James Potkukelkka kirjoitti:Jos valtio kerää saman rahamäärän kuin ennenkin ja vanhoilla rotiskoilla ajavien kulut nousevat, niin se tarkoittaa uusilla ajavien kulujen pienenemistä.
Sä unohdat taas, että autoveron poiston myötä autojen elinikä lyhenee, joten auto saavuttaa arvottomuuden nykyjärjestelmää lyhyemmässä ajassa, eli teet ilmeisesti saman olettaman kuin Elco:
elco kirjoitti:Lisäksi otaksun, että autojen halventuessa absoluuttinen väliraha pienenee uuteen vaihdettaessa.
Ilmeisesti aika moni muukin luottaa tuohon olettamaan, kun autoveron poisto on niin suosittu mielipide. Valitettavasti vain esim. Saksassa myytävien käytettyjen autojen hinnat ei tue tuota käsitystä, kuten olen
tässä ketjussa sivulta 6 eteenpäin esimerkein todistanut. Myöskin moottorilehdessä oli muistaakseni noin vuosi sitten käytettyjen autojen hintakehitystä koskeva artikkeli, joka tuki näkemystäni, että hintaero uuden ja käytetyn välillä pysyy suunnilleen samana oli autovero tai ei.
Saksassahan on käyttömaksut olemassa, joten siten se vastaa hyvin sitä mihin suuntaan Suomessa ollaan nyt siirtymässä. Jos autoveroa ei korvattaisi käyttömaksuilla, niin silloin väliraha saattaisi pienentyä, mutta se ei vaikuta todennäköiseltä vaihtoehdolta.
elco kirjoitti:olen toki valmis jonkin verran maksamaan siitä, että saan enemmän autoa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.