Miksi et halua lapsia?

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Tiikeriankka

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja Tiikeriankka »

Olisin ehkä aiemmin voinutkin haluta mutta henkilökohtaisista syistä en usko koskaan (tarkoituksella) puuhaavani. Sosioekonominen tilanteeni ei ole muuttunut sen vakaammaksi, vaikka vuodet kuluvat ja mihinkään nippeliparisuhteisiin en ala lapsia väsäämään. Lähes isättömänä kasvaneena ei tiedä miltä tuntuu, kun on molemmat vanhemmat mutta voin aavistaa, että ehkä vanhempien hyvä parisuhde, harvinaisuus kuin nykyään onkin, tukee lapsen kehitystä. Kai siitä jotain faktaakin on olemassa.
Avatar
irmelianneli
Kitisijä
Viestit: 3375
Liittynyt: 14.08.2005 19:34

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja irmelianneli »

Gina kirjoitti:
irmelianneli kirjoitti:---
Ei silti... Ne rajoittais hevostelua, matkustusta ja niihin pitäis laittaa rahaa. Haisevat, huutavat ja häiritsevät. Ei mulle ei niin vähääkään. :laatta:
Niin rajoittais.. mutta ei estäis. Omiensa haisemistakin pystyy kummasti sietämään, jopa rakastamaan :) Jos mulle nyt ois käyny hassusti, ni varo, pakottaisin sut kummiksi, ja kärräisin sen kääryleen sulle hoitoon aina ku ite lähtisin jumppaan tai soppaileen tai bilettään (--> siedätyshoitoa :D ) En tahtoisi muuttua ihmisenä, vaan pysyä yhtä idioottina ja normaalina ja kivana ku esim siskonikin.
Gina

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja Gina »

irmelianneli kirjoitti: Niin rajoittais.. mutta ei estäis. Omiensa haisemistakin pystyy kummasti sietämään, jopa rakastamaan :) Jos mulle nyt ois käyny hassusti, ni varo, pakottaisin sut kummiksi, ja kärräisin sen kääryleen sulle hoitoon aina ku ite lähtisin jumppaan tai soppaileen tai bilettään (--> siedätyshoitoa :D ) En tahtoisi muuttua ihmisenä, vaan pysyä yhtä idioottina ja normaalina ja kivana ku esim siskonikin.
Herrantähden nainen, sulla on vauvakuumeen esiasteita!
Kummiksi tulisin, mutta mä voin nyt ainakin ensi vuodelle valmiiksi sanoa että hoitoon en ota. Mä voin rikkoa sen. Kaverin undulaattikin kuoli mun hoidossa. Voin harkita asiaa uudelleen vuonna 2007.
slam

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja slam »

Haluan lapsia, mutta ei ämmää prkl, löydy ;)
slam

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja slam »

Gina kirjoitti:
irmelianneli kirjoitti: Nkärräisin sen kääryleen sulle hoitoon
Herrantähden nainen, sulla on vauvakuumeen esiasteita!

miten olis, varvit? :lol:
Avatar
irmelianneli
Kitisijä
Viestit: 3375
Liittynyt: 14.08.2005 19:34

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja irmelianneli »

Gina kirjoitti:
irmelianneli kirjoitti: Niin rajoittais.. mutta ei estäis. Omiensa haisemistakin pystyy kummasti sietämään, jopa rakastamaan :) Jos mulle nyt ois käyny hassusti, ni varo, pakottaisin sut kummiksi, ja kärräisin sen kääryleen sulle hoitoon aina ku ite lähtisin jumppaan tai soppaileen tai bilettään (--> siedätyshoitoa :D ) En tahtoisi muuttua ihmisenä, vaan pysyä yhtä idioottina ja normaalina ja kivana ku esim siskonikin.
Herrantähden nainen, sulla on vauvakuumeen esiasteita!
Herrantähden, eikä ole!! Pois se perkele minusta. Tykkään ikiomasta riippumattomasta elämästäni vähän liikaa. Mutta kun nuo muut..... Mutta kyllä, jos olis nyt käynyt niin, ni en uskaltais aborttia tehdä, koska olen varma etten enää koskaan sitten pystyis saamaan, tosin tuskin se mahdollista mulle on anyway, ku on noita juttuja..

Niin, ja sitäpaitsi, sittenhän se yks isukki ainakin olis osa mun elämää loppuiän, napanuoralla köytettynä, sitähän mä haluan. Toivottavasti se ei lue näitä juttuja.. :shock: Luulee pian että oon tosissani
nypari

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja nypari »

Ensiksi pitäisi kyetä näkemään joku nainen tulevana lapseni äitinä. Näin ei ole toistaiseksi käynyt. Kyllä mulla on vielä pitkä prosessi isäksi tulemiseen. Kaiken kaikkiaan olen luonteeltani mukavuudenhaluinen, jopa hedonisti. Nämä ominaisuudet nyt eivät varmasti tue mitenkään sisäisen isyyteni löytymistä.
ninnithequeen

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Pakko sanoa ensimmäisenä, että Gulliblen pointit olivat erittäin asiallisia. Toisin kuin osan. Jos lapsi haisee, niin eihän semmoista tarvitse (eikä PIDÄKÄÄN) tehdä.

Ymmärrän, jos joku ei lapsia halua hankkia. Vapaudenkaipuu ja muut syyt vaan niin usein katsotaan itsekkäiksi. Rohkea on se, joka uskaltaa suoraan sanoa, ettei pidä lapsista. Pointsit kotiin siitä.
Eikä niitä lapsia pidä tehdä siksi, että muillakin on. Surullista, mutta näin olen nähnyt käyvän myös.

Ei minunkaan koskaan pitänyt lapsia tehdä. Mutta kun oikea henkilö loksahti kohdalle, niin se oli selvä asia. Näin voi muuten käydä kyynisimmällekin lastenvihaajalle.

Toki lapsi rajoittaa elämää, herranjumala. On unettomia öitä, korvatulehduksia, kiukutteluja, itkua, suunnatonta huolta ja ripulivaippoja. Päivääkään en silti äitiydestäni vaihtaisi pois. Rakkaus omaa lastaan kohtaan on jotain niin suunnatonta, ettei sitä lapseton pysty koskaan käsittämään.
SingleMalt

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

Siksi, etten ole löytänyt sopivaa äitiä vielä niille.
Sitten kun äiti on löytynyt, voi lapsiakin alkaa ajattelemaan.. ehkä.
Gina

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja Gina »

ninnithequeen kirjoitti:Pakko sanoa ensimmäisenä, että Gulliblen pointit olivat erittäin asiallisia. Toisin kuin osan. Jos lapsi haisee, niin eihän semmoista tarvitse (eikä PIDÄKÄÄN) tehdä.
...saa ottaa huumorillakin???
Jos ei halua lapsia niin miksi se pitää niin halvatun monisanaisesti perustella ollakseen oikeutettua? Onko lasten teko joku oletusarvo josta poikkeaminen rangaistavaa? Mä nyt lähinnä yritin vähän kärjistäen tuoda esiin sitä pointtia että kaikista vauvat ei tuoksu ihanalle ja ole niin ihania ja rakkaita ja elämän keskipiste.

Kun ei haluu niin ei haluu. Kysykään uudelleen 2010.
Avatar
irmelianneli
Kitisijä
Viestit: 3375
Liittynyt: 14.08.2005 19:34

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja irmelianneli »

SingleMalt kirjoitti:Siksi, etten ole löytänyt sopivaa äitiä vielä niille.
Sitten kun äiti on löytynyt, voi lapsiakin alkaa ajattelemaan.. ehkä.
Ihan just näin. Iskä pitää olla, ja mun pitää olla rakastunut siihen. Muuten EI, EI ja EI!!! Ei ikinä yksin. Vauvakuumetta EI voi olla yksin.
ninnithequeen

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Gina kirjoitti:...saa ottaa huumorillakin???
Jos ei halua lapsia niin miksi se pitää niin halvatun monisanaisesti perustella ollakseen oikeutettua? Onko lasten teko joku oletusarvo josta poikkeaminen rangaistavaa? Mä nyt lähinnä yritin vähän kärjistäen tuoda esiin sitä pointtia että kaikista vauvat ei tuoksu ihanalle ja ole niin ihania ja rakkaita ja elämän keskipiste.
Kuten yritin tuoda esille, ymmärrän heitä jotka eivät lapsia halua.
Olenko väittänyt minkään olevan rangaistavaa? Ja käsittääkseni kerroin vain kuinka tärkeää äitiys MINULLE on. Ja kuinka ajattelin samalla tavalla kuin esim. sinä ennen tätä suurta elämänmullistusta.

En minäkään vanhemmuuden autuutta ja onnea käsittänyt ennen kuin se omalle kohdalle osui. Ei sitä kyennyt käsittämään.

Jokainen tekee niinkuin haluaa, ketään halveksimatta.
nypari

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja nypari »

Tämä hieno, ainutlaatuinen tunne, mitä moni miespuolinen ystäväni on isäksi tulemisesta ja isänä olemisesta minulle kertonut, on minulle yksi suurin kimmoike hankkia(eli saada) jonain päivänä oma lapsi. Se, että joku samanikäinen, joku johon voin samaistua, joku jonka tunnen tarpeeksi hyvin häntä oikein tulkitakseni kertoo jostain niin sisällökkäästä ja unikista asiasta, laittaa itseni välillä hyvinkin alttiiksi haluamaan tulla joskus isäksi.

Mutta sitä ennen... vielä paljon pitää tapahtua.
Nimitz

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja Nimitz »

Siksi, etten ole löytänyt sopivaa äitiä vielä niille.
Sitten kun äiti on löytynyt, voi lapsiakin alkaa ajattelemaan.. ehkä.
Tässäpä tämä lyhykäisyydessään. :matsi:
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Jos ei halua lasta niin sitten ei. Ihan O.K.

Mutta:
gullible kirjoitti: Käytännössä kaikki tuntemani lapsia hankkineet pariskunnat ovat eronneet. Ja kun katsoi heitä ennen eroa tai niitä muutamaa, jotka eivät vielä ole eronneet niin kyllä se elämä aika ahdistavalta näyttää. Seksi, yhteinen aika ja yhdessäolo muuttuu tunnistamattomaksi toiseksi duuniksi..
Tuo nyt on aivan masentavaa ja tyypillistä nykymaailmalle.
En voi varmasti tietää... ja toki en lasta saakaan kun en naistakaan.. mutta toivoisin, että jaksaisin noudattaa sitä vanhaa periaatetta että jos perhe on duunattu, ensisijainen velvollisuus on sitä perhettä kohtaan eikä omia lystejä, iloja ja hupailuja. Niistä lapsistahan siinä on vastuu, ja älytöntä jos avioliitot hajoavat koska lapsista on vaivaa. Totta vitussa niistä on varsinkin alkuvuosina iso vaiva, se on otettava oletusarvona.

Sellaisen takia eroamaan taipuvaisten ei alunperinkään pidä tehdä lapsia. Jos vahingossa kortsu puhkeaa, niin sitten ei mahda mitään.. mutta ei harkitusti tehtyjä lapsia noin pinnallisille ja sieluttomille ja itsekkäille ihmisille.
Runkkis

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja Runkkis »

Tällä hetkellä en lapsia haluisi. Syyt ovat lähinnä itsekkäät. Haluan käyttää vapaa aikanani ja sen pienen palkkani itseeni. En haluaisi jakaa sitä kaupasta itselleni ostamaani Nami Namia jonkun toisen kanssa (ja turha sanoa, että osta kaksi. Minulle kelpaa sekä Pörrö Pesukarhu että Masse Majava). Lisäksi en edes kovin paljoa pidä lapsista.

En edes pidä lapsista. Alan nyt olemaan sen verran vanha, että pariutuneet kaverini alkavat lisääntymään. On aika turhauttavaa, kun näet puolen vuoden tauon jälkeen kaveriasi olusella ja viimeistään muutaman oluen jälkeen sieltä lompakosta kaivetaan se sinappitehtaan kuva ja lällytellään sille. Söpöä? Ehkä. Mutta minua vaan ei kiinnosta. Ehkä pitäisi ottaa itselle lompakkoon kuva käytetystä nenäliinasta. "Hei, katso mitä minä olen saanut aikaiseksi!"

Ehkä tärkein syy miksi en tällä hetkellä halua lapsia on se, etten ole valmi isäksi. Olen lapsellinen, itsekäs ja sitoutumiskammoinen. En haluaisi tehdä tilastoihin yhtä YH-äitiä lisää ja silloin kun isäksi ryhtyisin, niin haluisin olla hyvä sellainen.

(ja ehkä tämä maailma olisi parempi paikka, jos minun geenini eivät siirtyisi eteenpäin...)
hermine

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja hermine »

Runkkis kirjoitti: En edes pidä lapsista. Alan nyt olemaan sen verran vanha, että pariutuneet kaverini alkavat lisääntymään. On aika turhauttavaa, kun näet puolen vuoden tauon jälkeen kaveriasi olusella ja viimeistään muutaman oluen jälkeen sieltä lompakosta kaivetaan se sinappitehtaan kuva ja lällytellään sille. Söpöä? Ehkä. Mutta minua vaan ei kiinnosta. Ehkä pitäisi ottaa itselle lompakkoon kuva käytetystä nenäliinasta. "Hei, katso mitä minä olen saanut aikaiseksi!"
Tuosta tulee ikävästi mieleen pariutuneet ystävät, joiden elämänpiiri on kutistunut sen kumppanin ympärille ja harvoin nähtäessä ei sitten muusta jauhetakaan - pahimmillaan se kumppani raahataan mukaan ja lällytellään sille vaikka vieressä olisi kaveri jota ei olla nähty kuukausikausiin...ehkä mun lapsimyönteisyyteni johtuu siitä, että sijoitan yleensä lapsiin liitetyt vapautta, hauskanpitoa ja "itsekkyyttä" rajoittavat sekä elämää porvarillistavat (negatiivisessa jämähtämismielessä) tekijät jo avoliitto-elämänvaiheeseen. Sen jälkeen kun hyvä ystävä on menetetty kaveriporukalta parisuhdeinstituutiolle, mukula tai kaksi eivät enää paljon tilannetta pahenna. Itseasiassa vauvankakanvärikeskustelukin kuulostaa kiehtovammalta kuin nämä "kuinka me käytiin janipetterin kanssa huonekaluostoksilla" -aiheet.

Älkääkä väittäkö, etteikö tämä muka koske teitä. Ihan varmasti olitte kivempia, hauskempia ja mielenkiintoisempia silloin ennen.
ninnithequeen

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

hermine kirjoitti: Älkääkä väittäkö, etteikö tämä muka koske teitä. Ihan varmasti olitte kivempia, hauskempia ja mielenkiintoisempia silloin ennen.
No väitänpäs!

Tarkemmin kun pohtii, niin kyllähän se noin taitaa olla. Tosin parisuhdejutuista on kivempi jutella toiselle parisuhteessa olevalle, ja lapsista on kivempi jutella sellaisen kanssa, jolla myös on lapsia. Toki jaarittelen ukosta ja lapsestani kaikille, mutta kun...öh...ne nyt ovat nykyään se elämän sisältö ja tärkein asia.
Ymmärtäkää meitä!!!

Ja jos tyttöporukalla ollaan iltaa viettämässä baarissa, niin kyllä siinä pisteytetään miesten perseet niinkuin auvoisina sinkkuaikoinakin.. :D
Geetzu

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

ninnithequeen kirjoitti:Ja jos tyttöporukalla ollaan iltaa viettämässä baarissa, niin kyllä siinä pisteytetään miesten perseet niinkuin auvoisina sinkkuaikoinakin.. :D
Juurikin näin!

Mä kuulen jatkuvasti kavereiltani, että äitiyden lisäks vedän tolkuttoman hyvin sitä ah-niin-ihanaa "pissisroolia" yhä. Tasapainoilua perheen ja muun viihteen kesken, en missään nimessä kuulu niihin äiteihin (niistä aina puhutaan, koskaan en ole törmännyt), joilla lapsi on 24/7 päällimmäisenä mielessä ja toistuvasti jutuissa vapaa-hetkinäkin. Vedän kai myös puoleeni samanlaisia äitejä, koska meillä on tolkuttoman hauskoja muksuttomia iltoja, joihin kummaa kyllä ne nappulat eivät yleensä edes puheissa osallistu.

Mä olin kyllä aiemmin ehkä hauskempi siinä mielessä, että annoin pillua. Se jos mikä on hauskaa.
Hebuli

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja Hebuli »

Hyviä pointteja.
gullible kirjoitti:Käytännössä kaikki tuntemani lapsia hankkineet pariskunnat ovat eronneet.
Eri asia tosin on onko se yksittäisissä tapauksissa tapahtunut lastensaamisen takia, vaiko lapsista huolimatta? Kirjoituksestasi tuli kuva että uskoisit lasten tulon olleen tuttavapariskunnillasi vähintään lopun alku, ja että he luultavasti olisivat edelleen yhdessä jos lapsia ei olisi ilmaantunut.

Toisaalta, WP tuossa juuri taisi vahingossa paljastaa että heillä lapset ovat yksi tärkeä syy olla vaimon kanssa yhdessä. :P
gullible

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja gullible »

Hebuli kirjoitti:
Eri asia tosin on onko se yksittäisissä tapauksissa tapahtunut lastensaamisen takia, vaiko lapsista huolimatta? Kirjoituksestasi tuli kuva että uskoisit lasten tulon olleen tuttavapariskunnillasi vähintään lopun alku, ja että he luultavasti olisivat edelleen yhdessä jos lapsia ei olisi ilmaantunut.
En tiedä. Ovat kuitenkin eronneet. Jos olisi hyviä esimerkkejä niin kai se loisi uskoa, mutta kun ei ole. Lisäbonuksena lapsien ja omaisuuden jakaminen ei välttämättä erityisesti helpota eroa. Tuon pelossa moni pysyykin keinotekoisesti yhdessä, kun pitää eroa niin raskaana operaationa (pitää myydä unelmakoti ja muuttaa jonnekin ankeaan pikkukämppään ja lapsetkin kärsivät) - kunnes lopulta silti eroaa.

Yksi uusperheen etu on kyllä kiistaton: pääsee lapsista eroon säännöllisin väliajoin ja saa omaa aikaa.
ninnithequeen

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

gullible kirjoitti: Yksi uusperheen etu on kyllä kiistaton: pääsee lapsista eroon säännöllisin väliajoin ja saa omaa aikaa.
Saa sitä omaa aikaa vaikka vanhemmat yhdessä ovatkin.
WanhaPervo

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

Hebuli kirjoitti:
Toisaalta, WP tuossa juuri taisi vahingossa paljastaa että heillä lapset ovat yksi tärkeä syy olla vaimon kanssa yhdessä. :P
Koen tarvetta selittää:

Sanoin " lapset voivat kyllä olla myös hyväksi parisuhteelle. Esim. minun ja vaimoni tapauksessa lapsemme ovat asia, joka meitä eniten yhdistää."

Uskoakseni olisimme yhdessä myös, vaikka meillä ei olisikaan lapsia. Sitä ei tosin tietenkään voi tietää.
Hebuli

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja Hebuli »

WP:n selvennys hyväksytty. 8)
gullible kirjoitti:Tuon pelossa moni pysyykin keinotekoisesti yhdessä, kun pitää eroa niin raskaana operaationa (pitää myydä unelmakoti ja muuttaa jonnekin ankeaan pikkukämppään ja lapsetkin kärsivät) - kunnes lopulta silti eroaa.
Joo, voihan se olla että jotkut pysyttelevät edelleen yhdessä "lasten takia" vaikka ei pitäisi.

Asiasta toiseen, kuinkakohan yleistä nykyään vielä on että lapsia hankkimattomia kutsutaan itsekkäiksi? Ketkä sitä tekevät? Tuollaiseen yksinkertaistukseen kuvittelisin tosielämässä sortuvan lähinnä potentiaalisten isovanhempien, joiden mielestä heidän lapsensa puolisoineen ovat itsekkäitä jos eivät hanki heille lapsenlapsia.

Tuolloin voidaan kysyä kumpi on itsekkäämpää: pitää oma päänsä olla hankkimatta lapsia, vai vaatia muita hankkimaan lapsia koska haluaa niistä iloa itselleen?

Lasten hankkimattomuus on epäitsekästä vain jos ei saa niitä yrityksestä huolimatta. Vastaavasti lasten hankkiminen on epäitsekästä vain jos tulee tahtomattaan raskaaksi/isäksi. Muu on mielestäni pötypuhetta.
WanhaPervo

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

Hebuli kirjoitti: Vastaavasti lasten hankkiminen on epäitsekästä vain jos tulee tahtomattaan raskaaksi/isäksi. Muu on mielestäni pötypuhetta.
Näinhän se on, että kaikki ihmisten vapaaehtoiset teot ovat pohjimmiltaan itsekkäitä. Tottakai lapset hankitaan omia tarpeita tyydyttämään.
Vastaa Viestiin