Mies - suomi - mies (sanakirja)

Yleinen lätinä jä kitinä
HellBell

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja HellBell »

killkill kirjoitti:.. on hauskaa huomata, miten joka kerran kirjoittassasi vaikkapa "naiset eivät halua vaihtaa auton talvirenkaita" nousee samantien kymmenen eKättä tyyliin "minäpä muuten haluan". Mitä tällä haetaan? Onko tämä jonkinlainen naisten keskeisen kilpailun eIlmentymä?
Ymmärtäisin sen niin, että on olemassa naisia joihin naisista esitetyt yleistykset eivät päde ja tällöin he mieluusti tuovat esille sen että erilaisia naisia (kuin yleistyksissa esitetyt) on olemassa. Eihän siinä ole mitään outoa eikä se liity mihinkään ihmeelliseeen naisten välisiin kismoihin vaan päinvastoin; naisten yhteisrintama ikäänkuin nousee sanomaan että "Hetkonen..".

Jos miehistä esitettäisiin yleistyksiä tyyliin "Sikoja ovat joo kaikki tyynni ja tunteita eivät osaa näyttää" niin piankos siitä olisi miesrintamaa pystyssä sanomassa että "Hetkonen.."

Jos asioita miettii siltä kantilta, että yleistettäessä puhutaan omista empiirisistä kokemuksista.. Ymmärrettävämpää, mutta se asianlaita helposti unohtuu, kun lukee viestiä vain sellaisena ns. yleisenä väitettynä totuutena.
killkill

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja killkill »

HellBell kirjoitti: Jos miehistä esitettäisiin yleistyksiä tyyliin "Sikoja ovat joo kaikki tyynni ja tunteita eivät osaa näyttää" niin piankos siitä olisi miesrintamaa pystyssä sanomassa että "Hetkonen.."
Totta. Toki näet varmaan itsekin eron käyttämissämme esimerkeissä?

Yksi syy miksi yleistykset ovat hyvästä: montako vitsiä vähemmän maailmassa olisi, jos yleistäminen olisi kiellettyä?
HellBell

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja HellBell »

killkill kirjoitti: Toki näet varmaan itsekin eron käyttämissämme esimerkeissä?..
No juu.. Lisäsin hieman ytyä pyttyyn tuohon miesesimerkkiin.. Jos sen alun jättää pois, niin sitten esimerkit alkaisvat liipata lähemmäs toisiaan.
.. Yksi syy miksi yleistykset ovat hyvästä: montako vitsiä vähemmän maailmassa olisi, jos yleistäminen olisi kiellettyä?
Pointtia tuossa ;) Ja muutenkin, onhan se niinkin ettei ilman yleistyksiä aina edes jaksa puhua, joutuu muuten koko ajan vekslaamaan sanojen kanssa ja lisäämään varauksien varauksia. Vaikka miten olisi yksilöidean kannattajaa, niin siltikin.
hermine

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja hermine »

Kuvittelevatko miehet, että ruokakaupassa olisi naisille eri hinnat? Vai miten on selitettävissä, että miehen käydessä kaupassa sieltä tarttuu mukaan vain perunoita sekä eilistä tarjousleipää kun taas naisen ostamat herkut maistuvat kyllä niin, että ukosta kuin ukosta kuoriutuu varsinainen kulinaristi. Yhdessä ostoksilla kun yrittää ottaa hienovaraisesti puheeksi laskun jakamista kuulee vain märisemistä kuinka kaikki on niin kallista...enkä silti oo tavannut ketään, joka häikäilemättä kehtaisi esim. baarissa juomansa maksattaa naisella (en silti epäile etteikö näitäkin sankareita löydy).

Miten tästä voi keskustella edes leimautumatta ahdasmieliseksi nipottajaksi? Vai pitäisikö vaan suosiolla siirtyä elämään kaurapuurolinjalla ilman ylellisyyksiä (kuten esim. tuoreet vihannekset talvella) aina kun on jotain suhteenpoikasta meneillään, sillä tavalla ehkä opintotuella pystyisi ruokkimaan itsensä lisäksi myös äijän joka syö tuplasti sen mitä minä...
SingleMalt

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

hermine kirjoitti:Kuvittelevatko miehet,
Tuota tuota. Ei millään pahalla, mutta minkäslaisten miesten kanssa se deittailitkaan? Eikös eräs laittanut ruokarahansa mielummin musiikkiin?

Toisaalta, kyllä se vanha sanonta pitää paikkansa. Tie miehen sydämeen käy vatsan kautta.
Viimeksi muokannut SingleMalt, 21.11.2005 21:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pertzi

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja pertzi »

hermine kirjoitti:Kuvittelevatko miehet, että ruokakaupassa olisi naisille eri hinnat? Vai miten on selitettävissä, että miehen käydessä kaupassa sieltä tarttuu mukaan vain perunoita sekä eilistä tarjousleipää kun taas naisen ostamat herkut maistuvat kyllä niin, että ukosta kuin ukosta kuoriutuu varsinainen kulinaristi. Yhdessä ostoksilla kun yrittää ottaa hienovaraisesti puheeksi laskun jakamista kuulee vain märisemistä kuinka kaikki on niin kallista...enkä silti oo tavannut ketään, joka häikäilemättä kehtaisi esim. baarissa juomansa maksattaa naisella (en silti epäile etteikö näitäkin sankareita löydy).

Miten tästä voi keskustella edes leimautumatta ahdasmieliseksi nipottajaksi? Vai pitäisikö vaan suosiolla siirtyä elämään kaurapuurolinjalla ilman ylellisyyksiä (kuten esim. tuoreet vihannekset talvella) aina kun on jotain suhteenpoikasta meneillään, sillä tavalla ehkä opintotuella pystyisi ruokkimaan itsensä lisäksi myös äijän joka syö tuplasti sen mitä minä...
Harvinaisen hyvä kysymys, en tosi vähempää sinulta odottaisikaan. Tämä tuntuu tosiaan olevan monen sellaisen ongelma, joka ei ole koskaan elättänyt itseään. Ja koska naiset yleensä elättävät itsensä nuorempana kuin miehet, niin kohdalle osuu enemmän kuluista tietämättömiä nuoria miehiä kuin naisia. Toki poikkeuksia on molempiin suuntiin.

Jos ja kun luotat mieheen, niin kokeile yhteistä ruokakassaa. Molemmat laittavat kassaan tietyn summan rahaa sen mukaan, miten menot jaetaan. Yhteissumman pitää riittää viikoksi, ja jos se ei riitä, seuraavalla viikolla sijoitetaan enemmän. Kauppalaskut maksetaan yhteisestä kassasta. Kun mies käy kaupassa, tee ostoslista. Näin mies ei voi tulla kotiin pelkkä kuivunut leipä kainalossa.

p.
huima

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja huima »

hermine kirjoitti:Miten tästä voi keskustella edes leimautumatta ahdasmieliseksi nipottajaksi? Vai pitäisikö vaan suosiolla siirtyä elämään kaurapuurolinjalla ilman ylellisyyksiä (kuten esim. tuoreet vihannekset talvella) aina kun on jotain suhteenpoikasta meneillään, sillä tavalla ehkä opintotuella pystyisi ruokkimaan itsensä lisäksi myös äijän joka syö tuplasti sen mitä minä...
Sulle on sattunut pihejä suhdevirityksiä, ikävää niin. Mikään yleinen miesten modus operandi toi ei ole, lukuunottamatta siis pihejä panoja - jotka mielellään syövät ja juovat - ja käyttävät muutkin oheispalvelut - naiselta mielellään hyödykseen.

Mutta muuten kannattaa ihan oikeasti ottaa talousasiat kiltisti puheeksi ilman pelkoa. Jos miehellä on yhtään järkeä päässään, hän ymmärtää ja jos ei - ei sellaisen ihmisen kanssa välttämättä kannata hengailla, sillä muuten rahasta tulee aina ennenpitkään jotain ongelmaa.
hermine

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja hermine »

SingleMalt kirjoitti:
hermine kirjoitti:Kuvittelevatko miehet,
Tuota tuota. Ei millään pahalla, mutta minkäslaisten miesten kanssa se deittailitkaan? Eikös eräs laittanut ruokarahansa mielummin musiikkiin?

Toisaalta, kyllä se vanha sanonta pitää paikkansa. Tie miehen sydämeen käy vatsan kautta.
Lähinnä kaikki joiden kanssa olen ollut tekemisissä (köyhän opiskelijan kaveritkin on köyhiä opiskelijoita) ja kavereiden kautta kuullut ettei tuo niin tavatonta ole muillakaan. Kotonakin äiti ja isä riitelivät/riitelevät ehdottomasti eniten juuri kaupassakäynnistä isän käsityksen vielä 30 avioliittovuoden jälkeen ollessa että kaupasta tuodaan sikspäkki, 3 toppaa tupakkaa ja paketti lenkkimakkaraa ja sit kotona se ihmettelee miksei meillä oo mitään ruokaa. Haluaisin keksiä jonkun tavan jo ennalta välttää nuo kiistat, kun itsellänikin tämä tuntuu suunnilleen isoimmalta asialta mikä suhteissa ottaa pattiin (joo, olen päässyt helpolla ja mua on siunattu tähän asti harvinaisen hyväluontoisilla miehillä).
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

SingleMalt kirjoitti:Tuota tuota. Ei millään pahalla, mutta minkäslaisten miesten kanssa se deittailitkaan? Eikös eräs laittanut ruokarahansa mielummin musiikkiin?
.
AARRRGGHHHHH!!!!
SingleMalt nostaa esille Herminen kertoman vanhan asian!!!
Rikkoo yksityisyyttä vastaan! BANNIA!!!
Mida

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja Mida »

killkill kirjoitti: Vai pitääkö joka ikisen lauseen alkuun laittaa "Toki varmastikin on olemassa ihmisiä jotka eivät ajattele tai käyttäydy juuri tällä tavalla". Pitänee laittaa se allekirjoitukseen, niin ei aiheuta lukijoille kivuliaita väärinkäsityksiä.
Riittänee ihan kun opettelee käyttämään seuraavanlaisia ilmaisuja:
- suurin osa
- valtaosa
- jokunen
- lähes kaikki
- pääasiassa
- muutama
jne.

Kun jonkin aikaa harjoittelee, näitä tipahtelee tarpeellisiin kohtiin tekstissä lähes huomaamatta. Ainakin oman kokemukseni mukaan.

Aika pieni korjausele, ei tarvitse dramatisoida niin kovasti asian suuruutta. Mutta laita toki allekirjoitukseesi asia, jos näiden sanojen käytön opettelu tuntuu ihan liian vaivalloiselta. :-)
huima

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja huima »

hermine kirjoitti: Haluaisin keksiä jonkun tavan jo ennalta välttää nuo kiistat, kun itsellänikin tämä tuntuu suunnilleen isoimmalta asialta mikä suhteissa ottaa pattiin (joo, olen päässyt helpolla ja mua on siunattu tähän asti harvinaisen hyväluontoisilla miehillä).
Kannattaa keskustella niistä asioista.

Ja on niitä muunlaisiakin miehiä. Sellaisia jotka pienistäkin varoista panostavat ruokaan ja pieniin iloihin elämässä, koska se on heille tärkeää. Kannattaa vaikka katsoa käykö se mies koskaan Stockan herkussa, Hakaniemen kauppahallissa tai missään muualla - mistä saa hyvää mieltä ja herkkuja sielulle.
Exsat

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja Exsat »

hermine kirjoitti: Kotonakin äiti ja isä riitelivät/riitelevät ehdottomasti eniten juuri kaupassakäynnistä isän käsityksen vielä 30 avioliittovuoden jälkeen ollessa että kaupasta tuodaan sikspäkki, 3 toppaa tupakkaa ja paketti lenkkimakkaraa ja sit kotona se ihmettelee miksei meillä oo mitään ruokaa.
Meillä taitaa olla toisinaan vähän sama kotona, tosin nyttemmin mies on oppinut soittamaan kauppareissulta, että tarvitaanko meille jotain, vai riittääkö, että hän ostaa itselleen. Kyse on varmaan enemmän mun aktiivisuudesta jääkaapintäyttäjänä kuin miehen passiivisuudesta: suotta tuo kaupasta maitoa tai ruokatarpeita, koska mä olen jo valmiiksi huolehtinut siitä, että niitä on riittävästi. Sitten jos jossain vaiheessa kuuta alkaa tuntua siltä, että olen maksanut kohtuuttoman suuren osan yhteisistä ruokamenoista, niin kirjoitan miehelle ostoslistan ja laitan kauppaan. Ei ole järjestelyistä ainakaan vielä kitissyt.
Runkkis

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja Runkkis »

Itse myönnän, etten osaa edes käydä oikein kaupassa. Ahdistun ja melkein eksyn Alepassa, josta vartin pyöriskelyn saan ostoskoriini haalittua muutaman Sandelssin, Nami Nami vanukkaan, tupakkaa ja kanaa. Kaikki muut tarvittavat asiat, esim WC-paperi unohtuvat (ja sitten pyyhitään niihin äidin lahjoittamiin jouluservietteihin)... En voisi kuvitellakkaan meneväni Lidliin sillä todennäköisesti silloin vartiat löytäisivät minut itkemässä saksalaisten kasvisuutejuomien vierestä heidän tyhjentäessä kauppaa. Liikaa tavaroita! Ahdistaa!

Annan suosiolla tehdä ruokaostokset, kun hän pärjää niissä paremmin. Jos itse olen mukana niin kyllä minä sitä korttiani vingutan.

Olen tosin pikkuhiljaa kehittynyt tuossa kaupassa käymisessä. Viimeksi ostin paprikan.
SingleMalt

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

Runkkis kirjoitti:a muutaman Sandelssin, Nami Nami vanukkaan, tupakkaa ja kanaa.
Mulla on taas päinvastoin. Lähden kaupasta hakeman vitosen ostoksia, ja kassalle päästyäni mulla on vajaa 100 euron lasku ja aikaa on kulunut tunti. Shoppailua se on ruokakaupassakin käynti.
Runkkis

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja Runkkis »

SingleMalt kirjoitti:
Runkkis kirjoitti:a muutaman Sandelssin, Nami Nami vanukkaan, tupakkaa ja kanaa.
Mulla on taas päinvastoin. Lähden kaupasta hakeman vitosen ostoksia, ja kassalle päästyäni mulla on vajaa 100 euron lasku ja aikaa on kulunut tunti. Shoppailua se on ruokakaupassakin käynti.
En nyt tiedä. Tuollaiset ostokset päätyvät koriini, kun lähden hakemaan sitä pirun WC-paperia.

(muistuikin mieleeni. Siellä on vaan vajaa rulla jäljellä. Pitäisikö varastaa työpaikalta?!?)
HellBell

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja HellBell »

Ja jos toinen väen vängällä haluaisi hoitaa kaikki käytännön asiat, niin herran pieksut sentään, anti mennä vaan, hiiohoi.
killkill

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja killkill »

Mida kirjoitti:Aika pieni korjausele, ei tarvitse dramatisoida niin kovasti asian suuruutta. Mutta laita toki allekirjoitukseesi asia, jos näiden sanojen käytön opettelu tuntuu ihan liian vaivalloiselta. :-)
Ei se ole vaivalloista. Olen vaan laiska.

EDIT:

Suurimmaksi se ei ole lähestulkookaan vaivalloista. Pääasiassa olen laiska.
Runkkis

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja Runkkis »

HellBell kirjoitti:Ja jos toinen väen vängällä haluaisi hoitaa kaikki käytännön asiat, niin herran pieksut sentään, anti mennä vaan, hiiohoi.
Niin näin se on. Miehet korjaavat ja käyttävät kodintärkeitä hilavitkuttumia ja vempeleitä (kuten DVD, tietokone)... Naiset huolehtivat sitten muista vähäpätöisimmistä tehtävistä, tiskaamisesta, siivoomisesta, pyykkäämisestä ja kaljan tuomisesta... (kun ne väen vängällä sitä haluavat tehdä... Viime aikoina tosin on ollut rekrytointi ongelmia, eikä tahdo löytyä kuin tilapäistyövoimaa, jotka eivät edes tehtäviään hoida kunnolla)
HellBell

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja HellBell »

Runkkis kirjoitti:
HellBell kirjoitti:Ja jos toinen väen vängällä haluaisi hoitaa kaikki käytännön asiat, niin herran pieksut sentään, anti mennä vaan, hiiohoi.
Niin näin se on. Miehet korjaavat ja käyttävät kodintärkeitä hilavitkuttumia ja vempeleitä (kuten DVD, tietokone)... Naiset huolehtivat sitten muista vähäpätöisimmistä tehtävistä, tiskaamisesta, siivoomisesta, pyykkäämisestä ja kaljan tuomisesta... (kun ne väen vängällä sitä haluavat tehdä... Viime aikoina tosin on ollut rekrytointi ongelmia, eikä tahdo löytyä kuin tilapäistyövoimaa, jotka eivät edes tehtäviään hoida kunnolla)
Reps.
:mrgreen: Vähän oli mielessä toisenlainen visio.. Siinä miehet pääsisivät oivasti dominoimaan ottamalla haltuunsa tiskaukset, ruuanlaitot, kuuraukset, autohärpäkät, kartta-arvoitukset sun muut askareet ja naiset saisvat tällä välin venata alistettuina silkkilakanoillaan aamiaista tulevan tarjotuksi.
Runkkis

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja Runkkis »

HellBell kirjoitti:[. Siinä miehet pääsisivät oivasti dominoimaan ottamalla haltuunsa tiskaukset, ruuanlaitot, kuuraukset, autohärpäkät, kartta-arvoitukset sun muut askareet ja naiset saisvat tällä välin venata alistettuina silkkilakanoillaan aamiaista tulevan tarjotuksi.
Ja tuon kaiken jälkeenkö pitäisi jaksaa nussia?
HellBell

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja HellBell »

Runkkis kirjoitti:
HellBell kirjoitti:Siinä miehet pääsisivät oivasti dominoimaan ottamalla haltuunsa tiskaukset, ruuanlaitot, kuuraukset, autohärpäkät, kartta-arvoitukset sun muut askareet ja naiset saisvat tällä välin venata alistettuina silkkilakanoillaan aamiaista tulevan tarjotuksi.
Ja tuon kaiken jälkeenkö pitäisi jaksaa nussia?
Macho jaksaa, macho kykenee, macho hoitaa hommat.
WanhaPervo

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

gullible kirjoitti:
On se kumma, miten tasapainoisia, reiluja, oikeudenmukaisia ja harkitsevaisia naisia täällä onkaan! Läskeistä saa huomauttaa, navigointitilanteeseen varaudutaan fiksusti etukäteen, epäonnistuneesta kokkauksesta on aina tervetullutta huomauttaa, vaatteet ja kampaus vaihtoon vaan.
Ihmiskunnan parhaimmisto kokoontuu Kityssä.

Ellei sitten kyseessä ole samankaltainen ilmiö, kuin internet-sentit, jotka eivät täysin vastaa SI-järjestelmän senttejä
Herra Manala

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Jokos Exsat ja Bedlam lopettivat? :twisted:
hermine kirjoitti:Kuvittelevatko miehet, että ruokakaupassa olisi naisille eri hinnat? Vai miten on selitettävissä, että miehen käydessä kaupassa sieltä tarttuu mukaan vain perunoita sekä eilistä tarjousleipää kun taas naisen ostamat herkut maistuvat kyllä niin, että ukosta kuin ukosta kuoriutuu varsinainen kulinaristi. Yhdessä ostoksilla kun yrittää ottaa hienovaraisesti puheeksi laskun jakamista kuulee vain märisemistä kuinka kaikki on niin kallista...enkä silti oo tavannut ketään, joka häikäilemättä kehtaisi esim. baarissa juomansa maksattaa naisella (en silti epäile etteikö näitäkin sankareita löydy).
Et kai oikeasti kuvittele, että tämä on joku sukupuolisidonnainen asia? Tosin kaikkihan tässä topikissa näyttää olevan.

Sen 8 kuukautta mitä minä olen itse seurustellut, olen antanut/laittanut tyttöystäväni maksamaan kauppalaskun tasan 3 kertaa. Sitä ei tee todellakaan mieli tehdä, sillä kaupassakäymisestä muodostuu joka kerta hirveä tappelu, jossa tyttöystäväni mielestä kaikki viikon vanhaa leivänkannikkaa ja tänään vanhentuvaa maitoa (-30% !!) prameammat elintarvikkeet ovat turhaa törsäystä. Minulla siis yksinkertaisesti käryää käämi, joka ikinen kerta. Siksi käyn nykyään yksin kaupassa ja maksan mieluummin kaiken itse. Saanpahan juuri sitä mitä haluan, eikä mieltänsä tarvitse pahoittaa jonkun taloudellista järjettömyyttä edustavan heräteostoksen, kuten esimerkiksi viime kerralla euron hintaisen turkinpippuripussin takia, joita kehtasin kahmia kärryihin hulppeat kaksi kappaletta edullisen hintansa vuoksi.

Toki tyttöystävälleni tarjoamat sisäfileet, pastaruoat, kastikkeet, etc. hänelle kelpaavat paremmin kuin ne viikon vanhat paahtoleivänpalat ilman särvintä, joita hän olisi valmis pistämään minutkin syömään. Ja tyttöystäväni on säännöllisine tuloineen ja nolla-menoineen meistä se osapuoli, jolla olisi enemmän varaa olla katsomatta ruokakaupassa hintalappua, kuin minulla vuokrien, laskujen ja autoista aiheutuvien kulujen jälkeen.

Pertzi sen aika hyvin jo sinulle vastasikin. Yhdyn monessa kohdin hänen tekstiinsä. Kaksi suurinta syytä siihen, miksi ihmisellä on ongelmia ymmärtää kaupassakäymisen funktiota ja kauppalaskun muodostumista liittyvät siihen, että
a) ei ole joutunut elättämään itseään
b) ei valmista ruokaansa itse eikä siten ymmärrä tarvittavien ruoka-aineiden sekä valmiiden ruokien korrelaatiota.
Se ei kuitenkaan liity millään tavalla sukupuolirooleihin.

Monesti ulkona syöminen onkin edullisempaa varsinkin yksineläjälle, kuin ostaa ja valmistaa ruokansa itse. Varsinkin sähkölaskun jälkeen. Minä kuitenkin pidän ruoanlaittoa jonkinlaisena harrastuksena sekä itseni toteuttamisen ja kehittämisen kanavana, joten se on asia josta en aio enkä halua luopua. Sitäpaitsi; maksumieheksi minä joudun joka tapauksessa, syödään sitä sitten kotona tai ei. :twisted:
Geetzu

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

[lässynlää]

Tähän ruoka-aiheeseen täytyy heittää, että meillä myös on enemmän noin niin kuin esim. Manala kertoi. Mies tuntuu kaupassakin muistavan ruokakaapin sisällön ja ehkäpä siksi kun hoitaa yleensä tuon kokkauspuolen niin osaa itseäni paremmin myös suunnitella parin seuraavan päivän ruokatarpeita. Mä meen kauppaan ja nappailen silmät kiinni tutut pakolliset tavarat, en oikein osaa ottaa kuin itseni (suklaahylly) ja lapseni huomioon, mitä nyt miehelle se sixpack joskus tarttuu kärryyn.

Lähes poikkeuksetta hoidan kaupassa käynnin päivittäin, mutta nyt olen ruvennut huomaamaan, että töistä kotiutuessaan miehen kädessä on jonkun puljun muovikassi ja se jopa pursuaa vähän värikkäämpää tavaraa... Tietää varmaan päiväni sen verran tylsiksi, ettei viitsi "kieltää" kaupassa käymistä, vaikka shoppailustani ei ole juuri mitään hyötyä meille perheenä? Tietää, että loukkistelisin? Mä kyllä aina iloisesti hihkun "jee mitä herkkuja toit!!111" ja syöksyn kassia tonkimaan. Sekin on herttaista jos sieltä löytyy samoja juttuja mitä jo aiemmin päivällä itse ostin (suklaata, vaippoja).

Viikonloppuisin keskityn kaupassa paimentamaan muksua, vastailen "mitä haluisit syödä illalla?" ja "onks tää Valion juusto nyt se lempparis vai ei?" kysymyksiin joidenkin mielestä ehkä ärsyttäviä "ihan sama" -tyylisiä heittoja ihan Aikuisten Oikeasti myös tarkoittaen sanomaani. Miten helvetissä mä muuten oon pärjännyt itekseni parit hassut vuodet? Tuntuu oudolta nyt. Oonkohan mä vaan heittäytynyt passattavaksi prinsessaksi ja taantunut sinne jonnekin -tasolle? ... :]

[/lässynlää]
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16638
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

pertzi kirjoitti:
hermine kirjoitti:Kuvittelevatko miehet, että ruokakaupassa olisi naisille eri hinnat? Vai miten on selitettävissä, että miehen käydessä kaupassa sieltä tarttuu mukaan vain perunoita sekä eilistä tarjousleipää
Tämä tuntuu tosiaan olevan monen sellaisen ongelma, joka ei ole koskaan elättänyt itseään.
Yleensä Pertzin kirjoituksia lukiessani mietin, että noin olisin itsekin sanonut - tai sitten koen varsinaisen ahaa-elämyksen, että noinhan se onkin. Nyt kuitenkin mieleeni tuli aika vastakohtainen analyysi.

Minusta kun usein näyttää, että juuri kotoa muuttaneet pojat - jos nyt vanha enää kykenee muistamaan noita aikoja - pyrkivät kovasti toimimaan mamman mallin mukaan, eli että jääkaapista löytyy aina se sama varustus kuin lapsuudenkodissakin oli. Hetken aikaa yksin itseään elätettyään nämä arkielämän sankarit sitten huomaavat, että tämän tason ylläpito syö valtaosan budjetista.

Tästä seuraa priorisointiprosessi, jossa hyvät ruokatarvikkeet häviävät 100-0 baari-illoille, musiikille, DVD-soittimille tai mistä henkilö sattuukaan pitämään. Yht'äkkiä kaurapuurolla, tonnikalamakaroonilla ja pakasteranskalaisilla elo tuntuu järkevältä, kun näin säästyy rahaa muuhun.

Joudun siis ainakin osin komppaamaan Manalaa:
Herra Manala kirjoitti:Et kai oikeasti kuvittele, että tämä on joku sukupuolisidonnainen asia?
(...) tyttöystäväni mielestä kaikki viikon vanhaa leivänkannikkaa ja tänään vanhentuvaa maitoa (-30% !!) prameammat elintarvikkeet ovat turhaa törsäystä.
Jos tässä nyt jotain yleistystä haluaisi tarjota, niin kokeilisin seuraavia: Parempituloinen tuppaa sijoittamaan enemmän päivittäiseen perusruokaan kuin huonompituloinen. Tai sukupuolisidonnaisemmin voisi kai ajatella, että jos tulot ovat suurinpiirtein samat tai varat yhteiset, niin usein se on mies, jonka aivoituksissa elämänlaatu paranee oleellisesti, kun rahat sijoitetaan elektroniikkaan, kalliiseen autoon tms, kun taas naiset ehkä arvostavat enemmän arkipäivän tasoa. Ja vastauksena Herminen alkuperäiseen kysmykseen: Toki arkipäivän taso miehillekin kelpaa, jos sen ei tarvitse ajatella olevan pois jostain vielä halutummasta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vastaa Viestiin