Robottiautoketju
-
- Kitisijä
- Viestit: 26589
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Robottiautoketju
^^Uskoisin (en tiedä) B2B jakeluauton tai rekan kuljettajan nykyään osallistuvan tavaran purkuum asiakkaan päässäkin? Luulen kuskin purkavan ne kamat siihen laiturille. Eli jos jakeluautossa/rekassa ei enää ole kuskia, asiakkaan työmäärä lisääntyy. Mutta tietenkin hinta on sitten halvempi ja jos asiakas haluaa kuskillisen jakeluauton ja on valmis siitä maksamaan enemmän, kyllähän sellaisen saa.
B2C jakelussahan tämä on selvä parannus, kun tod. näk. jatkossa jakelijat eivät enää tee ninja-käyntejä klo 12.05, vaan kuskittoman auton voi tilata tuomaan paketin silloin kuin sopii. Varmaan UPSit ja DHL:t ja Fedexit ottavat nämä käyttöön asap.
B2C jakelussahan tämä on selvä parannus, kun tod. näk. jatkossa jakelijat eivät enää tee ninja-käyntejä klo 12.05, vaan kuskittoman auton voi tilata tuomaan paketin silloin kuin sopii. Varmaan UPSit ja DHL:t ja Fedexit ottavat nämä käyttöön asap.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 22037
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Robottiautoketju
^ b2b:ssa kuski yleensä hoitaa purun, jos ei tarvita jotain isompaa trukkia.
Ei sitä kuskia kuitenkaan purun takia kannata pitää kyydissä. Vaikka vastaanottajalla ei olisi henkilökuntaa, niin purkajat voisivat olla itsenöisesti liikkuvia kavereita, joiden ainoa homma olisi purku ja varastointi.
Ei sitä kuskia kuitenkaan purun takia kannata pitää kyydissä. Vaikka vastaanottajalla ei olisi henkilökuntaa, niin purkajat voisivat olla itsenöisesti liikkuvia kavereita, joiden ainoa homma olisi purku ja varastointi.
-
- Kitisijä
- Viestit: 15013
- Liittynyt: 23.08.2011 9:23
- Paikkakunta: 7th heaven
Re: Robottiautoketju
Kuskia tarvitaan perillä lähinnä avaamaan ovi ja valitsemaan oikea rullakko tai lava. En usko että kukaan haluaa maksaa esim. 2-kertaista hintaa kuljetuksesta sen vuoksi, ettei oma jullikka viitsi kiskoa rullakkoa kontista. Joku siellä kuitenkin pitää olla tsekkaamassa mitä tavaraa tuli.
Universaali disclaimer.
-
- Kitisijä
- Viestit: 26589
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Robottiautoketju
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005610189.html
Saa nähdä, tekevätkö poliitikot paniikkiratkaisuja.
Saa nähdä, tekevätkö poliitikot paniikkiratkaisuja.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 15013
- Liittynyt: 23.08.2011 9:23
- Paikkakunta: 7th heaven
Re: Robottiautoketju
Kun kyse on Yhdysvalloista, poliitikot eivät juuri ratkaise mitään. OIkeuslaitos hoitaa hommat niin että tyriminen tulee liian kalliiksi.James Potkukelkka kirjoitti: ↑20.03.2018 8:50 https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005610189.html
Saa nähdä, tekevätkö poliitikot paniikkiratkaisuja.
Universaali disclaimer.
-
- Kitisijä
- Viestit: 26589
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Robottiautoketju
^Kyllä poliitikot päättävät siitä, saako kaduilla ajaa robottiautoilla. Säännöt vaihtelevat eri osavaltioiden välillä. Jossain osavaltiossa oli juuri tarkoitus muuttaa sääntöjä niin, että yleisillä teillä olisi saanut ajaa robottiautolla myös niin, että auto olisi ajanut aivan yksinään ilman valvojaa. Nythän vielä vaaditaan, että mukana on valvoja. Esim. tässä oli mukana "safety officer".
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 26589
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Robottiautoketju
Poliisi on julkaissut videon tapahtuneesta
http://newyork.cbslocal.com/2018/03/21/ ... ash-video/
"Safety"officer selailee kolarin aikaan kännykkää.
kameran kuva on tod. näk paljon pimeämpi kuin todellinen tilanne. Tuskinpa Volvon uudessa SUV:ssä olisi noin huonot valot.
