Robottiautoketju

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

James Potkukelkka kirjoitti: 24.01.2024 13:08
James Potkukelkka kirjoitti: 19.04.2021 11:36
James Potkukelkka kirjoitti: 23.04.2015 9:58

Voi olla.

Mutta tietokoneen kannalta hahmon tunnistus on paljon vaikeampi kysymys kuin etäisyyden ja suunnan mittaus. Oletko siitä eri mieltä?

Laitteita, jotka määrittävät projektiilien kulkusuunnan ja etäisyyden on kehitetty jo kauan aikaa sitten.
Nyt 6 vuotta myöhemmin on käynyt ilmi, että vaikeinta tietokoneelle on päättää, mitä pitää tehdä eo. informaatiolla. Nykytekniikka osaa tunnistaa autot, polkupyöräilijät ja kävelijät, mutta vaikeinta sille on päättää, milloin voi esim, kääntyä vasemmalle liikennevalottomassa risteyksessä, jossa on vastaantulevaa liikennettä.

Esim. Teslan ap näkee liikenteen, mutta sen on vaikea päättää, milloin on oikea hetki kääntyä.

Ympäristön hahmottaminen on sensing ja sen päättäminen, mitä tehdä, on driving policy ja esim. Amnon Shashua sanoo ”sensing is done”.
Edelleen sama ongelma. Eli autot näkevät riittävästi, mutta eivät osaa päättää, mitä pitäisi tehdä.

Tesla juuri as we speak on laittamassa jakeluun uutta FSD-versiota, jossa tuo driving policy tapahtuu hermoverkolla. Aiemmin em:a varten oli 300t riviä C++ koodia, joka nyt korvattu hermoverkolla. Aiemmin ajateltiin, että riittävän monta ehtolausetta perinteistä koodia saa homman toimimaan, mutta ilmeisesti aito liikenne on niin monimuotoista, että eo. käytännössä hyvin vaikeaa.

Aika näyttää, miten toimii. Hype on taas kova.
Nyt tämä uusi versio laajemmassa jakelussa ja on selvästi aiempaa parempi. Ei vieläkään missään tapauksessa voi nukkua takapenkillä, mutta selvästi aiempaa parempi.



Kohdassa 11:00 tulee kuitenkin liian vaikea tilanne, koska tekoälyn pitäisi ajaa toisen auton eteen päästäkseen pois liikenteen alta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Kotikulmilla on tuollainen risteys ja siinä antaisin ohjat robolle. Itse en nimittäin eroa, kummalla oikealta tulevalla kaistalla auto on.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 18.03.2024 12:27 ^
Kotikulmilla on tuollainen risteys ja siinä antaisin ohjat robolle. Itse en nimittäin eroa, kummalla oikealta tulevalla kaistalla auto on.
Luulin, että SUomessa ei saisi tuollaisia rakentaa, ovat niin vaarallisia..
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Onhan noita kaupungeissa, mutta silloin nopeudet ovat pienempiä kuin videossa.

Tuo erottava keskikaistale on se hankala tekijä. Sen takia ei meinaa erottaa, onko oikealta tulevista joku vasimmaisella kaistalle. Sitten kun tuijotat vain tuota, niin jää vasemmalta tulijat huomioimatta.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.03.2024 12:30
sivustahuutaja kirjoitti: 18.03.2024 12:27 ^
Kotikulmilla on tuollainen risteys ja siinä antaisin ohjat robolle. Itse en nimittäin eroa, kummalla oikealta tulevalla kaistalla auto on.
Luulin, että SUomessa ei saisi tuollaisia rakentaa, ovat niin vaarallisia..
Jos käy ihan muina niinistöinä pelaamassa pipolätkää Käpylän tekiksellä ja poislähtiessä haluaa kääntyä Mäkelänkatua vasemmalle (pohjoiseen), on vähän tuollainen meininki. Jota eivät erityisesti helpota sporat. Tai se, että käännyttyään vasemmalle täytyy heti päästä Mäkelänkadun oikeaan laitaan, jotta pääsee koukkaamaan liikenneympyrän kautta Koskelantietä länteen.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Nopeus on kuitenkin pienempi. Nuo ajalevat jotain 80:ä (nopeusrajoitus 50 mph).
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Joo.

Toivottavasti ne ohjelmoi sinne myös suhteellisen kevyen kynnyksen johtopäätöksen kääntyä sittenkin oikealle ja etsiä uuden reitin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Harmillisesti sääntö-EU ei ole päästänyt Teslan FSD:tä tänne ollenkaan. Mahdollisesti tilanne kuitenkin muuttuu. Liittyy johonkin UNECE säädöksiin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23505
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

urpiainen kirjoitti: 18.03.2024 12:48 Toivottavasti ne ohjelmoi sinne myös suhteellisen kevyen kynnyksen johtopäätöksen kääntyä sittenkin oikealle ja etsiä uuden reitin.
Tai turvaan lähimpään järveen.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Vastaa Viestiin