Testamentti

Yleinen lätinä jä kitinä

Rahat jakoon, hautaan vai käyttöön

Äänestys päättyi 26.12.2012 12:58

rahat jakoon
2
20%
rahat hautaan
0
Ei ääniä
rahat käyttöön
8
80%
 
Ääniä yhteensä: 10

Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3298
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Testamentti

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Mihin ne rahat menee kun kroppa muuttuu ruhoksi. Vai menikö ne jo ennen.
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3298
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Testamentti

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Rahat jakoon meinaa, että annoit ne jo eteenpäin esimerkiksi seuraavalle sukupolvelle. Kiertamällä veroja tietenkin.

Rahat hautaa meinaa, että aivan sama minne menee, testamentin mukaan.

Rahat käyttöön meinaa, että meni jo. Elämiseen ja parempiin tarpeisiin.
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Testamentti

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Testamentillahan voi säätää vain pienen osan rahoistaan. Tix tai kuukkeli tietää tarkemmin.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3298
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Testamentti

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

NuoriDaavid kirjoitti:Testamentillahan voi säätää vain pienen osan rahoistaan. Tix tai kuukkeli tietää tarkemmin.
Aha. No mut kivat niille jotka ei voi päättää omista rahoistaan kuollessaan.
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14915
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Testamentti

Viesti Kirjoittaja So Hard »

NuoriDaavid kirjoitti:Testamentillahan voi säätää vain pienen osan rahoistaan. Tix tai kuukkeli tietää tarkemmin.
Täh? Jos ei ole lapsia, niin testamentilla voi säätää 100% minne menevät. Jos on lapsia joita ei ole tehty perinnöttömäksi, niin voi edelleen säätää 100% mutta lapsi voi vaatia lakiosaansa halutessaan. Lakiosa on puolet perintöosasta, eli käytännössä lapset saavat 50% ellei ole tehty jotain kikkailja.
Universaali disclaimer.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Testamentti

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

So Hard kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Testamentillahan voi säätää vain pienen osan rahoistaan. Tix tai kuukkeli tietää tarkemmin.
Täh? Jos ei ole lapsia, niin testamentilla voi säätää 100% minne menevät. Jos on lapsia joita ei ole tehty perinnöttömäksi, niin voi edelleen säätää 100% mutta lapsi voi vaatia lakiosaansa halutessaan. Lakiosa on puolet perintöosasta, eli käytännössä lapset saavat 50% ellei ole tehty jotain kikkailja.

Mites puol-iso?
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23473
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Testamentti

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ei mitään aavistusta kuinka tuo perinnönjako kohdallani menisi ja jos mitenkään voin asiaan vaikuttaa niin viimeinen laskuni jää katteettomaksi.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Testamentti

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Pyrin tuhlaamaan kaiken eläessäni. Toistaiseksi on onnistunut.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14915
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Testamentti

Viesti Kirjoittaja So Hard »

NuoriDaavid kirjoitti:
So Hard kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Testamentillahan voi säätää vain pienen osan rahoistaan. Tix tai kuukkeli tietää tarkemmin.
Täh? Jos ei ole lapsia, niin testamentilla voi säätää 100% minne menevät. Jos on lapsia joita ei ole tehty perinnöttömäksi, niin voi edelleen säätää 100% mutta lapsi voi vaatia lakiosaansa halutessaan. Lakiosa on puolet perintöosasta, eli käytännössä lapset saavat 50% ellei ole tehty jotain kikkailja.
Mites puol-iso?
Puolison voi ohittaa kokonaan testamentilla mitä perimykseen tule. Ositus on sitten eri asia.
Universaali disclaimer.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Testamentti

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

^peruskoulun yhteiskuntaopista jäi joskus mielikuva, että vain 1/4:sta voi päättää itse koska lapset ja puol-iso vievät lain mukaan 3/4, mutta ilmeisesti käsitys on siten väärä.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14915
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Testamentti

Viesti Kirjoittaja So Hard »

NuoriDaavid kirjoitti:^peruskoulun yhteiskuntaopista jäi joskus mielikuva, että vain 1/4:sta voi päättää itse koska lapset ja puol-iso vievät lain mukaan 3/4, mutta ilmeisesti käsitys on siten väärä.
No teoriassa mahdollista jos lähtee siitä, että vain toinen omistaa jotain. Jos ukko omistaa 100 ja nainen nolla, ukko heittää veivin kaivoon ja on lapsi, niin avio-oikeuden perusteella osituksessa ukon omaisuudesta 50 menee naiselle. Jäljelle jäävä 50 voi määrätä kyllä 100% testamentilla, mutta jos lapsi vaatii lakiosaa, niin käytännössä saa 25. Se vaatii kuitenkin erillisen toimen, ei lakiosa itsestään lankea.

Sen sijaa jos ukko omistaa 60 ja nainen 40 ja pariskunnalla on avioehto joka pätee kuollessakin, niin eihän siitä mitään puol-isolle mene.
Universaali disclaimer.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Testamentti

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

^ :sir:
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Testamentti

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Vesper kirjoitti:Pyrin tuhlaamaan kaiken eläessäni. Toistaiseksi on onnistunut.
Ohan sulla osittain oma kämppä?
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Testamentti

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
Vesper kirjoitti:Pyrin tuhlaamaan kaiken eläessäni. Toistaiseksi on onnistunut.
Ohan sulla osittain oma kämppä?
No mut ei kait se oo vielä kuollu??
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Testamentti

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
Vesper kirjoitti:Pyrin tuhlaamaan kaiken eläessäni. Toistaiseksi on onnistunut.
Ohan sulla osittain oma kämppä?
Se on vaan sitä varten, että pääsen sen eläkepäivilläni pistämään lihoiksi.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3298
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Testamentti

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Mä olen Vespan koulukuntaa. Kaikki tässä elämässä.

