Sivu 3/4

Re: PuslaTiistai

Lähetetty: 08.01.2013 11:57
Kirjoittaja masa
urpiainen kirjoitti: Humanistia häiritsee koko keskustelu. Mikä kumman autoetu? Tarjotaanko niitä oikeasti joillekin?

Target of the policy
The target of the company car policy is on its behalf to support company’s personnel
strategy to reach the targets set. Company does not consider car allowance to be a separate
benefit or privilege; it is an optional part of total compensation when needed.
This company car policy defines the terms that are used to define the need of car allowance
and the use of car at work

Re: PuslaTiistai

Lähetetty: 08.01.2013 11:59
Kirjoittaja So Hard
NuoriDaavid kirjoitti:
So Hard kirjoitti:
Vesper kirjoitti:Kiitti isi, viisastuin taas. En tiennyt, että tollaisia urpåfirmojakin on olemassa. ;)
Kaikissa urpåfirmoissa joissa olen ollut, on saanut valita ottaako autoedun vai enempi rahaa. Toistaiseksi olen laskeskellut, että kannattaa ottaa enempi rahaa.
Todennäköisesti lasket väärin, koska se verotusarvo ei tosiaan ole sama kuin todellinen arvo.
Höpsis. Tein ihan eurontarkkaa kirjanpitoa menoista ja kun laski bensat, korjaukset (no, niitä ei juuri ollut), vakuutukset, kilometrikorvaukset ja myydessä arvonalennuksen, niin omat ajot tuli käytännössä ilmaiseksi melkein 5 vuoden ajalta. Saman ajan autoedut olisi tarkoittanut helposti 25000-30000 egen nettomenoa.

Autoetu kannattaa vasta kun on omaa ajoa reilusti yli kymppitonni vuodessa ja kilometrikorvauksellista ajoa vähän - tai sitten jos haluaa koko ajan vaihtaa uuteen ja kalliiseen autoon.

Re: PuslaTiistai

Lähetetty: 08.01.2013 12:00
Kirjoittaja So Hard
masa kirjoitti:Company does not consider car allowance to be a separate benefit or privilege; it is an optional part of total compensation when needed.
Eli sunkin firmassa autoetu = 1:1 nettomenetystä rahapalkasta koko verotusarvosta.

Re: PuslaTiistai

Lähetetty: 08.01.2013 12:09
Kirjoittaja Vagabondo
So Hard kirjoitti:
Vagabondo kirjoitti:Kröhöm. Insinöörisetää ylläoleva laskelma hieman häiritsee, koska 4000x0,7-3400x0,7=420.
Mitä vittua se insinöörisetä oikeen sekoilee?
Esittämäsi luvut eivät täsmää.
So Hard kirjoitti: Rahapalkka on 4000 egeä. veroprossa 30%. Vero menee 1200 euroa ja käteen jää 2800.
Kaiffari ottaa autoedun 600 € arvosta. Firmassa on käytössä kokonaispalkkaussydeemi. Rahapalkka tippuu 3400 egeen ja autoetu on 600. Veroprossa on edelleen 30. Käteen jää 2200. Nettomenetys rahapalkassa 600.
Jos välttämättä haluat vähentää autoedun nettopalkasta ja lukitset veroprosentin 30, niin silloin rahapalkka tippuu käytännössä 3142,86 euroon. Käsittääkseni kuitenkin autoetu vähennetään bruttopalkasta, johon viittauksesi 3400 euron rahapalkastakin viittaisi. Tällöin kuitenkin menetys nettopalkassa on edellisessä viestissäni laskeman 420 euroa.

Kummin päin vaan, niin laskit luvut väärin.

