SUOMI nousuun!

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
James Potkukelkka
Kitisijä

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

James Potkukelkka kirjoitti: 14.01.2025 12:11
urpiainen kirjoitti: 14.01.2025 12:08 Onko sulla yleisemmin vauhti taas nousussa?
Hiukan vaaranmerkkejä on ilmassa. Aloin jo pohtia tämän tyylisen kioskin perustamista :oops:

https://ainagolf.fi/

Mutta itse arvioisin, että tällainen mä olen terveenä.
Nostin jalkaa kaasulta ja peruutin Teamsin sijoitusrahaston kanssa.
Nothing dramatic happens at the tipping point. That just means Amoc is then doomed and it will slowly die, but that process could take 50 to 100 years.
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Teillä olisi ollut olohuoneessa käyttämätöntä tilaa ja hiljaisina aikoina olisit voinut itse käyttää simulaattoria. Win-win.
James Potkukelkka
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 15.01.2025 9:38 ^ Teillä olisi ollut olohuoneessa käyttämätöntä tilaa ja hiljaisina aikoina olisit voinut itse käyttää simulaattoria. Win-win.
Juu.

Autalliosakkeeseen perustaisin. Noin 1200+alv/kk saa autotalliosakkeet. Laitteen liisaa noin tonnilla. Kulunvalvonta automaattinen. Siivoamassa pitäisi tietysti käydä. Laskuttaa voi 35€/h prime time. Ajat iltaisin ja viikonloppuisin aika lailla täynnä pks:lla. Tietysti lepakkovuorot tyhjiä.
Nothing dramatic happens at the tipping point. That just means Amoc is then doomed and it will slowly die, but that process could take 50 to 100 years.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Bisneksessä ei ole mitään vallihautaa. Jos tuolla tienaa, niin kohta on tallit täynnä noita vehkeitä.Tai sitten käy seksinukkebordellit.
James Potkukelkka
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 15.01.2025 9:54 ^
Bisneksessä ei ole mitään vallihautaa. Jos tuolla tienaa, niin kohta on tallit täynnä noita vehkeitä.
Joo. Ainoa vallihauta on se,jos saa porukan tottumaan käymään omassa kioskissasi. Ei tuollaista voi yksin perustaa, koska jonkun pitää kuitenkin käydä päivittäin katsomassa paikat. Vaatisi vähintään yhden kumppanin.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Mikään bisnes ei toimi, jos siinä vain ostetaan kaupasta laite ja operoidaan sitä.
James Potkukelkka
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 15.01.2025 10:58 ^
Mikään bisnes ei toimi, jos siinä vain ostetaan kaupasta laite ja operoidaan sitä.
Noita on olemassa, eli mielestäni todistetusti toimii.

Pitäähän tuossa tietenkin tehdä muutakin kuin kytkeä laite ja videotykki päälle. Esim. pitää rakentaa tilat. Vuokraus ja kulunvalvonta toimii automaattisesti.

Omasta mielestäni make or break muodostuu kolmesta asiasta: sijainti, hinta, mainostaminen. Sisältä nuo ovat kaikki aika samanlaisia.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Toimimisella tarkoitin, että hommalla tienaa jotain yhtään pitemmällä aikavälillä verrattuna vaihtoehtoihin.
James Potkukelkka
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 15.01.2025 11:06 ^
Toimimisella tarkoitin, että hommalla tienaa jotain yhtään pitemmällä aikavälillä verrattuna vaihtoehtoihin.
No tietysti lopulta homma lähestyy (hyvässä tapauksessa) jotain 5%:n tuottoa sijoitetulle pääomalle, jos jokainen ostaa saman laitteen ja operoi sitä samalla tavalla. 5% tuottoa perustelen sillä, että asuntosijoittamisessa voi oikein hyvällä tuurilla saada tuon ja sehän vertautuu aika lailla tähän.

Mutta eihän tuo toimi reaaliaikaisesti. Voi olla muutama vuosi, ennen kuin markkina saturoituu.
James Potkukelkka
Kitisijä

Mitä sivustahuutaja arvioisit kyseisen kaltaisen busineksen sijoitetun pääoman tuotoksi kypsällä markkinalla?

VArmaan markkinataloudessa minkä tahansa bisneksen sijoitetun pääoman tuoton pitäisi pitkällä tähtäimellä olla suunnilleen markkinakorko+riskipreemio? Riskipreemio tietysti vaihtelee toimialan mukaan.

Ei nvidiakaan ikuisesti saa 100%:n tuottoa sijoitetulle pääomalle.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Juu, markkinakorko + riskipreemio pääomalle. Tietty tuo vaatii jo täydellisen kilpailun. Todellisuus usein jää vajaaksi tuosta täydellisestä.

NVidia on hieno esimerkki. Firma tahkoaa niin paljon fyrkkaa, että tekoälysirukisaan on ilmoittautunut roppakaupalla toimijoita.
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

urpiainen kirjoitti: 14.01.2025 12:08 Onko sulla yleisemmin vauhti taas nousussa?
Hiukan vaaranmerkkejä on ilmassa.

Tämä palasi mieleen jostain syystä viikonloppuna. Muistelen, että kun pyöritit niitä nettikioskejasi, niin jälkikäteen itse näit touhun aika suoraviivaisesti jonkinlaisena oireena tasapainon järkkymisestä. Muistelen myös, että kun tilanne oli päällä, varmaan minä taas jotenkin ihailevasti melkeinpä kannustin lisäämään löylyä, koska aikaansaamisesi ja jaksamisesi taso tuntui tällaisesta laiskanpulskeasta paskanpuhujasta niin hämmästyttävältä. On tavallaan melkein huono omatunto siitä, että ajoinko tarkoittamattani sua syvemmälle sairauteen.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä

James Potkukelkka
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: 20.01.2025 13:47
Hiukan vaaranmerkkejä on ilmassa.

Tämä palasi mieleen jostain syystä viikonloppuna. Muistelen, että kun pyöritit niitä nettikioskejasi, niin jälkikäteen itse näit touhun aika suoraviivaisesti jonkinlaisena oireena tasapainon järkkymisestä. Muistelen myös, että kun tilanne oli päällä, varmaan minä taas jotenkin ihailevasti melkeinpä kannustin lisäämään löylyä, koska aikaansaamisesi ja jaksamisesi taso tuntui tällaisesta laiskanpulskeasta paskanpuhujasta niin hämmästyttävältä. On tavallaan melkein huono omatunto siitä, että ajoinko tarkoittamattani sua syvemmälle sairauteen.
Noh.. olen puhunut hypomaniasta, mutta vähän kieli poskessa. En usko, että minkään sairauden diagnostinen kriteeri silloin olisi täyttynyt. Myöhemmin, kun sitten lopetin lääkityksen, alkoi iso pyörä vähän heittää ahdistuksen ja masennuksen muodossa. Mutta väittäisin, että itse nettikioskien pyörittämisen aikaan olin aika lailla se, mikä olen.

Olen aina innostunut tuollaisesta. Jo 14-15 vuotiaana kirjoitin Kallen lukijakirjeisiin rahan toivossa (ei tullut :dumb: ). 16 vuotiaana myin kopitoituja tietokonepelejä ympäri Suomen TM:ssä olleella ilmoituksella (piti lopettaa, kun maahantuoja uhkasi oikeudella). Samaan aikaan troksasin kopioituja videokasetteja koulussa (jönsterissä ei ollut kunnon videovuokraamoa). Opiskeluaikaan 90-luvun alussa olin puuhamassa kännykkäkauppaa, mutta se kaatui, kun Ericsson ei halunnut autotallimyymälää. Sittemmin olen samaan aikaan tehnyt kolmea työtä (siis konkreettisesti saman aikaisesti). Yritin perustaa kotilääkäripalvelua jne.

Eli olen luonteeltani tuollainen.
James Potkukelkka
Kitisijä

Katsoin hypomanian diagnostisia kriteerejä

Hypomania

A. Mieliala on kohonnut tai ärtyisä asianomaiselle poikkeuksellisella tavalla vähintään 4 päivän ajan.
B. Esiintyy vähintään 3 seuraavista oireista siten, että ne aiheuttavat ainakin jonkinasteista toimintakyvyn häiriintymistä:
toimeliaisuuden lisääntyminen tai fyysinen rauhattomuus
puheliaisuuden lisääntyminen
hajanaisuus tai keskittymisvaikeudet
unen tarpeen väheneminen
seksuaalinen halukkuuden lisääntyminen
lievä rahojen tuhlailu tai muu vastuuton käytös
seurallisuuden tai tuttavallisuuden lisääntyminen.
C. Häiriö ei täytä manian, kaksisuuntaisen mielialahäiriön, masennusjakson, mielialan aaltoiluhäiriön tai anorexia nervosan kriteereitä.
D. Häiriö ei liity psykoaktiivisten aineiden käyttöön tai elimelliseen aivo-oireyhtymään.

Esiintyi ehkä mielialan kohoamista ja toimeliaisuuden lisääntymistä, mutta se ei häirinnyt toimintakykyä, vaan paransi sitä.

Voidaan todeta, että hypomanian dg-kriteerit eivät täyttyneet.

Myöhemmin kyllä ahdistuneisuushäiriö ainakin oli.
sivustahuutaja
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 20.01.2025 16:31 Eli olen luonteeltani tuollainen.
Ei vaikuta kovin sosiaalidemokraattiselta. Olet uhri. Sinun pitäisi luottaa hyvinvointivaltioon.
James Potkukelkka
Kitisijä

Yksi sankariyrittäjyyden rasti unohtui: ethereum-peli. Lisäksi kaverini väittää, että laittoi meidän yhteisestä sopimuksestamme ennustajailmoituksen lehteen (0 asiakasta). Tästä mulla ei muistikuvaa. Jommalla kummalla valemuisto tai muistamattomuus.
James Potkukelkka
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 20.01.2025 15:00
Tanskassa varmaan yhdestä firmasta kiinni tuo käppyrän nousu.
urpiainen
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 20.01.2025 16:31 Eli olen luonteeltani tuollainen.
Ihmeellistä. Ehkä se on se pohjalainen yrittäjyyskulttuuri.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 20.01.2025 17:30 Tanskassa varmaan yhdestä firmasta kiinni tuo käppyrän nousu.
4-5% Novoa tuolla aikavälillä
https://www.elibrary.imf.org/view/journ ... 001-en.xml
Bluntly
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ja jenkeissä 7.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä

^ Walmart on vain 2,4% jenkkien BKT:sta.
James Potkukelkka
Kitisijä

urpiainen
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 23.01.2025 8:53 Hyvin menee mutta menköön!

https://www.hs.fi/suomi/art-2000010983291.html
Toisin kun viimeksi kokoomuksen ja persujen yhteishallituksessa, tämän hallituksen koulutuslupaus näyttää pääsääntöisesti pitävän. Tämä on hyvä, koska ajatus poliittisesti ohjatuista synnytystalkoista huoltosuhteen parantamiseksi ei ole ehkä voittava kela (eivätkä vaikutukset olisi kovin nopeita kuitenkaan), ja maahanmuuton reipas lisääminen, vaikka nopeaa, on sekin muuten hankalaa. Jäljelle jää se, että pienenevä työssäkäyvä ikäluokka tekea paitsi enemmän töitä, myös ennen muuta saa enemmän aikaan työllään. Tähän pystytään aika nopeasti vaikuttamaan koulutustason nostolla: https://labore.fi/t&y/koulutus-voi-komp ... a-enemman/
sivustahuutaja
Kitisijä

^
"Keskeinen asia, jonka mukana tutkimus seisoo tai kaatuu, on oletus, että korkeampi koulutus lisää tuottavuutta. Tutkimuksessamme arvioimme korkeasti ja matalasti koulutetun työntekijän tuottavuuseron palkkaeroista."

Oliko tuossa tutkimuksessa eroteltu palkkaerot yksityisellä ja julkisella sektorilla?