Mamut

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Mamut

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti:Yritän vain ymmärtää, mitä "kulttuurilla" tarkoitetaan. Oma nöyrä mielipiteeni on, että ystäväsi ovat imeneet itseensä länsimaisen kulttuurin positiivisia vaikutuksia. Eikö niin?
Länsi-Euroopassa homous oli yleisesti rikollista jonnekin 80-luvulle asti ja Sveitsin naiset saivat universaalin äänioikeuden joskus 70-luvulla, eikä heillä ole miehiin verrattavaa kansalaisroolia vieläkään edes Suomessa. Brittiläisessä teokratiassa piispat ovat automaattisesti ylähuoneen jäseniä, ja Suomen lainsäädäntö nostaa uskonnolliset mielipiteet kritiikin tuolle puolen. Ystäväni ovat pystyneet avoimen mielen, sinnikkään opiskelun ja ankaran argumentaation avulla pääsemään irti näistä heitä ympäröivistä länsimaisen kulttuurin korruptoivista ominaispiirteistä.

Mun mielestä kulttuuri on koko tässä keskustelussa oikeastaan vain haittaava termi. Jos puhutaan naisten tai seksuaalivähemmistöjen oikeuksista, pitäisi puhua niistä, eikä rakennella jotain tilastollisia selvityksiä siitä, mitä kulttuuria pitäisi milloinkin tukea ja mitä vastustaa. Ei ole sellaista yhdenmukaista tapojen, arvojen, uskomusten ja periaatteiden kokoelmaa, joka voisi ottaa sen roolin, joka "kulttuurilla" sinun ja persujen puheissa on. Siksi pitäisi ripustautua rationaaliseen ja vapaaseen argumentaatioon ja dialogiin, ei paremmaksi kuviteltuun, mutta tosiasiassa olemattomaan, kulttuurimonoliittiin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Mamut

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Eli tässä tapauksessa olt bob-helsinkiläinen "me ollaan kaikki yksilöitä" ja vastustat yhteiskunnallis-kulttuurillisia selityksiä?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Mamut

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti:Eli tässä tapauksessa olt bob-helsinkiläinen "me ollaan kaikki yksilöitä" ja vastustat yhteiskunnallis-kulttuurillisia selityksiä?
Ei me olla vielä niin pitkällä, että pitäisi tehdä tuo valinta. Vastustan selityksiä tai pikemminkin analyyseja, jotka ideologian varjolla operoivat sisällyksettömillä käsitteillä. Hylkään minä flogiston-teorian palamisestakin, mutta ei tästä voi päätellä, että hylkään kaikki palamisen kemialliset teoriat.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Mamut

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mä en varmaankaan ymmärrä, mitä kulttuurilla tarkoitetaan. Minulle on ollut jotenkin itsestään selvää , että länsimainen kulttuuri on suvaitsevampaa esim. seksuaalisiin vähemmistöihin kuin islamilainen kulttuuri.

Mutta en vieläkään oikein ymmärtänyt, oletko sitä mieltä, että länsimainen kulttuuri ei ole suvaitsevaisempaa seksuaalisiin vähemmistöihin nähden, koska Suomen rikoslaissa homous oli rikos vielä 70-luvun alussa, vai että mitään länsimaista tai islamilaista kulttuuria ei ole olemassa?

Ei nyt mennä siihen, onko eo. tarkastelu hyödyllinen tai mitä sen perusteella pitäisi tehdä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Mamut

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti:Ei nyt mennä siihen, onko eo. tarkastelu hyödyllinen
Jonkinlaisen pragmatistis-inferentialistisen semantiikan kannattajana en oikein hyväksy tätä dikotomiaa. Miksi tehdä sellainen käsitteellinen konstruktio, joka ei edesauta käsittelemään asiaa, josta pitäisi olla puhe, vaan vain tekee asiat sotkuisemmiksi? Ja tämä ei ole vain pragmaattinen kysymys, vaan syvempi: jos käsitteistömme tekee asiat huonommin ymmärrettäväksi, onko käsitteistö itsessään toimiva tai ymmärrettävä?

Mä hylkään kulttuurirelativismin: minusta merkitys, totuus tai etiikka ei ole erilaisten kulttuuritraditioiden sisäinen ilmiö, vaan erilaisten kulttuuris-historialisten traditioiden muokkaamien käsitteellisten skeemojen välille voidaan löytää merkityksellinen keskusteluyhteys. Samaa kautta tietysti myös erilaisia traditioita, tapoja, arvoja, uskomuksia, perinteitä jne. voidaan arvioida sisällöllisesti mielekkäästi myös toisesta kulttuurista käsin. Näin hylkäämällä relativismin hylkään myös ajatuksen siitä, että "kulttuurit" olisivat erillisiä ja toisiaan leikkaamattomia monoliitteja. Ne, mitä kutsumme "kulttuureiksi", ovat itse asiassa sotkuisia, toisiaan leikkaavia traditioiden ja tapojen kimppuja, joilla on paljon yhteisiä piirteitä. Mikä tahansa kimppu sisältää myös keskenään huonosti yhteensopivia, aivan päinvastaisiinkin suuntiin vetäviä tendenssejä ja kehityskulkuja.

