SUOMI nousuun!

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Bhven
Kitisijä

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Ilman Rydmania Suomi olisi konkurssissa.

Subscriptions are through the roof. People want their biases confirmed. They want to be cocooned in feedback that they were always right.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 29.01.2025 16:13 Kai ne vähän erottuu, mutta muuten taitaa olla validi tulkinta, että Helsinki TWA (travel-to-work-area) on Suomen ainoa metropolialue, muut ovat Jönsesteriä:
Noniin, hyvä että tähän saatiin selvyys :sir:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Työperäisen maahanmuuton kasvu taittui ja Suomesta oleskeluluvan saaneiden erityisasiantuntijoiden määrä jäi viime vuonna poikkeuksellisen alhaiseksi
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kar ... at/9092276

Ei oikein lennä se ulkomaisten osaajien avulla tuotettu talouskasvu. Tosin järkikin tuon sanoo. Osaajat saattaisivat tulla tänne tukemaan kasvua, mutta se kasvu pitäisi meidän ensin itse luoda. Ja jos riittävästi parannettaisiin yritystoiminnan edellytyksiä ja kannustimia, niin joku saattaisi tulla tänne perustamaan yrityksen ja luomaankin sitä kasvua.
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Porukka korkeakouluun ja sen lisäksi maahanmuuttoa, muu on kosmetiikkaa: https://www.hs.fi/talous/art-2000011002948.html

Noin niinku vinkiksi lähestyviin kuntavaaleihin, tällä hetkellä Espoossa peruskoulunsa päättävistä 75 % hakee ensisijassa lukioon, mutta vain joku 65 % mahtuu. Lisäksi tarvitaan erityistukea maahanmuuttajataustaisten lasten koulupolun sujuvoittamiseen. Kannattaa äänestää ehdokasta/puoluetta, joka panostaa näihin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Jännä homma. Tyttären kavereistä ne parhaisiin lukioihin suuntaavat kympin tytöt ovat maahanmuuttajataustaisia. On täysin mysteeri, mistä tämä voisi johtua.
urpiainen
Kitisijä

^ Nille ei sitten varmaan kannata suunnata sitä erityistukea.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Bhven
Kitisijä

^ Ei kun maahanmuuttajilta kannattaa ottaa erityisen paljon tukea pois, että motivoituvat itse potkimaan itseään perseelle.
Subscriptions are through the roof. People want their biases confirmed. They want to be cocooned in feedback that they were always right.
sivustahuutaja
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: 31.01.2025 15:53 ^ Nille ei sitten varmaan kannata suunnata sitä erityistukea.
Itse aattelin, että ehkä kiinasta kannattas hankkia lisää tulijoita? Ei tartteis erityistukia. Paitsi suomalaisille apinoille.
Lolita
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Lolita »

sivustahuutaja kirjoitti: 31.01.2025 14:05 Työperäisen maahanmuuton kasvu taittui ja Suomesta oleskeluluvan saaneiden erityisasiantuntijoiden määrä jäi viime vuonna poikkeuksellisen alhaiseksi
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kar ... at/9092276

Ei oikein lennä se ulkomaisten osaajien avulla tuotettu talouskasvu. Tosin järkikin tuon sanoo. Osaajat saattaisivat tulla tänne tukemaan kasvua, mutta se kasvu pitäisi meidän ensin itse luoda. Ja jos riittävästi parannettaisiin yritystoiminnan edellytyksiä ja kannustimia, niin joku saattaisi tulla tänne perustamaan yrityksen ja luomaankin sitä kasvua.
Migrin Tuuli Huhtilainen kommentoi, että hakemusten määrä kyllä kasvoi, mutta yhä useampaan tulee kielteinen päätös.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
sivustahuutaja
Kitisijä

^ Eivät sitten olleet riittävän erityisiä.
Bhven
Kitisijä

Näin presidenttimmekin ajaa Eurofederalismin asiaa.

"Odotan yhä syvenevää yhteistyötä Yhdysvaltojen kongressin kanssa."

sivustahuutaja
Kitisijä

Nyt tulee rahaa!
- Paavo Arhinmäki

EU:n elpymispaketin lainojen takaisinmaksu syö lähitulevaisuudessa jopa viidenneksen unionin vuotuisesta budjetista
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011029197.html

Tätä yhteisvelkaa hehkutettiin kovasti. Nyt tuli maksun hetki.
James Potkukelkka
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 16.02.2025 0:43 Nyt tulee rahaa!
- Paavo Arhinmäki

EU:n elpymispaketin lainojen takaisinmaksu syö lähitulevaisuudessa jopa viidenneksen unionin vuotuisesta budjetista
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011029197.html

Tätä yhteisvelkaa hehkutettiin kovasti. Nyt tuli maksun hetki.
Mutta mm. italialaiset saivat hienoja kylppäreitä!
Nothing dramatic happens at the tipping point. That just means Amoc is then doomed and it will slowly die, but that process could take 50 to 100 years.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

No niin, ehkä tässä kohta saadaan painokoneet kunnolla käyntiin.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä

Mut meillä on reguloidut pullonkorkit!
James Potkukelkka
Kitisijä

^Erikoista. Meillähän pitäisi olla tavaroiden, palveluiden ja ihmisten vapaa liikkuvuus.
Nothing dramatic happens at the tipping point. That just means Amoc is then doomed and it will slowly die, but that process could take 50 to 100 years.
Bluntly
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

James Potkukelkka kirjoitti: 16.02.2025 15:17 ^Erikoista. Meillähän pitäisi olla tavaroiden, palveluiden ja ihmisten vapaa liikkuvuus.
Ai kuten alkoholijuomien?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
James Potkukelkka
Kitisijä

Bluntly kirjoitti: 16.02.2025 15:19
James Potkukelkka kirjoitti: 16.02.2025 15:17 ^Erikoista. Meillähän pitäisi olla tavaroiden, palveluiden ja ihmisten vapaa liikkuvuus.
Ai kuten alkoholijuomien?
Kyllä.
urpiainen
Kitisijä

Kun VM:n ylin virkamies katsoo aiheelliseksi tulla julkisuuteen varoittelemaan EK:n vaatimusten toteuttamisen riskeistä, oletan, että hallitus on lähellä toteuttaa ne. Aika aulis Etelärannan juoksupoika Orpo on ollut.

