Osallistuisitko yleislakkoon?

Yleinen lätinä jä kitinä

Yleislakkotilanteessa

Kävisin töissä niinkuin ennenkin
14
100%
Osallistuisin, jos muutokset koskettaisivat minua
0
Ei ääniä
Osallistuisin ihan vaan yleisestä solidaarisuudesta
0
Ei ääniä
En osaa sanoa, osallistuisinko
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 14

Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14915
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Osallistuisitko yleislakkoon?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Jos/kun hallitus etenee työelämäuudistuksiensa kanssa, osallistuisitko ammattiliitojen masinoimaan yleislakkoon?

Itse en tietenkään osallistuisi, vaikka Akavalaiset päättäisivät ottaa osaa.
Universaali disclaimer.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9423
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Osallistuisitko yleislakkoon?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

En osallistuisi. Hallituksen päätökset kelpaa mulle.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3298
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Osallistuisitko yleislakkoon?

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

En ole valmistumisen jälkeen kuulunut mihinkään liittoon, joten olisiko mulla edes lakko-oikeutta? Opiskeluaikoina insinööriliitto kosiskeli riveihinsä. Tylsä ja kallis kuvio oli tarjolla, joten lemppasin Diners Clubin kortin valmistumisen jälkeen.

Tykkään tehdä töitä. Jos työn tekeminen tehdään liian vaikeaksi nykyisessä kohteessa, niin sitten vaihdetaan nasta kartalla jonnekin muualle. Omana mielipiteenä voin sanoa sen, että minusta ammattiliitoilla on aivan liikaa vaikutusvaltaa.
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Osallistuisitko yleislakkoon?

Viesti Kirjoittaja exsu »

En kuulu ammattiliittoon ja mulla on paikallisesti sovittu työsopimus, eli mulla ei ole kauheasti mitään mitä vastustaa. Tukilakko olisi taas typeryyttä, koska mun työnantaja ei ole mitenkään vastuussa hallituksen päätöksistä. Lisäksi mun työ on asiantuntijatyötä, eli jos lakkoilen tänään, teen maanantaina myös perjantain työt.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23473
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Osallistuisitko yleislakkoon?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

En osallistuisi, en näe mitään vikaa. Lisäksi insinööriliitto ei lakkoile.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14915
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Osallistuisitko yleislakkoon?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Kauhean epäsolidaarisia ollaan virkamiesten lomille ja duunarien lisille.
Universaali disclaimer.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Osallistuisitko yleislakkoon?

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Pitäis varmaan ihan vaan solidaarisuudesta siskoa kohtaan (kätilöthän oli niitä pahimpia kärsijöitä?) lakkoilla, mutta ei tässä nyt jouda!
Viimeksi muokannut Vesper, 11.09.2015 23:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Osallistuisitko yleislakkoon?

Viesti Kirjoittaja Gat »

exPertti kirjoitti:Kun viimeinenkin paikka ilmoitti etten enää käy ilmaisesta opiskelijajäsenestä jättäydyin liittoskenestä ja pidin vain kassan suorajäsenyydeni.
Mä en ymmärrä näitä aikuisten asioita. Siis et kuulu Liittoon, mutta sulla on "kassan suorajäsenyys"? WTF? Saatko kuitenkin ansiosidonnaista jos ja kun saat potkut?

Minä en kuulunut liittoon edes kun olin "töissä". Vain perusrahaa sen jälkeen. Nyt en käy töissä mutta enpä työtönkään ole. On mulla yksityispuolen yritysvakuutus mehtille, koneille ja pelloille, mutta lisäksi joku henk.koht Pakollinen "MYEL"-eläkevakuutus pitää maksaa. Ja ruksasin siihen maksimitapaturmakorvauksetkin. Mä voisin hypätä benjihypyn ilman köyttä tai saada turpiini Kitinäläisille vittuilusta, ja silti mulle maksettaisiin. Taitaisi mulle kannattaa ennen kuolemaa. Jos en kuole noihin siis.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14915
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Osallistuisitko yleislakkoon?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Gat kirjoitti:Ja ruksasin siihen maksimitapaturmakorvauksetkin. Mä voisin hypätä benjihypyn ilman köyttä tai saada turpiini Kitinäläisille vittuilusta, ja silti mulle maksettaisiin.
Miten sä saat nuo työtapaturmiksi? :D
Universaali disclaimer.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Osallistuisitko yleislakkoon?

Viesti Kirjoittaja Gat »

So Hard kirjoitti:
Gat kirjoitti:Ja ruksasin siihen maksimitapaturmakorvauksetkin. Mä voisin hypätä benjihypyn ilman köyttä tai saada turpiini Kitinäläisille vittuilusta, ja silti mulle maksettaisiin.
Miten sä saat nuo työtapaturmiksi? :D
En mä tiiä. Mutta se pakollisen eläkevakuutuksen huijari-esittelijä vakuutti noista MYEL-lisärukseista, että toisin kuin muissa vakuutuksissa saan vahingoittua míssä vaan "ammatin" ulkopuolisissa ekstreme-lajeissakin. Ja vaikka itse aloittaisin, mulle maksettaisiin. Eiköhän Kitinäläisille vittuilu ja uhkailu sovi tuohon?
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21364
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Osallistuisitko yleislakkoon?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

So Hard kirjoitti:
Gat kirjoitti:Ja ruksasin siihen maksimitapaturmakorvauksetkin. Mä voisin hypätä benjihypyn ilman köyttä tai saada turpiini Kitinäläisille vittuilusta, ja silti mulle maksettaisiin.
Miten sä saat nuo työtapaturmiksi? :D
Runkkaa ja juo karhua samaan aikaan?
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Osallistuisitko yleislakkoon?

Viesti Kirjoittaja Gat »

sivustahuutaja kirjoitti:Runkkaa ja juo karhua samaan aikaan?
Normisettiä. Mutta kun on vain kaksi kättä ja yritän käyttää hiirtäkin Tullakseni lehvan sopivassa kohdassa...siinä on ruumiinvamman mahdollisuus.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Osallistuisitko yleislakkoon?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Yrittäjänä en tietenkään osallistu.

Mutta mielenkiintoista on nähdä, mitä tapahtuu perjantain jälkeen.

Pistääkö AKT satamat kiinni ja mitä hallitus sitten tekee. Perääntyykö vai käyttääkö poikkeuslainsäädäntöä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16671
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Osallistuisitko yleislakkoon?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mä olen aivan tavattoman huono kuulumaan mihinkään kansanliikkeisiin tai aktivoitumaan yhtenä rintamana. En ajatellut osallistua mihinkään lakkoihin tai mielenosoituksiin sun muihin työnseisauksiin. Tätä ei kuitenkaan pidä lukea minkäänlaisena erityisenä tuenosoituksena hallituksen toimille: vaikka mä noin niinku laajasti ottaen olen sitä mieltä, että suhteettomat sunnuntailisät eivät ole tätä päivää kuten eivät kirkolliset lomapäivätkään, ja julkisella puolella pitäisi tosiaan luopua tästä pelkästä työvuosien kertymisestä palkitsemisesta, niin hallitus tuntuu toteuttavan näitä asioita jotenkin hieman typerähkösti. Nyt säästötoimet osuvat vähän satunnaisesti eri työntekijäryhmiin eikä homma tunnu sen enempää kovun reilulta kuin hyvin suunnitellultakaan. Lisäksi uskon, että hallituksen toimiin liittyvä vanhakantaisen maatalouden tavaton suosiminen ja alueellisten keskusten tukirahoittaminen on paljon puhutulle kilapilukyvylle sen verran haitallista, että objektiivisempaa rakenneuudistusta kaivattaisiin.

Tässä on paljon tätä, mistä olen aiemminkin kirjoittanut: tässä on nyt ollut Mooses Lipposen viimeisen hallituksen jälkeen joku 12 vuotta kepu/kokoomusvetoisia hallituksia, jotka eivät ole saaneet mitään rakenteellisia uudistuksia aikaiseksi, kasvattaneet vain aikapommia. Ja nyt Sipilä sentään tekee jotain. Tällä hän saa paljon kannustusta osakseen vaikka näyttäisikin siltä, että ei tee kovin taitavasti.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Osallistuisitko yleislakkoon?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: Nyt säästötoimet osuvat vähän satunnaisesti eri työntekijäryhmiin eikä homma tunnu sen enempää kovun reilulta kuin hyvin suunnitellultakaan..
Luulen, että kyse on lainsäädäntöteknisestä asiasta.

Uskon, että on lainsäädännöllisesti helpompaa poistaa työlainsäädännöstä asioita, joista liittojen on mahdollista sopia, kuin säätää lailla esim. 5%:n palkanalennus kaikille.

Jälkimmäisestä taas olisivat voineet sopia liitot. Mutta ne eivät siihen suostuneet.

Eli kyllä mä näen, että hallitus vallitsevassa tilanteessa teki parhaan mahdollisen ratkaisun.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16671
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Osallistuisitko yleislakkoon?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Kyllä mä tuon ostan.

Eli katsotaan nyt vielä hetki ennen nousua barrikadeille.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Osallistuisitko yleislakkoon?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mutta onhan se totta, että jos olet kuntapuolella henkilö, joka on ollut oikeutettu maksimaaliseen vuosilomaan ja teet paljon sunnuntaitöitä tai ylitöitä, tämä iskee sinuun aika kovaa.

Vastaavasti henkilö, jolla ei ole yli 30 päivää vapaata ja ei koskaan tee sunnuntaita tai ylitöitä, ei menetä mitään. Paitsi sl:n ensimmäisen päivän palkan.

Tosiaan leikkaukset kohdistuvat aika eri lailla eri ihmisiin. Mutta tämä oli AY-liikkeen valinta.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 14.09.2015 11:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16671
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Osallistuisitko yleislakkoon?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Mä en tunne asiaan liittyviä lainsäädäntökiemuroita sun muita, mutta kyllä mä kansalaisena voin perustellusti olla sitä mieltä, että taitavammin tämä pitäisi hoitaa, puhutaan sitten neuvottelu- ja viestintätaidosta tai sitten lainsäädäntötaidosta. Ei korkeinta valtaa Suomessa käyttävä taho voi (aina) sanoa, että ratkaisu oli välttämätön, vaihtoehtoja ei ollut ja muutenkin kaikki on ay-liikkeen syytä. Mutta kuten sanottu, Sipilä sentään tekee jotain, enkä mitenkään ole vapauttamassa ay-liikettä muutosvastarintavastuustaan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Osallistuisitko yleislakkoon?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Perustuslain säätämisjärjestystä vaativat muutokset kait tulevat voimaan vasta seuraavilla valtiopäivillä ja tietty vaativat sen 2/3 kannatuksen. Eli ne eivät tule kyseeseen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Osallistuisitko yleislakkoon?

Viesti Kirjoittaja elco »

Sen verran nähnyt eri organisaatioita liikkeessä, etten oikein ymmärrä tuota "pitäisi tehdä paremmin"-tuubaa.

Haluaisin nähdä sen jeesuksen, joka onnistuu tekemään sopeutusta niin, että kaikki ovat tyytyväisiä ja puhaltavat yhteiseen hiileen. Tokihan minua harmittaa, että edelleen kuritetaan "rikkaita" vain siksi, että saataisiin pidettyä proletariaattiia tyytyväisempänä, vaikka kurituksesta ei ole mitään muuta kuin taloudellista haittaa, mutta en jaksa tuon takia lähteä lakkoilemaan.

Paskaduunisakin järjenjuoksu on kyllä niin irrallaan todellisuudesta, että on mahdotonta, että tältä vältyttäisiin Helsingissä - kyse on ainoastaan siitä alkaako moinen 18.9.2015 vaiko vasta 2020:
http://yle.fi/uutiset/ateenassa_riehuva ... la/5055091
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16671
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Osallistuisitko yleislakkoon?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Tommi Uschanov kirjoitti muuten taas viikonlopun Hesarissa oikein hyvin Sipilän politiikan kontekstualisoinnista. Jutussa on monta hyvää havaintoa, minua kiehtoi muun muassa tämä, sinänsä vanha havainto, että kun poliittiset puolueemme ovat etujärjestöjä, suomalaisen politiikan suuntaviivat vedetään aina, voimasuhteiden mukaan, Etelärannassa, Simonkadulla tai Hakaniemessä. Uschanov ihmettelee (siis ihmettelee, ei esimerkiksi haikaile), missä Fabianinkadun ääni kuuluisi, eikä hän nyt tarkoita Helsingin yliopistoa. Ei ihme, että uudistuminen on niin hankalaa, kun puolueiden taustavoimat edustavat sotienjälkeistä jälleenrakennusta.
Viimeksi muokannut urpiainen, 14.09.2015 11:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16671
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Osallistuisitko yleislakkoon?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

elco kirjoitti:Sen verran nähnyt eri organisaatioita liikkeessä, etten oikein ymmärrä tuota "pitäisi tehdä paremmin"-tuubaa.
Ehkä tämä perinteinen kepuilu ei vain vetoa meihin kaikkiin. Tuubaa tai ei.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14915
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Osallistuisitko yleislakkoon?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Sinänsä tehdään juuri oikeita asioita. Nosteaan julkisen sektorin tuottavuutta ja lasketaan sen palkkakuluja. Yksityisen sektorin työmarkkinoille tämä tuo kyllä niin paljon sotkua, että hyödyt saattavat loppuviimeksi jäädä haittojen alle, vaikka SSS nyt jotenkin pystyisi yleislakkokortin katsomaan. Se olisi kyllä muutaman menetetyn miljardin arvoinen asia, että SAK:n bluffi katsottaisiin ja heille jäisi luu käteen. Se johtaisi Hakaniemen aseman niin pysyvään heikkenemiseen, että se on kaiken sen arvoista mitä se ikinä maksaakaan.
Universaali disclaimer.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Osallistuisitko yleislakkoon?

Viesti Kirjoittaja elco »

urpiainen kirjoitti: Ehkä tämä perinteinen kepuilu ei vain vetoa meihin kaikkiin. Tuubaa tai ei.
"Pitäisi tehdä paremmin" on vähän samaa luokkaa olevaa urputus kuin vasemmiston resepti "tehkää vain parempia tuotteita" ja "parantakaa johtajuutta", mikä typistyy kasvun (tai konkan) odotteluun.

Punainen vasemmisto "elvyttäisi" ja "kantaisi vastuuta" ottamalla syömävelkaa eikä suostu muuttamaan mitään (paitsi rikkaiden veroja) ja virheät ajaisivat lisäksi teollisuuden alas vanhanaikaisena ja satsaisivat yli sadan prosentin päästövähennyksiin. Jos kepu nyt ei sitten säästä maataloudesta ja päättää satsata risujen keräilyyn niin mikä on se realistinen vaihtoehto, jolla talouden kurssia muutettaisiin? Kuka tekisi paremmin? Rinne? Arhinjuuri? VNiinistö? Soininvaara?
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Osallistuisitko yleislakkoon?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Johtajien pitää johtaa paremmin. Täytyy kehittää parempia tuotteita ja myydä niitä paremmin :)
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin