Kahvikeskustelua

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11448
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
masa kirjoitti:
Vagabondo kirjoitti: Ostaako joku valmiiksi jauhettua kahvia?
No. Mä kasvatan itse kahvini.
Mun kaverilla on kahvitila.
Joo, ostan siltä joskus papuja. Mullon paahtimo Vuosaaressa, siinä aika sataman kupeessa.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja exsu »

Mä oon luokitellut ne kapselikoneet samaan ryhmään munankeitinten, sähkökäyttöisten maidonvaahdottimien, muffinipannujen ja muiden omituisten turhuuslaitteiden kanssa. Pelkäsin, että joulupukki toisi, mutta onneksi selvittiin ilman.

Meillä on Juran impressa, joka jauhaa itse omat papunsa. Ihan jees vehjes, ollut jo vuosia. Sitten on "vierasvaraksi" joku moccamasterin karvalakkimalli. Pressopannuja ja käsimylly löytyy erityistilanteita varten.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Mä edelleen johdan tolla kaverillani.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9444
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Vagabondo kirjoitti:joutunen tyytymään parhaassakin tapauksessa lämmönvaihtimella varutettuun malliin, vaan aika suolainen se tämänkin hinta on, joten voi olla, että sisäinen juutalainen estää ostamasta niin kauan kuin vanha keitin toimii.
Höh, eksyin italialaisiin nettikauppoihin tän keskustelun seurauksena ja sieltä sais himoitsemani paketin huomattavasti halvemmalla ja vielä kauniin punaisena. Keitin+mylly+lisäkahva+ toimitus alle 900€. Nyt iski taas espressokonekuume päälle pahemman kerran :doh:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Joo-o, dona kaffin keittämiseen. Takuulla just sen arvoista.
Universaali disclaimer.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11448
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Onneks en juo kahvia.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
MrM
Kitisijä
Viestit: 1554
Liittynyt: 11.11.2012 16:46
Paikkakunta: En kerro

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja MrM »

saira kirjoitti:Sä taas missasit mun pointin. Nimenomaan se podien jätemäätä ei mua mietitytä, koska niitä on biologisestikin hajoavia. Mua kiinnostaa ennemmin...
...olla hetki poski patjaa vasten perse pystyssä ja laittaa edes joskus ne aivot narikkaan, kiitos.
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
-Hit it.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja saira »

^Jos sitä tekee silleen normaalielämässä tarpeeksi niin tartteeko täälläkin?

Ton joidenkin podien hajoamisen tiedän siitä, että mua houkuteltiin tässä jossain vaiheessa myymään tällaisia laitteita. Tällöin tää yrittäjä kertoi, et ainakin heidän podinsa ovat biologisesti hajoavia. Tosin laitteen hävittämisestä ja valmistamisesta kysyttäessä meni hiljaiseksi. Tosin tämä ei kerro, että kaikki podit näin hyvin hajoaisivat, tai sitä energiamäärää, mitä podien valmistamiseen menee (vrt hajoavat muovipussit), mutta edes jotain.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Kiukkutipu
Kitisijä
Viestit: 1268
Liittynyt: 17.12.2011 22:09

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Kiukkutipu »

saira kirjoitti:...houkuteltiin tässä jossain vaiheessa myymään tällaisia laitteita.

Aaaah. Zinzino. Hölmöjen huijauksen aatelia :h:
Oh, let me file that crap between "I dont give a fuck" and "Blow me"
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja saira »

^Epäilisin näin, en tosin muista nimeä. Mut joo, hemmetin sinnikäs oli vielä tää tyyppi. Ei menny kieltävä vastaus perille, ennenku aloin kyseleen näistä asioista. Ja sit niillä oli vielä jotain sellaisia diilejä erikseen asiakkaille, että saa tosi halvalla koneen, mut sitoutuu ostaan tietyn määrän podeja vuoden ajan. :roll:
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21385
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

saira kirjoitti:Tosin laitteen hävittämisestä ja valmistamisesta kysyttäessä meni hiljaiseksi.
Mitä väliä sillä laitteen kierrätyksellä on? Eihän muitakaan kodinkoneita kierrätetä. Kapselikone lentää samaan lootaan kuin hajonnut suodatinkeitinkin.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja saira »

sivustahuutaja kirjoitti:
saira kirjoitti:Tosin laitteen hävittämisestä ja valmistamisesta kysyttäessä meni hiljaiseksi.
Mitä väliä sillä laitteen kierrätyksellä on? Eihän muitakaan kodinkoneita kierrätetä. Kapselikone lentää samaan lootaan kuin hajonnut suodatinkeitinkin.
http://www.moccamaster.com/fi/environment/

