Pienten harmitusten ketju

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25814
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

McJanne kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:Eli onko niin, että ei kerta kaikkiaan ole olemassa laservatupasseja, jotka pystyvät heittämään automaattisesti vaa'atun laserlinjan esim 90:n asteen kulmassa ylöspäin tai itse kallistettuna 90:n asteen kulmaan?
Juuri pistin sulle esimerkkejä, joissa sen suoran viivan voi kallistella minne haluaa korkeuteen. Tsktsk.
Anteeksi tyhmyyteni, mutta ymmärtääkseni noissa sunkin linkittämissä laitteissa laite ei enää vaakaa itseään automaagisesti, jos sitä kallistaa yli 4-5 asteen?

EDIT: tymä minä!

"Etuviuhkan pystykulma 110 °"

https://www.hilti.fi/mittaustekniikka/p ... rit/411212

Eli säteen saa 110 asteen kulmassa ylöspäin?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25814
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Joo, kyllä mä sen ymmärsin, että se itsetasaus tarkoittaa juuri sitä, että se tasaa säteen, jos laite on korkeintaan 4 astetta vinossa. Mutta kun noissa halpiksissa ei sitten sitä sädettä pysty säätämään mihinkään suuntaan. Eli niissä itse laite on pakko olla samalla korkeudella kuin työskentelykohde. Tämän siis opin eilen :)

Jäi ekalla kerralla kohta "etuviuhkan pystykulma" huomaamatta noissa sun linkeissä. Mutta tosiaan reilu 300 euroa laitteesta, jota käyttää kerran vuodessa, on ehkä liikaa :)
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9488
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti:Eli onko niin, että ei kerta kaikkiaan ole olemassa laservatupasseja, jotka pystyvät heittämään automaattisesti vaa'atun laserlinjan esim 90:n asteen kulmassa ylöspäin tai itse kallistettuna 90:n asteen kulmaan?
Ongelma tai syy on se, että tasomaiselle pinnalle viistoon heijastettu viiva ei ole suora. Vain vaaka- tai pystysuoraan heijastettu viiva on etäisyydestä riippumaton. Jos selkeyden vuoksi oletetaan, että heijastettava säde lähtisi yhdestä pisteestä lattian tasosta 45 asteen kulmasta seinän normaalilta etäisyydeltä X suoralle seinälle, niin heijastettava säde olisi laitteen kohdalla korkeudella X. Kun siirrytään X:n verran sivuun säde onkin jo korkeudella 1,41*X. Säteen kallistus on siis täysin turha ominaisuus.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25814
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^^^ Mutta ilmeisesti noissa kalliimmissa laitteissa laite itse automaagisesti säätää tuon virheen pois, koska "Etuviuhkan pystykulma 110 °".
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Davella on tosiaan teknofetissi. En jummarra miten pitkää vatupassia monimutkaisempaa kalua tarvitsee sisustuselementtien ripustamiseen :D
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25814
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti:Davella on tosiaan teknofetissi. En jummarra miten pitkää vatupassia monimutkaisempaa kalua tarvitsee sisustuselementtien ripustamiseen :D
:D
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9488
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti:^^^ Mutta ilmeisesti noissa kalliimmissa laitteissa laite itse automaagisesti säätää tuon virheen pois, koska "Etuviuhkan pystykulma 110 °".
Olettaisin tuon tarkoittavan vaaka- ja pystysuuntaisen viivan piirtokulmaa. Siis sitä kuinka korkean tai leveän viivan laitteella voi piirtää, eikä suinkaan vaakasuoran viivan heijastamista kulmassa. Viivojen lisäksi laite näyttää piirtävän pisteet suoraan ylä- ja alapuolelle sekä suoraan sivuille.

Kuva
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9488
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

McJanne kirjoitti:Onko tuo sitten millään tavalla merkittävä ero huonetilassa, en menis väittämään. Hiltin vehkeet osaa sen kuitenkin redusoida poispoikkeen.
Mä kyllä nyt hieman epäilen. Kävin vähän katsastamassa noilta Hiltin sivuilta, enkä kyllä löytänyt mitään todistetta moisesta. Tässä on kyllä jonkinlainen kallistus, mutta äkkiseltään olettaisin sen muodostavan tasomaisen kaltevan pinnan. Sillä saa siis tehtyä sopivan kaadon parkkipaikalle, mutta ei heijastettua suoraa viivaa Jameksen kaipaamalla tavalla. Tuokin on jo yli 2K laite hinnaltaan.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23545
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Jos haluaa pelata oikein varmanpäälle niin ostaa sen parimetrisen vatupassin.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9488
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

McJanne kirjoitti:^noh, mie en noitten vehkeitten kanssa oo pelannu kun inan reilun kymmenen vuotta, voihan se olla, että olen väärässäkin. Tasolaaseri on tottakai parasta mitä voi saada, mutta noita laserpointtereita on kyllä eniten just sisätöissä käytelty.
Olenkohan mä nyt ymmärtänyt oikein? Sä kauppaat linjalaaseria joka piirtää erinomaisella tarkkuudella joko pysty- tai vaakasuoraa viivaa, kun laitteen sijoittaa vertikaalisesti halutulle korkeudelle (näitä on oikeasti olemassa ja ne toimii). James kaipaa linjalaaseria jonka voi lätkäistä lattialle ja se sieltä piirtäisi vaakasuoran viivan katonrajaan verhotangon asentamista varten ja mä yritän kertoa, ettei tälläisiä laitteita ole, koska fysiikka ja optiset haasteet, vaan Jameksen pitää tyytyä hilaamaan se linjalaaseri sinne katonrajaan. Jostain kumman syystä sä käsittääkseni kuitenkin esität, että hiltin laitteet tekisi mitä James kaipaa ja osaavat korjata esittämäni fysiikan rajoitteet jotenkin maagisesti ja perustelet sitä kymmenen vuoden työkokemuksella, vaikka laitevalmistajan sivusto ei anna mitään osviittaa moisesta hienosta tekniikasta eikä laitteiden hintatasokaan viittaa sellaisen tekniikan olemassaoloon, kun pelkän tasokallistustoiminnon omaavat laitteet maksavat moninkertaisesti tarjoamiesi laitteiden verran.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14944
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Bluntly kirjoitti:Jos haluaa pelata oikein varmanpäälle niin ostaa sen parimetrisen vatupassin.
Itse vuokraisin kyseiseen tarkoitukseen sopivan laitteen.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4304
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Itse olisin siinä uskossa, että Etuviuhkan pystykulma 110 astetta tarkoittaa, että vehjes ampuu pystysäteen suoraan ylös (eli 90 astetta (tärkeä ominaisuus)) ja siitä vielä 20 astetta laitteen takapuolelle (käytännöllinen bonus ominaisuus). Daven bosch-kuutiossa pystykulma näyttäisi kuvan perusteella olevan jotain 45 astetta. Eli todella ärsyttävä nuhapumppumalli.

En ole kenelläkään alakattomiehellä nähnyt laseria, joka ampuisi vaakasäteen lattialta, vaan kyllä kyllä se porataan aina seinään kiinni halutulle korkeudelle.
Val Kilmer is my favourite member of the Doors. -Homer Simpson
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4304
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Se piti vielä lisätä, että itsevaaittuvasta laserista on vaan haittaa, jos koko talo on vinossa, kuten savimaalle rakennetut usein on.
Val Kilmer is my favourite member of the Doors. -Homer Simpson
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Eh. :facepalm:
Universaali disclaimer.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11450
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja Vesper »

exsu kirjoitti:Naapurin lapinkoira ulkoilee voittopuolisesti tuossa takapihalla, ja paskavuori on sen mukainen. Kevät ja lumen sulaminen jakanee tämän riemun myös naapureille.
Asutkohan sä mun naapurin naapurissa! :shock:
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9488
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

McJanne kirjoitti:Vagukselle: lausumani tarkoitus oli...
:roll:

Olinks mä oikeassa? Voitinks mä? Joko voi tuulettaa :ohyeah:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6315
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja exsu »

Vesper kirjoitti:
exsu kirjoitti:Naapurin lapinkoira ulkoilee voittopuolisesti tuossa takapihalla, ja paskavuori on sen mukainen. Kevät ja lumen sulaminen jakanee tämän riemun myös naapureille.
Asutkohan sä mun naapurin naapurissa! :shock:
Paskajengi muutti pois, ja tilalle muutti hyväkäytöksisen oloinen nuorimies. Eli sun kannalta toivottavasti!
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11450
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja Vesper »

exsu kirjoitti:
Vesper kirjoitti:
exsu kirjoitti:Naapurin lapinkoira ulkoilee voittopuolisesti tuossa takapihalla, ja paskavuori on sen mukainen. Kevät ja lumen sulaminen jakanee tämän riemun myös naapureille.
Asutkohan sä mun naapurin naapurissa! :shock:
Paskajengi muutti pois, ja tilalle muutti hyväkäytöksisen oloinen nuorimies. Eli sun kannalta toivottavasti!
Eli koska mun kiva naapuri Ritva muutti pois ja tialle muutti paskajengi, sun entinen naapuri onkin ehkä mun nykyinen naapuri!
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Hans Jörgen
Kitisijä
Viestit: 1040
Liittynyt: 29.07.2011 4:26

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja Hans Jörgen »

Kuulostaa siltä, että mä asun teidän välissä. Eli ei ihan paskalta!
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21482
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

So Hard kirjoitti:Davella on tosiaan teknofetissi. En jummarra miten pitkää vatupassia monimutkaisempaa kalua tarvitsee sisustuselementtien ripustamiseen :D
Tarvitseeko tässä edes vatupassia? Ottaa ne mitat katosta tai ikkunan puitteesta. Jos nuo ovat ihan poissa vaakatasosta, niin paremmalta se tanko näyttää kun on niiden kanssa linjassa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23545
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

^ Ja esineet juoksee tankoa pitkin itekseen kun niin vinossa?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9488
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

McJanne kirjoitti:Et, mutta anteeksi tuota rahvaanomaista purkaustani, en tiedä onko minulla tourette vai kaksipäinen jääkarhu.

Tutkitko mahdollisesti myös tuon toisen laittamani linkin, jossa itseasiassa jopa oli vähän sitä teknistä speksiä mainittunakin?
OK. Mäkin palaan sitten asialinjalle.

Kyllä mä sen linkin läpi katsoin. Tuohan on toki ihan eri laite kuin mistä alussa oli puhe ja maksaa yli 20K, mutta unohdetaan se. Jos katsotaan ominaisuuksia, niin siellä sanotaan

"Asemien ja korkojen linjaus kaivauksia ja muottityötä varten sekä kiinnityspisteiden linjaus lattioihin ja kattoihin"

ja pdf:n puolella vielä

"HUOMAUTUS
Sovellus "Suunnittelu" käyttäen "punaista" laseria soveltuu suunnitteluihin lattioissa ja katoissa. Sovellus ei sovellu suunnitteluihin seinillä."

Olettaisin, ettei siis tuokaan laite piirrä vaakasuoraa viivaa seinälle mille tahansa korkeudelle, kuten James oli toivonut.

Itse asiassa mulle on hieman epäselvää piirtääkö tuo viivaa laisinkaan vai ainoastaan osoittaa pisteitä laserpointterilla?
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25814
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Minähän en asiasta ymmärrä enempää kuin sika pohjantähdestä, mutta mietin silti ongelmaa.

Kun sädettä kallistetaan vaakatasosta, säteen seinälle kulkeman matkan erilaisuus kohtisuorasta tasosta sivusuuntiin siirryttäessä aiheuttaa sen, että laserjana ei piirry seinään suoraan. Vaikea selittää verbaalisesti, mutta tiedätte, mistä puhun. Se, kuinka paljon seinälle piirtyvän laserjanan kulma poikkeaa vaakatasosta, riippuu kuitenkin mielestäni vain säteen kallistuskulmasta, ei laitteen etäisyydestä seinästä? Ainakin, jos pystyn itse hahmottamaan asian oikein. Toki itse jana piirtyy eri kohtaan, kun laitteen etäisyys muuttuu, mutta mielestäni kulma ei muutu.

Säteen kallistuskulma olisi helppo kompensoida laitteessa, jos laitteessa olisi kaksi peiliä (prismaa), joiden kulmaa muutettaisiin samalla, kun muutettaisiin laserin kulmaa.

Mutta tällaisia ei ehkä siis tehdä. Ainakaan muutaman satasen hintaluokassa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25814
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

McJanne kirjoitti: Vagamies on tavallaan oikeassa, kun noitten osoittimien viivaa epäilee, mutta käytännön merkitystä mittatarkkuuteen sillä on vähemmän kun sillä, että seinät, lattiat ja katot eivät ole suorassa.
Siis kyllähän tämä vaakatasosta poikkeavan seinälleheittokulman aiheuttama kulmamuutos on aivan selvä, useita kymmeniä asteita. Sen tietää myös jokainen videotykkiä asentanut. Vai puhutaanko me nyt eri asiasta?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5048
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

James Potkukelkka kirjoitti: Siis kyllähän tämä vaakatasosta poikkeavan seinälleheittokulman aiheuttama kulmamuutos on aivan selvä, useita kymmeniä asteita. Sen tietää myös jokainen videotykkiä asentanut. Vai puhutaanko me nyt eri asiasta?

Mäkin mietin, mistä tässä puhutaan. Toisaalta ihan sama, jatkakaa! :P
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."