Mutta tietokoneen kannalta hahmon tunnistus on paljon vaikeampi kysymys kuin etäisyyden ja suunnan mittaus. Oletko siitä eri mieltä?
Laitteita, jotka määrittävät projektiilien kulkusuunnan ja etäisyyden on kehitetty jo kauan aikaa sitten.
Nyt 6 vuotta myöhemmin on käynyt ilmi, että vaikeinta tietokoneelle on päättää, mitä pitää tehdä eo. informaatiolla. Nykytekniikka osaa tunnistaa autot, polkupyöräilijät ja kävelijät, mutta vaikeinta sille on päättää, milloin voi esim, kääntyä vasemmalle liikennevalottomassa risteyksessä, jossa on vastaantulevaa liikennettä.
Esim. Teslan ap näkee liikenteen, mutta sen on vaikea päättää, milloin on oikea hetki kääntyä.
Ympäristön hahmottaminen on sensing ja sen päättäminen, mitä tehdä, on driving policy ja esim. Amnon Shashua sanoo ”sensing is done”.
Edelleen sama ongelma. Eli autot näkevät riittävästi, mutta eivät osaa päättää, mitä pitäisi tehdä.
Tesla juuri as we speak on laittamassa jakeluun uutta FSD-versiota, jossa tuo driving policy tapahtuu hermoverkolla. Aiemmin em:a varten oli 300t riviä C++ koodia, joka nyt korvattu hermoverkolla. Aiemmin ajateltiin, että riittävän monta ehtolausetta perinteistä koodia saa homman toimimaan, mutta ilmeisesti aito liikenne on niin monimuotoista, että eo. käytännössä hyvin vaikeaa.
Aika näyttää, miten toimii. Hype on taas kova.
Nyt tämä uusi versio laajemmassa jakelussa ja on selvästi aiempaa parempi. Ei vieläkään missään tapauksessa voi nukkua takapenkillä, mutta selvästi aiempaa parempi.
Kohdassa 11:00 tulee kuitenkin liian vaikea tilanne, koska tekoälyn pitäisi ajaa toisen auton eteen päästäkseen pois liikenteen alta.
sivustahuutaja kirjoitti: ↑18.03.2024 12:27
^
Kotikulmilla on tuollainen risteys ja siinä antaisin ohjat robolle. Itse en nimittäin eroa, kummalla oikealta tulevalla kaistalla auto on.
Luulin, että SUomessa ei saisi tuollaisia rakentaa, ovat niin vaarallisia..
^
Onhan noita kaupungeissa, mutta silloin nopeudet ovat pienempiä kuin videossa.
Tuo erottava keskikaistale on se hankala tekijä. Sen takia ei meinaa erottaa, onko oikealta tulevista joku vasimmaisella kaistalle. Sitten kun tuijotat vain tuota, niin jää vasemmalta tulijat huomioimatta.
sivustahuutaja kirjoitti: ↑18.03.2024 12:27
^
Kotikulmilla on tuollainen risteys ja siinä antaisin ohjat robolle. Itse en nimittäin eroa, kummalla oikealta tulevalla kaistalla auto on.
Luulin, että SUomessa ei saisi tuollaisia rakentaa, ovat niin vaarallisia..
Jos käy ihan muina niinistöinä pelaamassa pipolätkää Käpylän tekiksellä ja poislähtiessä haluaa kääntyä Mäkelänkatua vasemmalle (pohjoiseen), on vähän tuollainen meininki. Jota eivät erityisesti helpota sporat. Tai se, että käännyttyään vasemmalle täytyy heti päästä Mäkelänkadun oikeaan laitaan, jotta pääsee koukkaamaan liikenneympyrän kautta Koskelantietä länteen.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
urpiainen kirjoitti: ↑18.03.2024 12:48
Toivottavasti ne ohjelmoi sinne myös suhteellisen kevyen kynnyksen johtopäätöksen kääntyä sittenkin oikealle ja etsiä uuden reitin.