"Käyttöikänsä päähän tullessaankin Moccamaster on ympäristöystävällinen, sillä kaikki Moccamasterin osat ovat kierrätettäviä." Eli kun mun laitteestani aika jättää, vien laitteen täällä Treella olevaan erääseen liikkeeseen, joka hoitaa laitteen sit eteenpäin. Ja juu juu, en mä voi olla varma, et se todellakin kierrätetään, mut ainakin mä yritän vaikuttaa siihen, et se käsitellään oikein.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21385
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ moccamaster on sitten poikkeus, jos heillä on joku fiksummin mietitty systeemi. Kaikki pienkoneet voi kiikuttaa normaaliin kierrätykseen, jolloin kapselikone kierrättyy ihan yhtä hyvin kuin ei-maccamaster- suodatinkoneet.

Kahvi ei ole ihmiselle tarpeellista ja suurin kuormitus tulee taatusti kahvipavuista. Vihreintä on olla juomatta elintoimintojen kannalta tarpeeyyomia juomia.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja huima »

Kuten monet muut ovat jo kommentoineet, antavat kapselit yllättävän hyvää ja tasalaatuista erikoiskahvia erittäin edullisesti ja vaivattomasti.

En ole lähitulevaisuudessa investoimassa tonnia automaattiin, joka jauhaisi pavut ja tekisi ihmeitä.

Saataan aeropressin ja myllyn ehkä hommata, mutta silti pitää nappikeittimen tuossa pöydällä.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21385
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

huima kirjoitti:Kuten monet muut ovat jo kommentoineet, antavat kapselit yllättävän hyvää ja tasalaatuista erikoiskahvia erittäin edullisesti ja vaivattomasti.
Itse asiassa ainakin nespresson olen todennut paremmaksi mitä firmoista läytyvistä täysautomaattisista yleensä saa. Täysautomaatti on siis semmoinen papuja jauhava vehje. Jos jaksaa panostaa hyvien papujen hankintaan ja automaatin hoitoon ja säätöön, niin sitten automaatilla luulisi saavan nespressoa parempaa.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9444
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: Itse asiassa ainakin nespresson olen todennut paremmaksi mitä firmoista läytyvistä täysautomaattisista yleensä saa.
Mä en laittaisi rahojani täysautomaattiin, koska lopputulos ei juuri poikkea kapselikoneesta eikä helppoudessakaan ole paljoa eroa, mutta rahaa palaa huomattavasti enemmän. Parasta kahvia tulee puoliautomaateilla, joita hyvien kahviloidenkin koneet on, tai sitten vipuvarsikoneella, mutta ne käsittääkseni vaatii huomattavan paljon harjoittelua ja maksaa saman verran.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Kävin täydentämässä pahasti vajaita kahvivarastojani Turun Kahvipaahtimon loistavalla espressolla:

Espresso

40% Columbia Finca Tamana #5
40% Brazil Daterra Yellow Bourbon
20% Burundi Buziraguhindwa #3

Paahdettu 19.3, eli on juuri siinä parhaassa vaiheessa. Todella loistava ostos.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18754
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Niba »

aukaisin Löfbergs Magnifica paketin paahtoaste paljon vähän eli 3(kolme, kaikille numerosokeille ja 3 kaikille sanasokeille), ei aivan paha vaikka ruotsalaiskahveista tuntuukin puuttuvan "munaa" tietyssä mielessä..
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja exsu »

Anoppilassa maistoin nyt jotain kapselicappuccinoa. Tehtiin kahdesta eri muovipaketista yhdistettynä. Ihan järkyttävää litkua. En olisi erottanut sellaisesta jauhecappuccinosta sokkotestissä.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21385
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ onko sillä merkillä väliä, jos on yrittänyt tehdä capuccinoa kapselilla? Kapselikoneella saa hyvää kahvia, jonka voi capuccinoa varten sotkea lämmitettyyn ja vaahdotettuun maitoon.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja exsu »

^ Tuokin on totta. Tosin en usko että siitä kahvista olisi saanut kelvollista millään maidolla.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18754
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Niba »

maitovispilä maksaa 9,95 Prismassa pitääköhän ostaa kun ei muuten oikeaa capua saa?
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23504
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Olin hiukan skeptinen Mövenpickin kahvipapuja kohtaan, mutta on tämä lopputulos julmetun pehmeää. Jokin sivumaku vähän vaivaa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Tämä kahvikeskustelu on sikäli identiteettiä kalvavaa toimintaa, että kasvattaa itsetuntemusta - mm. siten, että olen löytämässä itsestäni exPertin.

Mä olen nimittäin aika epähifistelijähenkinen kahviasioissa. Perussuomalaisena nurkkapatrioottina suosin suomalaista kahvikulttuuria etelänmaalaisten huikentelujen sijaan: haluan aamulla muutaman mukillisen hyvää suodatinkahvia (nykyisin näemmä lähes vain Stockmannin tummaa omaa merkkiä); lusikkamittaluokassa annosteltavat euroopplaiskahvit ovat juu ihan hyviä, mutta eivät oikein istu minun kahvikulttuuriini, vaikka siis ihan hyviä ovatkin. Olenkin pärjännyt oikein hyvin perus-moccamasterilla ja korkeintaan kerran kuussa käytettävällä mutteripannulla.

Tästä epähifistelijyydestäni huolimatta olen suhtautunut aika jyrkällä ja vaistomaisella vastenmielisyydellä kapselikeittimiin. Jotenkin olen ajatellut, että jos sitä erikoiskahvia haluaa, niin sitten se kahvin valmistustapa on osa kahvinautintoa - ja sieluton kapselikeitin ei vain mitenkään istu siihen huolellisen luksuksen tunnelmaan, joka eurooppalaisiin erikoiskahveihin liittyy. Kapselikeitin on kahvikulttuurille samaa kuin pikaruokapaikat ruokakulttuurille. Tai näin siis ajattelin, ennen kuin vietin tuossa lopputalvesta aikaa vuokratussa lukaalissa, jonka varustukseen dolce guston kapselikeitin kuului. Ja jumankekka oli se vaan kätevä! Minun ei-hifistelijämakuuni aivan riittävän hyviä (paljon parempia kuin työpaikkani täysautomaatti-Juralla) erikoiskahveja saa hämmästyttävän vaivattomasti ja nopeasti. Lisäksi kaikki sellainen maitojen lämmittäminen ja vaahdottaminen, jota viitsii muuten tehdä korkeintaan kerran vuodessa, simuloituu riitävän hyvin noilla dolce guston jauhekapseleilla. Jäähän siitä se fiilis tosiaan kokonaan pois, mutta tilalle saa kotioloihin ihan hyvän kahvin todella helposti. Fiilistä voi sitten hakea oikeasta kahvilasta. Ehkä kapselikeitin on tosiaan meille ei-hifistelijöille mainio ratkaisu. Ainakin paljon parempi kuin heikko automaattikone. Ja hyvään ei ei-hifistelijä viitsi panostaa vaivaa & rahaa.

Niinpä hankin kotiin dolce guston genion, ja nyt sitten aivan perttinä laittelen kapselikahveja suurella ilolla. Pistäs Pertti vielä lisää suosituksia tiskiin! Minusta muuten tuo Geniossa oleva ominaisuus, joka vuokrakämppäni masiinasta puuttui, eli oikean vesimäärän säätömekanismi, on vielä ihan raha-arvoinen lisä verrattuna aivan halvimpaan malliin. Olen kovasti kiintynty hopeiseen pikku pingviiniini. Ei se korvaa moccamasteria eikä tietenkään hifistelijän kahvikeittimiä, mutta sillä onkin aivan eri funktio näihin verrattuna. Ei kirveskään korvaa sahaa, mutta kannattaa se silti hankkia, jos meinaa puita pilkkoa. Niiden keskinäisestä paremmuudesta on aika turha kinata.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

exPertti kirjoitti:löysin nettikaupasta jotakin hollantilaisia jutskia. Pitänee ihan ottaa ja tilata.
Sisu vie tilauksen ja Pertin!

No ei, espresso intenso oli minustakin hyvä. Mustiin pitkiin en oikein ole kokenut tarvetta tutustua; teen niitä moccamasterillani. Cappuccino ja macchiato (vanillaa en ole (vielä) kokeillut) ovat ok, pidän myös yksinkertaisemmasta (ja yhden kapselin juttuna edullisemmasta) cafe au laitista ihan kohtuullisesti. Miksei mochakin ole ihan hyvä, jos erityisesti lapsettaa. Teetuotteitakin pitäisi varmaan kokeilla, ihan kuin joku jossain olisi kehunut niitäkin.

Mitä hifistelyyn tulee, niin joku oli vissiin putsannut työpaikan automaatti-Juran perusteellisemmin: aamun cappuccino oli kyllä mahdollisesti parempi kuin kapseliversio. Ja tässäkin vielä Vagiksen halveksuma täysautomaatti kyseessä. :( Mutta oli ainakin vähemmän myrkyllinen olo koneen ääreen istuessa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vastaa Viestiin