Selincro (nalmefeeni)

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Selincro (nalmefeeni)

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Mä juon kuten dave. Aina ei pysy hansikkaassa. Nousuhumalan voima on joskus massiivisen mukaansatempaava.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Selincro (nalmefeeni)

Viesti Kirjoittaja exsu »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:Mä juon kuten dave. Aina ei pysy hansikkaassa. Nousuhumalan voima on joskus massiivisen mukaansatempaava.
Koetko sen ongelmaksi?
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Selincro (nalmefeeni)

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

exsu kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti: Mä en ymmärrä sua. Miksi mun pitäisi hoitaa itseäni jotenkin toisin, kuin mitä katsot väestötasolla järkeväksi?
Koska susta mulla on enemmän (palsta-)informaatiota kun tilastomassasta. Sun ongelman voi jäljittää tarkemmin kuin vaan siihen, että ote lipsuu. Mun mielestä sun tapauksessa on kyseessä laajempi ongelma, mistä tuo vastuuton alkoholinkäyttö on vain yksi oire. Ja mun mielestä sun kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kannalta olis järkevämpää pyrkiä vaikuttamaan koko ongelmaan sen yhden (näkyvän) oireen sijaan.

Pelkästään terveyden kannalta alkoholiannosten vähentäminen lääkkeen avulla on hyvä. Isoja massoja tarkastellessa terveyden edistämisen näkökulma on merkittävä. Sun puheista saa sen käsityksen, että sun ainoa tarve rajata alkoholin suuria kertakulutusmääriä on se, että pelkäät humalassa tapahtuvan jotakin pahaa. Se on huono lähtökohta siinä kohtaa kun on nousuhumalassa ja kuolematon. Jos haluat vaikuttaa kulutusmääriin, kannattaisi hakea joku sellainen motivaattori, joka tuntuu myös nousuhumalassa järkevältä.
En mä halua muuttaa itseäni tai muuttua. Mulle riittää, jos mä muuten pysyn ennallani, mutta alkoholin kulutus ryyppyreissulla vähenee esim. 25%. Jos niin käy, niin todennäköisyys saada vamma kaatuessa tai esim. päätyä stripparin tai sihteerin kanssa sänkyyn pienenee merkittävästi.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Selincro (nalmefeeni)

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Mä en kanssa nyt ihan ymmärrä. Jos Dave haluaa juoda eikä olla juomatta, ja ongelma on överit, niin kai se parempi on että käyttää tuollaista mikä vähentää överien riskiä kuin olla käyttämättä.
Universaali disclaimer.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Selincro (nalmefeeni)

Viesti Kirjoittaja exsu »

Suvinen kirjoitti:Hyppään Daven kelkkaan tässä, koska näen toisin kuin nämä muut että Davem ongelma ei ole lepsuilu (??!!!??) vaan ihan se alko. Hiukan vanhanaikaista kuvitella, että kaikki alkoholistit olisivat jotain tutisevia rapajuoppoja, joille ainoa apu on AA/Jeesus/pakkohoito. On ällistyttävää, kuinka Suomessa edelleen suhtaudutaan överikänneihin kuin ne jotenkin kuuluisivat asiaan. Musta on aika päivänselvää, että jos juomista ei pysty lopettamaan on alkoholisti - oli sitten kyse yhdestä kerrasta tai joka illasta. Alkoholistin syyttäminen selkärangan puutteesta tuntuu vähän samalta kuin käskisi masentunutta ryhdistäytymään ja lähtemään lenkille, jotta piristyisi.
Mun mielestä selkärangan puutetta Daven tapauksessa ei ole se, ettei osaa lopettaa aloitettuaan vaan se, että aloittaa siitä huolimatta, että tietää näin käyvän.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Selincro (nalmefeeni)

Viesti Kirjoittaja exsu »

Suvinen kirjoitti: Mutta jos ongelmaan on lääke, eikö osoita jonkinmoista selkärankaa ottaa se lääke? Voisihan sitä jatkaa vanhallakin mallilla.
Jos nämä olisivat ainoat vaihtoehdot, niin lääke olisi parempi. Mutta lääke ei silloin kyllä osoita selkärankaa, vaan sitä, että pelko itsensä loukkaamisesta kännissä on suurempi kuin pelko humalan tuoman nautinnon vähentymisestä.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Selincro (nalmefeeni)

Viesti Kirjoittaja saira »

Suvinen kirjoitti:Hyppään Daven kelkkaan tässä, koska näen toisin kuin nämä muut että Davem ongelma ei ole lepsuilu (??!!!??) vaan ihan se alko. Hiukan vanhanaikaista kuvitella, että kaikki alkoholistit olisivat jotain tutisevia rapajuoppoja, joille ainoa apu on AA/Jeesus/pakkohoito. On ällistyttävää, kuinka Suomessa edelleen suhtaudutaan överikänneihin kuin ne jotenkin kuuluisivat asiaan. Musta on aika päivänselvää, että jos juomista ei pysty lopettamaan on alkoholisti - oli sitten kyse yhdestä kerrasta tai joka illasta. Alkoholistin syyttäminen selkärangan puutteesta tuntuu vähän samalta kuin käskisi masentunutta ryhdistäytymään ja lähtemään lenkille, jotta piristyisi.

Totta on, että alholistin olisi viisainta jättää alko kokonaan - ajatellaan vaikka, että alkoholisti on ikäänkuin allerginen alkoholille, eli pienikin määrä on vahingollista. Silti näitä toimintakykyisiä alkoholisteja on tässä maassa pilvin pimein, veikkaisin että viikonloppuisin kuppiloiden asiakkaista valtaosa. Näiden alkkisten suurin ongelma ei ole se, että juominen vie työkyvyn, terveyden tai pistäisi nyrkit heilumaan, vaan se että kaatamisen alettua juodaan kunnes tiputaan. Puuttuu se sietokyvyn tunnistamisen sensori, kai. Jos on olemassa pilleri joka ratkaisee tämän niin sanon että halleluja.

Oma ukkoni jätti alkon lähes vuosi sitten painittuaan aivan vastaavanlaisten ongelmien kanssa koko aikuisikänsä, ja muksun tultua kuvioihin ei mulla enää ymmärrys riittänyt. Onneksi ukko näki ongelman itsekin, ja koska tiedossa ei ollut muuta ratkaisua kuin täysraittius oli se ainoa ratkaisu. Silti mies on aika ajoin todennut, että täytynee vielä kerran kokeilla se tie joskus. Täysraittiin elämä kun on joskus vähän haastavaa tässä maassa, semminkin kun se on tappanut miehen seuraelämän lähes kokonaan. Eikä ne sen kaverit ole mitään rapajuoppoja, vaan tavallisia ihmisiä, jotka enimmäkseen kuitenkin tapaavat vapaa-ajallaan saunailloissa/baareissa/juhlissa tms., joihin mies jaksaa aika harvoin raahautua, kun ei jaksa juomattomuuttaan selitellä eikä jaksa selvinpäin katsella humalaisia.

Itselleni miehen juominen ei ollut ongelma ennen muksua, eikä se olisi ongelma nytkään jos joka kerta ei tarvitsisi huolehtia, että hukkaako se tällä kertaa pankkikortin, kotiavaimet, puhelimen vaiko kaikki ja montako kaveriaan se nyt suututti vittuilullaan ja kuinka kipeä se on pari seuraavaa päivää ja mitä sanon muksulle kun isi taas nukahti suihkun lattialle. Mua ei lainkaan haittaisi jos se joskus lähtisi juhlimaan, ottaisi muutaman oluen ja palaisi ehjänä ja pikkuhumalassa kotiin joskus yöllä, enkä lähtisi sitä syyttelemään kuinka se "haluaa sekä syödä kakun ja säästää sen". Eihän sekään mua syytä sellaisesta, kun muutaman kerran vuodessa irtaudun viihteelle.
No joo, mun mies on alkoholisti. Ikinä ei työpäivä juomisen takia jättänyt, mutta vapaa-aikana meno oli kyl sit ihan eri. Ei ole kohta viiteen vuoteen juonut, muutamaa tarjottua paukkua lukuunottamatta. Ja kyllä täälläkin sosiaalinen elämä on kovasti hiljentynyt, kuulemma ei ole keskusteltavaa muiden ihmisten kanssa, eikä jaksa kuunnella samoja juttuja kymmenettä kertaa kun porukan alkoholitaso veressä nousee. Ymmärrän hyvin kyl, toisaalta. Meissä tosin se ero miehen kanssa, että mä olen aina viihtynyt selvinkin päin baareissa, muiden juominen ei haittaa mua. Mutta nykyään ei tarvitse selitellä juomattomuuttaan, se aika on ohitse. Päin vastoin, selkään tulee taputtelua siitä, että vieläkin on juomatta. Opetteluahan se vaatii, olla eritavalla sosiaalinen.

Meillä mies kokee, ettei aio luvatakaan loppu elämän selvistelystä. On itse asiassa toiminut niin, että "tuplaa" aina juomattomuutensa. Ensin vuosi, sitten kaksi, nyt tosin miettii ensi kesää, mut sen tuntien sit taas laskee muutama vuoden eteenpäin. Tavallaan helpompaa olla kun ei lupaa mitään ehdotonta.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Selincro (nalmefeeni)

Viesti Kirjoittaja saira »

Mä lähdin nyt miettiin omassa päässäni taas hieman eri kannalta juttua. Nimittäin niin, et kuinka paljon alkoholin käytöstä on opittua, ja kuinka paljon sitä voi muuttaa kerran sen opittuaan. Jos siis ei oteta lukuun geenien yms vaikutusta. Onko periaatteessa kuinka mahdollista opetella käyttämään alkoholia niin, ettei sitä kokisi ongelmaksi? (Ja ei, en tarkoita sitä, että käsittelee asiat päässään niin ettei SIELLÄ ole ongelmaa, vaan ettei joisi niin, että siitä tulisi ongelmia.) Ja siis Exsun kanssa mennään hieman asiassa toisiamme sivu. Tosin tää mulla ennemmin kysymys aiheesta.
Viimeksi muokannut saira, 04.02.2013 22:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
masa

Re: Selincro (nalmefeeni)

Viesti Kirjoittaja masa »

Suvinen kirjoitti: Mitä oon asiaa hissukseen tutkiskellut vaikuttaa siltä, että ne keitä häiritsee olla selvinpäin baarissa ovat juuri niitä, joille juominen on jonkinasteinen ongelma ja humaltuminen ainoa keino "kestää" baarissa.

Mulle ei koskaan ole juominen ollut minkäänasteinen ongelma. En viihdy baarissa selvin päin ja olen ollut baarissa töissä.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Selincro (nalmefeeni)

Viesti Kirjoittaja exsu »

Mä en näe humalaa oikeutena, se on varmasti se suurin eroavaisuus.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Selincro (nalmefeeni)

Viesti Kirjoittaja saira »

^Tossakin ehkä riippuen tapauksesta. Joillain kun ei tartte olla se yksi, ni putki on päällä... Yksi esimerkki löytyy valitettavasti tuttavapiiristä. Kitaristi on nyt sormeton ku sammui hankeen... Mut siis itse en voi ottaa kantaa ku sen myötä mitä itse tekisin. Ja itse olisin kyl taatusti juomatta humalahakuisesti jos toimisin Daven tyyliin. Arvottaisin humalan "hyödyn" mulle toissijaiseksi seuraamuuksiin verrattuna. Mä mietin vaan sitä, et miksi Dave juo? Onko siinä se, minkä oon kuullu useamman suusta, et juuri ennen sitä sammumista, se olo vain on niin hyvä, mikään ei vaivaa ja on täysin rento? Vai eikö vain yksinkertaisesti "huomaa" lopettaa ajoissa?
Viimeksi muokannut saira, 04.02.2013 23:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Selincro (nalmefeeni)

Viesti Kirjoittaja exsu »

Suvinen kirjoitti:Mun mielestä kohtuudella humaltuminen on vaan nautinto, jonka haluaminen ei ole mitenkään kamalaa tai paheksuttavaa.
Mä oon tästä osuudesta samaa mieltä. Humalan haluaminen on ihan OK, mutta toteuttaminen ei ole kaikkien saatavilla, ja sekin on ihan OK.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Selincro (nalmefeeni)

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

exsu kirjoitti:Mä en näe humalaa oikeutena, se on varmasti se suurin eroavaisuus.
Mä en vaan ymmärrä. Jos teoreettisesti (ei nyt kiinnitetä huomiota siihen, onko näin käytännössä) on lääkeaine, joka vähentää mun ryyppyreissulla juomaa alkomäärää, niin mitä pahaa siinä on? Sä olet koettanut selittää, mutta mä en ole ymmärtänyt.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Selincro (nalmefeeni)

Viesti Kirjoittaja saira »

Dave, miksi sulla lähtee lapasesta?
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Selincro (nalmefeeni)

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

saira kirjoitti:Dave, miksi sulla lähtee lapasesta?
Veikkaan aivoissa olevaa vikaa.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Selincro (nalmefeeni)

Viesti Kirjoittaja saira »

^Kumpaan ryhmään se syy sun mielestä enemmän kuuluu noista mun aiemmin mainitsemistani?
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Selincro (nalmefeeni)

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

saira kirjoitti:^Kumpaan ryhmään se syy sun mielestä enemmän kuuluu noista mun aiemmin mainitsemistani?
Tarkoitatko, että onko se opittu vai synnynnäinen vika? Mahdoton sanoa.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Selincro (nalmefeeni)

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Onhan makeanhimoonkin olemassa nappeja. Ota kromia ja himot hälvenee eikä enää mene kuin puoli suklaalevyä kokonaisen sijasta. Alkoholihan nyt tunnetusti vie estoja, joten vaikka kuinka ajattelisi, että vetää ihan kivat normi kännit eikä övereitä, niin tuo jalo ajatus voi muuttua nousuhumalassa. Mullekin käy joskus noin, kun on niin kivaa.

Jos nappi vähentää sitä juomamäärää, niin hyvä juttuhan se on. Kukin voi vissiin omalla kohdallaan miettiä onko asiaa tarpeen terapoida vielä erikseen.
Viimeksi muokannut Kreitsu, 04.02.2013 23:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Selincro (nalmefeeni)

Viesti Kirjoittaja saira »

^^Entä kuuluuko se ryhmään "olo kännissä on vaan niin hyvä" vai enemmänkin "en vaan huomannu lopettaa"?
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Selincro (nalmefeeni)

Viesti Kirjoittaja saira »

Kreitsu kirjoitti:Onhan makeanhimoonkin olemassa nappeja. Ota kromia ja himot hälvenee eikä enää mene kuin puoli suklaalevyä kokonaisen sijasta. Alkoholihan nyt tunnetusti vie estoja, joten vaikka kuinka ajattelisi, että vetää ihan kivan normi kännit eikä övereitä, niin tuo jalo ajatus voi muuttua nousuhumalassa. Mullekin käy joskus noin, kun on niin kivaa.

Jos nappi vähentää sitä juomamäärää, niin hyvä juttuhan se on. Kukin voi vissiin omalla kohdallaan miettiä onko asiaa tarpeen terapoida vielä erikseen.
:-D Sen takia mä utelias olenkin, kun mulle taas ei noin käy koskaan. Mä en vaan pysty juomaan sitä "nousuhumalaa" pidemmälle, ku sit ei ole enää kivaa. Rajalla oon käyny, mut sit täytyy kiireen vilkkaa siirtyä veteen ja saada suolaista et saa kännin taas mukavaksi.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Selincro (nalmefeeni)

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

saira kirjoitti:^^Entä kuuluuko se ryhmään "olo kännissä on vaan niin hyvä" vai enemmänkin "en vaan huomannu lopettaa"?
Se menee jotenkin niin, että jos humalatila ylittää tietyn pisteen, niin sitä alkoa täytyy juoda lisää ja lisää. Koskaan ei tuu fiilis, että nyt oon liian kännissä, pitää lopettaa. Jos on siis menty sen rajan yli, että positiivinen takaisinkytkentä syntyy.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Selincro (nalmefeeni)

Viesti Kirjoittaja exsu »

Ärsyttää varmaan tuo itsensä nostaminen muiden addiktien yläpuolelle. Halutaan sekä humalahakuisuus ja mahdollisuus olla muuttamatta omaa käytöstä että ulkoistettu hallinta. Ettei tarvitsisi alentua siihen mihin tavan juopot ja aktiivisesti muuttaa toimintaansa.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Selincro (nalmefeeni)

Viesti Kirjoittaja saira »

NuoriDaavid kirjoitti:
saira kirjoitti:^^Entä kuuluuko se ryhmään "olo kännissä on vaan niin hyvä" vai enemmänkin "en vaan huomannu lopettaa"?
Se menee jotenkin niin, että jos humalatila ylittää tietyn pisteen, niin sitä alkoa täytyy juoda lisää ja lisää. Koskaan ei tuu fiilis, että nyt oon liian kännissä, pitää lopettaa. Jos on siis menty sen rajan yli, että positiivinen takaisinkytkentä syntyy.
Vielä kysyisin, onko toi ollu aina sulla, vai tullu jossain vaiheessa?
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Selincro (nalmefeeni)

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

saira kirjoitti: :-D Sen takia mä utelias olenkin, kun mulle taas ei noin käy koskaan. Mä en vaan pysty juomaan sitä "nousuhumalaa" pidemmälle, ku sit ei ole enää kivaa. Rajalla oon käyny, mut sit täytyy kiireen vilkkaa siirtyä veteen ja saada suolaista et saa kännin taas mukavaksi.

Okei, multa lähtee joskus lapasesta, jos innostun - harvemmin kyllä nykyään. Kirkkaat olen jättänyt kokonaan pois, koska tulen ihan hulluksi niistä. Mutta ne överit saa tarvittaessa viinillä ja vahvoilla siidereilläkin. Mutta siis överiksi menee nykyään tosi harvoin, koska yleensä se juominen alkaa tökkiä ennen sitä ja sitten siirryn lipittämään vettä tai menen nukkumaan (en jaksa nykyään enää oikein valvoakaan). :P
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Selincro (nalmefeeni)

Viesti Kirjoittaja saira »

^Mä taas ole yrittänyt siirtyä kirkkaisiin, näin vanhemmiten punkku ja sidu on alkanu aiheuttaa migreeneitä. Shamppanjaa ja kuoharia en hetkeen ole kokeillu, mut veikkaan ettei niitäkää enää pystyis yhtä enempää kittaan. Kirkkaat sopii sen puolesta paremmin... :D Ja ton valvomis jutun ymmärrän täysin...
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Vastaa Viestiin