nowaysis kirjoitti:Kyllä minusta Jumalalla täytyisi olla hieman kehittyneempi kyky kommunikoida luomustensa kanssa. Sekopäiden ja rahasta hänen sanaansa puolustavien kautta puhuminen ei vaan vakuuta.
Noh noh. Kyllähän Jumala nykyään käyttää aivan uskottavia viestintuojia:
nowaysis kirjoitti:Toisaalta, tällaisiin pieniin Jumalan olemassaoloa tukeviin happeninkeihin törmää aina toisinaan: esseen DL:a oli siirretty kahdella vuorokaudella. Tai kaksi paikkaa, joissa on hoidettava asioita, sijaitsevat yllätykseksesi vierekkäisissä rapuissa (Työväenliikkeen kirjasto ja Taloushallintopalvelu)
Ihan vakavissaan, tämä esimerkkisi tavoittaa hyvin yhden piirteen, mikä monia ei-uskovaisia varmasti aika herkästi jopa ärsyttää uskovissa: uskovaisuuteen näyttää kovasti liittyvän tämä tarve nähdä oma itsensä ja oma elämänsä niin ylivertaisen merkityksellisenä, että jumalasta todistaa nimenomaan se, että koko maailmankaikkeuden ikuinen luoja tunnustaa minun erityislaatuni (muihin verrattuna?) ja auttaa nimenomaan minua, vaikka miljardit kärsivät. Jumalalle on kunniaksi se, että korostaa juuri minun poikkeusyksilöyttäni. Tällaiselle perusvaatimattomalle ja pessimistiselle, ujolle ja harmaalle mitättömyydelle jumalasta todistaa pikemminkin se, kun todennäköisyyksiä uhmaten jo kuudetta kertaa peräkkäin voileipä putoaa lattialle voipuoli alaspäin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
nowaysis kirjoitti:Toisaalta, tällaisiin pieniin Jumalan olemassaoloa tukeviin happeninkeihin törmää aina toisinaan: esseen DL:a oli siirretty kahdella vuorokaudella. Tai kaksi paikkaa, joissa on hoidettava asioita, sijaitsevat yllätykseksesi vierekkäisissä rapuissa (Työväenliikkeen kirjasto ja Taloushallintopalvelu)
jumala ei silti ilmeisesti pidä vanhan omistamisesta, koska se piupaut antaa vanhojen kulkuneuvojen, kiinteistöjen tai kroppien kunnostamiselle. Kun yksi paikka on korjattu, hajoaa seuraava ja siihen väliintuloon ei kyllä herraa näy vaikka kuinka toivoisi!
NuoriDaavid kirjoitti:
Sä olet muuten omahyväinen tyyppi. Tiedätkö sen?
Kuka kitinässä ei täytä tuota diagnoosia?
Joo, miten Davelle tuleekin mieleen, että jotenkin poikkeavaa omahyväisyyttä edustaisi se, että kuvaa oman ajattelunsa eroavaisuutta muista sanomalla, että se on leimallisesti sellaista, jota ihmiskunnan historiassa ehkä Einstein on parhaimmillaan lähestynyt (vastaavaa lentoa kuitenkaan saavuttamatta)? Missä tahansa muualla kuin Kitinässä tämä olisi tietysti megalomaanisen harhaista, mutta täällä tämä menee siinä missä eritteet housuissa kännipäissään filosofointia harrastava kansaneläkeikäinen peräkammarinpoika, joka ei halua kuitenkaan tutustua siihen, mitä muut ovat kiinnostuksensa kohteista kirjoittaneet, koska tämä voisi rapauttaa hänen oman ajattelunsa raikasta originelleutta. Tai kansallissosialismiin taipuvainen it-nörtti, joka haluaa vedota koviin faktoihin teksteissään - mutta jos tiedeyhteisön itseäänkorjaavan kriittisen prosessin kautta konvergoitunut tieteellinen näkemys sotii hänen ideologisia toiveitaan vastaan, leimataan koko tiedeyhteisö epäilyksettä orjamaiseksi paariaksi ja it-miehen omaa visiota alempiarvoiseksi. Eikä tämänkään viestin sivuunkirjoittanut ole välttämättä aina tällä omahyväisyyden saralla ihan piirisarjaan jäänyt. Ja Afrikan nälkäänäkeviä vaatesuunnittelulla optimaalisen tehokkaasti pelastavasta supersankarista en edes sano mitään, sen verran paljon verenpaine tosiaan nousi jo noista Daven ansiokkaista yrityksistä saada tikusta silmään.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
elco kirjoitti:Oddsit ovat tosiaan, että Luoja on joku AI-himmeli.
Mä luin ton ainakin pariin kertaan niin, että Elco käyttää "himmelin" edessä arabian määräistä artikkelia. Oli vaikea uuttaa tästä haluttuja merkityssisältöjä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
elco kirjoitti:Oddsit ovat tosiaan, että Luoja on joku AI-himmeli.
