Sokerilla vai sokeriton?

Yleinen lätinä jä kitinä
KGrilli

Re: Sokerilla vai sokeriton?

Viesti Kirjoittaja KGrilli »

Mylwin kirjoitti:
KGrilli kirjoitti:unohdit aikuisiän diabeteksen ja insuliiniresistenssin joissa molemmissa sokerilla on suuri merkitys syntymekanismeissa... :)
Kyllä mie siihenkin voin googlettaa jonkun tutkimuksen, mutta sie voit tehdä sen varmaan itsekin, miulla kun on vähän hoppu.
Lähdekritiikki on päivän sana. Tasapaino on pop.

edelleen haluan muistuttaa että nykyisillä ravintosuosituksilla ja mukamaslightelintarvikkeilla ylipaino on globaali ongelma joka lisää terveydenhuollon kustannuksia miljardeilla ja miljardeilla dollareilla ja euroilla ja vaikkamillävaluutoilla. se sukupolvi joka on noudattanut tai jolle on opettu ruokaympyrän teesit, on läskimpi kuin mikään sukupolvi aiemmin.

i hate sugar.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Sokerilla vai sokeriton?

Viesti Kirjoittaja saira »

Vaikka kuinka lyötäis tutkimuksia eteen, edelleen olen sitä mieltä, että minulle sopii paremmin se luonnollinen ja rehellinen sokeri kuin keinotekoiset makeutusaineet. Ja luulen, että elimistöni sulattaa paremmin sen luonnollisemman vaihtoehdon... Ja ylipainoa ei löydy.

Jokainen meistä on kuitenkin erilainen, esim. serkkuni innostui kovasti luettuaan teoksen Potatos, no Prozac joka kertoo muistaakseni sokeriyliherkkyydestä.
AarneAnkka

Re: Sokerilla vai sokeriton?

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

KGrilli kirjoitti:tälläkin hetkellä istun tässä koneen äärellä ja edessä on iso lautasellinen munakokkelia, joka sisältää 3 munaa, kalkkunanakkipaloja, tomaattia, täysrasvaista juustoa, valkosipulia, pippuria, suolaa.... nam!

i hate sugar.
Yhdyn kuoroon joka vihjailee kohtuullisuuden puolesta. Sokerin vihaaminen tai ongelmiesi projisoiminen sokeriin ei korjaa tilannetta. Kananmuniakin kannattaa syödä hillitysti, sillä vaikka ne ravitsevia ovatkin, niissä on paljon kolesterolia.

Myös liian rajua painon pudotusta kannattaa välttää, sillä se johtaa helposti heiluriliikkeeseen. Mutta kai lääkärisi on tietoinen tästä.

Itse käytän sokeria koska pidän sen mausta, ja keinotekoiset makeutusaineet laukaisevat minussa helposti migreenin (voi olla psykologista, paha sanoa). Yritän olla syömättä liikaa, ja liikun välillä. Painoni pysyy tasaisena, enkä stressaa sen kanssa liikoja. Tuo viimeksi mainittu taitaa olla se tärkein juttu painonhallinnassa.
Viimeksi muokannut AarneAnkka, 24.11.2005 16:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
KGrilli

Re: Sokerilla vai sokeriton?

Viesti Kirjoittaja KGrilli »

saira kirjoitti:Vaikka kuinka lyötäis tutkimuksia eteen, edelleen olen sitä mieltä, että minulle sopii paremmin se luonnollinen ja rehellinen sokeri kuin keinotekoiset makeutusaineet. Ja luulen, että elimistöni sulattaa paremmin sen luonnollisemman vaihtoehdon... Ja ylipainoa ei löydy.

Jokainen meistä on kuitenkin erilainen, esim. serkkuni innostui kovasti luettuaan teoksen Potatos, no Prozac joka kertoo muistaakseni sokeriyliherkkyydestä.
no mä olen päättänyt olla käyttämättä kumpaakaan, sokeria tai keinotekoisia makeutusaineita. varmaan tulee joskus lipsuttua, mutta näin ihan arjessa olo on niin loistava, että hullu olisin jos kääntyisin pois tästä ruokavaliosta.
KGrilli

Re: Sokerilla vai sokeriton?

Viesti Kirjoittaja KGrilli »

AarneAnkka kirjoitti:
KGrilli kirjoitti:tälläkin hetkellä istun tässä koneen äärellä ja edessä on iso lautasellinen munakokkelia, joka sisältää 3 munaa, kalkkunanakkipaloja, tomaattia, täysrasvaista juustoa, valkosipulia, pippuria, suolaa.... nam!

i hate sugar.
Yhdyn kuoroon joka vihjailee kohtuullisuuden puolesta. Sokerin vihaaminen tai ongelmiesi projisoiminen sokeriin ei korjaa tilannetta. Kananmuniakin kannattaa syödä hillitysti, sillä vaikka ne ravitsevia ovatkin, niissä on paljon kolesterolia.

Myös liian rajua painon pudotusta kannattaa välttää, sillä se johtaa helposti heiluriliikkeeseen. Mutta kai lääkärisi on tietoinen tästä.
hehehehe.... juuri tätä mä taas osasin odottaa. sokerin vihaaminen tai ongelmiesi projisoiminen? mikä vitun projisoiminen? jos mä olen sairastunut (SAIRASTUNUT) sokerista, niin se ei ole projisoimista. oletko kuullut keliakiasta? projisoiko keliakiaan sairastunut ongelmansa kotimaisiin viljoihin? ziisus taas aarne!
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Sokerilla vai sokeriton?

Viesti Kirjoittaja saira »

Hebuli kirjoitti:
Atkinsonin dieetti on kuitenkin liian pitkälle menevää dieettiä ja epäterveellinen. Mieluummin kaikkea vähän kuin täysiä kieltoja joillekin hyödyllisillekin elintarvikkeille (peruna, hedelmät jne.).
Tähän täytyy sanoa, että isäni käyttää Atkinsia kuureittain. Pari, kolme kertaa vuodessa muutaman viikon dieetti. On muuten veriarvot parantunu paremmiksi ku hyvä!
AarneAnkka

Re: Sokerilla vai sokeriton?

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

KGrilli kirjoitti:hehehehe.... juuri tätä mä taas osasin odottaa. ziisus taas aarne!
Unohdin että kanssasi on vaarallista keskustella. Mainitsithan itsekin aiemmin ketjussa että kiihdyt ja ärsyynnyt aiheesta. Vetäydyn pois tästä keskustelusta ja pyydän anteeksi.
KGrilli

Re: Sokerilla vai sokeriton?

Viesti Kirjoittaja KGrilli »

AarneAnkka kirjoitti: Myös liian rajua painon pudotusta kannattaa välttää, sillä se johtaa helposti heiluriliikkeeseen. Mutta kai lääkärisi on tietoinen tästä.

Itse käytän sokeria koska pidän sen mausta, ja keinotekoiset makeutusaineet laukaisevat minussa helposti migreenin (voi olla psykologista, paha sanoa).

jojo? älä opeta isääs nussimaan (sopi tähän niin hyvin).

ton migreenin olen kuullut aikaisemminkin keinotekoisten makeutusaineiden kohdalla, joten siinä uskon että sulla on vinha perä...

ja kun vielä mainitsit kohtuullisuuden? onko kohtuullista urheilla 7-8 x vkossa ja syödä n. 1400-1700 kcal? ON. ja silti en laihtunut. eikä paino edes pysynyt "hallinnassa". et voi puhua terveestä ja sairaasta ihmisestä samaan aikaan. se mikä sinulle on painonhallintaa, on toiselle tappavaa.
SingleMalt

Re: Sokerilla vai sokeriton?

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

Juu, sokeri on saatanasta ja keinotekoiset makeutusaineet saatanan perseestä. Aspartaami on makeutusaineista pahimmasta päästä.

Jo kahden viikon täyden sokerittomuuden jälkeen huonma eron. Olo on tuhannesti parempi.
Tiedättekö muuten että ne kevyttuotteet sisältävät törkeästi sokeria? Kun esim, juustosta poistetaan rasva, katoaa siitä silloin maku ja se puute korvataan makeutusaineilla. Kevyttuotteet ovat täynnä piilosokereita ja ne keräävät läskiä kehoon sata kertaa enemmän, kuin rehti pihvi, juusto tai voi.

Pyrin välttämään kaikkea sokeria nin paljon kuin mahdollista.
KGrilli

Re: Sokerilla vai sokeriton?

Viesti Kirjoittaja KGrilli »

saira kirjoitti:
Hebuli kirjoitti:
Atkinsonin dieetti on kuitenkin liian pitkälle menevää dieettiä ja epäterveellinen. Mieluummin kaikkea vähän kuin täysiä kieltoja joillekin hyödyllisillekin elintarvikkeille (peruna, hedelmät jne.).
Tähän täytyy sanoa, että isäni käyttää Atkinsia kuureittain. Pari, kolme kertaa vuodessa muutaman viikon dieetti. On muuten veriarvot parantunu paremmiksi ku hyvä!
tästä on kliinistä näyttöä. ihmisillä jotka noudattavat atkinsin dieettiä on veren kolesterolit ja triglyseridit laskeneet. en tietysti näe kovin järkevänä syödä makkaraa ja pekonia päivät pitkät. salaatti, vihannekset ja marjat kuuluvat vähähiilihydraattiseen ruokavalioon alkuvaiheen jälkeen. atkinsia en tunne riittävän hyvin tietääkseni miten siinä mennään alkuvaiheen jälkeen. itse en siis ole atkinsilla.
KGrilli

Re: Sokerilla vai sokeriton?

Viesti Kirjoittaja KGrilli »

SingleMalt kirjoitti:Juu, sokeri on saatanasta ja keinotekoiset makeutusaineet saatanan perseestä. Aspartaami on makeutusaineista pahimmasta päästä.

Jo kahden viikon täyden sokerittomuuden jälkeen huonma eron. Olo on tuhannesti parempi.
Tiedättekö muuten että ne kevyttuotteet sisältävät törkeästi sokeria? Kun esim, juustosta poistetaan rasva, katoaa siitä silloin maku ja se puute korvataan makeutusaineilla. Kevyttuotteet ovat täynnä piilosokereita ja ne keräävät läskiä kehoon sata kertaa enemmän, kuin rehti pihvi, juusto tai voi.

Pyrin välttämään kaikkea sokeria nin paljon kuin mahdollista.
IHANAA! nyt mä voin vastata siihen PUZNUZ-ketjuunkin. jokainen sanasi on todellista ja totta. sokerin ja hiilareiden puolesta puhuminen on sama kuin narkkari kehuisi heroiinia! vasta kun on erossa niistä aineista, tietää mitä se elämä ilman tuota koukkua voi olla.

onko kivikaudella ollut sokeria? kuuluuko sokeri ihmisen luontaiseen ruokavalioon? i doubt.
tuulenpuiska

Re: Sokerilla vai sokeriton?

Viesti Kirjoittaja tuulenpuiska »

KGrilli kirjoitti: onko kivikaudella ollut sokeria? kuuluuko sokeri ihmisen luontaiseen ruokavalioon? i doubt.
Aivan loistavaa argumetointia! Kivikaudella myöskin ihmisten elinikä oli alhaisempi. Sokerin tullessa kuvioon tämä kasvoi. Aivan loistavaa argumetointia!
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Sokerilla vai sokeriton?

Viesti Kirjoittaja saira »

Tässä muuten jotain siitä teoksesta mistä aiemmin mainitsin. Oli muuten Potatoes Not Prozac...

http://www.usaweekend.com/99_issues/990 ... smart.html
KGrilli

Re: Sokerilla vai sokeriton?

Viesti Kirjoittaja KGrilli »

tuulenpuiska kirjoitti:
KGrilli kirjoitti: onko kivikaudella ollut sokeria? kuuluuko sokeri ihmisen luontaiseen ruokavalioon? i doubt.
Aivan loistavaa argumetointia! Kivikaudella myöskin ihmisten elinikä oli alhaisempi. Sokerin tullessa kuvioon tämä kasvoi. Aivan loistavaa argumetointia!
argumentoipas sä sitten miten sokerin tulo mukaan kuvioihin lisäsi ihmisen elinikää?

mun tarkoituksena oli vain osoittaa, että sokeri ei ole luonnollinen osa ihmisen ruokavaliota. sitä ilman on eletty vuosia, satoja ja tuhansia jopa. sokeri ei ole millään lailla välttämätöntä. protetiinit, hitaat hiilihydraatit ja rasva sen sijaan on.

yksi uusista ruokavaliosta on nimeltään "kivikausidieetti". siinä pyritään syömään luontaisia ravintoaineita, sellaisia joita ei ole pilalle prosessoitu. kuullostaa järkevältä. lihaa, kalaa, lintueläimiä, vihanneksia, juureksia, marjoja, vettä, maitoa.
Avatar
Ann
Kitisijä
Viestit: 3969
Liittynyt: 16.08.2005 15:32
Paikkakunta: The Dark Realm of The Outworld

Re: Sokerilla vai sokeriton?

Viesti Kirjoittaja Ann »

Entäs se kahvi? Sehän se vasta myrkkyä onkin!

Mahtaa olla ikävää, kun elämä pyörii ruuan ympärillä.., vielä laihkarin jälkeenkin.
Rotan aivot valtasivat pääni.
SingleMalt

Re: Sokerilla vai sokeriton?

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

Ann kirjoitti:Entäs se kahvi? Sehän se vasta myrkkyä onkin!.
Vain silloin, kun siihen laittaa maitoa ja muutaman palan sokeria. Ei vaan, kai joku vihreä tee olisi terveellisempää..?
KGrilli

Re: Sokerilla vai sokeriton?

Viesti Kirjoittaja KGrilli »

Ann kirjoitti:Entäs se kahvi? Sehän se vasta myrkkyä onkin!

Mahtaa olla ikävää, kun elämä pyörii ruuan ympärillä.., vielä laihkarin jälkeenkin.
noh, joidenkin meidän tarvitsee tehdä työtä terveytemme ja elämämme eteen. en hirveästi valita, ajatellen sitä mitä tapahtuisi ilman sitä.

lucky you jos olet terve ja ilman huolta!
MGandhi

Re: Sokerilla vai sokeriton?

Viesti Kirjoittaja MGandhi »

KGrilli kirjoitti:
mun tarkoituksena oli vain osoittaa, että sokeri ei ole luonnollinen osa ihmisen ruokavaliota. sitä ilman on eletty vuosia, satoja ja tuhansia jopa. sokeri ei ole millään lailla välttämätöntä. protetiinit, hitaat hiilihydraatit ja rasva sen sijaan on.
Mä ostin DVD-boksin Olipa kerran elämä. Ihan loistoshittiä muuten. Siellä sokereita menee verenkierrossa muiden ötögöiden joukossa ainaskiii!!!1

Siin o teille loistavaa argumentointia!

EDIT: Väärä DVD-boksin nimi
Viimeksi muokannut MGandhi, 24.11.2005 17:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
KGrilli

Re: Sokerilla vai sokeriton?

Viesti Kirjoittaja KGrilli »

MGandhi kirjoitti:
KGrilli kirjoitti:
mun tarkoituksena oli vain osoittaa, että sokeri ei ole luonnollinen osa ihmisen ruokavaliota. sitä ilman on eletty vuosia, satoja ja tuhansia jopa. sokeri ei ole millään lailla välttämätöntä. protetiinit, hitaat hiilihydraatit ja rasva sen sijaan on.
Mä ostin DVD-boksin Olipa kerran ihminen. Ihan loistoshittiä muuten. Siellä sokereita menee verenkierrossa muiden ötögöiden joukossa ainaskiii!!!1

Siin o teille loistavaa argumentointia!
siis kaiken minkä mä tiedän historista ja roomalaisista mä tiedän ihan just ton sarjan ansiosta!
Avatar
Ann
Kitisijä
Viestit: 3969
Liittynyt: 16.08.2005 15:32
Paikkakunta: The Dark Realm of The Outworld

Re: Sokerilla vai sokeriton?

Viesti Kirjoittaja Ann »

KGrilli kirjoitti: noh, joidenkin meidän tarvitsee tehdä työtä terveytemme ja elämämme eteen.
..ja jotkut meistä ovat tehneet viikkosiivouksemme tunnollisemmin.

Tuntematta sun tapausta ja konsultoimatta sun päälääkäriä, en ala turinoimaan aiheesta enempää... MUTTA, näissä painoruokasokerihiilihydraattiyms rant-tapauksissa tuntuu haisevan sellainen palaneen käry, että suhde ruokaan on tullut turhankin tärkeäksi: mennään toisesta ääripäästä toiseen.
Rotan aivot valtasivat pääni.
KGrilli

Re: Sokerilla vai sokeriton?

Viesti Kirjoittaja KGrilli »

Ann kirjoitti:
KGrilli kirjoitti: noh, joidenkin meidän tarvitsee tehdä työtä terveytemme ja elämämme eteen.
..ja jotkut meistä ovat tehneet viikkosiivouksemme tunnollisemmin.

Tuntematta sun tapausta ja konsultoimatta sun päälääkäriä, en ala turinoimaan aiheesta enempää... MUTTA, näissä painoruokasokerihiilihydraattiyms rant-tapauksissa tuntuu haisevan sellainen palaneen käry, että suhde ruokaan on tullut turhankin tärkeäksi: mennään toisesta ääripäästä toiseen.
niin, kyllähän siinä on pakosti jotain omituista jos 31 v:n jälkeen löytää jotain josta tulee parempi olo ja terveys paranee. ja että siitä vielä uskaltaa olla julkisesti iloinen ja kertoa muillekin...
Avatar
Ann
Kitisijä
Viestit: 3969
Liittynyt: 16.08.2005 15:32
Paikkakunta: The Dark Realm of The Outworld

Re: Sokerilla vai sokeriton?

Viesti Kirjoittaja Ann »

KGrilli kirjoitti:..ja että siitä vielä uskaltaa olla julkisesti iloinen ja kertoa muillekin...
Martza-de-ja-vu..
Rotan aivot valtasivat pääni.
tuulenpuiska

Re: Sokerilla vai sokeriton?

Viesti Kirjoittaja tuulenpuiska »

KGrilli kirjoitti: argumentoipas sä sitten miten sokerin tulo mukaan kuvioihin lisäsi ihmisen elinikää?
Mikä hätänä? Etkö tunnista sarkasmia?
KGrilli kirjoitti: mun tarkoituksena oli vain osoittaa, että sokeri ei ole luonnollinen osa ihmisen ruokavaliota.
No etpä ollut kovin vakuuttava.
KGrilli kirjoitti: sitä ilman on eletty vuosia, satoja ja tuhansia jopa. sokeri ei ole millään lailla välttämätöntä. protetiinit, hitaat hiilihydraatit ja rasva sen sijaan on.

yksi uusista ruokavaliosta on nimeltään "kivikausidieetti". siinä pyritään syömään luontaisia ravintoaineita, sellaisia joita ei ole pilalle prosessoitu. kuullostaa järkevältä. lihaa, kalaa, lintueläimiä, vihanneksia, juureksia, marjoja, vettä, maitoa.
Sen sijaan tämä on jo vakuuttavampaa.
KGrilli

Re: Sokerilla vai sokeriton?

Viesti Kirjoittaja KGrilli »

tuulenpuiska kirjoitti:
KGrilli kirjoitti: argumentoipas sä sitten miten sokerin tulo mukaan kuvioihin lisäsi ihmisen elinikää?
Mikä hätänä? Etkö tunnista sarkasmia?
KGrilli kirjoitti: mun tarkoituksena oli vain osoittaa, että sokeri ei ole luonnollinen osa ihmisen ruokavaliota.
No etpä ollut kovin vakuuttava.
KGrilli kirjoitti: sitä ilman on eletty vuosia, satoja ja tuhansia jopa. sokeri ei ole millään lailla välttämätöntä. protetiinit, hitaat hiilihydraatit ja rasva sen sijaan on.

yksi uusista ruokavaliosta on nimeltään "kivikausidieetti". siinä pyritään syömään luontaisia ravintoaineita, sellaisia joita ei ole pilalle prosessoitu. kuullostaa järkevältä. lihaa, kalaa, lintueläimiä, vihanneksia, juureksia, marjoja, vettä, maitoa.
Sen sijaan tämä on jo vakuuttavampaa.

kiitti. sainko edes ysi plussan, ope?
tuulenpuiska

Re: Sokerilla vai sokeriton?

Viesti Kirjoittaja tuulenpuiska »

KGrilli kirjoitti:
kiitti. sainko edes ysi plussan, ope?
Ehdot tuli aineesta "kanssakeskustelijan kuunteleminen".
Vastaa Viestiin