Mitä opin äskettäin
-
- Kitisijä
Re: Mitä opin äskettäin
^ Tässä kun on puoli vuosisataa ihmetellyt avaruusaluksemme matkaa Linnunradan halki, niin kielen evoluutio osuu silmiin uutisissa. Jotain sukupolvien välistä kuilua.
Subscriptions are through the roof. People want their biases confirmed. They want to be cocooned in feedback that they were always right.
-
- Kitisijä
"Rissanen tekstiiliasiantuntijana ei suosittele pesemään sukkia tai muitakaan vaatteita pesukoneiden eko-ohjelmilla. Ne säästävät energiaa ja vettä, mutta vaatteet kuluvat nopeammin, jos ne pyörivät pesukoneessa monta tuntia."
https://www.hs.fi/elama/art-2000010982101.html
Häh? Miksi noiden ohjelmien nimi on "eko", jos ne eivät sitä ole kun tarkastellaan kokonaisuutta?
Olen aina pitänyt uusien koneiden eko-ohjelmia lähinnä viherpesuna ja byrokraattien vaatimuksiin vastaamisena. Kuluttajan hyötyä olen epäillyt suuresti. Nyt sitten näyttää, että eihän eko-ohjelmissa ole järkeä, koska pesu on halpaa ja vaatteet, ainakin minulla, kalliita.
https://www.hs.fi/elama/art-2000010982101.html
Häh? Miksi noiden ohjelmien nimi on "eko", jos ne eivät sitä ole kun tarkastellaan kokonaisuutta?
Olen aina pitänyt uusien koneiden eko-ohjelmia lähinnä viherpesuna ja byrokraattien vaatimuksiin vastaamisena. Kuluttajan hyötyä olen epäillyt suuresti. Nyt sitten näyttää, että eihän eko-ohjelmissa ole järkeä, koska pesu on halpaa ja vaatteet, ainakin minulla, kalliita.
-
- Kitinäaddikti
^koska viherpesu. Ainiin ja laitapa tuohon yhtälöön vielä TemuWishKiinapaskakuteet. Tsaijjaijaiiiiiiii!
Chauffeur & Concierge Service Helsinki
>>
Älä seiso rännässä, lataa Android- tai iOS-sovellus
Kaikki mielipiteeni ovat omiani.
Olen ehdolla kunnallis- ja aluevaaleissa 2025 Espoossa
>>
Älä seiso rännässä, lataa Android- tai iOS-sovellus
Kaikki mielipiteeni ovat omiani.
Olen ehdolla kunnallis- ja aluevaaleissa 2025 Espoossa
-
- Kitisijä
^^Vettä kai nuo säästävät ensisijassa. Jossain voi ehkä olla tarvetta mutta ei suurimmassa osassa Eurooppaa. Normaali ohjelmakin kestää nykyään pitkään.
TV:ssä pyörivässä mainoksessa kerrotaan, että pesuainen palauttaa värit jo viidessä pesussa. Aika moni vaate on viiden pesun jälkeen jo aika nuhjuinen. Tosin, aiemmin ostin Sockkan hulluilta päiviltä rättejä.
TV:ssä pyörivässä mainoksessa kerrotaan, että pesuainen palauttaa värit jo viidessä pesussa. Aika moni vaate on viiden pesun jälkeen jo aika nuhjuinen. Tosin, aiemmin ostin Sockkan hulluilta päiviltä rättejä.
-
- Kitisijä
Mun käsittääkseni ne ensi sijaisesti säästävät sähköä, koska vettä ei niin paljoa lämmitetä.
Nothing dramatic happens at the tipping point. That just means Amoc is then doomed and it will slowly die, but that process could take 50 to 100 years.
-
- Kitisijä
^ Meillä on myös euroopan halvinta ja puhtainta sähköä.
-
- Kitisijä
Juu. Itse en halua käyttää astianpesukoneen eko-ohjelmaa, koska se jurnuttaa monta tuntia.
Nothing dramatic happens at the tipping point. That just means Amoc is then doomed and it will slowly die, but that process could take 50 to 100 years.
-
- Kitisijä
Koitin googlata ja its compicated: Koska vettä käytetään vähemmän, sen lämmittämiseen menee vähemmän sähköä, mikä on sähkön käytön kannalta isoin juttu.James Potkukelkka kirjoitti: 17.02.2025 8:30Mun käsittääkseni ne ensi sijaisesti säästävät sähköä, koska vettä ei niin paljoa lämmitetä.
Edit: ehkä tarkoitit samaa.
-
- Kitisijä
^ vähemmän vettä, matalampi lämpö, pidempi kesto. Siitä on eko-ohjelma tehty.
-
- Kitisijä
Tuli mieleen Turku Energian epätoivoinen yritys väittää asiakaslehdessä, että maalämpö on huono juttu. Kaverin naapurissa investointi oli katettu kahdessa vuodessa (heillä lyhyempi kokemus, mutta iso alue muutettiin.) Hinnastosta katsoen tasaisen kallista.
-
- Kitisijä
Olivat oikeassa. Kaukolämmön tuottajalle on huono juttu.nokkaelain kirjoitti: 21.02.2025 2:20 Tuli mieleen Turku Energian epätoivoinen yritys väittää asiakaslehdessä, että maalämpö on huono juttu.
Mä muuten opin muutama vuosi sitten, että lämpökaivot monesti ehtyvät noin 50:ssä vuodessa, koska kallion lämmönjohtavuus on sen verran huono. Mutta eihän tuolla ole kannattavuuden kannalta merkitystä. Jos investointi ei ole 50:ssä vuodessa maksanut itseään takaisin, ei sitä muutenkaan kannata tehdä.
-
- Kitinä VIP-jäsen
Mä en ole vielä oikein perehtynyt tekniikkaan, mutta kaveri selitti pumppaavansa kesällä lämmintä kaivoon talon jäähdytyksen sivutuotteena ja sen myötä lämmitysteho olisi vain parantunut vuosi vuodelta.James Potkukelkka kirjoitti: 21.02.2025 9:01 Mä muuten opin muutama vuosi sitten, että lämpökaivot monesti ehtyvät noin 50:ssä vuodessa, koska kallion lämmönjohtavuus on sen verran huono. Mutta eihän tuolla ole kannattavuuden kannalta merkitystä. Jos investointi ei ole 50:ssä vuodessa maksanut itseään takaisin, ei sitä muutenkaan kannata tehdä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
- Kitisijä
Siis, sama firma myy sähköä ja kaukolämpöä. AIna kutenkin mainonnassa yritetään kertoa maalämmön ongelmista kuten ylimääräisen tilan tarpeesta ja epäluotettavuudesta.James Potkukelkka kirjoitti: 21.02.2025 9:01Olivat oikeassa. Kaukolämmön tuottajalle on huono juttu.nokkaelain kirjoitti: 21.02.2025 2:20 Tuli mieleen Turku Energian epätoivoinen yritys väittää asiakaslehdessä, että maalämpö on huono juttu.
Raisio oli vähälllä myydä kaukolämpöputkensa Ahvenellle (Advedille.) Olisi ollut ihan paska soppari: myydään kaukolämpöputketket ja saadaan kertakorvaus + vähän suolarahaa.
-
- Kitisijä
Juu. Tuo on mahdollista, meilläkin oli maalampöviilennys, eli kesällä ilmastointilaitteen patterin läpi meni kylmä maalampökaivon vesi, joka palasi reikään lämpimämpänä. Mutta ilmastoinnin tuottama energia on tietysti Suomessa selvästi pienempi kuin lämmityksen vaatima.Vagabondo kirjoitti: 21.02.2025 9:19Mä en ole vielä oikein perehtynyt tekniikkaan, mutta kaveri selitti pumppaavansa kesällä lämmintä kaivoon talon jäähdytyksen sivutuotteena ja sen myötä lämmitysteho olisi vain parantunut vuosi vuodelta.James Potkukelkka kirjoitti: 21.02.2025 9:01 Mä muuten opin muutama vuosi sitten, että lämpökaivot monesti ehtyvät noin 50:ssä vuodessa, koska kallion lämmönjohtavuus on sen verran huono. Mutta eihän tuolla ole kannattavuuden kannalta merkitystä. Jos investointi ei ole 50:ssä vuodessa maksanut itseään takaisin, ei sitä muutenkaan kannata tehdä.
-
- Kitinä VIP-jäsen
Talon energiatehokkuudella voi oma vaikutuksensa yhtälöön. Kuten sanottua en ole kovin perehtynyt aiheeseen ja termodynamiikkakin tuli yliopistolla vedettyä läpi minimipanostuksella, niin ei ole kykyä väitellä tai todistaa mitään. Pidän kyllä kaveria luotettavana tietolähteenä tässä asiassa.James Potkukelkka kirjoitti: 21.02.2025 9:30Mutta ilmastoinnin tuottama energia on tietysti Suomessa selvästi pienempi kuin lämmityksen vaatima.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
-
- Kitisijä
^
Joo, lähes nollaenergiatalossa jäähdytys on kai samoissa kuin lämmitys. Tosin tuollaisessa talossa maalämpö on sitten vähän kyseenalainen, koska ei sitä lämmitys/jäähdytysenergiaa oikein kulu ja investoinnin takaisinmaksu menee pitkäksi.
Joo, lähes nollaenergiatalossa jäähdytys on kai samoissa kuin lämmitys. Tosin tuollaisessa talossa maalämpö on sitten vähän kyseenalainen, koska ei sitä lämmitys/jäähdytysenergiaa oikein kulu ja investoinnin takaisinmaksu menee pitkäksi.
-
- Kitisijä
Asumismukavuus > raha
Opin, että jos olet YAMK-opiskelija työn ohessa ja jäät työttömäksi niin muutut kokopäiväiseksi opiskelijaksi eli ei tule rahaa työkkäristä.
Opin, että jos olet YAMK-opiskelija työn ohessa ja jäät työttömäksi niin muutut kokopäiväiseksi opiskelijaksi eli ei tule rahaa työkkäristä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
- Kitisijä
^
Mitenkäs määlämpö, VILP, PILP eroavat mukavuudeltaan?
Tässä Ylen jutussa hieman esimerkkejä ja hyvä laskuri:
https://yle.fi/a/3-12302144
Jos tekee matalaenergiatalon 60 kwh / m2 vuodessa, niin 150 m2 talon halvmmat lämmitysmuodot ovat sähkö + PILP ja sähkö + ILP. Itse ehkä en ihan pullotaloa tekisi, vaan maksaisin vähemmän talosta ja hieman enemmän tekniikasta.
Mitenkäs määlämpö, VILP, PILP eroavat mukavuudeltaan?
Tässä Ylen jutussa hieman esimerkkejä ja hyvä laskuri:
https://yle.fi/a/3-12302144
Jos tekee matalaenergiatalon 60 kwh / m2 vuodessa, niin 150 m2 talon halvmmat lämmitysmuodot ovat sähkö + PILP ja sähkö + ILP. Itse ehkä en ihan pullotaloa tekisi, vaan maksaisin vähemmän talosta ja hieman enemmän tekniikasta.
-
- Kitisijä
Voisin pistää muutaman roposen veikkauksen, että pullotaloista tulee homehelvettejä jos ei ole valveutunut asukas vahtimassa joka parametriä säännöllisesti. Ihan liian vaivalloista mun makuun.
Toisaalta ei puhaltimilla lämmittäminenkään tunnu kivalta. Ikävä veto. Toki jos vesikierrossa kiinni niin sitten.
Toisaalta ei puhaltimilla lämmittäminenkään tunnu kivalta. Ikävä veto. Toki jos vesikierrossa kiinni niin sitten.
-
- Kitisijä
^
Komppaan. En laittaisi rahaa pulloon, vaan pistäisin rahan tekniikkaan. Pienempi riski noin mielestäni.
Nykyään talojen energiatarve on kuitenkin niin alhainen, että vaikkei olisi pullotalo, niin lämmitysmuodot lähentyvät toisiaan.
PILP ei puhaltele minnekään, vaan poistoilmallä lämmitetään vettä, mahdollisesti lattialämmitysta ja tuloilmaa. VILP tas perustuu vesikiertoiseen lattialämmitykseen.
Lämmitysjärjestelmän valinta puhaaltä pöydältä vaatii kuitenkin sen uuden talon. Suurimmalla osalla kämppä on vanha ja se rajoittaa muutoksia.
Komppaan. En laittaisi rahaa pulloon, vaan pistäisin rahan tekniikkaan. Pienempi riski noin mielestäni.
Nykyään talojen energiatarve on kuitenkin niin alhainen, että vaikkei olisi pullotalo, niin lämmitysmuodot lähentyvät toisiaan.
PILP ei puhaltele minnekään, vaan poistoilmallä lämmitetään vettä, mahdollisesti lattialämmitysta ja tuloilmaa. VILP tas perustuu vesikiertoiseen lattialämmitykseen.
Lämmitysjärjestelmän valinta puhaaltä pöydältä vaatii kuitenkin sen uuden talon. Suurimmalla osalla kämppä on vanha ja se rajoittaa muutoksia.
-
- Kitinä VIP-jäsen
Samalla linjalla. Tein omakotitaloni hengittävistä materiaaleista ihan tarkoituksella.sivustahuutaja kirjoitti: 21.02.2025 11:38 ^
-
- Kitisijä
^
En kyllä ole vakuuttunut aivan toisestakaan ääripäästä. Voihan sitä tietty hirsitaloakin lämmittää, jos pinkkaa riittää. Eräs varakkaampi tuttu sanoi, että hänellä on hyvä vinkki lapin kelomökin talviseen sähkönkulutukseen: Ei kannata ostaa, jos ei ole varaa sähkölaskuun.
Nollaenergiatalot kuitenkin ovat aika testaamatonta maaperää, eikä niissä tietääkseni ole mitään muuta business casea kuin täysin idioottimainen energiansäästö. Idioottimaisella tarkoitan sellaista energiansäästöä, jossa tuhlataan rutosti rahaa, jotta saadaan säästettyä euroissa mitattuna vähemmän energiaa. Nimenomaan energiansäästöllä on pilattu suomessa paljon taloja. Järkevä energiatehokkuus yhdistettynä järkevään lämmitysratkaisuun mahdollistaa asumismukavuutta ja talon kuntoa ylläpitävän energiankäytön määrän.
En kyllä ole vakuuttunut aivan toisestakaan ääripäästä. Voihan sitä tietty hirsitaloakin lämmittää, jos pinkkaa riittää. Eräs varakkaampi tuttu sanoi, että hänellä on hyvä vinkki lapin kelomökin talviseen sähkönkulutukseen: Ei kannata ostaa, jos ei ole varaa sähkölaskuun.
Nollaenergiatalot kuitenkin ovat aika testaamatonta maaperää, eikä niissä tietääkseni ole mitään muuta business casea kuin täysin idioottimainen energiansäästö. Idioottimaisella tarkoitan sellaista energiansäästöä, jossa tuhlataan rutosti rahaa, jotta saadaan säästettyä euroissa mitattuna vähemmän energiaa. Nimenomaan energiansäästöllä on pilattu suomessa paljon taloja. Järkevä energiatehokkuus yhdistettynä järkevään lämmitysratkaisuun mahdollistaa asumismukavuutta ja talon kuntoa ylläpitävän energiankäytön määrän.
-
- Kitisijä
Täytyy alkaa vetäisemään kirsikkatomaatit pannulla päivän proteiinin kanssa kun tekee illallissalaatin. Pidän kyllä kovasti grillatuista tomaateistakin.Parhaiten tomaatin terveyshyödyt saa silloin, kun kasvista käytetään ruoanvalmistuksessa.
– Lykopeenin imeytyminen on parempaa silloin, kun tomaatti kypsennetään ja siihen lisätään öljyä tai muuta rasvaa
-
- Kitisijä
En nyt uskalla kysyä, millä muulla tavalla tomaattia olisi tarkoitus käyttää, mutta mukava kuitenkin kuulla, että terveellisintä syötynä..Bluntly kirjoitti: 12.03.2025 13:25Parhaiten tomaatin terveyshyödyt saa silloin, kun kasvista käytetään ruoanvalmistuksessa.
.