Kahvikeskustelua

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja huima »

^Holy fugazzino!

Meni tilaukseen heti.

Syytän sivustahuutajaa sitten, jos ei toimi.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23475
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Alkoi olemaan pavut lopussa niin ostin tämmöisen. Tuoksu on ainakin huumaavan hyvä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Bluntly kirjoitti:Alkoi olemaan pavut lopussa niin ostin tämmöisen. Tuoksu on ainakin huumaavan hyvä.
Kaffa on hyvä. Nyt mennään tällä:
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... -Bibi-Plan
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ vastajauhettu parantaa mokkamestarin lopputulostakin, ainakin hieman.

Suodatinkeittimen valmistustavassa kun ei ole oikeastaan mitään muita etuja, kuin mahdollisuus suureen kerralla keitettävään kahvin määrään. Veden lämpötilaa ja painetta ei voi säätää, joten säätävara muodostuu näistä:

1. kahvipapujen laatu ja jauhatusaste. Jauhatusaste vaikuttaa suodatukseen, joten omalla jauhimella voi etsiä mokkamestarille sopivan jauhatuksen. Netistä löytynee vinkkejä.

2. kahvijauheen ja veden määrä. Jos keittää koko pannullisen, niin purut lilluvat kuumassa vedessä pitempään kuin vähemmän kuppeja keitettäessä. Uskoisin, että suodatinkeittimellä tulee parasta kun veden määrä suhteellisen pieni. Näin ei tapahdu yliuuuttumista. Joskus kun vielä käytin suodatinkeitintä, tein aamukahvin tummasta kahvista käyttämällä ehkä noin puolet normaalista veden määrästä. Tuollainen lopputulos toimi ihan hyvin maidon kanssa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23475
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ostin Harion myllyn, mutta olen aivan liian laiska veivailemaan seitsemän kupin edestä papuja. Integroin DeWaltin siihen, mutta ehkä oikea olisi hiukan tyylikkäämpi ratkaisu.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Sleazoid
Elämätön Kitisijä
Viestit: 363
Liittynyt: 16.08.2005 3:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Sleazoid »

Mä olen jauhanut Zassenhausilla käsin, mutta onhan se vähän isommankin määrän työstäminen aika vittumaista. Wilfan mylly on hinta-laatusuhteeltaan erittäin hyvä, mutta jotkut sanovat, ettei se ihan riitä erittäin hienoon espressojauhatukseen (itsellä ei tästä kokemusta). Lisää sijoittamalla saisi Nivonan, joka on jo tosihyvä mylly ja riittää vaativallekin harrastajalle.

Papujen jauhaminen itse on sitten ehdottomasti helpoin tapa saada heti merkittävästi parempaa kahvia, eikä siinä puhuta vielä kovinkaan kummoisesta hifistelystä.
Loppuiko data & argumentit?
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja huima »

^Jeps. Mulla on Harion mylly ja se veivaaminen on hauskaa, kun samalla jo fiilistelee kahvin tuoksuilla.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23475
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

No jos nyt hakemalla hakee jotain negaa niin kolmeportainen karkeussäätö on aika rajoittunut. Eikä kovin nätti (imo).

Tässä vähän lisää vaihtoehtoja: http://www.crema.fi/fi/store/grinders.html
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Valmistin juuri työhuoneessani elämäni ensimmäisen kapseliespresson. Maistui vaan ei hurmannut.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ ne on levyt, ei rattaat. Teräjauhimella ei tee mitään, koska siinä ei tule tasakokoista jaetta. Tällöin pienet hituset yliuuttuvat ja isot aliuuttuvat
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

exPertti kirjoitti:^ kummalla masiinalla (obh:n laitteen tehtyä katoamistempun vaihtoehdot ovat pauligin tai nestlen masiina)?
OBH Martello
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18754
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Niba »

Ostin Stockalta, Presidentti Special Blend, en kokeillut pellkänä vaan vedin huiviin sekoitettuna Löfbergs Lila Crescendo 50/60, pistin hautuman aamuun ainoaan oikeaan termokseen, Airam Termos perinteinen ARVIO, kuningashankaajat Suu ei palanut mutta kahvi oli säilyttänyt teränsä! Kyseessä DULL suodatinkahvi valutettuna perinteisen(parhaan) Moccamasterin läpi.. Mutta kokemus oli niin tavanomaisen onnistunut, että taas melkein hävetti juoda niin hyvää kahvia nin hyvistä laitteista.. :(
Kuva + Kuva =KuvaKuva

Suomalainen on ruotsalainen, tai siis ruotsalainen on suomalainen tai viimeismpien arkeologisten löytöjn mukaan suomalaiset asuttti ruotsia jo ennen ruotsalaisten germaanien tuloa..
Joten 60-70 luvuilla suomalaiset muutti vain takas kotiin.. yhteen niistä..
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja exsu »

Liian monta kupillista murukahvia on saanut harkitsemaan takinkääntöä kapseliasiassa. Tuollainen Dolce Gusto Piccolo olis expertin alessa 29 euroa. Toisimikohan se satunnaiskäytössä? Meneekö noihin vain saman merkin kapselitkin?
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18754
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Niba »

Varmaan saman valmistajan käy valmistajan koneeseen? Minulla ei vieläkään ole kyseistä rakkinetta, mutta ei varmaan kannata tehdä monenlaatuista panosta?
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16673
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

exPertti kirjoitti:Miten Urpsun kapselikokeilut jaksavat?
No kas, kiitos kysymästä, tuossahan ne. Vähän hiljaisempaa on nyt ollut; olen taas juonut enemmän tavallisia peruskahveja, ja niitä siis juon joko töissä (en tiedä merkkiä) tai kotona moccamasterilla tehtynä (Stockmannin tummaa).

Kapselipuolella mennään nyt siinä, että suosittelemasi Latte Macchiato Vanilla (muistaakseni) oli jotenkin vähän turhan esanssinen makuuni. Tähän vähän liittyen, olen myös alkanut kokea perus-macchiatot ja -cappuccinot hieman turhan makeiksi. Toisaalta, light-versio on aivan liian mitäänsanomaton. Näinpä uudeksi suosikikseni on kai nousemassa macchiaton makeuttamaton versio, joka siis on ymmärtääkseni eri kuin light-versio. Lisäksi minua on alkanut lapsettaa sen verran, että huomaan toisinaan tekeväni ihan mielelläni chococinon tai mochan.

Exsulle sanottakoon, että Piccolo, erityisesti noin edullisesti, on ihan hyvä valinta. Siitä vain puuttuu se määrän automaattinen annostelu, joka on ominaisuus, jota omassa Geniossani arvostan. (En kyllä tiedä, kuinka paljon ominaisuudesta maksaisin lisää.) Pertsa tietänee paremmin, mutta ymmärtääkseni kapselit ovat yleensä saman brändin alla markkinoituja. Tämä lienee ok, en ymmärrä, miksi kapselikoneella tekisi juhlamokkapresidenttiä, joita näytetään Pauligin kapselikoneeseen tarjottavan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18754
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Niba »

Ruotsalaiset polttaa kahvit piloille, uutuudet aina vain kauhemmanmakuisia virikkeitä antaa..
Miten kahvi muuttuu kalhden tai kolmen hiilestämisen jälkeen? Aika paljon, ainakin ruotsalaisten mielestä.. ;)
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja exsu »

Testasin aamukahviini tuota eilen kotiutunutta Piccoloa. Olin unohtanut ostaa siihen niitä kapseleita kauppareissulta, mutta sen mukana tuli jonkinlainen starttipaketti. Aamukahviksi päätyi cappuccino, josta hieman hätäisesti ohjeet tarkistamalla valmistin ensin pelkän maitovaahdon. Pienen makustelun jälkeen huomasin erheeni, ja etsin toisen kapselin kaveriksi. Parempi kun se pauliginin vehkeen cappuccino, mutta taitaa maidot vaahdottua jatkossa manuaalisesti. Muuten ehdottomasti parempaa kuin pikakahvi. Tuossa taisi olla myös jotain sokeria matkassa, kun oli niin outo sivumaku? Pitkät kahvit lienee ainakin makeuttamattomia.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16673
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Sä olet kyllä Exsu nyt lukenut tämän ketjun anteeksiantamattoman huonosti! Vastaukset ovat jo täällä! :kele:

Minäkin pidän perus-cappuccinoa liian makeana, mutta light ei ole vastaus. Sen sijaan unsweetened on, mutta sitä taitaa saada vain macchiatoon, ei cappuccinoon. Älä pitkäksi osta Americanoa tai Grande Intensoa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja exsu »

Tuossa tuli mukana jotain muitakin, kuulostivat joltain kaakaopitoisilta. Mä pidän tummista kahveista.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja exsu »

Pahoittelut Urpsulle huonosta tarkkaavaisuudesta, punainen hintalappu ja pitkä altistuminen pikakahville tekivät kapselikääntymisestä niin nopearytmisen, että en ole ehtinyt perhetymään asiaan tilanteen edellyttämällä tavalla.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Voisitteko jutella jostain kiinnostavammasta.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Olen samaa mieltä! Jo riittää kapseleista jauhaminen.

Asiaan: Otin kokeiluun pussin Kaffan Go'Morron -kahvia. AeroPressilla pienen maitomäärän kanssa toimii tosi hyvin ja nimenomaan ruisleivän kanssa, kuten Kaffa lupailikin.
http://kaffaroastery.fi/products/gomorron
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

:(
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12358
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Soitin Harri Holkerille v. 1990 ja sanoin: "Minä juon nyt kahvia." Suljin puhelimen ennen kuin hän ehti vastata...
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12358
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

McJanne kirjoitti:Mieki soitin Ahon Eskolle joskus ja koitin kaupata Maaseudun tulevaisuutta, vaikkei se edes ollu koko puulaakin valikoimissa. Oli kuulemma just kahvinkeitossa aamulypsyllä mullikkatarhassa.
En usko. :)
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Vastaa Viestiin