Mä luin ton ainakin pariin kertaan niin, että Elco käyttää "himmelin" edessä arabian määräistä artikkelia. Oli vaikea uuttaa tästä haluttuja merkityssisältöjä.
No nythän mäkin viimeinen hokasin
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
NuoriDaavid kirjoitti:
Sä olet muuten omahyväinen tyyppi. Tiedätkö sen?
Kuka kitinässä ei täytä tuota diagnoosia?
Joo, miten Davelle tuleekin mieleen, että jotenkin poikkeavaa omahyväisyyttä edustaisi se, että kuvaa oman ajattelunsa eroavaisuutta muista sanomalla, että se on leimallisesti sellaista, jota ihmiskunnan historiassa ehkä Einstein on parhaimmillaan lähestynyt (vastaavaa lentoa kuitenkaan saavuttamatta)?
Tämä on hassua. Taas kerran en verrannut omaa ajatteluani kenenkään muun ajatteluun, vaan yritin kuvata minkälaista ajattelua tarkoitan kun puhun todellisuudesta irtautumisesta. Einstein tuli mieleen, koska se oli hyvä esimerkki todellisuudesta irtautumista edellyttävästä ajattelusta, ei esimerkki siitä, minkälaisia asioita minä itse ajattelen. En ole tietääkseni koskaan yrittänyt hahmotella mitään varsinaisia fysiikkaan liittyviä teorioita, koska perustaitoni alalla eivät yksinkertaisesti riitä siihen. Esim. matematiikkaan liittyvät pohdiskelunikin on mahdollista muuttaa todellisuudeksi vain mieheni toteuttamina, koska omat perustaitoni eivät edes opiskelemallani alalla riitä siihen. En tiedä olisivatko riittäneet siinäkään tapauksessa, että olisin opiskellut valmiiksi, koska monissa asioissa olen yksinkertaisesti liian irrallaan todellisuudesta, että itse kykenisin löytämään ne kytkökset.
prosessi kirjoitti:Tämä on hassua. Taas kerran en verrannut omaa ajatteluani kenenkään muun ajatteluun, vaan yritin kuvata minkälaista ajattelua tarkoitan kun puhun todellisuudesta irtautumisesta.
OK, pahoittelut. On vaikea seurata diskurssia, jossa (i) hahmottelet yleistä kuvausta tietynlaisen ajattelun eroista (joidenkin) muiden ajatteluun verrattuna, (ii) havainnollistat tätä kuvattua ajattelutapaa esimerkeillä omasta elämästäsi ja ajattelustasi, mutta (iii) et halua verrata omaa ajatteluasi kenenkään muun ajatteluun. Ehkä mun pitäisi lukea tarkemmin, etten sortuisi virhetulkintaan, mutta kyllä nuo viestisi myös ikäänkuin kutsuvat tuohon esittämääni tulkintaan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
prosessi kirjoitti:Tämä on hassua. Taas kerran en verrannut omaa ajatteluani kenenkään muun ajatteluun, vaan yritin kuvata minkälaista ajattelua tarkoitan kun puhun todellisuudesta irtautumisesta.
OK, pahoittelut. On vaikea seurata diskurssia, jossa (i) hahmottelet yleistä kuvausta tietynlaisen ajattelun eroista (joidenkin) muiden ajatteluun verrattuna, (ii) havainnollistat tätä kuvattua ajattelutapaa esimerkeillä omasta elämästäsi ja ajattelustasi, mutta (iii) et halua verrata omaa ajatteluasi kenenkään muun ajatteluun. Ehkä mun pitäisi lukea tarkemmin, etten sortuisi virhetulkintaan, mutta kyllä nuo viestisi myös ikäänkuin kutsuvat tuohon esittämääni tulkintaan.
Tuolla tavalla kyllä, mutta kun vaihdat (i):n ja (ii): paikat keskustelun todellisen tapahtumaketjun mukaiseksi, eivät nähdäkseni enää kutsu. Aloitin nimittäin (ii) havainnollistamalla kuvattua ajattelutapaa esimerkeillä omasta elämästäni ja ajattelustani, josta sinä teit tulkinnan, että pidin astrologiaa ja new agea jotenkin mielenkiintoisempana kuin tähtitiedettä. Tässä vaiheessa jouduin (i) hahmottelemaan yleistä kuvausta tietynlaisen ajattelun eroista (joidenkin) muiden ajatteluun verrattuna, eli paikkaamaan olkiukkosi luomaa mielikuvaa ajattelustani. (iii) En edelleenkään halua verrata omaa ajatteluani kenenkään muun ajatteluun, mutta jos minun ajattelustani tehdään virheellinen tulkinta, toki silloin vaikkapa vertailevalla esimerkillä pyrin korjaamaan tämän tulkinnan.
urpiainen kirjoitti:Tällaiselle perusvaatimattomalle ja pessimistiselle, ujolle ja harmaalle mitättömyydelle jumalasta todistaa pikemminkin se, kun todennäköisyyksiä uhmaten jo kuudetta kertaa peräkkäin voileipä putoaa lattialle voipuoli alaspäin.
Todistaako neljä oikein lotossa kanssa Jumalan olemassaolosta? Todennäköisyys sille on ainakin pienempi kuin tuolle voileipäihmeellesi.
urpiaisen olemassaolo todistaa vanhatestamentillisesta Jumalasta, joka koettelee onnettomia luotujaan kaikenmaailman vitsauksilla.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Siinä suhteessa olen viaton. En todellakaan tiedä, mitä suhteellisuusteorian nimissä on kirjoitettu. Painovoima blaa kiihtyvyys blaa omena pään päällä blaa.
elco kirjoitti:urpiaisen olemassaolo todistaa vanhatestamentillisesta Jumalasta, joka koettelee onnettomia luotujaan kaikenmaailman vitsauksilla.
Koettelee vaan ei hylkää Herra! Kannattaisi vaan Urpiasenkin tulla synnintuntoon ennen kuin voileipä taas on lattialla!
Häh? Lainasit sen kohdan Elcon viestistä, jossa tuo tuima profeetta ei suinkaan ohjeista Urpiaista parantamaan tapansa, vaan varoittaa koko Kitinäkansaa siitä, että Urpiainen on jumalan vihan ruoska, herran lähettämä vitsaus syntisille - ja toisaalta tapa todistaa omaa määrätöntä voimaansa. Elcon ilmestyksen mukaan listaan on paarmojen ja sääskien, heinäsirkkojen ja rakeiden, rinnalle lisättävä Yhdestoista Vitsaus, Kauhea Urpiainen, joka väsymättömällä saivartelullaan vie voimat hurjimmaltakin heebolta ja palauttaa herran pelon joka niemen notkoon, saarelmaan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
elco kirjoitti:urpiaisen olemassaolo todistaa vanhatestamentillisesta Jumalasta, joka koettelee onnettomia luotujaan kaikenmaailman vitsauksilla.
Koettelee vaan ei hylkää Herra! Kannattaisi vaan Urpiasenkin tulla synnintuntoon ennen kuin voileipä taas on lattialla!
Häh? Lainasit sen kohdan Elcon viestistä, jossa tuo tuima profeetta ei suinkaan ohjeista Urpiaista parantamaan tapansa, vaan varoittaa koko Kitinäkansaa siitä, että Urpiainen on jumalan vihan ruoska, herran lähettämä vitsaus syntisille - ja toisaalta tapa todistaa omaa määrätöntä voimaansa. Elcon ilmestyksen mukaan listaan on paarmojen ja sääskien, heinäsirkkojen ja rakeiden, rinnalle lisättävä Yhdestoista Vitsaus, Kauhea Urpiainen, joka väsymättömällä saivartelullaan vie voimat hurjimmaltakin heebolta ja palauttaa herran pelon joka niemen notkoon, saarelmaan.
Eeli, Eeli, lama sabaktani?
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Nowaysis kirjoitti:Eikös se voileipä sitäpaitsi mene ihan fysiikan lakien mukaan? Jos matkaa on tarpeeksi, kääntyy painavampi puoli alas.
Älkää kuunnelko vääriä profeettoja!111
Kutsutko Aristotelesta vääräksi profeetaksi?! Nowaysis on vain autuaan (pun intended) tietämätön Galilein jumalattomista kokeista. Tämä on muutenkin aika aristoteelinen ketju: myös Prosessi taisi ajaa aika puhdasoppisen aristoteelista (tai ainakin tomistista) kantaa, jonka mukaan todella etevä tiede on menetyksekkäämpää, kun tietää etukäteen, minne on menossa. Ergo, sanoo Pyhä Tuomas, uskovaisilla tiedemiehillä on helpompaa, kun heillä on jo ilmestyksen (todellisuus ei turhaan rajoita) kautta lopulliset vastaukset hallussa, ja voivat vain tieteen kautta etsiä toisenkin tien jumalalliseen totuuteen.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Rustasin itseni agnostikoksi, vaikka todellisuudessa lienen jossain agnostikko->epäilijä akselilta seuraavassa vaiheessa ennen negatiivista ateistia, eli ymmärtääkseni kai "puhdas skeptikko", ellen sitten jo negatiivinen ateisti. Positiiviset ateistit sen sijaan ovat mielestäni monesti ihan yhtä pelottavia kuin huru-uskovaisetkin.
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
-Hit it.
urpiainen kirjoitti:Tämä on muutenkin aika aristoteelinen ketju: myös Prosessi taisi ajaa aika puhdasoppisen aristoteelista (tai ainakin tomistista) kantaa, jonka mukaan todella etevä tiede on menetyksekkäämpää, kun tietää etukäteen, minne on menossa.
Kyllä minä väittäisin, että näkökulmani on lähinnä hypoteettis-deduktiivinen.