Robottiautoketju

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Bluntly kirjoitti:
sivustahuutaja kirjoitti:Miksi sitä penkkiä pitäisi robossa säätää? Roboa ei ajeta itse, joten turha hinkata penkkiä. Lentokoneessa, junassa tai taksin takapenkillä ei ole kummoisia säätöjä.
Tässä olikin jo meikäläiselle riittävästi argumentteja oman auton omistamiseen.
Ihanko oikeasti jotenkin kärsit ison taksin takapenkillä matkustaessasi?
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

http://www.aamulehti.fi/kotimaa/lumihiu ... teellista/
Kuis Tesla? Tulevatko ne ovenkahvat esiin pakkasella?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kyllä niissä on sen verran tehokas moottori, että puskee jään läpi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Teslan uusi demo. Tämä siis raudalla, joka on tällä hetkellä tuotantolinjalta tulevissa autoissa. Elon on Jumala.

https://electrek.co/2016/11/18/tesla-se ... la-vision/
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Hieno aika elää, voimme todistaa disruptiivista muutosta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti:Hieno aika elää, voimme todistaa disruptiivista muutosta.
Sä oot kyllä tosifanboy. Minusta tuntuu että elo on ollut syntymästä asti disruptiivista muutosta. Kehitys nyt vaan on nopeaa kun on paljon ihmisiä ja paljon rahaa tutkimukseen.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:Hieno aika elää, voimme todistaa disruptiivista muutosta.
Sä oot kyllä tosifanboy. Minusta tuntuu että elo on ollut syntymästä asti disruptiivista muutosta. Kehitys nyt vaan on nopeaa kun on paljon ihmisiä ja paljon rahaa tutkimukseen.
No joo. Toki tässä on disruptiivista ollut pitkään. IC-teknologia oli iso murros, jonka sai todistaa (tai olin kyllä liian nuori varsinaista murrosta todistamaan). Sitten internet ja mobiili. Mutta internetin ja mobiilin jälkeen mun mielestäni ei ole kahteenkymmeneen vuoteen tullut mitään tooosi isoa ennen tätä.

Tämä deep neural net on kyllä läpimurto. Muistakaa, että luitte siitä kitinästä yli 1½ vuotta sitten!

Toivottavasti ei Skynet seuraavaksi :)
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Skynet on läpimurto joka lopettaa läpimurrot.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti:
Tämä deep neural net on kyllä läpimurto. Muistakaa, että luitte siitä kitinästä yli 1½ vuotta sitten!
1999 ihmettelin tehtaan valvomon nurkassa nököttävää yksinäistä työasemaa. "Se on se neuro. Ei se toimi." äijät kertoivat.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:
Tämä deep neural net on kyllä läpimurto. Muistakaa, että luitte siitä kitinästä yli 1½ vuotta sitten!
1999 ihmettelin tehtaan valvomon nurkassa nököttävää yksinäistä työasemaa. "Se on se neuro. Ei se toimi." äijät kertoivat.

Jos se toimii, se on vanhanaikainen!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Google ryhtyy kaupallistamaan robottiautoteknologiaansa?

http://www.hs.fi/tiede/art-2000005006571.html
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja aasi »

Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Audi siis aikoo käyttää Nvidian Xavieria, joka on laskentateholtaan sama kuin Teslassa oleva Drive PX2, joka on myös Nvidian. Xavier on kuitenkin huomattavasti energiatehokkaampi.

DrivePX2 on jokaisessa tuotantolinjalta tulevassa Teslassa nyt.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://electrek.co/2017/01/19/tesla-cr ... lot-nhtsa/

NHTSA tutki Teslan AP:n toimintaa taannoisen kuolonkolarin suhteen. NHTSA ei löytänyt huomautettavaa. Raportti toteaa

“the data show that the Tesla vehicles crash rate dropped by almost 40 percent after Autosteer installation.”

Fantastinen tulos. Eli jo ensimmäinen, karkea AP pudotti kolareita lähes 40%. On helppo uskoa, että muutaman vuoden kuluttua nämä muuttuvat pakollisiksi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Just tällä viikolla oli joku uutinen, että tänä vuonna syntyneet eivät tule koskaan ajamaan autoa. Moottoripyörällä kuitenkin varmaan ajavat jotain miljoona kilometriä.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja aasi »

Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Ihmeen hitaasti google on liikkunut ja liikkuu edelleen. Siis teknologiansa kaupallistamisessa.

Googlen autonominen teknologia on varmasti alan parasta, mutta jostain syystä he liikkuvat hyvin hitaasti kaupallistamisessa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ tuotteistuksen kustannukset nousevat aika roimasti kun tuotetta ryhdytään siirtämään labrasta markkinakelpoiseksi. Lisäksi aika ei ehkä vielä ole kyosä: lait ja niin edelleen.

Tai sitten google ei vain osaa tehdä rahaa kuin mainoksilla.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Veikkaan sen johtuvan eniten siitä, että odottavat raudan halpenemista. Kun Google aloitti projektinsa, yksistään katolla pyörivä lidar maksoi n 80 000 USD kappale. Nythän lidareita saa jo alle 1000 usd/kappale.

Mutta eihän google vielä ole kait oikein rautaa saanut myytyä? Lasit floppasivat, Motorolan kännyt, Chrome-tietokoneet samoin. Chromecast on kait poikkeus.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Nexukset ovat myyneet ihan hyvin, mutta Google on ollut raudassa koko ajan jalka jarrulla koska Android-valmistajia ei sovi vittuunnuttaa. Ylipäänsä raudan pakkaaminen ei ole kovin hyvä bisnes, oli kyse autoista tai elektroniikasta. Antaa raudan pakkaajien kisailla, kunhan kaikki softa tulee googlelta.

Strategian lopputulos näkyy viivan alta.
Universaali disclaimer.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja aasi »

Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^joo. Google on ratkaissut itseajavien autojen ongelman. Ainoa ongelma, että tekniikka on vielä niin kallista. Mutta voisin kuvitella, että kannattaisi jossain 24/7/365 liikkeessä olevassa ajoneuvossa. Jakeluautoissa ja rekoissa on kait pakko olla kuski lastin käsittelyä varten? Mutta taksi voisi olla sopiva paikka.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja elco »

Mitenköhän taksiliitto vastustaa itseajavia takseja? Kenellä on taksilupa tuossa tapauksessa?

Eli ei pitäisi olla mitään hätää vedon kanssa: adoptio alkaa varmaan jo tämän vuosikymmenen puolella.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 08.11.2017 11:11Jakeluautoissa ja rekoissa on kait pakko olla kuski lastin käsittelyä varten?
Kyllä ja ei. Aika suuri osa jakelu- ja rahtiliikenteestä on B2B. Kun leipomosta tai tukusta menee kamaa lähikauppaan, molemmissa päissä on työntekijä (tai tulevaisuudessa robotti, joka nappaa rullakon/lavan automatisoidulta standardimuotoiselta lastauslaiturilta) joka voi hoitaa lastauksen tai purun. Itse kuljetukseen sillä ei ole mitään lisäarvoa että joku istuu kyydissä haukottelemassa.

B2C jakelussa taas iso osa kamasta on hyvin bulkkia standarikokoihin istuvaa pakettia. Ajattle vaikka paketin luovutusta, jossa applikaation avulla tilaat noudon haluttuun pisteeseen kartalla ajankohdasta ja paikasta riippuvaan dynaamiseen hintaan, oli se sitten kodin parkkipaikka tai työpaikan respa. Paikalle saatuu robotisoitu kuljetusalusta joka tuuttaa paketin syliin sormenjälkeä vastaan tai siitä irtoava vakaana pysyvä liikkuva robottilava kuskaa sen ovelle. Ihmisen tilaamisen kanniskelemaan, asentamaan tms. voi ajatella lisähintaisena premium-palveluna. Silloinkaan ihminen ei välttämätä liiku kiinteästi tavara-alustan mukana vaan ohjautuu omalla kulkupelillään hoitamaan premium-palvelut synkronissa usean tavaran jakelua hoitavan alustan kanssa.

Epäilisin, että B2B robotisoituu hyvin nopeasti. Kuten joskus jo aiemmin keskustelin, 24/7 kulkevan tavaraliikenteen raskaan alustan osalta esim. 100.000 € hintainen automatiikkalaitteisto maksaisi itsensä takaisin kuukausissa. Ympäri vuoden kulkevan kaluston kuljettajakustannus on ilman vuosi- ja sairaslomiakin n. 200.000 €. Robotit eivät sairastu tai vuosilomaile, ellei hakkeroituja viiruksia lasketa.
Viimeksi muokannut So Hard, 08.11.2017 11:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 26.04.2017 8:33 ^Ihmeen hitaasti google on liikkunut ja liikkuu edelleen. Siis teknologiansa kaupallistamisessa.
Luin hiljan uutisen, jonka mukaan Bosch käyttää euroopassa eniten paukkuja autonomisiin autoihin. Bosch ri kuitenkaan pyri autovalmistajaksi.

Googlen tavoitteena voi hyvinkin olla auton sijaan vaikka autojen tekoäly.
Vastaa Viestiin