En kyllä ymmärrä, miten auton toiminta voi olla noin surkeaa. Miten Uber voi kuvitella laittavansa ajoon autonomisen auton, joka ei tunnista kadun yli pyörää kävelyttävää ihmistä Kyseessä on kuitenkin aivan tielläliikkumisen perustilanne
http://newyork.cbslocal.com/2018/03/21/ ... ash-video/
"Safety"officer selailee kolarin aikaan kännykkää.
kameran kuva on tod. näk paljon pimeämpi kuin todellinen tilanne. Tuskinpa Volvon uudessa SUV:ssä olisi noin huonot valot.
En kyllä ymmärrä, miten auton toiminta voi olla noin surkeaa. Miten Uber voi kuvitella laittavansa ajoon autonomisen auton, joka ei tunnista kadun yli pyörää kävelyttävää ihmistä Kyseessä on kuitenkin aivan tielläliikkumisen perustilanne
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 15013
- Liittynyt: 23.08.2011 9:23
- Paikkakunta: 7th heaven
-
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 9665
- Liittynyt: 23.09.2010 9:38
Re: Robottiautoketju
Onnettomuusvideo on päästetty julki: https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/arti ... an/6828556
Pimeässä suojatien ulkopuolella tummissa vaatteissa ilman minkäänlaisia heijastimia tietä ylittäessä kannattaisi noudattaa hieman enemmän varovaisuutta, jos meinaa hengissä selvitä. Näytti ettei edes vilkaissut lähestyvään autoon. Videolla ainakin ihan mahdoton havaita. Livenä näkyvyys ehkä hieman parempi.
Mielenkiintoista tässä tapauksessa on, että nimenomaan robottiauton olisi pitänyt pystyä onnettomuus välttämään, kun näkökyvyn tukena ainakin pitäisi olla tutkajärjestelmä. Miksi auto ei ole kohdetta tunnistanut, lienee se oleellinen kysymys, joka pitää ratkaista ja puute korjata. Vaikea tätä kuitenkaan on nähdä robottiautojen kehitystä hidastavana tekijänä.
Se ainakin on selvää, ettei noilla kyydissä istuvilla tarkkailijoilla ole mitään virkaa. Kun auto kulkee täysin itsenäisesti, niin ei vireystila ja valppaus pysy sellaisella tasolla, että tälläiseen tilanteeseen ehtisi reagoida.
EDIT: James ehti ensin
Pimeässä suojatien ulkopuolella tummissa vaatteissa ilman minkäänlaisia heijastimia tietä ylittäessä kannattaisi noudattaa hieman enemmän varovaisuutta, jos meinaa hengissä selvitä. Näytti ettei edes vilkaissut lähestyvään autoon. Videolla ainakin ihan mahdoton havaita. Livenä näkyvyys ehkä hieman parempi.
Mielenkiintoista tässä tapauksessa on, että nimenomaan robottiauton olisi pitänyt pystyä onnettomuus välttämään, kun näkökyvyn tukena ainakin pitäisi olla tutkajärjestelmä. Miksi auto ei ole kohdetta tunnistanut, lienee se oleellinen kysymys, joka pitää ratkaista ja puute korjata. Vaikea tätä kuitenkaan on nähdä robottiautojen kehitystä hidastavana tekijänä.
Se ainakin on selvää, ettei noilla kyydissä istuvilla tarkkailijoilla ole mitään virkaa. Kun auto kulkee täysin itsenäisesti, niin ei vireystila ja valppaus pysy sellaisella tasolla, että tälläiseen tilanteeseen ehtisi reagoida.
EDIT: James ehti ensin
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
- Kitisijä
- Viestit: 4433
- Liittynyt: 28.01.2011 22:35
- Paikkakunta: Pökäle
Re: Robottiautoketju
Jos polkupyörässäsi on vähemmän kuin kymmenen heijastinta, kannattaa lopettaa ihmiskunnan pilaaminen ja heittäytyä rotkoon.
Maisemataulut ovat ylimääräisiä ikkunoita.
-
- Kitisijä
- Viestit: 4433
- Liittynyt: 28.01.2011 22:35
- Paikkakunta: Pökäle
Re: Robottiautoketju
WHY TESLA'S AUTOPILOT CAN'T SEE A STOPPED FIRETRUCK
Volvo's semi-autonomous system, Pilot Assist, has the same shortcoming.
https://www.wired.com/story/tesla-autop ... ash-radar/
Volvo's semi-autonomous system, Pilot Assist, has the same shortcoming.
https://www.wired.com/story/tesla-autop ... ash-radar/
Maisemataulut ovat ylimääräisiä ikkunoita.
-
- Kitisijä
- Viestit: 23733
- Liittynyt: 15.08.2005 8:41
Re: Robottiautoketju
Fillarihan on muotojensa puolesta aika häivemasiina, pyöreää ja ohutta. Tiedä sitten kuinka hyvin pehmytkudos heijastaa tutka-aaltoja.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
- Kitisijä
- Viestit: 26589
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Robottiautoketju
Nyt 6 vuotta myöhemmin on käynyt ilmi, että vaikeinta tietokoneelle on päättää, mitä pitää tehdä eo. informaatiolla. Nykytekniikka osaa tunnistaa autot, polkupyöräilijät ja kävelijät, mutta vaikeinta sille on päättää, milloin voi esim, kääntyä vasemmalle liikennevalottomassa risteyksessä, jossa on vastaantulevaa liikennettä.James Potkukelkka kirjoitti: ↑23.04.2015 9:58Voi olla.Bluntly kirjoitti:James Potkukelkka kirjoitti:Kysymys A on paljon vaikeampi vastata. Ohjelma, joka pystyy vastaamaan kysymykseen A pystyy vastaamaan myös kysymykseen B.
Tätä lukiessa hiipii mieleen ajatus, että teillä on varmaan sama tunne keskustellessanne Gatin kanssa nussimisesta.
Mutta tietokoneen kannalta hahmon tunnistus on paljon vaikeampi kysymys kuin etäisyyden ja suunnan mittaus. Oletko siitä eri mieltä?
Laitteita, jotka määrittävät projektiilien kulkusuunnan ja etäisyyden on kehitetty jo kauan aikaa sitten.
Esim. Teslan ap näkee liikenteen, mutta sen on vaikea päättää, milloin on oikea hetki kääntyä.
Ympäristön hahmottaminen on sensing ja sen päättäminen, mitä tehdä, on driving policy ja esim. Amnon Shashua sanoo ”sensing is done”.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 19.04.2021 12:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 26589
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Robottiautoketju
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 6708
- Liittynyt: 01.07.2005 21:12
- Paikkakunta: Uleåborg
Re: Robottiautoketju
https://archive.is/8cJAUJames Potkukelkka kirjoitti: ↑19.04.2021 12:01 2025 oli ehkä hyvin tarkka ennustus
https://www.bloomberg.com/news/articles ... es-by-2025
Tasan ei mene muumit kanootissa.
-
- Kitisijä
- Viestit: 17082
- Liittynyt: 27.10.2005 17:37
Re: Robottiautoketju
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008389490.html
”Onnettomuus johtui siitä, että bussi oli poikkeuksellisesti manuaaliohjauksessa.”
”Onnettomuus johtui siitä, että bussi oli poikkeuksellisesti manuaaliohjauksessa.”
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
- Kitisijä
- Viestit: 22037
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Robottiautoketju
Eli otsikon pitäisi olla:urpiainen kirjoitti: ↑08.11.2021 14:37 https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008389490.html
”Onnettomuus johtui siitä, että bussi oli poikkeuksellisesti manuaaliohjauksessa.”
Bussi kolaroi Helsingissä – toimitusjohtaja selittää, miten onnettomuus oli mahdollinen
-
- Kitisijä
- Viestit: 17082
- Liittynyt: 27.10.2005 17:37
Re: Robottiautoketju
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
- Kitisijä
- Viestit: 26589
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Robottiautoketju
Edelleen sama ongelma. Eli autot näkevät riittävästi, mutta eivät osaa päättää, mitä pitäisi tehdä.James Potkukelkka kirjoitti: ↑19.04.2021 11:36Nyt 6 vuotta myöhemmin on käynyt ilmi, että vaikeinta tietokoneelle on päättää, mitä pitää tehdä eo. informaatiolla. Nykytekniikka osaa tunnistaa autot, polkupyöräilijät ja kävelijät, mutta vaikeinta sille on päättää, milloin voi esim, kääntyä vasemmalle liikennevalottomassa risteyksessä, jossa on vastaantulevaa liikennettä.James Potkukelkka kirjoitti: ↑23.04.2015 9:58Voi olla.Bluntly kirjoitti:
Tätä lukiessa hiipii mieleen ajatus, että teillä on varmaan sama tunne keskustellessanne Gatin kanssa nussimisesta.
Mutta tietokoneen kannalta hahmon tunnistus on paljon vaikeampi kysymys kuin etäisyyden ja suunnan mittaus. Oletko siitä eri mieltä?
Laitteita, jotka määrittävät projektiilien kulkusuunnan ja etäisyyden on kehitetty jo kauan aikaa sitten.
Esim. Teslan ap näkee liikenteen, mutta sen on vaikea päättää, milloin on oikea hetki kääntyä.
Ympäristön hahmottaminen on sensing ja sen päättäminen, mitä tehdä, on driving policy ja esim. Amnon Shashua sanoo ”sensing is done”.
Tesla juuri as we speak on laittamassa jakeluun uutta FSD-versiota, jossa tuo driving policy tapahtuu hermoverkolla. Aiemmin em:a varten oli 300t riviä C++ koodia, joka nyt korvattu hermoverkolla. Aiemmin ajateltiin, että riittävän monta ehtolausetta perinteistä koodia saa homman toimimaan, mutta ilmeisesti aito liikenne on niin monimuotoista, että eo. käytännössä hyvin vaikeaa.
Aika näyttää, miten toimii. Hype on taas kova.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 22037
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Robottiautoketju
^ eikös tilanne edelleen ole myös se, että tekoäly ei hahmota maailmaa mallin kautta? Eli jos on havaittu pyöräilijä, niin tekoäly ei osaa arvioida mitkä tulevaisuudet ovat mahdollisia, eli missä oyörä voi olla 10 sekunnin päästä ja jos pyörästä ei ole havaintoja, niin onko pyörä lakannut olemasta. Pitäisi paikata puuttuvat tiedot ymmärryksellä maailman toiminnasta ja sitten vielä päättää kuinka toimia.
-
- Kitisijä
- Viestit: 26589
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Robottiautoketju
Varmasti tuo on osa ongelmaa. Toki nykymallit osaavat laskea projektiilien vektorit. Mutta esineiden pysyvyydessä eivät ole niin hyviä.sivustahuutaja kirjoitti: ↑24.01.2024 13:21 ^ eikös tilanne edelleen ole myös se, että tekoäly ei hahmota maailmaa mallin kautta? Eli jos on havaittu pyöräilijä, niin tekoäly ei osaa arvioida mitkä tulevaisuudet ovat mahdollisia, eli missä oyörä voi olla 10 sekunnin päästä ja jos pyörästä ei ole havaintoja, niin onko pyörä lakannut olemasta. Pitäisi paikata puuttuvat tiedot ymmärryksellä maailman toiminnasta ja sitten vielä päättää kuinka toimia.
Suurempi ongelma nykymalleilla on kuitenkin sen arvioiminen, mitää pitää esim tehdä, kun edessä on auto pysähtyneenä. Pitääkö odottaa vai pitääkö lähteä ohittamaan ja koska.
Ja sitten tällaiset tilanteet. Tämä risteys on tosin ihmisellekin tosi vaativa. Suomessa tällaisia risteyksiä ei onneksi saisi tehdä. Viimeisissä iteraatioissa C++ myös hanskannut tämän aika hyvin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 22037
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Robottiautoketju
^
Vektorit ei oikein riitä. Esimerkki: Kävelijä kävelee kaupungissa ripeällä vauhdilla kohti ajorataa. Pitääkö lyödä jarrut kiinni? Ihminen näkee pukumiehen ja kohdassa ei ole suojatietä. Ihminen päättelee, että jalankulkija tulee kääntymään kulkemaan tien suuntaisesti. Jos kohdalla on suojatie, ihminen näkee riskin suojatielle lompsimisesta. Jos henkilö on horjuva lapsi rullaluistimilla, niin on riski ajoradalle joutumisesta.
Vektorit ei oikein riitä. Esimerkki: Kävelijä kävelee kaupungissa ripeällä vauhdilla kohti ajorataa. Pitääkö lyödä jarrut kiinni? Ihminen näkee pukumiehen ja kohdassa ei ole suojatietä. Ihminen päättelee, että jalankulkija tulee kääntymään kulkemaan tien suuntaisesti. Jos kohdalla on suojatie, ihminen näkee riskin suojatielle lompsimisesta. Jos henkilö on horjuva lapsi rullaluistimilla, niin on riski ajoradalle joutumisesta.
-
- Kitisijä
- Viestit: 26589
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Robottiautoketju
Joo. Tietokoneen on vaikea ymmärtää ihmisen elekieltä.sivustahuutaja kirjoitti: ↑24.01.2024 14:42 ^
Vektorit ei oikein riitä. Esimerkki: Kävelijä kävelee kaupungissa ripeällä vauhdilla kohti ajorataa. Pitääkö lyödä jarrut kiinni? Ihminen näkee pukumiehen ja kohdassa ei ole suojatietä. Ihminen päättelee, että jalankulkija tulee kääntymään kulkemaan tien suuntaisesti. Jos kohdalla on suojatie, ihminen näkee riskin suojatielle lompsimisesta. Jos henkilö on horjuva lapsi rullaluistimilla, niin on riski ajoradalle joutumisesta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 2981
- Liittynyt: 10.03.2018 18:12
Re: Robottiautoketju
Ei nyt ennekään sentään ole tehty käsin ehtolauseita. Ei sellaista koodia tee kukaan (Paitsi ex-esimieheni joka oli Nokuslla ollut aikoinaan jonkinlainen keskitason pomo. Hän teki 9000 rivin funktion if-then-elseä, jonka oli takoitus ennustaa tiettyä asiaa. Tyyppi oli guru pitämään käsissä kymmenien tuhansien rivien kooditiedostot läppärin muutaman rivin näkymästä (hän ei siis vaivautunut käyttämään erillistä näyttöä tai sulkemaan mitään turhaa IDEstä.) Optimoijaksi palkattu tyyppi oletti, että se on generoitua koodia.)James Potkukelkka kirjoitti: ↑24.01.2024 13:08 Tesla juuri as we speak on laittamassa jakeluun uutta FSD-versiota, jossa tuo driving policy tapahtuu hermoverkolla. Aiemmin em:a varten oli 300t riviä C++ koodia, joka nyt korvattu hermoverkolla. Aiemmin ajateltiin, että riittävän monta ehtolausetta perinteistä koodia saa homman toimimaan, mutta ilmeisesti aito liikenne on niin monimuotoista, että eo. käytännössä hyvin vaikeaa.
Aika näyttää, miten toimii. Hype on taas kova.
-
- Kitisijä
- Viestit: 26589
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Robottiautoketju
nokkaelain kirjoitti: ↑26.01.2024 21:30Ei nyt ennekään sentään ole tehty käsin ehtolauseita. Ei sellaista koodia tee kukaan (Paitsi ex-esimieheni joka oli Nokuslla ollut aikoinaan jonkinlainen keskitason pomo. Hän teki 9000 rivin funktion if-then-elseä, jonka oli takoitus ennustaa tiettyä asiaa. Tyyppi oli guru pitämään käsissä kymmenien tuhansien rivien kooditiedostot läppärin muutaman rivin näkymästä (hän ei siis vaivautunut käyttämään erillistä näyttöä tai sulkemaan mitään turhaa IDEstä.) Optimoijaksi palkattu tyyppi oletti, että se on generoitua koodia.)James Potkukelkka kirjoitti: ↑24.01.2024 13:08 Tesla juuri as we speak on laittamassa jakeluun uutta FSD-versiota, jossa tuo driving policy tapahtuu hermoverkolla. Aiemmin em:a varten oli 300t riviä C++ koodia, joka nyt korvattu hermoverkolla. Aiemmin ajateltiin, että riittävän monta ehtolausetta perinteistä koodia saa homman toimimaan, mutta ilmeisesti aito liikenne on niin monimuotoista, että eo. käytännössä hyvin vaikeaa.
Aika näyttää, miten toimii. Hype on taas kova.
"Jos liikennevalo on punainen, älä aja eteenpäin" on ehtolause, eikö niin?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja