Sivu 7/8

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 08.11.2017 11:42
Kirjoittaja James Potkukelkka
^^Uskoisin (en tiedä) B2B jakeluauton tai rekan kuljettajan nykyään osallistuvan tavaran purkuum asiakkaan päässäkin? Luulen kuskin purkavan ne kamat siihen laiturille. Eli jos jakeluautossa/rekassa ei enää ole kuskia, asiakkaan työmäärä lisääntyy. Mutta tietenkin hinta on sitten halvempi ja jos asiakas haluaa kuskillisen jakeluauton ja on valmis siitä maksamaan enemmän, kyllähän sellaisen saa.

B2C jakelussahan tämä on selvä parannus, kun tod. näk. jatkossa jakelijat eivät enää tee ninja-käyntejä klo 12.05, vaan kuskittoman auton voi tilata tuomaan paketin silloin kuin sopii. Varmaan UPSit ja DHL:t ja Fedexit ottavat nämä käyttöön asap.

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 08.11.2017 11:51
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ b2b:ssa kuski yleensä hoitaa purun, jos ei tarvita jotain isompaa trukkia.

Ei sitä kuskia kuitenkaan purun takia kannata pitää kyydissä. Vaikka vastaanottajalla ei olisi henkilökuntaa, niin purkajat voisivat olla itsenöisesti liikkuvia kavereita, joiden ainoa homma olisi purku ja varastointi.

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 08.11.2017 11:55
Kirjoittaja So Hard
Kuskia tarvitaan perillä lähinnä avaamaan ovi ja valitsemaan oikea rullakko tai lava. En usko että kukaan haluaa maksaa esim. 2-kertaista hintaa kuljetuksesta sen vuoksi, ettei oma jullikka viitsi kiskoa rullakkoa kontista. Joku siellä kuitenkin pitää olla tsekkaamassa mitä tavaraa tuli.

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 20.03.2018 8:50
Kirjoittaja James Potkukelkka
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005610189.html

Saa nähdä, tekevätkö poliitikot paniikkiratkaisuja.

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 20.03.2018 8:53
Kirjoittaja So Hard
James Potkukelkka kirjoitti: 20.03.2018 8:50 https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005610189.html

Saa nähdä, tekevätkö poliitikot paniikkiratkaisuja.
Kun kyse on Yhdysvalloista, poliitikot eivät juuri ratkaise mitään. OIkeuslaitos hoitaa hommat niin että tyriminen tulee liian kalliiksi.

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 20.03.2018 8:58
Kirjoittaja James Potkukelkka
^Kyllä poliitikot päättävät siitä, saako kaduilla ajaa robottiautoilla. Säännöt vaihtelevat eri osavaltioiden välillä. Jossain osavaltiossa oli juuri tarkoitus muuttaa sääntöjä niin, että yleisillä teillä olisi saanut ajaa robottiautolla myös niin, että auto olisi ajanut aivan yksinään ilman valvojaa. Nythän vielä vaaditaan, että mukana on valvoja. Esim. tässä oli mukana "safety officer".

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 22.03.2018 13:14
Kirjoittaja James Potkukelkka
Poliisi on julkaissut videon tapahtuneesta

http://newyork.cbslocal.com/2018/03/21/ ... ash-video/

"Safety"officer selailee kolarin aikaan kännykkää.

kameran kuva on tod. näk paljon pimeämpi kuin todellinen tilanne. Tuskinpa Volvon uudessa SUV:ssä olisi noin huonot valot.

En kyllä ymmärrä, miten auton toiminta voi olla noin surkeaa. Miten Uber voi kuvitella laittavansa ajoon autonomisen auton, joka ei tunnista kadun yli pyörää kävelyttävää ihmistä Kyseessä on kuitenkin aivan tielläliikkumisen perustilanne

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 22.03.2018 13:21
Kirjoittaja So Hard
Olipa parrakas nainen.

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 22.03.2018 13:23
Kirjoittaja Vagabondo
Onnettomuusvideo on päästetty julki: https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/arti ... an/6828556

Pimeässä suojatien ulkopuolella tummissa vaatteissa ilman minkäänlaisia heijastimia tietä ylittäessä kannattaisi noudattaa hieman enemmän varovaisuutta, jos meinaa hengissä selvitä. Näytti ettei edes vilkaissut lähestyvään autoon. Videolla ainakin ihan mahdoton havaita. Livenä näkyvyys ehkä hieman parempi.

Mielenkiintoista tässä tapauksessa on, että nimenomaan robottiauton olisi pitänyt pystyä onnettomuus välttämään, kun näkökyvyn tukena ainakin pitäisi olla tutkajärjestelmä. Miksi auto ei ole kohdetta tunnistanut, lienee se oleellinen kysymys, joka pitää ratkaista ja puute korjata. Vaikea tätä kuitenkaan on nähdä robottiautojen kehitystä hidastavana tekijänä.

Se ainakin on selvää, ettei noilla kyydissä istuvilla tarkkailijoilla ole mitään virkaa. Kun auto kulkee täysin itsenäisesti, niin ei vireystila ja valppaus pysy sellaisella tasolla, että tälläiseen tilanteeseen ehtisi reagoida.

EDIT: James ehti ensin :kele:

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 22.03.2018 16:03
Kirjoittaja Bhven
Jos polkupyörässäsi on vähemmän kuin kymmenen heijastinta, kannattaa lopettaa ihmiskunnan pilaaminen ja heittäytyä rotkoon.

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 22.03.2018 16:12
Kirjoittaja Bhven
WHY TESLA'S AUTOPILOT CAN'T SEE A STOPPED FIRETRUCK

Volvo's semi-autonomous system, Pilot Assist, has the same shortcoming.

https://www.wired.com/story/tesla-autop ... ash-radar/

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 22.03.2018 16:17
Kirjoittaja Bluntly
Fillarihan on muotojensa puolesta aika häivemasiina, pyöreää ja ohutta. Tiedä sitten kuinka hyvin pehmytkudos heijastaa tutka-aaltoja.

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 19.04.2021 11:36
Kirjoittaja James Potkukelkka
James Potkukelkka kirjoitti: 23.04.2015 9:58
Bluntly kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:Kysymys A on paljon vaikeampi vastata. Ohjelma, joka pystyy vastaamaan kysymykseen A pystyy vastaamaan myös kysymykseen B.

Tätä lukiessa hiipii mieleen ajatus, että teillä on varmaan sama tunne keskustellessanne Gatin kanssa nussimisesta.
Voi olla.

Mutta tietokoneen kannalta hahmon tunnistus on paljon vaikeampi kysymys kuin etäisyyden ja suunnan mittaus. Oletko siitä eri mieltä?

Laitteita, jotka määrittävät projektiilien kulkusuunnan ja etäisyyden on kehitetty jo kauan aikaa sitten.
Nyt 6 vuotta myöhemmin on käynyt ilmi, että vaikeinta tietokoneelle on päättää, mitä pitää tehdä eo. informaatiolla. Nykytekniikka osaa tunnistaa autot, polkupyöräilijät ja kävelijät, mutta vaikeinta sille on päättää, milloin voi esim, kääntyä vasemmalle liikennevalottomassa risteyksessä, jossa on vastaantulevaa liikennettä.

Esim. Teslan ap näkee liikenteen, mutta sen on vaikea päättää, milloin on oikea hetki kääntyä.

Ympäristön hahmottaminen on sensing ja sen päättäminen, mitä tehdä, on driving policy ja esim. Amnon Shashua sanoo ”sensing is done”.

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 19.04.2021 12:01
Kirjoittaja James Potkukelkka
2025 oli ehkä hyvin tarkka ennustus


https://www.bloomberg.com/news/articles ... es-by-2025

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 19.04.2021 12:06
Kirjoittaja aasi
James Potkukelkka kirjoitti: 19.04.2021 12:01 2025 oli ehkä hyvin tarkka ennustus


https://www.bloomberg.com/news/articles ... es-by-2025
https://archive.is/8cJAU

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 08.11.2021 14:37
Kirjoittaja urpiainen
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008389490.html

”Onnettomuus johtui siitä, että bussi oli poikkeuksellisesti manuaaliohjauksessa.”

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 08.11.2021 17:03
Kirjoittaja sivustahuutaja
urpiainen kirjoitti: 08.11.2021 14:37 https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008389490.html

”Onnettomuus johtui siitä, että bussi oli poikkeuksellisesti manuaaliohjauksessa.”
Eli otsikon pitäisi olla:

Bussi kolaroi Helsingissä – toimitus­johtaja selittää, miten onnettomuus oli mahdollinen

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 08.08.2022 22:06
Kirjoittaja urpiainen
https://www.hs.fi/talous/art-2000008990427.html

Wuhan taas käynnistämässä kansainvälistä murrosta.

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 24.01.2024 13:08
Kirjoittaja James Potkukelkka
James Potkukelkka kirjoitti: 19.04.2021 11:36
James Potkukelkka kirjoitti: 23.04.2015 9:58
Bluntly kirjoitti:

Tätä lukiessa hiipii mieleen ajatus, että teillä on varmaan sama tunne keskustellessanne Gatin kanssa nussimisesta.
Voi olla.

Mutta tietokoneen kannalta hahmon tunnistus on paljon vaikeampi kysymys kuin etäisyyden ja suunnan mittaus. Oletko siitä eri mieltä?

Laitteita, jotka määrittävät projektiilien kulkusuunnan ja etäisyyden on kehitetty jo kauan aikaa sitten.
Nyt 6 vuotta myöhemmin on käynyt ilmi, että vaikeinta tietokoneelle on päättää, mitä pitää tehdä eo. informaatiolla. Nykytekniikka osaa tunnistaa autot, polkupyöräilijät ja kävelijät, mutta vaikeinta sille on päättää, milloin voi esim, kääntyä vasemmalle liikennevalottomassa risteyksessä, jossa on vastaantulevaa liikennettä.

Esim. Teslan ap näkee liikenteen, mutta sen on vaikea päättää, milloin on oikea hetki kääntyä.

Ympäristön hahmottaminen on sensing ja sen päättäminen, mitä tehdä, on driving policy ja esim. Amnon Shashua sanoo ”sensing is done”.
Edelleen sama ongelma. Eli autot näkevät riittävästi, mutta eivät osaa päättää, mitä pitäisi tehdä.

Tesla juuri as we speak on laittamassa jakeluun uutta FSD-versiota, jossa tuo driving policy tapahtuu hermoverkolla. Aiemmin em:a varten oli 300t riviä C++ koodia, joka nyt korvattu hermoverkolla. Aiemmin ajateltiin, että riittävän monta ehtolausetta perinteistä koodia saa homman toimimaan, mutta ilmeisesti aito liikenne on niin monimuotoista, että eo. käytännössä hyvin vaikeaa.

Aika näyttää, miten toimii. Hype on taas kova.

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 24.01.2024 13:21
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ eikös tilanne edelleen ole myös se, että tekoäly ei hahmota maailmaa mallin kautta? Eli jos on havaittu pyöräilijä, niin tekoäly ei osaa arvioida mitkä tulevaisuudet ovat mahdollisia, eli missä oyörä voi olla 10 sekunnin päästä ja jos pyörästä ei ole havaintoja, niin onko pyörä lakannut olemasta. Pitäisi paikata puuttuvat tiedot ymmärryksellä maailman toiminnasta ja sitten vielä päättää kuinka toimia.

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 24.01.2024 13:30
Kirjoittaja James Potkukelkka
sivustahuutaja kirjoitti: 24.01.2024 13:21 ^ eikös tilanne edelleen ole myös se, että tekoäly ei hahmota maailmaa mallin kautta? Eli jos on havaittu pyöräilijä, niin tekoäly ei osaa arvioida mitkä tulevaisuudet ovat mahdollisia, eli missä oyörä voi olla 10 sekunnin päästä ja jos pyörästä ei ole havaintoja, niin onko pyörä lakannut olemasta. Pitäisi paikata puuttuvat tiedot ymmärryksellä maailman toiminnasta ja sitten vielä päättää kuinka toimia.
Varmasti tuo on osa ongelmaa. Toki nykymallit osaavat laskea projektiilien vektorit. Mutta esineiden pysyvyydessä eivät ole niin hyviä.

Suurempi ongelma nykymalleilla on kuitenkin sen arvioiminen, mitää pitää esim tehdä, kun edessä on auto pysähtyneenä. Pitääkö odottaa vai pitääkö lähteä ohittamaan ja koska.

Ja sitten tällaiset tilanteet. Tämä risteys on tosin ihmisellekin tosi vaativa. Suomessa tällaisia risteyksiä ei onneksi saisi tehdä. Viimeisissä iteraatioissa C++ myös hanskannut tämän aika hyvin.


Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 24.01.2024 14:42
Kirjoittaja sivustahuutaja
^
Vektorit ei oikein riitä. Esimerkki: Kävelijä kävelee kaupungissa ripeällä vauhdilla kohti ajorataa. Pitääkö lyödä jarrut kiinni? Ihminen näkee pukumiehen ja kohdassa ei ole suojatietä. Ihminen päättelee, että jalankulkija tulee kääntymään kulkemaan tien suuntaisesti. Jos kohdalla on suojatie, ihminen näkee riskin suojatielle lompsimisesta. Jos henkilö on horjuva lapsi rullaluistimilla, niin on riski ajoradalle joutumisesta.

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 24.01.2024 14:47
Kirjoittaja James Potkukelkka
sivustahuutaja kirjoitti: 24.01.2024 14:42 ^
Vektorit ei oikein riitä. Esimerkki: Kävelijä kävelee kaupungissa ripeällä vauhdilla kohti ajorataa. Pitääkö lyödä jarrut kiinni? Ihminen näkee pukumiehen ja kohdassa ei ole suojatietä. Ihminen päättelee, että jalankulkija tulee kääntymään kulkemaan tien suuntaisesti. Jos kohdalla on suojatie, ihminen näkee riskin suojatielle lompsimisesta. Jos henkilö on horjuva lapsi rullaluistimilla, niin on riski ajoradalle joutumisesta.
Joo. Tietokoneen on vaikea ymmärtää ihmisen elekieltä.

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 26.01.2024 21:30
Kirjoittaja nokkaelain
James Potkukelkka kirjoitti: 24.01.2024 13:08 Tesla juuri as we speak on laittamassa jakeluun uutta FSD-versiota, jossa tuo driving policy tapahtuu hermoverkolla. Aiemmin em:a varten oli 300t riviä C++ koodia, joka nyt korvattu hermoverkolla. Aiemmin ajateltiin, että riittävän monta ehtolausetta perinteistä koodia saa homman toimimaan, mutta ilmeisesti aito liikenne on niin monimuotoista, että eo. käytännössä hyvin vaikeaa.

Aika näyttää, miten toimii. Hype on taas kova.
Ei nyt ennekään sentään ole tehty käsin ehtolauseita. Ei sellaista koodia tee kukaan (Paitsi ex-esimieheni joka oli Nokuslla ollut aikoinaan jonkinlainen keskitason pomo. Hän teki 9000 rivin funktion if-then-elseä, jonka oli takoitus ennustaa tiettyä asiaa. Tyyppi oli guru pitämään käsissä kymmenien tuhansien rivien kooditiedostot läppärin muutaman rivin näkymästä (hän ei siis vaivautunut käyttämään erillistä näyttöä tai sulkemaan mitään turhaa IDEstä.) Optimoijaksi palkattu tyyppi oletti, että se on generoitua koodia.)

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 29.01.2024 8:30
Kirjoittaja James Potkukelkka
nokkaelain kirjoitti: 26.01.2024 21:30
James Potkukelkka kirjoitti: 24.01.2024 13:08 Tesla juuri as we speak on laittamassa jakeluun uutta FSD-versiota, jossa tuo driving policy tapahtuu hermoverkolla. Aiemmin em:a varten oli 300t riviä C++ koodia, joka nyt korvattu hermoverkolla. Aiemmin ajateltiin, että riittävän monta ehtolausetta perinteistä koodia saa homman toimimaan, mutta ilmeisesti aito liikenne on niin monimuotoista, että eo. käytännössä hyvin vaikeaa.

Aika näyttää, miten toimii. Hype on taas kova.
Ei nyt ennekään sentään ole tehty käsin ehtolauseita. Ei sellaista koodia tee kukaan (Paitsi ex-esimieheni joka oli Nokuslla ollut aikoinaan jonkinlainen keskitason pomo. Hän teki 9000 rivin funktion if-then-elseä, jonka oli takoitus ennustaa tiettyä asiaa. Tyyppi oli guru pitämään käsissä kymmenien tuhansien rivien kooditiedostot läppärin muutaman rivin näkymästä (hän ei siis vaivautunut käyttämään erillistä näyttöä tai sulkemaan mitään turhaa IDEstä.) Optimoijaksi palkattu tyyppi oletti, että se on generoitua koodia.)

"Jos liikennevalo on punainen, älä aja eteenpäin" on ehtolause, eikö niin?