Re: PuslaTiistai

Lähetetty: 08.01.2013 12:14
Kirjoittaja Nergal
Vagabondo kirjoitti:Kummin päin vaan, niin laskit luvut väärin.
Kuva

Re: PuslaTiistai

Lähetetty: 08.01.2013 12:28
Kirjoittaja NuoriDaavid
So Hard kirjoitti:
masa kirjoitti:Company does not consider car allowance to be a separate benefit or privilege; it is an optional part of total compensation when needed.
Eli sunkin firmassa autoetu = 1:1 nettomenetystä rahapalkasta koko verotusarvosta.
Keskustelu kiertää kitinätyyliin kehää, mutta oleellinen pointti mun mielestä on, että verotusarvo on yleensä pienempi kuin käypä arvo. Esim Dave oy maksaa autosta liki 2000 kuussa, mutta työntekijä maksaa siitä verotusarvoa reilusta 1300:sta. Masankin firma erittäin tod. näk. joutuu maksamaan autosta enemmän, kuin sen verotusarvo on. Näin Masa autoetua käyttäessään tulee ainakin kalliimmaksi työantajalle, kuin pelkkää rahapalkkaa nostaessaan. :)

Jos verotusarvo on tarkalleen sama, kuin käypä arvo, niin silloinhan on hyvin pitkälle sama, ottaako edun rahana vai autona.

Sitten on tietysti lisärikkana rokassa tuo kilometrikorvaus oman auton käytöstä työajoon (jos tällaista ajoa on), joka muuttaa laskelmia. Nythän sitä kait joka tapauksessa alennettiin?

Re: PuslaTiistai

Lähetetty: 08.01.2013 12:46
Kirjoittaja NuoriDaavid
So Hard kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
Todennäköisesti lasket väärin, koska se verotusarvo ei tosiaan ole sama kuin todellinen arvo.
Höpsis. Tein ihan eurontarkkaa kirjanpitoa menoista ja kun laski bensat, korjaukset (no, niitä ei juuri ollut), vakuutukset, kilometrikorvaukset ja myydessä arvonalennuksen, niin omat ajot tuli käytännössä ilmaiseksi melkein 5 vuoden ajalta. Saman ajan autoedut olisi tarkoittanut helposti 25000-30000 egen nettomenoa.
.
Ajoitko yhtä kalliilla autolla, kuin mitä olisit saanut autoetuna? Jos oma autosi oli halvempi, niin silloinhan laskelma ei kerro mitään. Halvemmalla autolla ajo on yleensä halvempaa. Autoetu auto vaihdetaan yleensä n. kolmen vuoden välein uuteen. Saan käsityksen, että ajoit viisi vuotta samalla autolla.

Toki säästät, jos ajat vanhalla omalla autolla vs. kollegasi ajaa uudella autoetuautolla.

Re: PuslaTiistai

Lähetetty: 08.01.2013 12:48
Kirjoittaja So Hard
Vagabondo kirjoitti:
So Hard kirjoitti:
Vagabondo kirjoitti:Kröhöm. Insinöörisetää ylläoleva laskelma hieman häiritsee, koska 4000x0,7-3400x0,7=420.
Mitä vittua se insinöörisetä oikeen sekoilee?
Esittämäsi luvut eivät täsmää.
So Hard kirjoitti: Rahapalkka on 4000 egeä. veroprossa 30%. Vero menee 1200 euroa ja käteen jää 2800.
Kaiffari ottaa autoedun 600 € arvosta. Firmassa on käytössä kokonaispalkkaussydeemi. Rahapalkka tippuu 3400 egeen ja autoetu on 600. Veroprossa on edelleen 30. Käteen jää 2200. Nettomenetys rahapalkassa 600.
Jos välttämättä haluat vähentää autoedun nettopalkasta ja lukitset veroprosentin 30, niin silloin rahapalkka tippuu käytännössä 3142,86 euroon. Käsittääkseni kuitenkin autoetu vähennetään bruttopalkasta, johon viittauksesi 3400 euron rahapalkastakin viittaisi. Tällöin kuitenkin menetys nettopalkassa on edellisessä viestissäni laskeman 420 euroa.

Kummin päin vaan, niin laskit luvut väärin.
Vika on kyllä nyt herra insinöörin vastaanottimessa tai matematiikassa. 3400 rahapalkka + 600 verotusarvoinen autoetu = 4000 euron verotettava tulo. Veroprosentilla 30 se tarkoittaa edelleen 1200 euron ennakonpidätystä. 3400 rahapalkka - 1200 ennakonpidätystä = 2200 euroa rahaa käteen.

Re: PuslaTiistai

Lähetetty: 08.01.2013 12:53
Kirjoittaja So Hard
NuoriDaavid kirjoitti:Ajoitko yhtä kalliilla autolla, kuin mitä olisit saanut autoetuna? Jos oma autosi oli halvempi, niin silloinhan laskelma ei kerro mitään. Halvemmalla autolla ajo on yleensä halvempaa. Autoetu auto vaihdetaan yleensä n. kolmen vuoden välein uuteen. Saan käsityksen, että ajoit viisi vuotta samalla autolla.

Toki säästät, jos ajat vanhalla omalla autolla vs. kollegasi uudella autoetuautolla.
Minään vuonna en olisi jäänyt saman auton autoedulla likimainkaan plussalle, olisi käytössä ollut sitten käyttöetu tai vapaa autoetu. En nyt viitsi copypasteta koko exceliä aiheesta, mutta minulle tuli auton pitäminen uudesta 60000 kilometriin joitakin satoja euroja nettomenona per käyttövuosi kun otti kilsakorvaukset huomioon. Minusta se on aika lailla vähemmän kuin mikään autoetu.

Kai sinä Dave ymmärrät, että autoedun verotusarvo perustuu johonkin keskimäärälaskelmaan? Sen todellinen käyttöarvo ei kuitenkaan perustu mihinkään keskiarvolaskelmaan vaan ihan siihen, että mitä kuluu. Jos ajaa paljon kilometrikorvauksellista työajoa ja vähän omaa, niin oma auto on ilman muuta parempi. Siksi aika monet firmat itse asiassa pakottaa paljon ajavia kuten myyntireiskoja ottamaan autoedun. Se on edullista firmalle, ei työntekijälle.

Re: PuslaTiistai

Lähetetty: 08.01.2013 13:08
Kirjoittaja NuoriDaavid
So Hard kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Ajoitko yhtä kalliilla autolla, kuin mitä olisit saanut autoetuna? Jos oma autosi oli halvempi, niin silloinhan laskelma ei kerro mitään. Halvemmalla autolla ajo on yleensä halvempaa. Autoetu auto vaihdetaan yleensä n. kolmen vuoden välein uuteen. Saan käsityksen, että ajoit viisi vuotta samalla autolla.

Toki säästät, jos ajat vanhalla omalla autolla vs. kollegasi uudella autoetuautolla.
Minään vuonna en olisi jäänyt saman auton autoedulla likimainkaan plussalle, olisi käytössä ollut sitten käyttöetu tai vapaa autoetu. En nyt viitsi copypasteta koko exceliä aiheesta, mutta minulle tuli auton pitäminen uudesta 60000 kilometriin joitakin satoja euroja nettomenona per käyttövuosi kun otti kilsakorvaukset huomioon. Minusta se on aika lailla vähemmän kuin mikään autoetu.

Kai sinä Dave ymmärrät, että autoedun verotusarvo perustuu johonkin keskimäärälaskelmaan? Sen todellinen käyttöarvo ei kuitenkaan perustu mihinkään keskiarvolaskelmaan vaan ihan siihen, että mitä kuluu. Jos ajaa paljon kilometrikorvauksellista työajoa ja vähän omaa, niin oma auto on ilman muuta parempi. Siksi aika monet firmat itse asiassa pakottaa paljon ajavia kuten myyntireiskoja ottamaan autoedun. Se on edullista firmalle, ei työntekijälle.
Toki toki. Keskimäärin autoedun verotusarvo on 80% käyvästä arvosta. Jollekin se on sitten enemmän ja jollekin vähemmän käyvästä arvosta. Esim Vesper tod. näk. maksaa alle 80% käyvästä arvosta, koska asuu kaukana työpaikalta. Joku, joka asuu työpaikan vieressä, ja ajaa vapaa-ajan ajoa vähän, voi maksaa yli 100 prosenttiakin, jos ei ymmärrä hakea autoedun verotusarvon alentamista.

On selvä, että jos työntekijä ajaa vanhalla omalla pikkuautolla paljon kilometrikorvaukseen oikeuttavaa työajoa, niin sehän on selvää lisätienistiä. Nyt tätä kait aiotaan kyllä leikata.

Noi kilometrikorvaukset sun tapauksessasi ovat kenties oleellinen tekijä oman auton kannattavuudessa? Uskon, että olet laskenut oikein.

Re: PuslaTiistai

Lähetetty: 08.01.2013 13:11
Kirjoittaja So Hard
NuoriDaavid kirjoitti:On selvä, että jos työntekijä ajaa vanhalla omalla pikkuautolla paljon kilometrikorvaukseen oikeuttavaa työajoa, niin sehän on selvää lisätienistiä. Nyt tätä kait aiotaan kyllä leikata.

Noi kilometrikorvaukset sun tapauksessasi ovat kenties oleellinen tekijä oman auton kannattavuudessa? Uskon, että olet laskenut oikein.
Toki. Mutta kun laskeskelee työsuhdeauton kannattavuutta, niin se on aika omiin olosuhteisiin perustuva laskelma. Mun ajoista oli tuona aikana varmaan keskimäärin 70% kilometrikorvauksella. Jos en olisi ajanut omaa ajoa lainkaan, auton pito olisi ollut raakasti voitollista puuhaa. Siihen nähden ostan verottajan ajatuksen siitä, että km-korvaus on usein verottoman piilopalkan maksuväline. Jos olisin ajanut käytetyllä enkä ostanut uutta, se olisi ollut ihan oikeasti tienauskeino.

Re: PuslaTiistai

Lähetetty: 08.01.2013 13:18
Kirjoittaja NuoriDaavid
So Hard kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:On selvä, että jos työntekijä ajaa vanhalla omalla pikkuautolla paljon kilometrikorvaukseen oikeuttavaa työajoa, niin sehän on selvää lisätienistiä. Nyt tätä kait aiotaan kyllä leikata.

Noi kilometrikorvaukset sun tapauksessasi ovat kenties oleellinen tekijä oman auton kannattavuudessa? Uskon, että olet laskenut oikein.
Toki. Mutta kun laskeskelee työsuhdeauton kannattavuutta, niin se on aika omiin olosuhteisiin perustuva laskelma. Mun ajoista oli tuona aikana varmaan keskimäärin 70% kilometrikorvauksella. Jos en olisi ajanut omaa ajoa lainkaan, auton pito olisi ollut raakasti voitollista puuhaa. Siihen nähden ostan verottajan ajatuksen siitä, että km-korvaus on usein verottoman piilopalkan maksuväline. Jos olisin ajanut käytetyllä enkä ostanut uutta, se olisi ollut ihan oikeasti tienauskeino.
Olemme päässeet yhteisymmärrykseen.

Ps. tuosta piilopalkasta, että jotkuthan sitten ajavat työnantajan hiljaisella siunauksella haamukilometrejä, joista maksetaan kilometrikorvausta. Mutta voihan sitä tietty ryöstää pankkejakin.

Re: PuslaTiistai

Lähetetty: 08.01.2013 15:32
Kirjoittaja Niba
Vaikka asia ei minua koskekaan millään tavoin, jurristi on samaa mieltä kanssani, my bad..

Re: PuslaTiistai

Lähetetty: 08.01.2013 17:07
Kirjoittaja musta muumio
urpiainen kirjoitti: Mikä kumman autoetu? Tarjotaanko niitä oikeasti joillekin?
Tää on joku scifinörttikeskustelu. Huomasin tossa kun ihan vaan esimerkkinä mainittiin neljän tonnin kuukausipalkka.

Re: PuslaTiistai

Lähetetty: 08.01.2013 17:09
Kirjoittaja So Hard
musta muumio kirjoitti:
urpiainen kirjoitti: Mikä kumman autoetu? Tarjotaanko niitä oikeasti joillekin?
Tää on joku scifinörttikeskustelu. Huomasin tossa kun ihan vaan esimerkkinä mainittiin neljän tonnin kuukausipalkka.
Mustakin se on kyllä naurettavan pieni, mutta ei jaksanut kirjoittaa isompaa. :mrgreen:

Re: PuslaTiistai

Lähetetty: 08.01.2013 18:59
Kirjoittaja Ylermi Ylihankala
Kysykää joku paljonko tienaan!

Re: PuslaTiistai

Lähetetty: 08.01.2013 19:05
Kirjoittaja NuoriDaavid
Ylermi Ylihankala kirjoitti:Kysykää joku paljonko tienaan!
Kerro mielummin niistä muskarin MILF:eistä!!

Re: PuslaTiistai

Lähetetty: 08.01.2013 19:08
Kirjoittaja Homeboy65
Hittojako Suomi24:ää piti mennä uudestaan koodaamaan. Jos joku toimii, älä korjaa. Perseestä. Nyt. :perse: :kele:

Re: PuslaTiistai

Lähetetty: 08.01.2013 19:41
Kirjoittaja exsu
Palattiin Suomeen. Eilen käytiin laskettelemassa 55 km vuorenrinnettä pyörällä alas. Tai tuli siellä matkalla jokunen (max. 10km) nousupätkäkin, mutta pääasiassa siis alamäkeä. Välillä superjyrkkää (pidettiin taukoja jarrujen ylikuumentumisen vuoksi) ja suurimmaksi osaksi hieman loivempaa, mutta erikoismaastossa. Oli aivan mahtavaa! Varmasti tullaan jatkossakin harrastamaan jotain vastaavaa.

Re: PuslaTiistai

Lähetetty: 08.01.2013 20:30
Kirjoittaja elco
Ei tässä varsinaisesti pääse kotonaoloon kyllästymään. Maanantaiaamuna tulin Suomeen, nyt Tukholmassa, to kotiin, su Madridiin, ensi viikon ke Tukholmaan, pe kotiin, seuraavan viikon ma Tukholmaan jne.

Re: PuslaTiistai

Lähetetty: 08.01.2013 20:54
Kirjoittaja Ylermi Ylihankala
NuoriDaavid kirjoitti:
Ylermi Ylihankala kirjoitti:Kysykää joku paljonko tienaan!
Kerro mielummin niistä muskarin MILF:eistä!!
Hö, eiku... Se on lähempänä kahdeksaa kuin kymmentä tuhatta :kainalopieru:

Re: PuslaTiistai

Lähetetty: 10.01.2013 0:35
Kirjoittaja MrM
Homeboy65 kirjoitti:Hittojako Suomi24:ää piti mennä uudestaan koodaamaan. Jos joku toimii, älä korjaa. Perseestä. Nyt. :perse: :kele:
Saitko treffipuolelta ennen enemmän persettä vai?

Re: PuslaTiistai

Lähetetty: 20.02.2013 0:21
Kirjoittaja Leevi
masa kirjoitti:
Vesper kirjoitti: Kyllä se oman auton kulut voittaa. Ja jos ei voitakaan, niin on ainakin sata kertaa huolettomampi.

?


No ei kyllä voita lähellekään. Huolettomampi se toki on.
Olen vähän samoilla linjoilla, että ei firman auto omaa autoa ihan helpolla voita. Toki on täysin huoleton.
Ja noita variaatioita on varmasti aika läjä miten autoetu kenellekin annetaan.
Täysautoetu, mistä jää vain verotusarvon verot maksettavaksi, riittävällä km määrällä voipi olla jo omaa autoa kannattavampi.

Re: PuslaTiistai

Lähetetty: 20.02.2013 10:47
Kirjoittaja masa
Leevi kirjoitti:
masa kirjoitti:
Vesper kirjoitti: Kyllä se oman auton kulut voittaa. Ja jos ei voitakaan, niin on ainakin sata kertaa huolettomampi.

?


No ei kyllä voita lähellekään. Huolettomampi se toki on.
Olen vähän samoilla linjoilla, että ei firman auto omaa autoa ihan helpolla voita. Toki on täysin huoleton.

Minä teen väyryset ja käännän takkini. Vesper on oikeassa.

Re: PuslaTiistai

Lähetetty: 20.02.2013 13:21
Kirjoittaja Vesper
masa kirjoitti: Vesper on oikeassa.
:h: