Mies - suomi - mies (sanakirja)

Yleinen lätinä jä kitinä
Dumari

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja Dumari »

Exsat kirjoitti:
gullible kirjoitti:
EDIT: Provoatko vain?
Vähän. :wink:


Mutta yritän myös oikesti ymmärtää. Tuntuu kovin vieraalta ajatukselta, että tieten tahtoen välttelisi kaikkia ristiriitatilanteita,
Neiti ajattelee nyt hiukan musta-valkoisesti ja kärjistää liikaa. Toki jos edelläolevia tilanteita tulee jatkuvalla syötöllä eteen, niin eihän sitä kestäisi kukaan mielenterveyttään vaarantamatta.
Aivan varmasti itse kyllä sitten jossain vaiheessa menettäisin malttini ja tiuskaisisin, mutta jos ymmärtää mitä toisen kuupassa liikkuu, niin silloin vältytään yhteentörmäyksiltä.
gullible

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja gullible »

Exsat kirjoitti: Tuntuu kovin vieraalta ajatukselta, että tieten tahtoen välttelisi kaikkia ristiriitatilanteita, jotta elämä olisi jotenkin helpompaa ja sujuvampaa. Kyllä itse haluaisin, että minulle sanotaan jos olen tehnyt jotain väärin, jotta voisin jatkossa tarkastaa käytöstäni ja valintojani.
Miksi yleistät yhden tilannekohtaisen neuvon kattamaan kaikkia parisuhdekommunikaatiotilanteita?

Missä on sanottu, ettei väärästä tekemisestä voi huomauttaa?

Otetaan vastakkainen tilanne: Naisella on paha mieli jostain työssään kokemasta ja kotona tulee itku. Mies reagoi tähän tyypillisesti ahdistumalla ja ottamalla itseensä. Mikä olisi oikea käytösmalli miehelle? Varmaankin halata mimmiä ja olla myötätuntoinen itseensäottamisen sijaan, eikö? Jos olisin exsaticosmico niin vaatisin tässä tasa-arvon nimissä, ettei nainen saa ryhtyä itkemään ja tuoda huoliaan parisuhteeseen, vaan hänen on käsiteltävä työhuolensa itsekseen - aivan kuten mieskin tekee.

Fiksumpi antaa periksi parisuhteessakin. Tätä ei välttämättä tarvitse lukea niin, että miksi naisen aina täytyy antaa periksi, vaikka eittämättä yritätkin.
Viimeksi muokannut gullible, 21.11.2005 14:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Exsat

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja Exsat »

Dumari kirjoitti: Aivan varmasti itse kyllä sitten jossain vaiheessa menettäisin malttini ja tiuskaisisin, mutta jos ymmärtää mitä toisen kuupassa liikkuu, niin silloin vältytään yhteentörmäyksiltä.
Siinä vain molemmat säästyisivät ajatustenlukuyrityksen vaivalta, jos löytyisi munaa sanoa itse, että "olit oikeassa" tai että "olin väärässä".
Mida

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja Mida »

WanhaPervo kirjoitti: Edit: kommenttini ei ollut tarkoitettu otettavaksi 130%:n tosissaan.

Enivei, kyllä tuo suunnistus jostain syystä tuntuu miesten asialta.
Ai jaa.. no siinä tapauksessa ahhahhaa ja ehhehhee...


Ja meillä näyttää toi suunnistus lähes väkisinkin (no ei ny aina) olevan joko naisen tahi sateliittipaikantimen hommia jos ollaan vierailla teillä. Ja mikäs siinä.

Musta se ei ole mitenkään sukupuolisidonnainen juttu. Se suunnistakoon ken parhaiten osaa. Ja ottakoon ohjeita jos ei aina osaakaan.
Viimeksi muokannut Mida, 21.11.2005 14:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Dumari

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja Dumari »

Exsat kirjoitti:
Dumari kirjoitti: Aivan varmasti itse kyllä sitten jossain vaiheessa menettäisin malttini ja tiuskaisisin, mutta jos ymmärtää mitä toisen kuupassa liikkuu, niin silloin vältytään yhteentörmäyksiltä.
Siinä vain molemmat säästyisivät ajatustenlukuyrityksen vaivalta, jos löytyisi munaa sanoa itse, että "olit oikeassa" tai että "olin väärässä".
No onko tuolla asialla just sillä hetkellä mitään väliä? Miten se auttaa tilannetta sillä hetkellä?
Exsat

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja Exsat »

gullible kirjoitti:
Exsat kirjoitti: Tuntuu kovin vieraalta ajatukselta, että tieten tahtoen välttelisi kaikkia ristiriitatilanteita, jotta elämä olisi jotenkin helpompaa ja sujuvampaa. Kyllä itse haluaisin, että minulle sanotaan jos olen tehnyt jotain väärin, jotta voisin jatkossa tarkastaa käytöstäni ja valintojani.
Miksi yleistät yhden tilannekohtaisen neuvon kattamaan kaikkia parisuhdekommunikaatiotilanteita?
Koska vastaavanlaisia tilanteita tulee arkielämässä vastaan muulloinkin kuin autoillessa.
Missä on sanottu, ettei väärästä tekemisestä voi huomauttaa?
Siinä "parempi olla hiljaa"-kohdassa.
Otetaan vastakkainen tilanne: Naisella on paha mieli jostain työssään kokemasta ja kotona tulee itku. Mies reagoi tähän tyypillisesti ahdistumalla ja ottamalla itseensä. Mikä olisi oikea käytösmalli miehelle? Varmaankin halata mimmiä ja olla myötätuntoinen itseensäottamisen sijaan, eikö?
Naisen pitäisi kertoa miehelle, mistä paha olo johtuu. Miehellä ei ole mitään syytä ottaa itseensä sellaista asiaa, mikä ei johdu hänestä itsestään.
Exsat

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja Exsat »

Dumari kirjoitti:
exsat kirjoitti: Siinä vain molemmat säästyisivät ajatustenlukuyrityksen vaivalta, jos löytyisi munaa sanoa itse, että "olit oikeassa" tai että "olin väärässä".
No onko tuolla asialla just sillä hetkellä mitään väliä? Miten se auttaa tilannetta sillä hetkellä?
Auttaa tilannetta siten, että miehen on todennäköisesti helpompi sanoa itse olevansa väärässä kuin kuulla se naiselta, ja kun mies sanoo sen itse, niin naiselle ei tule kiusausta sanoa sitä, ja voidaan rauhassa keskittyä olennaiseen asiaan (vaikka kartanlukuun tai muuhun).
Viimeksi muokannut Exsat, 21.11.2005 14:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
gullible

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja gullible »

Lopetan, koska et edes yritä ymmärtää.
Exsat

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja Exsat »

gullible kirjoitti:Lopetan, koska et edes yritä ymmärtää.
Yritin oikeasti. Mä vaan näen nämä asiat niin eri tavoin, että nuo esimerkit vaikuttavat ihan kummallisilta.

edit. Voisiko joku naispuolinen yrittää kääntää noita miesten ajatuksia helppolukuisempaan muotoon?
Angita

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja Angita »

killkill kirjoitti: Tähän päivään mennessä EN ole tavannut kartanlukutaitoista naista. No 'fence, tho.
Täällä olis yksi. :yo: Jos jossain tilanteessa mies olisi kuitenkin vastuussa suunnistamisesta en kyllä menisi arvostelemaan kesken suorituksen - sanoohan sen nyt terve järkikin, että vittuuntuhan se siitä. Vittuuntuisin itsekin jos minun ollessani vastuussa tajuaisin menneeni vikasuuntaan ja mies alkaisi huomauttelemaan, että hänhän sanoi, että pitää kääntyä oikeelle siitä edellisestä. Kaikki erehtyy joskus ei kannata ärsyttää kumppania tahallaan.
SingleMalt

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

Exsat kirjoitti: Yritin oikeasti. Mä vaan näen nämä asiat niin eri tavoin, että nuo esimerkit vaikuttavat ihan kummallisilta.
Voi beddis parkaa..

Mä voin jo kuvitella, mitä keskusteluita hän joutuu käymään läpi..
Dumari

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja Dumari »

Exsat kirjoitti:
Dumari kirjoitti:
exsat kirjoitti: Siinä vain molemmat säästyisivät ajatustenlukuyrityksen vaivalta, jos löytyisi munaa sanoa itse, että "olit oikeassa" tai että "olin väärässä".
No onko tuolla asialla just sillä hetkellä mitään väliä? Miten se auttaa tilannetta sillä hetkellä?
Auttaa tilannetta siten, että miehen on todennäköisesti helpompi sanoa itse olevansa väärässä kuin kuulla se naiselta, ja kun mies sanoo sen itse, niin naiselle ei tule kiusausta sanoa sitä, ja voidaan rauhassa keskittyä olennaiseen asiaan (vaikka kartanlukuun tai muuhun).
*vääntää rautalankaa* Miksi se just siinä tilanteessä pitää myöntää, miten se auttaa sitä tilannetta ollaan eksytty? Miksi just silloin pitää riidellä ja tehdä asiasta vain hankalampaa?

lopetan myös tähän, rautalanka loppuu..
Exsat

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja Exsat »

SingleMalt kirjoitti:
Exsat kirjoitti: Yritin oikeasti. Mä vaan näen nämä asiat niin eri tavoin, että nuo esimerkit vaikuttavat ihan kummallisilta.
Voi beddis parkaa..

Mä voin jo kuvitella, mitä keskusteluita hän joutuu käymään läpi..
Mun mielestä on ihan helvetin mukavaa, että sä osallistut tähän keskusteluun vain arvostellaksesi minua ja mun pätevyyttä toimia mieheni avokkina. Kertoo ehkä enemmän sinusta kuin minusta.
Patz

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja Patz »

Miten taas onnistuttiikin karkaamaan näille eipäs-juupas raiteille...

Oli mulla aiheeseen jotain asiaakin, mutta unohdin sen jo. Editoin kun (jos) välähtää...
Mida

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja Mida »

Angita kirjoitti: Kaikki erehtyy joskus ei kannata ärsyttää kumppania tahallaan.
Koskaan ei kannata ärsyttää ketään tahallaan (siis ärsyttämisen ilosta), koska se nyt vaan on täysin turhaa ja vielä typerääkin.

Mut jospa tuo toinen siinä äkkiseltään eksymisharmituksen takia tulee sanoneeksi, että olisit kuunnellut, olis vaa pitäny mennä sin toiseen suuntaan, ni en mä ainakaan tulkitsiks sitä tahallaan ärsyttämiseks.
Viimeksi muokannut Mida, 21.11.2005 14:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SingleMalt

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

Exsat kirjoitti:Mun mielestä on ihan helvetin mukavaa, että sä osallistut tähän keskusteluun vain arvostellaksesi minua ja mun pätevyyttä toimia mieheni avokkina. Kertoo ehkä enemmän sinusta kuin minusta.
Eikö olekin. yhtä mukavaa kuin se, että sä et suostu ottamaan mitään vinkkiä vastaan vaan jankutat ja tuputat omaa ajatusmaailmaasi sinä ainoana oikeana.

Et edes yritä ymmärtää.
Exsat

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja Exsat »

Dumari kirjoitti: *vääntää rautalankaa* Miksi se just siinä tilanteessä pitää myöntää, miten se auttaa sitä tilannetta ollaan eksytty? Miksi just silloin pitää riidellä ja tehdä asiasta vain hankalampaa?
En minäkään käsitä miksi pitäisi riidellä vain riitelyn takia. Mähän vain ehdotin vaihtoehtoista tapaa välttää se riita. Elcon ehdotus oli, että nainen on hiljaa, mun ehdotus oli, että mies lähtee itse purkamaan tilannetta, joten nainen ei vanhingossa hermostuta miestä tekemällä saman jotenkin väärin. Toisin sanoen kantaa vastuun tilanteesta loppuun saakka.
Exsat

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja Exsat »

SingleMalt kirjoitti:
Et edes yritä ymmärtää.
Yritän, edelleenkin. Sinä taas yrität loukata minua.
Mida

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja Mida »

SingleMalt kirjoitti: Et edes yritä ymmärtää.
Kui mul ny tuliki nii vahvasti mielleyhtymä pataan ja kattilaan.
HellBell

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja HellBell »

Exsat kirjoitti:
edit. Voisiko joku naispuolinen yrittää kääntää noita miesten ajatuksia helppolukuisempaan muotoon?
Minähän olen tunnetusti tulkitsijoiden mestari (heh) joten..:

Ei saa esittää kritiikkiä kartanlukutilanteessa eikä sanoa näsäviisauksia joilla provotaan ko.herkkä tilanne räjähdysalttiuden pesäkkeeksi; ainoastaan paremman toimimismallin esittäminen sinällään on sallittua, sillä mies/nainen (mitens asia naisilla vai onko yksilöissä eroja?) kyllä itse tietää töpeksineensä oman toimimismallinsa kanssa.
(henk.koht. minua ei haittaa jos joku sanoo jotain näsäviisauksia kartanlukutaidostani, mielelläni heitän siitä itsekin vitsiä.)

Tässä nyt ilmeisesti pitää siis ottaa huomioon se, että tietyt tilanteet ovat toisille herkimpiä kuin toiset tilanteet - autoon liittyvät asiat saattavat olla toisille semmoisia tilanteita joissa hiillytään nopeastikin.

Siinä että naisen tulisi olla jokin kaikkien tilanteiden ymmärtäjä ja sellainen omien tunteidensa hillitsijä mutta miehen tunteiden holhoaja.. Ei tarvitse olla, olen samoilla linjoilla tästä - suhteessa molemmat voivat ymmärtää toisiaan ja ottaa huomioon toisen ns. herkkiä alueita kuitenkaan menemättä siinä pöllöyksiin.
SingleMalt

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

Exsat kirjoitti:. Sinä taas yrität loukata minua.
En todellakaan yritä. Yritän sinut saada pienen provosi läpi asian oikean laidan. Asia on selitetty jo moneen kertaan edellä.

Tyylisi jankuttaa asiasta saisi minut hermostumaan hyvin nopeasti siellä autossa. Toivottavasta avokillasi on paremmat hermot.
Exsat

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja Exsat »

Mida kirjoitti: Mut jospa tuo toinen siinä äkkiseltään eksymisharmituksen takia tulee sanoneeksi, että olisit kuunnellut, olis vaa pitäny mennä sin toiseen suuntaan, ni en mä ainakaan tulkitsiks sitä tahallaan ärsyttämiseks.
Mäkin koen, että tehdäkseen jotain tahallaan se pitäisi tehdä tietoisesti.
Angita

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja Angita »

Mida kirjoitti: Koskaan ei kannata ärsyttää ketään tahallaan (siis ärsyttämisen ilosta), koska se nyt vaan on täysin turhaa ja vielä typerääkin.

Mut jospa tuo toinen siinä äkkiseltään eksymisharmituksen takia tulee sanoneeksi, että olisit kuunnellut, olis vaa pitäny mennä sin toiseen suuntaan, ni en mä ainakaan tulkitsiks sitä tahallaan ärsyttämiseks.
Niin, mutta se ärsyttää yhtä kaikki ja kyllä mä ainakin tajuaisin pitää turpani tukossa. Itse virheen tehneenä vastaisin tossa tilanteessa jäätävästi jotain tyyliin: "Ihan totta? Enpä olis muistanukaan." Ja vitutus kasvaa...
pertzi

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja pertzi »

urpiainen kirjoitti: (3) vastuu ja ongelman selvittäminen pysyy yksin miehen harteilla, mutta nainen arvostelee ja jälkiviisastelee miehen valintoja.
Gullin pointti oli minun ymmärtääkseni, että ... (3) syö miestä ja aiheuttaa turhan riidan. Minusta tämä pätee, vaikka miehen ja naisen roolit tässä vaihdettaisiin, eli ei tämä mikään sukupuolisidonnainen asia ole.
Näinpä juuri. Ehkä tässä on myös syy, miksi autonavigaattorit ovat alkaneet saada entistä suurempaa suosiota myös muiden kuin ammattiautoilijoiden joukossa. (Tosin syynä voi myös olla se, että navigaattori on vaan niin kiva vehje.)

p.
Exsat

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja Exsat »

HellBell kirjoitti:
Exsat kirjoitti:
edit. Voisiko joku naispuolinen yrittää kääntää noita miesten ajatuksia helppolukuisempaan muotoon?
Minähän olen tunnetusti tulkitsijoiden mestari (heh)
Kiitos!
Ei saa esittää kritiikkiä kartanlukutilanteessa eikä sanoa näsäviisauksia joilla provotaan ko.herkkä tilanne räjähdysalttiuden pesäkkeeksi; ainoastaan paremman toimimismallin esittäminen sinällään on sallittua, sillä mies/nainen (mitens asia naisilla vai onko yksilöissä eroja?) kyllä itse tietää töpeksineensä oman toimimismallinsa kanssa.
Tämän ymmärsin tähän saakka. Epäselväksi jäi se, miten vastaavat tilanteet voidaan välttää jatkossa? Eli jos tuossa tilanteessa toinen osapuoli olisi tiennyt oikean reitin, jota ei ole kuitenkaan huomioitu kuskin toimesta, niin voidaanko automaattisesti olettaa, että kuski ymmärtää seuraavalla kerralla huomioida annetut neuvot, vai pitääkö se tuoda jotenkin esille?
Siinä että naisen tulisi olla jokin kaikkien tilanteiden ymmärtäjä ja sellainen omien tunteidensa hillitsijä mutta miehen tunteiden holhoaja.. Ei tarvitse olla, olen samoilla linjoilla tästä - suhteessa molemmat voivat ymmärtää toisiaan ja ottaa huomioon toisen ns. herkkiä alueita kuitenkaan menemättä siinä pöllöyksiin.
Komp.
Viimeksi muokannut Exsat, 21.11.2005 14:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin