World Cup 2014

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: World Cup 2014

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

No mitä raati sanoo? Ei ollut Brasilia kovin vakuuttava, mutta hienoja ja mm-kisojen arvoisia tapahtumia onneksi löytyi. Mahtava oli erityisesti Brasilian rankkari, josta riittää puhuttavaa ja muistettavaa, kuten mm-kisoissa pitääkin. Hidastuksen perusteella tuomari joutui kyllä aika selvästi filmauksen uhriksi, mutta paikan filmaukselleen Fred pelasi kyllä hyvin: jos puolustajalla on hyökkääjän käsi rangaistusalueella kainalossaan, niin rankkarista saa puolustaja kyllä syyttää itseään. Peliin kuuluu paljon.
Viimeksi muokannut urpiainen, 13.06.2014 11:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: World Cup 2014

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Kuolevat kurjet ovat jalkapallon kuolemaksi. Nuo pitäisi videotuomaroida. Ensin vihelletään, sitten katsotaan annetaanko rankkari vai punainen filmauksesta. Alkaisi pelaaminen kiinnostaa enemmän kuin kaatuilu. Vituttaa että tuollainen matsi ratkesi taas noin halpaan, sitä ennen tuomarityö oli erinomaista.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: World Cup 2014

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Toisaalta epätäydellinen tuomarityöskentely on osa lajia.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: World Cup 2014

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti:Toisaalta epätäydellinen tuomarityöskentely on osa lajia.
Sehän on ihan valintakysymys. Ei se ole enää jääkiekossakaan silmän varassa oliko maali vai ei ja maaliviivateknologiakin otetiin käyttöön. Minusta on täysin pösilöä että teknologiaa joka 2 miljardin katsojan käytössä ei ole tuomarien käytössä. Vihaan filmaajia, paidanrepijöitä yms. italialaisia pelaajia yli kaiken. Kaiken sellaisen saisi isoista kisoista pois ja taitojalkapallo pääsisi sille kuuluvaan asemaan.
Universaali disclaimer.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: World Cup 2014

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Siis eihän rankku mikään oikeusmurha ollut, vaan kuitenkin kohtuullisen tyypillinen tilanne, jossa puolustaja boxissa otti tyhmän riskin (tarttuessaan hyökkääjään), joka sitten realisoitui hänelle negatiivisesti. Näitä on nähty maailman sivu. Seuraava kysymys!
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: World Cup 2014

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:Siis eihän rankku mikään oikeusmurha ollut
Kyllä se oli ja kaiken lisäksi melko lailla ratkaisi pelin.
Universaali disclaimer.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: World Cup 2014

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

So Hard kirjoitti:
Ylermi Ylihankala kirjoitti:Siis eihän rankku mikään oikeusmurha ollut
Kyllä se oli ja kaiken lisäksi melko lailla ratkaisi pelin.
En nähnyt kuin ekan puoliajan, mut varmasti näin, kun kerrot. Lähinnä haluasin sanoa, ettei tilanne ollut erityisen harvinainen ja tuomarin päätös ei lopulta - ainakaan minulle - ollut läheskään sellainen oikeusmurha, kuin mitä monet toitottavat.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: World Cup 2014

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
So Hard kirjoitti:
Ylermi Ylihankala kirjoitti:Siis eihän rankku mikään oikeusmurha ollut
Kyllä se oli ja kaiken lisäksi melko lailla ratkaisi pelin.
En nähnyt kuin ekan puoliajan, mut varmasti näin, kun kerrot. Lähinnä haluasin sanoa, ettei tilanne ollut erityisen harvinainen ja tuomarin päätös ei lopulta - ainakaan minulle - ollut läheskään sellainen oikeusmurha, kuin mitä monet toitottavat.
Netistähän tuo pätkä löytyy. Luulen ettei tuon dumarin kannata lähteä kroatiaan rantalomalle.
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23505
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: World Cup 2014

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Hyvä kun edes kotimaahansa uskaltaa mennä.


Mutta on vain tuo neitimäinen sukeltelu, itkeminen ja valitus jotain niin futista loukkaavaa. Pojot Kroatialle ettei moiseen alentunut.

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: World Cup 2014

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Bluntly kirjoitti:Mutta on vain tuo neitimäinen sukeltelu, itkeminen ja valitus jotain niin futista loukkaavaa. Pojot Kroatialle ettei moiseen alentunut.
Joo. Juuroopan maista tuon erikoismiehiä ovat nykyään Hollanti ja aina ja ikuisesti Italia. Jopa Espanjan joukkue pelaa nykyään enimmäkseen ilman joutsenia.
Universaali disclaimer.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: World Cup 2014

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Sukeltelu menee nykyfutikseksessa ymmärtääkseni pitkälti niin, että Valioliigassa tai Bundesliigassa (pitempään) pelanneet eivät sitä sosiaalisen koodiston mukaan harjoita, oli kyse minkä maalaisesta pelaajasta tahansa. Tästäkin on toki poikkeuksia, kuten joka asiassa. Sitten esmes Seria A:ssa varsinkin joutsenet, hanhet tai kolmet tussut ovat hyväksytympiä pelaajien ja valmentajien papereissa. MM-kisoissa nämä koodistot eivät tosin välttämättä päde sellaisenaan, mutta vaikuttavat varmasti jotenkin.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: World Cup 2014

Viesti Kirjoittaja elco »

En ole erityisen innoissani näistä kisoista, mutta töllö on ollut auki ja maalit on nähty. Olenko täysin metsässä, jos havainnoin, että kun noita poikia katsoo niin maalinteon jälkeinen tunne näyttäisi ennemminkin helpotukselta tavattomien paineiden alla kuin riemulta siitä, että tuli just skorattua?
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: World Cup 2014

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Kun hyökkääjällä on nolla kisasarakkeessa, ei ole vielä rento olo. Paineita on.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: World Cup 2014

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Äijää lakoo veralla kuin Raatteentiellä. Pitää vaan muistaa, mihin se melkeinkontakti melkeinosui.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: World Cup 2014

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Dumarit ovat tehneet lähes joka pelissä karkeita virheitä (kalasteltuja rankkareita, hylättyjä maaleja jne.) ja Ylen kommentaattorit puhuvat niiden kuuluvan peliin. WTF! Käytetään niitä videoita, kun sellaiset on keksitty.
Paras päivä ikinä.
Hans Jörgen
Kitisijä
Viestit: 1040
Liittynyt: 29.07.2011 4:26

Re: World Cup 2014

Viesti Kirjoittaja Hans Jörgen »

^Joo, omituinen perustelu. Ikäänkuin pelaajien virheiden tuoma varianssi pelinkulkuun ei olisi riittävää ja juuri sitä, mitä noi urpot kommentaattorit oikeasti sillä ei-konemaisuudella tarkoittavat. Vituttaisi ammatissa kuin ammatissa tehdä täydellinen suoritus, jonka joku tyhmempi/sokeampi sitten tulee ja jyrää, koska kuvittelee tietävänsä paremmin. Ilman muuta kaikki mahdolliset masiinat käyttöön, joiden avulla pelit saadaan ratkottua ensisijaisesti pelaajien toimesta.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: World Cup 2014

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Futiksessa, ainakin arvokisoissa, voisi hyvin olla käytössä NBA:n kaltainen jälkikäteinen otteluarviointi, jossa filmaamisesta tulisi aina keltainen.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: World Cup 2014

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:Futiksessa, ainakin arvokisoissa, voisi hyvin olla käytössä NBA:n kaltainen jälkikäteinen otteluarviointi, jossa filmaamisesta tulisi aina keltainen.
Liian lievä seuraus, jos filmaamalla saa rankkarein, ei siinä paljon joku myöhemmin lätkittävä pelikielto jeesaa. Paitsiomaalit ja rankkarit pitäisi minimissään videotarkistaa.
Universaali disclaimer.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: World Cup 2014

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

exPertti kirjoitti:Mitäs tänne kuuluu? :)
:ohyeah: :cheer: :hep:

Eipä olis voinut D lohko paljon paremmin alkaa. Harmi, ettei jaksanut aamuyön peliä valvoa, vaan olin aikuismaisesti ja järkevästi nukkumassa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: World Cup 2014

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

exPertti kirjoitti: LOL. Maailmanhistorian suurimmat ja törkeimmät kalastelut ovat aina olleet englantilaisen tekemiä. Gazza oli suorastaan surullisenkuuluisa. Saisivat ottaa nuoremmat oppia.
Jätkä hakee jonkun pölyisen esimerkin 80/90-luvulta. Ei jatkoon.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: World Cup 2014

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Google:
Valioliiga filmaus = 31 200 hakutulosta
Seria A filmaus = 3 090 000 hakutulosta
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: World Cup 2014

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Pertti on kyllä melkoinen denialisti.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: World Cup 2014

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

No kyllä minun mielestäni Pertti on siinä mielessä ihan linjoilla, että vähän haukotuttavaa on tämä tiettyihin urheilupiireihin pesiytynyt 30-lukulainen kansanluonnehorina. Lätkäkisoissa ihan suht koht järkevätkin kommentaattorit puhuvat, pelitapahtumista riippumatta, slaavilaisen luonteen näkymisestä kentällä, ja jalkapallojargoniin kuuluu esimerkiksi juuri tämä eteläisempien maiden leimaaminen tiettyyn lokeroon. Törkeimmän ylilyönnin taisi tehdä tämä muutenkin urpo selostaja Kaj Kunnas selostaessaan oliko se nyt Meksiko-Kamerun-ottelua, jossa kaveri intoutui aika pitkiinkin esitelmiin siitä, miten afrikkalaiseen luonteeseen kuuluu sellainen lapsenomainen leikkisyys, joka näkyy siinä, miten taitavat afrikkalaiset leikkivät innovatiivisesti hyökkäyksessä, mutta eivät kykene kurinlaiseen ja järjestelmälliseen joukkuepuolustukseen. Raikas tuulahdus 80-vuoden takaa; olisi voinut lätkäistä rasismisakot perustellummin kuin Hullu-uholle. Kenkää ainakin sietäisi saada, ei tuollaista roskaa tarvitsisi YLEn suoltaa eetteriin.

Muuten nämä kisat ovat osoittaneet ainakin kaksi sääntöuudistustarvetta jalkapalloon.
1. Rankkari on liian kova tuomio rikkeestä rangaistusalueella. Rankkari pitäisi tuomita ehkä vain silloin, kun yksin läpi päässyt tai muuten selkeässä maalinteko- ja laukaisupaikassa ollut pelaaja kaadetaan, kenttäpelaaja nappaa maalia kohti menevän pallon käsillään tai jotain vastaavaa. Muissa tilanteissa joku vähän vähemmän varmasti maalin tuottava etuisuus rikotulle joukkueelle.
2. Paitsiosääntö. Rangaistusalueen ulkorajalle siniviiva, jonka jälkeen paitsiota ei enää voi tulla. Ja muutenkin ainakin näissä lopputurnauksissa voisi pelaajien kengissä ja pallossa olla jotkut sensorit, jotka kertoisivat automaattisesti, oliko tilanne paitsio.
Toisaalta yksi jalkapallon hienous on juuri siinä, että erilaiisa sääntömuutoksia tai vaikka turnausmuodon (tai kansallisen sarjan muodon) muutoksia ei tuoda yhtä tiheästi kuin vaikkapa lätkässä. Oi tätä ristiriitojen repimää eksistenssiä!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: World Cup 2014

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

urpiainen kirjoitti:Törkeimmän ylilyönnin taisi tehdä tämä muutenkin urpo selostaja Kaj Kunnas selostaessaan oliko se nyt Meksiko-Kamerun-ottelua, jossa kaveri intoutui aika pitkiinkin esitelmiin siitä, miten afrikkalaiseen luonteeseen kuuluu sellainen lapsenomainen leikkisyys, joka näkyy siinä, miten taitavat afrikkalaiset leikkivät innovatiivisesti hyökkäyksessä, mutta eivät kykene kurinlaiseen ja järjestelmälliseen joukkuepuolustukseen. Raikas tuulahdus 80-vuoden takaa; olisi voinut lätkäistä rasismisakot perustellummin kuin Hullu-uholle. Kenkää ainakin sietäisi saada, ei tuollaista roskaa tarvitsisi YLEn suoltaa eetteriin.
Vaikka KK on täys pelle selostajana, niin hän oli tuossa oikeassa (omalla hölmöllä tavallaan). Afrikkalainen pelaaja nimenomaan tekee suhteellisen usein vääriä ratkaisuja kentällä, siis sellaisia näppäriä ja viihdyttäviä, mutta jotka eivät edistä joukkueen peliä mitenkään. Hyvän esimerkin saa, kun poikkeaa vaikka Veikkausliiga- tai Ykkösdivari-matsissa. Mustat miehet ovat ominaisuuksiltaan usein mainioita, mutta eivät saa realisoitua niitä kentällä parhaalla tavalla.

Korostan, että MM-tasolla tämä asia ei näy samalla tavalla, koska mustat miehet pelaavat usein Euroopan huippusarjoissa, ja vaatimustaso niissä on niin korkea, että näihin sooloiluihin ei ole varaa.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: World Cup 2014

Viesti Kirjoittaja So Hard »

exPertti kirjoitti:Niin, mikä on Teidän mielestänne jalkapallon ikimuistoisin maali? Omasta mielestäni se on Maradonan "jumalan käsi" vm 1986 vaikka sen jälkeen on tehty tosi monta reilusti hienompaa maalia.
Se on ikimuistoinen vain siksi, että se alleviivaa miksi videotuomarointi pitäisi olla matkassa.
Universaali disclaimer.
Vastaa Viestiin