Mitään en ole koskaan keneltäkään saanut, enkä saa. Faija piti maksaa hautaan, isovanhempia ei ole ja mutsilta ei mitään jää. Hyvä niin. Koulut maksoin itse ja mitä en voinut maksaa, otin opintolainaa. Kaikki menee ja on mennyt omaan elämiseen ja muksuihin. Velkaa ei ole, eikä jää. Vapaa raha menee maailmalle. Yksin, kaksin tai porukalla.
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Testamentti

Viesti Kirjoittaja exsu »

Kyllä mä toivon, että jos lapsia siunautuu, niin niille olis jotain jätettävää.

EI kuitenkaan näin: Mun äiti peri jonkin aikaa sitten vähän isomman summan. Säilyttää sitä jollain minikorkoisella "säästötilillä" ja elää pienillä tuloilla välillä vähän kituuttaen, että olisi jotain perintöä jättää. Summa olisi äidille iso ja mahdollistaisi paljon, mulle/meille ei niinkään tarpeellinen. Oon yrittänyt kannustaa sitä käyttämään sitä itseensä, mutta toistaiseksi se ei ole suostunut. Mun mielestä ihan käsittämätön tilanne.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Testamentti

Viesti Kirjoittaja elco »

Turhan riskialttiiksi menee, jos meinaa kaikki polttaa viimeiseen pesoon. Varmaan sitä jotain jää yli kuten asunto jne.

Jos väläytän tässä romanttista puoltani niin perintöveron välttäminen on kyllä yksi merkittävimpiä syitä mennä naikkariin.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Testamentti

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

elco kirjoitti:
Jos väläytän tässä romanttista puoltani niin perintöveron välttäminen on kyllä yksi merkittävimpiä syitä mennä naikkariin.
Toivottavasti hääkutsuja ei ole vielä lähetetty, koska avopuolisoiden perintöasiat kait ollaan rukkaamassa aviopuolisoiden tasolle. Aviopuolisotkin maksavat perintöveroa, kuten varmaan tiesitkin.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23473
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Testamentti

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Perintöä turha odotella, sijoitusnero faijani osti noksun osakkeita á 26€ eli perin kasan paskapaperia. Kakroita on turha toivoa ymmärrettävistä syistä ja maku on kallis.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Testamentti

Viesti Kirjoittaja elco »

NuoriDaavid kirjoitti: Toivottavasti hääkutsuja ei ole vielä lähetetty, koska avopuolisoiden perintöasiat kait ollaan rukkaamassa aviopuolisoiden tasolle. Aviopuolisotkin maksavat perintöveroa, kuten varmaan tiesitkin.
Äläs nyt aloita opettamaan isääs panemaan. Avopuoliso maksaa yli tuplaten sen minkä avopuoliso.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Testamentti

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

elco kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti: Toivottavasti hääkutsuja ei ole vielä lähetetty, koska avopuolisoiden perintöasiat kait ollaan rukkaamassa aviopuolisoiden tasolle. Aviopuolisotkin maksavat perintöveroa, kuten varmaan tiesitkin.
Äläs nyt aloita opettamaan isääs panemaan. Avopuoliso maksaa yli tuplaten sen minkä avopuoliso.
Passiivin preeseens?

Tosin en tiedä, tuleeko ko. muutoksesta mitään ja koska.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3298
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Testamentti

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

exsu kirjoitti:Kyllä mä toivon, että jos lapsia siunautuu, niin niille olis jotain jätettävää.
Aina voi valita, että elääkö puurolla ja näkkileivällä, vai käyttääkö massit luukkupöksyjen kanssa elämiseen silloin kun itsekin elää. Veikkaan että luukkupöksyt arvostaa yhteisiä kokemuksia enemmän kuin perintöverosotkuja.
Who says you need to buy a guitar?
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21364
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Testamentti

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Diddley Bow kirjoitti:Veikkaan että luukkupöksyt arvostaa yhteisiä kokemuksia enemmän kuin perintöverosotkuja.
Tuossakin viisaudessa aikuiset usein ampuvat yli noissa 'kokemuksissa'. Lapsihan ei kaipaa mitään muuta kuin yhdessäoloa ja vanhempien turvaa.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14915
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Testamentti

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti:
Diddley Bow kirjoitti:Veikkaan että luukkupöksyt arvostaa yhteisiä kokemuksia enemmän kuin perintöverosotkuja.
Tuossakin viisaudessa aikuiset usein ampuvat yli noissa 'kokemuksissa'. Lapsihan ei kaipaa mitään muuta kuin yhdessäoloa ja vanhempien turvaa.
Mä luulen että ne "kokemukset" onkin enempi vanhempia varten, joilla vaan olis muuten tylsää kun lusii vuosilomat kotona.
Universaali disclaimer.
Vastaa Viestiin