Pienten harmitusten ketju

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 28301
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 27.01.2025 8:31
James Potkukelkka kirjoitti: 27.01.2025 8:24 Eli käytännössä siis laserin pitää olla samalla korkeudella kuin kohteen, jotta tasaa automaattisesti.
Tämähän nyt on silkkaa geometriaa. Eihän laser voisi millään piirtää etäisyydestä riippumatta samalla korkeudella olevaa viivaa, jos se osoittaisi viistoon.
no joo.

Jotenkin vain tuntuu aika vähähyötyiseltä kapistukselta, kun pitää tosiaan aina värkätä samalle korkeudelle kuin kohde. Mutta oli tuo kuitenkin parempi kuin vatupassi, kun piti siis kaksi taulua laittaa vierekkäin samalle korkeudelle.
Nothing dramatic happens at the tipping point. That just means Amoc is then doomed and it will slowly die, but that process could take 50 to 100 years.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9947
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 27.01.2025 8:45 Jotenkin vain tuntuu aika vähähyötyiseltä kapistukselta, kun pitää tosiaan aina värkätä samalle korkeudelle kuin kohde. Mutta oli tuo kuitenkin parempi kuin vatupassi, kun piti siis kaksi taulua laittaa vierekkäin samalle korkeudelle.
Kyllähän linjalaseri on ihan välttämätön modernissa talonrakennuksessa. Luotilangat ja vaaitusletkut on niin last season.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9947
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Vagabondo kirjoitti: 22.01.2025 17:28 Auto ei suostu käynnistymään :?
Syy alkaa olemaan suurin piirtein tiedossa. Jäähdytysneste pääsee sekoittumaan öljyyn eli tiivisteremppa moottoriin edessä. Saa nähdä mitä tää hupi kustantaa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 28301
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Räjähdysmoottori on niin uskomaton Rube Goldberg machine, että erikoista, että kestävät niin hyvin kuin kestävät.
Nothing dramatic happens at the tipping point. That just means Amoc is then doomed and it will slowly die, but that process could take 50 to 100 years.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 23264
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 27.01.2025 8:45 Jotenkin vain tuntuu aika vähähyötyiseltä kapistukselta, kun pitää tosiaan aina värkätä samalle korkeudelle kuin kohde. Mutta oli tuo kuitenkin parempi kuin vatupassi, kun piti siis kaksi taulua laittaa vierekkäin samalle korkeudelle.
Noissa varmaan hämää se, että niitä myydään huonosti, ts. kolmijalan tai tolpan tarvetta ei tuoda kunnolla esiin.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9947
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 04.02.2025 9:16 ^Räjähdysmoottori on niin uskomaton Rube Goldberg machine, että erikoista, että kestävät niin hyvin kuin kestävät.
Sulla on ihmeellisiä termejä tietopankissa. No google selvitti.

Onhan noissa vuosikymmenien tuotekehitys taustalla. 90-luvulle tullessa oltiin päästy jo sangen kelvolliseen luotettavuuteen, jolloin auto poistuu käytöstä todennäköisesti jonkun muun syyn kuin moottorin takia. Mutta se on jännä nähdä miten hyvin nämä nykyajan bensapihit korkean viritysasteen pienet turbokoneet kestävät ajoa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 24114
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Paitsi kun kehitettiin uutta ja jännää. Kolme sylinteriset, alle litran iskutilavuuden moottorit jostain 2015 eteenpäin == saatanalliset päästöt ja kestävyys ihan onneton.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 28301
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 04.02.2025 9:22
James Potkukelkka kirjoitti: 04.02.2025 9:16 ^Räjähdysmoottori on niin uskomaton Rube Goldberg machine, että erikoista, että kestävät niin hyvin kuin kestävät.
Sulla on ihmeellisiä termejä tietopankissa. No google selvitti.

Onhan noissa vuosikymmenien tuotekehitys taustalla. 90-luvulle tullessa oltiin päästy jo sangen kelvolliseen luotettavuuteen, jolloin auto poistuu käytöstä todennäköisesti jonkun muun syyn kuin moottorin takia. Mutta se on jännä nähdä miten hyvin nämä nykyajan bensapihit korkean viritysasteen pienet turbokoneet kestävät ajoa.
Mutta kun ajattelee, montako liikkuvaa osaa noissa on ja missä olosuhteissa, niin kertakaikkinen ihme, että kestävät niin hyvin. Mutta onhan niitä hiottu reilusti yli 100 vuotta :)
Nothing dramatic happens at the tipping point. That just means Amoc is then doomed and it will slowly die, but that process could take 50 to 100 years.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9947
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 04.02.2025 9:30 Mutta kun ajattelee, montako liikkuvaa osaa noissa on ja missä olosuhteissa, niin kertakaikkinen ihme, että kestävät niin hyvin. Mutta onhan niitä hiottu reilusti yli 100 vuotta :)
Asioita on helppo saada kestämään, kun lisätään vaan rautaa rakenteeseen. Sitten kun pitää optimoidan painoa, suorituskykyä ja valmistuskustannuksia kestävyyden heikentymättä alkaa haasteet. Jossain moottorin kaltaisessa rakenteessa laskentaa helpottaa tarkasti määriteltävissä olevat kuormitukset, jolloin rakenteiden kestoikä on suht hyvin määriteltävissä eikä rakenteet silloin yleensä petä ennen aikaisesti ilman jotain valmistusvirhettä joka aiheuttaa vaurion.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.