Minua kiinnostavat tietyt rationaalisuuteen, dialogisuuteen, demokratiaan, tasa-arvoon ja luovuttamattoman ihmisarvon tunnustamiseen liittyvät ajatustraditiot, jotka saivat ensimmäiset systemaattiset muotoilunsa antiikin Kreikassa, säilyivät läpi pimeän keskiajan arabifilosofien oppineisuudessa, nousivat uuteen kukoistukseen Euroopan valistuksessa ja jotka ovat esimerkiksi uskonnon ja nationalismin paineesta huolimatta säilyneet aika keskeisessä roolissa siinä traditiossa, jota usein kutsumme länsimaiseksi traditioksi. Keskeinen osa tätä universalistista valistuksen traditiota on, että vastustamme pontevasti kaikkia pimeyden voimia, jotka haluavat palata takaisin hölmöön ja relatvistiseen jäsennykseen keskenään ristiriitaisista ja keskenään taistelevista kulttuurimonoliiteista ja ymmärrämme, että keskeistä on puolustaa valistuksen aatetta kaikkialla (tästä tuo klo 9.30 viestini puhui).

Persumielisten kritiikki kohdistuu usein olkiukkoon, jonka mukaan heidän vastustajansa on sitoutunut jonkilaiseen kaikkien kulttuuris-historiallisten tapojen samanarvoisuuteen siinä mielessä, että niitä ei ikään kuin tulisi arvostella ulkopuolelta. Katson, että sanomani osoittaa, että tämä olkiukko ei missään nimessä sovi minuun (vaikka käytännössä usein olenkin sitä mieltä, että vierasta tapaa kannattaa arvostella vasta, kun ymmärtää sen kulttuurisen roolin aika syvällisesti eikä pelkän vieraan pinnan perusteella). Mitä persumielisiltä jää sitten usein tajuamatta, että sama kulttuurirelatvismin vastainen, valistuksen universaaliudelle rakentava ajatusrakennelma on aivan vastaavasti yhtä tuhoisa heidän omalle monokulttuuri-monolitismilleen kaikkine tympeine ilmenemismuotoineen.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Mamut

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^ mietin asiaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Mamut

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

exPertti kirjoitti:Mistä muuten tämä oman _kulttuurin_ väheksyminen tulee, urpsu?

Kysyn siksi, kun olen ollut huomaavinani sitä kommenteistasi ja sitä näkee tosi paljon tämän palstan ulkopuolella. Häpeämmekö me omia juuriamme ja omia perinteitämme? A la uskonto, kotimaiset perinteet, suvivirret ja sun muut juhlaperinteet.

Siitä on aikaa, kun viimeksi joku älyköksi itsensä ilmoittanut ihminen on alkanut puhua miten arvostaa suomalaisia perinteitä tai edes eurooppalaisia sellaisia? Ovatko ne nyt vaan niin passe kansainväliseksi haikailevan ihmisen työkalupakissa vai mikä tökkii? Mitä ne muut ajattelevat meistä?

Voit halutessasi korvata kulttuurisanan jollakin muulla
Sä olet kyllä tosi pihalla.

Olen ilmeisesti epäonnistunut surkeasti ajatteluni avaamisessa, koska minusta kirjoittamani perusteella pitäisi olla itsestäänselvää, että koko tämä perttikontribuutio on minun näkökulmastani kovin mieletön. En missään nimessä väheksy omaa kulttuuriani, mutta vastustan kovasti erilaisten urpotahojen ideologista intoa (a) määritellä suomalainen kulttuuri oman ideologiansa mukaiseksi monoliitiksi, kun se tosiasiassa on monimuotoinen ja ristiriitaisiakin elementtejä sisältävä traditiokimppu ja (b) palata jonkinlaiseen kulttuurirelativismiin, jonka mukaan tämä monoliitti (jota ei oikeasti ole) määrittää hyvän ja kauniin siten, että juuri heille keskeisten tapojen konstruktiivinen kritiikki on jotenkin moraalitonta tai ainakin oman perinteen kieltämistä.

Itse olen tavattoman ylpeä tietyistä traditioista, jotka ovat olleet keskeisessä roolissa eurooppalaisessa valistuksessa ja vaikka suomalaisessa yhteiskuntamallissa (mä olen kirjoittanut tälle palstalle n+1 kertaa, että pohjoismainen hyvinvointivaltio on millä tahansa mittarilla koko ihmiskunnan historian paras yhteiskuntamuoto, ja sit sun mukaasi mä väheksyn suomalaista ja eurooppalaista traditiota. Miten pihalla voi ihminen olla.) ja pidän hommaurpojen (ja muiden hölmöläisten, jotka koettavat kaaapata suomalaisuuden omiin epämiellyttäviin ideologiin tarkoitusperiinsä) ankaraa kritisoimista mitä isänmaallisimpana ja suomalaisimpana tekona.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Mamut

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

So Hard kirjoitti:
sivustahuutaja kirjoitti:En halua matkailla tietyissä maissa, enkä halua tänne tietyn profiilin muuttajia. Muutamme myös tässä kuussa viime aikoina levottomammaksi käyneestä ytimestä mamuttomampaan ja narkittomampaan ympäristöön.
Näillä asioilla minäkin olen äänestänyt lompakolla. Harmi vain, ettei kaikilla ole varaa siihen.
Jos mamuja kategorisesti dissaavalle leijonakorulle maistuu suomalaista purkkihernekeittoa kalliimpi karvakäsikebab, niin ei siinä ole kyse varallisuudesta vaan jostain ihan muusta.

En ymmärrä tämän ketjun valinnoista vapaata arvokeskustelua. Voin minäkin sanoa arvostavani enemmän marsin matkailua kuin venuksen matkailua, mutta mitä väliä tuolla on, jos se ei näy toimissani mitenkään? Joku noheva varmaan osaisi laskea kulttuurien todellisen arvon vertailemalla länkkäreiden vaatimaa palkkapreemiota. Käsittääkseni esim. Kiinaan mennään aika pienellä preemiolla suhteessa vaikka afrikkaan.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Mamut

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Palkkapreemio expateille lienee aika huono mittari. Eiväthän expatit elä paikallisessa kulttuurissa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Mamut

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti:^Palkkapreemio expateille lienee aika huono mittari. Eiväthän expatit elä paikallisessa kulttuurissa.
Kuvittelisin tuon olevan erittäin hyvä mittari reaalimaailmassa. Joku haastattelututkimus voisi olla kilpaileva menetelmä, jos joku haluaisi rahoittaa niin laajan tutkimuksen, että siitä saisi jotain irti.

Kaikenlainen kulttuuriliirumlaarum-puhe on ihan yhtä turhaa kuin luomufanitus silloin kun ei kuitenkaan kaupassa valitse luomua omilla rahoilla.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Mamut

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mitä suljetussa reservaatissa elävän expatin tarvitsee välittää paikallisten kamelinkorjaajien elämästä?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Mamut

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Miksi vaadit 100% tarkkaa kvantifiointia silloin kun tarjolla olisi jonkinlainen kvantifiointi puhtaan mutustelemisen sijaan? Ei näissä hommissa päästä koskaan täydellisyyteen.

Suomessa kulttuurien arvottamista voisi tutkia vaikka tarkastelemalla asuntojen hintakehitystä alueella suhteessa mamupolulaation kehitykseen.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23506
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Mamut

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

sivustahuutaja kirjoitti:Suomessa kulttuurien arvottamista voisi tutkia vaikka tarkastelemalla asuntojen hintakehitystä alueella suhteessa mamupolulaation kehitykseen.
Eikös tästä ole väännetty jo joku hattulopputyökin?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Mamut

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Siinä tutkittiin kai white flightin raja-arvoa, muttei hintavaikutusta.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Mamut

Viesti Kirjoittaja elco »

Vaikka tätä miten päin miettii niin homma menee täysin perseelleen kun raja vuotaa. Jos ekassa sukupolvessa ei olisikaan terroristeja niin tokassa erittäin todennäköisesti on: suomessa ei ole duunia kenellekään muullekaan, joten keskimäärin kielitaidottomammasta, hassuihin asuihin pukeutuvammasta ja outotapaisemmasta jengistä ei ole helppo ponnistaa. Alaluokkainen kurjalistoelämä pistää vituttamaan aivan kaikkia, ja siihen päälle kun vielä ympätään virallinen paapomismentaliteetti yhdistettynä tosielämän simputusmeininkiin ja oppi siitä, että kaikkiin elämän vastoinkäymisiin voi reagoida syyttämällä rasistiksi ja kävelemällä sossuun niin onhan se nyt kumma, jollei rikollisuus ml terrorismi ole yliedustettuna populassa.

