Robottiautoketju

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Juu. Ilman muuta. Ja vielä muitakin juttuja pitäisi tunnistaa ja huomata. YOutubessa on joku video myös jalankulkijoiden tunnistamisesta.
En halunnut kuitenkaan tuota kirjoittaa, koska olen "kaikkea automatisointia vastustava" -polttomerkattu.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Niin Tesla ei ole robottiauto eikä AP väitä olevansa muuta kuin ajoapu, notta mikä tässä nyt on ristiretken aihe?
Universaali disclaimer.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Tiukkapipoinen lakimies?

Ei mulla ole mitää ristiretkeä tässä(kään) asiassa. Eikös tää ole keskustelupalsta?
En mä muistaakseni tätä kuolinkeskustelua aloittanut.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja aasi »

Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja aasi »

Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^

Toivottavasti Tesla ottaa Nvidian tekniikan käyttöön. kts. viimeinen postaus.

viewtopic.php?f=5&t=12291&start=25
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ford tuo markkinoille autonomisen auton 2021 taksikäyttöön

http://www.theverge.com/2016/8/16/12504 ... aring-2021

https://shift.newco.co/fords-road-to-fu ... .l2ynoms2v

Kova juttu, että iso, vanha valmistaja aikoo kuuden vuoden päästä tuoda valmiin auton. Homma, joka oli muutama vuosi sitten Sci-fiä, muuttuu todellisuudeksi.

Ko. auto tulee kuitenkin vielä olemaan sen verran kallis, että suunnattu siis tuotantokäyttöön.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Uber aloittaa tänä vuonna Pitsburgissa Volvon kanssa valvotun autonomisen auton käytön tuotantokäytössä!

https://electrek.co/2016/08/18/uber-fle ... ittsburgh/

Homma tuntuu etenevän kovaa vauhtia.

Kyseessähän on vielä valvottu, eli mukana on kaksi Uberin työntekijää, eli toisin sanoen hommaa vielä kehitetään.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Teslalta tulee jossain vaiheessa Tesla Network, eli Teslan palvelu itseajavien autojen kyydinjakoon. Jossain vaiheessa tämä tulee raatelemaan nykyisen taksibisneksen. Tietysti voi olla, että ei nykyistä taksibisnestä muutenkaan ole enää siinä vaiheessa. Perinteinen taksi ei voi mitenkään kilpailla tämän kanssa, koska kuskin palkka jää pois.

Tätä ei voi estää Suomessakaan, koska jos muu ei auta, niin Teslan omistaja voi käydä taksikurssin, vaikka ei autossa istuisikaan. Kesällä 2018 taksiluvissa ei enää ole tarveharkintaa.

Aivan välittömästi tämä ei tapahdu, koska epäilen, että tuleva AP 2.0 (jonka hardis on nyt valmistettavissa autoissa, asiakkailla asti ei vielä ole yhtään) ei ole hardiksen puolesta riittävä. Teslan AP 2.0:ssa on 8 kameraa, 1 tutka eteenpäin ja UÄ-anturit joka suuntaan. Softakaan ei ole valmis, mutta sitä voi aina päivittää. Hardis ei uskoakseni ole Level 5, eli toimii kaikissa olosuhteissa vähintään yhtä hyvin kuin ihmiskuski. Käytännössä Teslalta menee varmasti ainakin kaksi vuotta, ennenkuin se saa softan siihen pisteeseen, että rauta muuttuu rajoittavaksi. Sitten on AP 3.0:n aika.

AP 3.0:ssa pitäisi mielestäni olla tuplakamerat joka suuntaan, tai sitten tutka joka suuntaan tai 360 asteen lidar ja tietokone pitää olla tuplana. Näin minkään yksittäisen osan rikkoutuminen ei vähennä turvallisuutta. Lisäksi kameroihin pitää saada pesurit, lämmitys niissä jo on. Tuplakamerathan eivät paljoa maksaisi, kamerat ovat halpoja kuin saippua.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Uskotko tosiaan siihen, että ihmiset jakaisivat tulevaisuudessa omia autojaan? Miksi? Pääomatulot eivät voi olla syynä, koska vaihtoehtona on pistää rahat osinkoja maksavan roboautofirmaan.

Minusta on ihan päivänselvää, että robojen tultua ihmiset siirtyvät käyttämään liikkumista palveluna. Ei tarvitse huolehtia auton säilytyksestä, talvirenkaista, huolloista, matkustajien oksennuksista, vakuutuksista, jne. Aina voi valita auton kuljetustarpeen mukaan. Jos hakuaa vaikka pyörän mukaan, niin tilaa sellaisen robon, johon pyörän saa heittämällä. Kuljetuskapasiteetti skaalautuu nätisti, jos perhe tarvitsee yhtenä hetkenä 0 autoa ja toisena 5, niin roboautopalvelu hoitaa tuon nikottelematta.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^En mä omaa henk. koht. autoani jakaisi. Jos business olisi kannattavaa, niin toinen auto pelkästään kyydinjakamista varten. Joku ne autot aina omistaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti:^En mä omaa henk. koht. autoani jakaisi. Jos business olisi kannattavaa, niin toinen auto pelkästään kyydinjakamista varten. Joku ne autot aina omistaa.
Paljon autoa tarvitseva voisi ehkä sivutulona ajatella vuokraamista, mutta yhden auton fleetillä kyydinjakamispalvelu tuskin on kovin hyvä business.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Itse uskon, että tässä on lyhytaikainen (1-2 vuotta) ikkuna, jolloin vuokrarobottiauton omistaminen on erittäin hyvä bisness.

Nykyisellään taksikyydin hinta on vähintään 1.57€/km + aloitusmaksu. Jos lasketaan robottitaksin omistamisen ja ylläpitämisen hinnaksi 1€/km (ei ainakaan alakanttiin), niin vuodessa 100 000 km:n ajoilla tulee 50k voittoa (jos myisi hintaan 1.5€/km ilman aloitusmaksua). Tämä on tietenkin hyvin lyhyaikainen tilanne, koska markkina tietysti hakeutuu tasapainotilaan. Välittömästi tasapainoa ei löydy, koska roboautoja ei yksinkertaisesti ole niin paljoa aluksi.

Fleetin koko ei niin kauheasti vaikuta. Yhden auton "fleetin" etu on siinä, että sen voi itse siivota kerran päivässä. Tesla Network tai Uber tai Google tuottaa softapalvelun.

Edit: unohtui, että softan tuottaja vaatii osansa. Puolitetaan voitot 25k softaoperaattorille ja 25k autonomistajalle.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 31.10.2016 11:18. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

On meitäkin, joille auto on henkilöjohtaista tilaa. En jaksaisi alkaa aina säätämään joka vipstaakia juuri minulle sopivaksi.

Ja kuitenkin kaikki hyvät olisi varattu ja sitten pitäisi ottaa joku helvetin rellu, mielummin vaikka julkisilla.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ja kuinkahan hyvin nuo robottihärvelit toimii kun mennään hiekkatielle?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti:^Itse uskon, että tässä on lyhytaikainen (1-2 vuotta) ikkuna, jolloin vuokrarobottiauton omistaminen on erittäin hyvä bisness.

Nykyisellään taksikyydin hinta on vähintään 1.57€/km. Jos lasketaan robottitaksin omistamisen ja ylläpitämisen hinnaksi 1€/km (ei ainakaan alakanttiin), niin vuodessa 100 000 km:n ajoilla tulee yli 50k voittoa. Tämä on tietenkin hyvin lyhyaikainen tilanne, koska markkina tietysti hakeutuu tasapainotilaan. Välittömästi tasapainoa ei löydy, koska roboautoja ei yksinkertaisesti ole niin paljoa aluksi.

Fleetin koko ei niin kauheasti vaikuta. Yhden auton "fleetin" etu on siinä, että sen voi itse siivota kerran päivässä. Tesla Network tai Uber tai Google tuottaa softapalvelun.
Fleetin koolla on merkitystä hankintavoimaan ja ylläpitoon, oli kyse sitten itse autoista, vakuutuksista tai huolloista. Jos operoit sataa autoa, asiakkuutesi kiinnostaa. Jos operoit 1000 autoa, sinua tavoitellaan. Yhden auton operaattorin voi olla vaikea kustantaa ja ylläpitää jotain automaattilatausplatformia, joka on edellytys mahdollisimman suurelle käyttöasteelle joka taas on edellytys mahdollisimman suurelle tuotolle sijoitettuun pääomaan nähden. Nykyisten taksien hintoihin on turha vertailla, taksien kustannuksista niin merkittävä osa on henkilökustannuksia että hinta on murto-osia kun ajamisen hoitaa robo.

Jotenkin mä en vai näe, että mies-ja-koira -malli tässä tulisi olemaan mikään rahasampo. Sivutuloa sellaiselle jonkun über-tyyppisen platformin kautta jos on haluja omistaa oma auto. Muuten sijoitetun pääoman tuotto ei ole kummoinen.
Universaali disclaimer.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Bluntly kirjoitti:On meitäkin, joille auto on henkilöjohtaista tilaa. En jaksaisi alkaa aina säätämään joka vipstaakia juuri minulle sopivaksi.
Luultavasti asiakkaaksi rekisteröityneelle varattu penkki säätyy sopivaksi ihan issekseen. Sähköllä säädettävä muistipenkki on jo premium-autoissa standardikamaa.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti:Fleetin koko ei niin kauheasti vaikuta. Yhden auton "fleetin" etu on siinä, että sen voi itse siivota kerran päivässä.
Mitäs jos siivoaisit Kovasen robofleettia? Tulisi rahaa enemmän kuin yhdestä autosta.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:^Itse uskon, että tässä on lyhytaikainen (1-2 vuotta) ikkuna, jolloin vuokrarobottiauton omistaminen on erittäin hyvä bisness.

Nykyisellään taksikyydin hinta on vähintään 1.57€/km. Jos lasketaan robottitaksin omistamisen ja ylläpitämisen hinnaksi 1€/km (ei ainakaan alakanttiin), niin vuodessa 100 000 km:n ajoilla tulee yli 50k voittoa. Tämä on tietenkin hyvin lyhyaikainen tilanne, koska markkina tietysti hakeutuu tasapainotilaan. Välittömästi tasapainoa ei löydy, koska roboautoja ei yksinkertaisesti ole niin paljoa aluksi.

Fleetin koko ei niin kauheasti vaikuta. Yhden auton "fleetin" etu on siinä, että sen voi itse siivota kerran päivässä. Tesla Network tai Uber tai Google tuottaa softapalvelun.
Fleetin koolla on merkitystä hankintavoimaan ja ylläpitoon, oli kyse sitten itse autoista, vakuutuksista tai huolloista. Jos operoit sataa autoa, asiakkuutesi kiinnostaa. Jos operoit 1000 autoa, sinua tavoitellaan. Yhden auton operaattorin voi olla vaikea kustantaa ja ylläpitää jotain automaattilatausplatformia, joka on edellytys mahdollisimman suurelle käyttöasteelle joka taas on edellytys mahdollisimman suurelle tuotolle sijoitettuun pääomaan nähden. Nykyisten taksien hintoihin on turha vertailla, taksien kustannuksista niin merkittävä osa on henkilökustannuksia että hinta on murto-osia kun ajamisen hoitaa robo.

Jotenkin mä en vai näe, että mies-ja-koira -malli tässä tulisi olemaan mikään rahasampo. Sivutuloa sellaiselle jonkun über-tyyppisen platformin kautta jos on haluja omistaa oma auto. Muuten sijoitetun pääoman tuotto ei ole kummoinen.
Juu. Toki. Puhuin tästä siirtymävaiheesta, kun robotaksit ovat harvinaisia. Tietysti jatkossa ne menee isoille toimijoille.

Mutta yhden robottiauton pyörittäminen siirtymävaiheessa onnistuu hyvin, koska auto ladataan kerran päivässä. Esim. mulla se menisi niin, että auto olisi ajossa aamu 7:stä siihen saakka kun akku alkaa olla vähissä tai viimeistään kotiin klo 20, jotta sen jälkeen auton voi siivota ja laittaa lataukseen itse manuaalisesti.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:Fleetin koko ei niin kauheasti vaikuta. Yhden auton "fleetin" etu on siinä, että sen voi itse siivota kerran päivässä.
Mitäs jos siivoaisit Kovasen robofleettia? Tulisi rahaa enemmän kuin yhdestä autosta.
Tuntipalkka olisi huomattavasti heikompi. Yhden oman auton siivoamiseen kerran päivässä ei kulu tuntia kauempaa vaikka olisi mitkä oksut väännetty (jotka toki veloitetaan jälkikäteen). Luottokortti on tiedossa ja videotallenne myös.

Jotta saisi Kovasen auton siivoamisesta 25k/vuodessa, se olisi kokopäivätyö.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

So Hard kirjoitti:
Bluntly kirjoitti:On meitäkin, joille auto on henkilöjohtaista tilaa. En jaksaisi alkaa aina säätämään joka vipstaakia juuri minulle sopivaksi.
Luultavasti asiakkaaksi rekisteröityneelle varattu penkki säätyy sopivaksi ihan issekseen. Sähköllä säädettävä muistipenkki on jo premium-autoissa standardikamaa.
Miksi sitä penkkiä pitäisi robossa säätää? Roboa ei ajeta itse, joten turha hinkata penkkiä. Lentokoneessa, junassa tai taksin takapenkillä ei ole kummoisia säätöjä.

Roboihin tulee pätemään samat asiat kuin esim. lentämiseen. Kun auton omistamisen statusarvo häviää, niin harva viitsii maksaa kummoisesti ekstraa ja halpisrobot yleistyvät nopeasti. Tuskin niissä on mitään sähkösäätyviä penkkejä tai muita hienouksia. Robo on valmiiksi lämmin, tihku lasissa ei haittaa, rattia tai vaihdekeppiä ei tarvitse lämmittää, jne.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Luulen, että kyytejä tulee erilaisia. Jotkut kilpailevat mahdollisimman halvalla hinnalla. Joku toinen esim. sillä, että auto siivotaan esim. kolmen tunnin välein. Ja kyllä joku haluaa ison kiiltävän robotaksin, joku mahdollisimman halvan. Elokuvateatteritkin kilpailevat penkeillä ja äänellä ja kuvalla, vaikka filmi on sama kaikissa.

Ps. miksi auton omistamisen statusarvo häviäisi? Statusarvohan voi päinvastoin kasvaa, kun siinä on aiempaa vähemmän järkeä. Onko nykyään isossa kalliissaa autossa sen takia statusarvoa, että ne ovat niin järkeviä omistaa?

Louis Vuittonin laukussa on statusarvoa, vaikka Ikean sinisen kanssin saa helposti ja halvalla. Toisaalta Louis Vuittonin laukun vuokraamisella ei ole statusarvoa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja elco »

^ Tokihan oman jahdin ja lentokoneen omistamisessa on statusarvoa nykyäänkin siinä missä brittiläisen hovimestarin ja eri kulkuvälineiden pilottien pitämisessä palkkalistoilla vuoden ympäri. Jos minulla olisi riittävästi rahaa niin en näe erityistä syytä olla ajamatta maansisäisten kaupunkien välisiä siirtymiä panssaroidulla yksityisjunalla. Yksityisjunaa ei taida olla kenelläkään Suomessa ja yksityiskoneitakin taidetaan pääsääntöisesti vuokrata (aina silloin kun tarve tulee). Tokkopa oikeasti rikkaat hirveästi uberiä ovat tähän mennessäkään käyttäneet.

Tässä on nyt kuitenkin kyse massoista. Jos nyt otan esimerkiksi itseni niin autolla on ja on ollut paljon statusarvoa. Jos kuitenkin uber olisi paremmin saatavilla, halvempi ja tulisi ilman myskintuoksuista pilottia niin mieluusti ottaisin 50k pääomaa pois ja käyttäisin säästyvästä parista tonnista osan mobiliteettipalveluun ja tekisin osalla jotain muuta*. Pointti tässä on, että vaakakuppi luultavasti heilahtaisi jopa minulla, joten luulisin sen merkitsevän paljon myös valtaosalle heikommin tienaavista 98%:sta - parhaiten tienaava tuhannesosa on sitten asia erikseen.

* Toki sekin on mahdollista, että jos perusmobiliteetti hoituu palveluilla, joilla on riittävä taso (esim HKL ei täytä kriteerejä) niin saattaisin hyvinkin investoida katottomaan keskimoottorihärveliin ihan vaan hupi/statusmielessä ja ajaa perussiirtymät palveluna. Elikä minulla olisi asiallisempi auto, jolla ajaisin alle 5k vuodessa. Ratsastaahan moni vielä konillakin vaikka se on vielä menneemmän p'ivän tekniikkaa; eli oman sukupolveni jälkeen oman auton omistaminen lienee suunnilleen yhtä yleistä kuin hevostelu tai lentäminen omalla vehkeellä.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

sivustahuutaja kirjoitti:Miksi sitä penkkiä pitäisi robossa säätää? Roboa ei ajeta itse, joten turha hinkata penkkiä. Lentokoneessa, junassa tai taksin takapenkillä ei ole kummoisia säätöjä.
Tässä olikin jo meikäläiselle riittävästi argumentteja oman auton omistamiseen.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

elco kirjoitti: Jos minulla olisi riittävästi rahaa niin en näe erityistä syytä olla ajamatta maansisäisten kaupunkien välisiä siirtymiä panssaroidulla yksityisjunalla. .
:D

Tästä voisi ottaa mallia:

http://www.hs.fi/ihmiset/a1477025873222

”Junan vaunuissa oli sihteeristö, lehtipaino, radioasema, sähkövoimala, kirjasto, autotalli ja kylpyosasto”,
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin