vaativat usein sen verran ison (=hitaasti käynnistyvän) turbon, että voit joutua odottamaan voimantuloa lähemmäs 3000 kierrokseen saakka. Alle näiden heräämiskierrosten turbomoottorit ovat usein todella laiskoja, varsinkin verrattuna johonkin kutosmoottoriin, joka taas johtuu turbomoottorien pienestä iskutilavuudesta sekä niiden vaatimasta pienestä puristussuhteesta.

Itse suosin turbomoottoria ennemmin käyttöautossa kuin missään todellisessa ajonautintoautossa, turbomoottori kun vetää tasaisesti mutta tylsästi kuin höyryveturi herättyään. Omassa ruumisarkussa turbo herää mukavasti siinä 2000 rundin tuntumassa, mutta olisi se aika rasittavaa ajaa päivittäiset ajonsa autolla, joka vaatii aina lähemmäs 3000 rundia liikkuakseen mihinkään (impreza, evo, jne). Neliveto onneksi kuitenkin hieman "pyöristää" turbon haittoja.
Siitä talvesta ja takavedosta vielä, kyllähän noissa uudemmissa kieseissä on sutimisenestot sun muut napuskat, jotka estävät autoa sudittamasta. Ihan älytöntähän se myös olisi n.200hp takavetoisella keskikokoisella henkilöautolla talvella alkaa "viivaa ottamaan", tuskin siinä kovinkaan hyvin kävisi.
En puhunut kilpailemisesta, kun tarkoitin että takavetosen liikkeellelähtökyky liukkailla lähinnä turhauttaa. Eikä ne ASR/TCS -himmelit kuitenkaan pysty fysiikan lakeja korvaamaan.
Dumari kirjoitti:taitaa se Prelude olla seuraava pykälä Civic:stä näillä leveysasteilla.
Preludea ei ole valmistettu enää viiteen vuoteen, eikä se viides generaatio mielestäni muutenkaan mikään kaunis ollut... Kolmas oli kaunein, ehkä siksi että omistin itsekin sellaisen. ;)

Preludet, Alfat, Volvot ja Civicit ovat kaikki etuvetosia. Volvon V40 T4:ää en kyllä muutenkaan suosittelisi. Ruma kuin saatana ja luokassaan huono ajaa ja hidas vaikkapa Civic TypeRään ja Octavia RS:ään verrattuna. Eron näkee ja tuntee jo ensimmäisessä vastaantulevassa mutkassa. Ohjauskin vetelee kiihdytyksissä niin että saa rukoilla ettei jorpakkoon eksyisi. Tosin tämä vetelyongelma koskee melkein kaikkia etuvetosia yli 200 heppasia turbomoottoreita. Ohjaavien pyörien läpi ei vain ole tarkoitettu johdettavaksi niin paljon vääntöä. Moottori vääntää samalla myös ohjauksen solmuun.
Herra Manala

Re: Projekti: Auto!

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Bliss kirjoitti:Vapaavirtaussuodatin pitäisi asentaa sun korvien väliin :D
No kerro nyt sitten ihmeessä mitä siellä pellin alla on piilossa, myynnissähän sen auton piti olla? Jos sanot että kyseessä on vanhempi 525 ilman teknisiä sivuhuomautuksia, niin teenkö minä siinä jonkun virheen jos myös oletan autosi olevan sitä mitä väität? Jos se on jotain muuta kuin vanhempi perus-525, eli 170 heppanen ruotsinlaiva, niin kerro ihmeessä suoraan ilman lapsellisia "ihan ku tietäsit mitä mun auton konehuoneessa on" -naljailua?

Jos et tiedä mitä siellä sitten oikeasti onkaan, niinkuin epäilen, niin koetetaan toisella tapaa: Jos pääset skodani ohi ensimmäiseen 200 metriin niin perun puheeni hitaista ruotsinlaivoista ja tarjoan voittajalle kahvit. Perus 525:llä et nimittäin pääse.
Herra Manala

Re: Projekti: Auto!

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

mustanikki kirjoitti:Jos sulla ei ole jälkikasvua / harrastusvälineitä kuskattavana, miksi ostaa A4?
Siksi koska A4 on valovuoden parempi auto ajaa kuin A3, varsinkin nelivetona. Sen lisäksi A4:ssä oli ainakin ennen paremmin toimiva jatkuva Torsen-neliveto A3:n Haldex-kytkentäiseen nelivetoon verrattuna.
killkill

Re: Projekti: Auto!

Viesti Kirjoittaja killkill »

SingleMalt kirjoitti:Mites muuten V40 T4?
Mikäs siinä, jos haluat käydä tankkaamassa kaksi kertaa viikossa. Kaveri jolta pappa-dieselini ostin, oli aikanaan luopunut T4:sta juuri järjettömien polttoainekustannusten takia.
Onhan se lisäksi vähän "teini".
SingleMalt

Re: Projekti: Auto!

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

killkill kirjoitti:Mikäs siinä, jos haluat käydä tankkaamassa kaksi kertaa viikossa.
Onhan se lisäksi vähän "teini".
No tuskin 2.8 L bömbölö vie sen vähempää. 200 heppaa kun ei muutenkaan kulje samlla bensamäärällä, kuin 90 hepoa.

Ja teinihän se voi hieman olla, mutta eikös mieskin ole siinä vaiheessa aina vähän teini, kun pitää saada piskuinen ja 200 heppainen auto?
Minä kun olen vanha barabbas, laitaisin pappamallin 200 heppaisen.

http://www.nettiauto.com/401942

Ps..

Linkittäjät. Olettekos huomanneet että nettiauton linkit toimivat lyhyemmilläkin urleilla?
PerttiMakimaa

Re: Projekti: Auto!

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Herra Manala kirjoitti:
...Turbomoottori taas antaa reilusti enemmän vääntöä (=autoa kiihdyttävää voimaa) heti niiltä kierrosluvuilta missä turbo herää henkiin. Tämän päivän normaaleissa autoissa puhutaan noin 2000 kierroksen lukemista. Kuitenkin ne tiukemmat pelit joista on otettu 200 hummaa tai yli 2 litran turbomoottorista, vaativat usein sen verran ison (=hitaasti käynnistyvän) turbon, että voit joutua odottamaan voimantuloa lähemmäs 3000 kierrokseen saakka. Alle näiden heräämiskierrosten turbomoottorit ovat usein todella laiskoja, varsinkin verrattuna johonkin kutosmoottoriin, joka taas johtuu turbomoottorien pienestä iskutilavuudesta sekä niiden vaatimasta pienestä puristussuhteesta...

...Itse suosin turbomoottoria ennemmin käyttöautossa kuin missään todellisessa ajonautintoautossa, turbomoottori kun vetää tasaisesti mutta tylsästi kuin höyryveturi herättyään. Omassa ruumisarkussa turbo herää mukavasti siinä 2000 rundin tuntumassa, mutta olisi se aika rasittavaa ajaa päivittäiset ajonsa autolla, joka vaatii aina lähemmäs 3000 rundia liikkuakseen mihinkään (impreza, evo, jne). Neliveto onneksi kuitenkin hieman "pyöristää" turbon haittoja...

...Tosin tämä vetelyongelma koskee melkein kaikkia etuvetosia yli 200 heppasia turbomoottoreita. Ohjaavien pyörien läpi ei vain ole tarkoitettu johdettavaksi niin paljon vääntöä. Moottori vääntää samalla myös ohjauksen solmuun.
Manalan asiantuntevasta turbojutusta tuli mieleen vielä yksi todella loistava kandidaatti. Hylkää nyt jo hyvä _Duumari_ se takaveto.

On olemassa yksi 169 kW 2,3 litraisesta turbosta ottava etuveto, jota saa kohtuuhintaan keskieuroopasta (Saksa): Saab 9-5 Aero. Vuosimallista -01 alkaen (muistini mukaan) Saab otti ja alensi turbolla koneesta otettavaa maksimitehoa tehdäkseen koneesta tasaisemmin vääntävän koko toiminta-alueella.

Sattuneesta syystä olen "joutunut" ajelemaan tällaisella autolla ja voin sanoa sen olevan todellinen nautinto. Ok, turbon mukaan tulon n. 1900 kierroksessa huomaa vielä jos kaasua haluaa painaa reippaasti, mutta auto ei vetele vaikkakin maksimivääntöä on hetkellisesti luvattu jopa 370 newtonia. Mitenkähän hitossa he ovat saaneet tasauspyörästön välittämään tuon noin nätisti?

No, kyllä lähtee...
Dumari

Re: Projekti: Auto!

Viesti Kirjoittaja Dumari »

Kommentoidaas ensin aikaisempia kirjoituksia: A4 200hepalla, voi olla että teini sitten olen, mutta lasken että tässä elämänvaiheessa mulla on ehkä eniten ikinä varaa laittaa autoon massia/aikaa... Juu ja haluan edes joskus kokeilla omistaa "urheilullisemman" auton.


Dodi, nyt olis ideaa kehissä(arvailuvaihe):
Ostaisin normi 1.8T (150hv)Quattro:n Saksasta ja sitten itse lastuttaisin ja lisäisin siihen urheilullisemmat osat. Mietin just että myydäänköhän sellaisia "kittejä", joissa olisi kaikki osat valmiina että saisi sen "upgreidattua". Sit pitää ilmeisesti uudelleenkatsastaa kiesi jne...

Toki koko projektin pääinsinöörinä toimisi nuorempi autonasentaja veljeni, joka on hiukan hurahtanut autoihin.

Kannattaakohan tuollaiseen projektiin edes ryhtyä? Toki sitä voisi koittaa etsiä Saksastakin valmiiksi "piristetty", mutta niitä ei vaan löytynyt mobile.de:n kautta yhtään... (kaikki oli V6:ia 200hp:lla)
Ainakaan tuontiveroja ei tarvisi niin paljoa maksaa, jos itse tekisi kotomaassa, mutta tuleeko sitten jotain muita kuluja?

Tässä olisi tämän hetkinen tavoite(toki pienemmillä KM:llä):
http://www.nettiauto.com/427455
SingleMalt

Re: Projekti: Auto!

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

PerttiMakimaa kirjoitti:. Hylkää nyt jo hyvä _Duumari_ se takaveto.
200 heppaa ja takaveto. Tuplaten iloa. Myös tuhannesti hauskempi ajaa, kuin puskeva ja tempoileva etuveto. Tietenkin jos pitää kriteerinä liikennevalolähtöjä liukkaalla, ei takaveto kelpaa. Muuten takaveto on maukkaampi ajettava.
Saab 9-5 Aero.
Tämä kelpaisi minullekkin. Varsinkin farkkuna. Kyrvikäs peli.
Bliss

Re: Projekti: Auto!

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Herra Manala kirjoitti: No kerro nyt sitten ihmeessä
Kun sanoin ettei ole turhia tuunailtu, tarkoitin tollon näköisiä korisarjoja ja teiniteippauksia. Ja olisi tietenkin pitänyt kirjoittaa "525". Tässä perheessä kun harrastellaan noita teknisiä ratkaisuja moottorikäyttöisten kulkuneuvojen "tuunailuissa" ja jätetään ulkoasun muutokset muille. Vakio moottori siellä pellin alla on, tosin se on alunperin ollut ihan muussa vekottimessa kuin 525:ssa :wink: Pitäisi alkaa 3:lla tuo teholukema. Ja ennenkuin kysyt, kyllä, myös voimansiirto ja jarrut on vaihdettu.

Ainoastaan mun mopo on tässä taloudessa ihan ilman viriosia. Mutta mie olenkin tylsä :D

Edit: Näin vanha eikä osaa kirjoittaa.... :oops:
killkill

Re: Projekti: Auto!

Viesti Kirjoittaja killkill »

SingleMalt kirjoitti:200 heppaa kun ei muutenkaan kulje samlla bensamäärällä, kuin 90 hepoa.
Ei kuljekaan. Minä vaan miettisin tarkasti tuota kulutuspuolta, koska polttoaineiden hinnat eivät taatusti tule laskemaan. Veikkaan että kalliin, polttoainesyöpön auton jälleenmyyntiarvokin tulee ryminälla alas, kun pumpulla litrahinta alkaa olla kahden euron tasoa. USA:ssakin kaupunkimaastureiden myyntimäärät ovat romahtaneet. Jos rahaa haluaa lapioida N-määrän autoiluun, mikäs siinä. Oma valinta, ei minun.
Bliss

Re: Projekti: Auto!

Viesti Kirjoittaja Bliss »

killkill kirjoitti:Minä vaan miettisin tarkasti tuota kulutuspuolta
Kesäaikana moottoripyörällä, talvikausi julkisilla :wink: :roll:
Vastaa Viestiin