Verotus | VM: Jos elinkeinoelämä saa tahtonsa läpi, seuraukset voivat olla vakavia
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011042115.html
James Potkukelkka
Kitisijä

^En usko, että toteuttaa. Hallitusohjelmassa ei lue mitään noista ja ei hallitus noista pääse sopuun.
Bhven
Kitisijä

Suomi hienosti EU:n keskiarvon yläpuolella.

Neighbourhood crime, violence or vandalism in 2023

https://ec.europa.eu/eurostat/web/produ ... 20250221-1
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Öyhöttäminen on laskenut köyhien rasistipersujen ilmoituskynnystä!
sivustahuutaja
Kitisijä

Suosi eurooppalaista!

Aika epätoivoista on. Muutamassa katogoriassa tosin on useampia vahvoja eurooppalaisia brandeja.

Toisaalta, tuli kokeiltua saitin hakua ja saitti näyttää olevan ihan paska, joten eiköhän tuo alla oleva kuvakin ole ihan paska. Patagonialle esim. annetaan jotain kummallisia vaihtoehtoja, siinä missä Grok listaa pitkän listan tuttuja merkkejä ja itse osaisin listata Grokin päälle vielä tukun lisää.
https://www.buy-european-made.eu/

Kuva
James Potkukelkka
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 20.01.2025 16:31
urpiainen kirjoitti: 20.01.2025 13:47
James Potkukelkka kirjoitti: 14.01.2025 12:11
Hiukan vaaranmerkkejä on ilmassa.

Mutta itse arvioisin, että tällainen mä olen terveenä.
Tämä palasi mieleen jostain syystä viikonloppuna. Muistelen, että kun pyöritit niitä nettikioskejasi, niin jälkikäteen itse näit touhun aika suoraviivaisesti jonkinlaisena oireena tasapainon järkkymisestä. Muistelen myös, että kun tilanne oli päällä, varmaan minä taas jotenkin ihailevasti melkeinpä kannustin lisäämään löylyä, koska aikaansaamisesi ja jaksamisesi taso tuntui tällaisesta laiskanpulskeasta paskanpuhujasta niin hämmästyttävältä. On tavallaan melkein huono omatunto siitä, että ajoinko tarkoittamattani sua syvemmälle sairauteen.
Noh.. olen puhunut hypomaniasta, mutta vähän kieli poskessa. En usko, että minkään sairauden diagnostinen kriteeri silloin olisi täyttynyt. Myöhemmin, kun sitten lopetin lääkityksen, alkoi iso pyörä vähän heittää ahdistuksen ja masennuksen muodossa. Mutta väittäisin, että itse nettikioskien pyörittämisen aikaan olin aika lailla se, mikä olen.

Olen aina innostunut tuollaisesta. Jo 14-15 vuotiaana kirjoitin Kallen lukijakirjeisiin rahan toivossa (ei tullut :dumb: ). 16 vuotiaana myin kopitoituja tietokonepelejä ympäri Suomen TM:ssä olleella ilmoituksella (piti lopettaa, kun maahantuoja uhkasi oikeudella). Samaan aikaan troksasin kopioituja videokasetteja koulussa (jönsterissä ei ollut kunnon videovuokraamoa). Opiskeluaikaan 90-luvun alussa olin puuhamassa kännykkäkauppaa, mutta se kaatui, kun Ericsson ei halunnut autotallimyymälää. Sittemmin olen samaan aikaan tehnyt kolmea työtä (siis konkreettisesti saman aikaisesti). Yritin perustaa kotilääkäripalvelua jne.

Eli olen luonteeltani tuollainen.
James Potkukelkka kirjoitti: 20.01.2025 17:16 Yksi sankariyrittäjyyden rasti unohtui: ethereum-peli. Lisäksi kaverini väittää, että laittoi meidän yhteisestä sopimuksestamme ennustajailmoituksen lehteen (0 asiakasta). Tästä mulla ei muistikuvaa. Jommalla kummalla valemuisto tai muistamattomuus.
Nyt tosiaan kovasti tuntuu, että alan parantua, eli mieleen tulee kaikenlaisia virityksiä.

KOhtahan hyvinvointialueet eivät enää tee ajokorttitarkastuksia. Yksityispuolelle siis siirtyy iso määrä niitä. Privaatissa helposti menee selvästi yli 100€, teenkin noita luonnollisesti koko ajan nykyäänkin. Lääkärikeskus ottaa omansa vuokrana ja toimistomaksuina

Pohdin, että voisin omaan piikkiin tehdä omassa pikku toimitilassa esim. 80 eurolla 3 todistusta tunnissa. Tuosta voisi tehdä bisneksen. Olisi tietysti helvetin tylsää työtä.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Ajokorttibussi!

Kuva