Ei vaan mene kaaliin miksei kaikkea rahallista tukea tph:ille voi katkaista heti.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Mamut

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

^ Tuo terroristi ei hae turvapaikkaa meiltä on usein kuultu lause. Ihan asiantuntijaksi itseään kehuvat sitä toistavat. Koko pihvi on oikeastaan siinä, ettei haekaan, eikä sillä edes ole relevanssia, vaan pihvi seisoo siinä, miten tämä hyvin altis jengi täällä radikalisoituu ja sikiää.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Mamut

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Tuo väite oli minulle ihan uusi? Miksi terroristi ei hakisi turvapaikkaa? Onko tuossa jokin sellainen logiikka takana, että terroristi ei myöskään opiskelisi lentämään? Koska eihän ne semmoista tee?
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Mamut

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Jotenkin tuntuisi siltä, että helpoin terroristin on operoida kun on laillinen konteksti olla maassa. Ei haita, vaika paperit olla väärennetyt ja tarina feikki, kunhan sanoo asulym.
Universaali disclaimer.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Mamut

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

sivustahuutaja kirjoitti:^ Tuo väite oli minulle ihan uusi? Miksi terroristi ei hakisi turvapaikkaa? Onko tuossa jokin sellainen logiikka takana, että terroristi ei myöskään opiskelisi lentämään? Koska eihän ne semmoista tee?
En ole nähnyt sellaista tilastoa, eikä siinä juuri järkeä olisi.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Mamut

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
sivustahuutaja kirjoitti:^ Tuo väite oli minulle ihan uusi? Miksi terroristi ei hakisi turvapaikkaa? Onko tuossa jokin sellainen logiikka takana, että terroristi ei myöskään opiskelisi lentämään? Koska eihän ne semmoista tee?
En ole nähnyt sellaista tilastoa, eikä siinä juuri järkeä olisi.
Mitä tilastoa? Missä ei olisi järkeä ja miksi?
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Mamut

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Pihvi ei ole siinä, että tänne tulisi terroristeja, vaan aivan eri mittaluokan ja mielestäni oikeasti relevantti ongelma on se, että täällä olevat radikalisoituvat.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Mamut

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ joo, mutta tuo kirjoittamasi ei tarkoita "terroristit eivät hae turvapaikkaa". Joko ne saattaa hakea tai ei hae.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Mamut

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

sivustahuutaja kirjoitti:^ joo, mutta tuo kirjoittamasi ei tarkoita "terroristit eivät hae turvapaikkaa". Joko ne saattaa hakea tai ei hae.
Onhan se mahdollista, mutta kirjoitin sen tuohon muotoon, koska väittäisin, että se on niin vähäistä, ettei siitä pitäisi puhua, kuten siitä on puhuttu samalla, kun radikalisoitumisesta ei mainita sanallakaan.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Mamut

Viesti Kirjoittaja elco »

No vähäisiähän määrät lienevät (toivottavasti) joka tapauksessa: jos maahan pukkaa 50k tph:ta vuodessa ja niistä puolet saa paikan ja tästä seuraa vuosittain keskimäärin muutama murha oli se sitten terrorismia eli ei, sata raiskausta, tuhat pahoinpitelyä ja muuta haittaa niin eipä tuo varmaan paremmalla alueella asuvaa kantista paljon purista. Jolleivät sitten kykene organisoidumpaan laajamittaiseen väkivaltaan mikä on tietty epätodennäköistä. Osa pääkaupunkiseudusta muuttuu kymmenen vuoden kuluessa 250k mamun slummeiksi (sanotaanko nyt vaikka Itä-Helsinki, Vantaa lentokenttää lukuunottamatta ja osa Espoosta kuten keskus ja Lepuski), johon ongelmat kasautuvat.

Ongelmaksi tulee, että kaikesta muusta kuin mamuista säästetään, rasisminvastaista työtä tehdään leppymättä, mamuille annetaan positiivista erityiskohtelua jne. Toisaalla mamut eivät tee muuta kuin passiivista tai aktiivista haittaa ja katkeroituvat siihen, kun ei ole tekemistä ja valtaväestö pelkää ja/tai vihaa. Ei tarvitse olla sosiopatian dosentti ymmärtääkseen, että vähän saattaa radikalisoitua. Miksi helvetissä eivät radikalisoituisi ja miten se muka pystyttäisiin estämään?
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Mamut

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

elco kirjoitti:Miksi helvetissä eivät radikalisoituisi ja miten se muka pystyttäisiin estämään?
Radikalisoitumista ei pysty estämään tehokkaasti, jos mamumäärät ovat jatkossakin ainakin kymmeniätuhansia vuodessa. Maksaisi liikaa, eikä muitakaan resursseja riittäisi. Kyllä päättäjät tämän tietävät, mutta eivät halua ääneen myöntää. Tilanteesta, siis radikalisoitumisen estämisestä, tekee käytännössä mahdottoman se, että mamumäärien ennustaminen on mahdotonta, jollei isoja linjaratkaisuja tehdä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Vastaa Viestiin