Bittcoin-louhinta

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 25.11.2020 17:52
James Potkukelkka kirjoitti: 25.11.2020 14:51 Tietysti se harmittaa rikollisia piirejä, mutta tuskin Blackrockin, Morgan Stanleyn tai Citibankin asiakkaita.
Mihin nuo asiakkaat siis tarvitsevat juuri bitcoinia? Mitä selaisia transaktioita he voivat bitcoinilla tehdä, jotka eivät olis mahdollisia muilla kryptovaluutoilla?

Minä en keksi mitään syytä juuri bitcoinin käytölle. Vertaa tuota oikeisin valuuttoihin, joiden kohdalla vähintään verot vaaditaan kyseisessä valutassa, eli tietty pohjakysyntä on olemassa.
On validi kysymys, mihin he tarvitsevat kaikista kryptovaluutoista juuri bitcoinia. Oma vastaukseni on, että jos he ostavat bitcoinia inflaatiosuojaksi perinteisten valuuttojen painamista vastaan, he ostavat sitä kryptovaluutta, johon luotetaan eniten. Btc on ensimmäinen ja se koetaan pysyvimmäksi. Sillä on suurin käyttäjäyhteisö.

Mutta varmasti ylivoimaisesti suurin osa ostaa spekulatiivisessa mielessä.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 26.11.2020 9:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Isot toimijat käyttävät kryptoa koska sillä rahansiirto on välitön. Perinteisillä tilisiirroilla tapahtumassa on (vielä) viivettä ennenkuin maksutiedosto on liikahtanut ja se on täsmäytetty saavan osapuolen järjestelmiin, siihen taas sisältyy kurssiriski.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Bluntly kirjoitti: 26.11.2020 9:41 Isot toimijat käyttävät kryptoa koska sillä rahansiirto on välitön. Perinteisillä tilisiirroilla tapahtumassa on (vielä) viivettä ennenkuin maksutiedosto on liikahtanut ja se on täsmäytetty saavan osapuolen järjestelmiin, siihen taas sisältyy kurssiriski.
Krypton valuuttariski holdausaikana on paljon suurempi kuin normaalin valuutan valuuttariski siirron aikana. Jos tarvitaan transaktiokrypto, joka ostetaan juuri ennen transaktiota vain ja ainoastaan transaktion toteuttamiseksi, niin sellaisen krypton arvo saa olla mitä vain, eikä sen tarvitse olla bitcoin.

Oikeiden valuuttojen takana ovat valtiot, jotka määrittelevät lailliset maksuvälineet ja toisaalta ylläpitävät viime kädessä valuutan kysyntää vaatimalla verot tietyssä valuutassa. Holdareille oikeat valuutat voivat olla paska diili, mutta lyhyt aikaiseen arvon säilyttämiseen ja transaktioihin normivaluutat sopivat loistavasti.

Käteinen raha luultavasti kielletään pian. Euron muuttaminen kryptoksi olisi paljon suurempi ja hankalampi muutos. En usko siihen kovin lyhyellä tähtäimellä. Luultavasto puhtaasti sähköiseen rahaan siirtyminen tarjoaa valtioille riittävät mahdollisuudet esim. rikollisuuden torjuntaan. Viimeistään tässä yhteydessä virtuaalivaluutat tullaan asettamaan sääntelyn suhteen samaan asemaan kuin oikeat valuutat, ellei virtuaalivaluuttoja ole jo kielletty kokonaan.

Bitcoinin arvo voi tuhatkertaistua lähivuosina. En silti mitenkään näe Bitcoinia porskuttamassa 2050.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Btc tempaisi ath arvon.

Aika päräyttävää, että ei tiedetä, kuka Bitcoinin keksi.

https://en.wikipedia.org/wiki/Satoshi_Nakamoto

Satoshi Nakamoto omistaa n 1 miljoona bitcoinia, eli noin 23 miljardin dollarin arvosta. Hän ei ole käyttänyt niistä kait yhtään.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14885
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 17.12.2020 13:07Satoshi Nakamoto omistaa n 1 miljoona bitcoinia, eli noin 23 miljardin dollarin arvosta. Hän ei ole käyttänyt niistä kait yhtään.
Kivan kuplan rakentanut itselleen kyllä.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 17.12.2020 13:12
James Potkukelkka kirjoitti: 17.12.2020 13:07Satoshi Nakamoto omistaa n 1 miljoona bitcoinia, eli noin 23 miljardin dollarin arvosta. Hän ei ole käyttänyt niistä kait yhtään.
Kivan kuplan rakentanut itselleen kyllä.
Kyllä :)

Satoshi Nakamoto onkin ehkä merkittävin uhka bitcoinin hinnalle, koska hänellä on niitä niin paljon. Voi tietysti olla, että hän on kuollut, koska hän hävisi yht'äkkiä netistä ilman selityksiä 10 vuotta sitten.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14885
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 17.12.2020 13:41
So Hard kirjoitti: 17.12.2020 13:12
James Potkukelkka kirjoitti: 17.12.2020 13:07Satoshi Nakamoto omistaa n 1 miljoona bitcoinia, eli noin 23 miljardin dollarin arvosta. Hän ei ole käyttänyt niistä kait yhtään.
Kivan kuplan rakentanut itselleen kyllä.
Kyllä :)

Satoshi Nakamoto onkin ehkä merkittävin uhka bitcoinin hinnalle, koska hänellä on niitä niin paljon. Voi tietysti olla, että hän on kuollut, koska hän hävisi yht'äkkiä netistä ilman selityksiä 10 vuotta sitten.
Post-mortem miljardööriytyminen on lienee aika harvinaista.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/bitc ... hjausboksi

Hintaennusteita riittää. Jos hinta tästä kymmenkertaistuisi, sillä alkaisi olla mulle merkitystä. Nyt possa 41735 USD ja se ei aiheuta ongelmia, mutta jos alkaisi olla useampia satoja tuhansia, alkaisi jo olla ongelma.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14885
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Aivan vammainen hypetrain koko bitcoin. Ei sillä ole mitään käytännön sovellusta poislukien rötöstely. Alkaa Hollannin tulppaanit näyttää fiksulta touhulta.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Hintaennusteet ovat mielestäni aivan teenlehtien lukemista. Mutta voivathan ne osittain olla itseään toteuttavia. Kun kalliiseen tummaan pukuun pukeutunut arvostetun pankin edustaja sanoo jotain, se osittain vaikuttaa todellisuuteen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14885
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.12.2020 9:32 Hintaennusteet ovat mielestäni aivan teenlehtien lukemista. Mutta voivathan ne osittain olla itseään toteuttavia. Kun kalliiseen tummaan pukuun pukeutunut arvostetun pankin edustaja sanoo jotain, se osittain vaikuttaa todellisuuteen.
Aika paljon osakemarkkinat ovat psykologinen konstruktio, mutta nämä bitcoin markkinat ovat sitä ihan täysin.
Universaali disclaimer.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14885
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Teen rohkean ennusteen. 10 vuoden päästä bitcoinin arvo on liki nolla ja siitä ei puhu enää kukaan muuta kuin historian oppituntina kuplista.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 18.12.2020 9:37 Teen rohkean ennusteen. 10 vuoden päästä bitcoinin arvo on liki nolla ja siitä ei puhu enää kukaan muuta kuin historian oppituntina kuplista.
Mä ennustan, että BTC:n arvo 10 vuoden kuluttua on enemmän kuin nyt.

Toivottavasti kitinä ja me olemme vielä silloin hengissä, niin voimme tarkistaa, kumman ennuste oli parempi :)
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.hs.fi/talous/art-2000007717428.html
Viime vuoden loppupuolella alkanut lähes pystysuora nousu on herättänyt epäilyksiä siitä, että kova nousupyrähdys voi päättyä kryptovaluutan romahdukseen, kuten kolme vuotta sitten kävi. Valuutan arvo kävi tuolloin 17 000 eurossa, mistä se putosi kiven lailla 3 000 euroon.
Eli jos osti edellisen huipun aikaan 3 vuotta sitten jo holdannut, on saanut noin 100%:n tuoton, eli n 25% vuodessa. Voi toki olla, että ko. tuotto ei riittävä noin ultrariskiselle sijoitukselle.

Päivän tarkka oma possa 59 036,84 USD. Vielä ei siis ongelma. JOs tuosta esim. kolminkertaistuu, sitten alkaa olla.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tarkka nyt 71 637 USD.

Jos en muista päivittää kun kääntyy laskuun, niin tökätkää tikulla silmään!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tänään 61 688. BTC:n omistaminen ei ole heikkohermoisille!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 11.01.2021 8:40 Tänään 61 688. BTC:n omistaminen ei ole heikkohermoisille!
Juu, ei olisi mun juttu ollenkaan. Mä olisin myynyt jo aikoja sitten ja juossut rahojen kanssa turvaan.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Käsi sydämellä: Tuletko koskaan ostamaan Teslaa bitcoineillasi?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Kiitokseni ei liittynyt siihen, että voisin ostaa Teslan bitcoineilla vaan siihen, että Teslan ilmoitus boostaa BTC:a.

Jos viittaat siihen, käytänkö koskaan bitcoinejani, niin se riippuu siitä, onko tarvetta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Kysymys liittyi siihen, ostaako kukaan Teslaa bitcoineillaan?

Sinänsä se on vähän hassua, että Tesla osti bitcoineja. Firmahan ei varsinaisesti tarvitse niitä mihinkään. Toimittajille, verottajille ja työntekijöille maksetaan muissa valuutoissa. Virallinen selitys olikin, että kyseessä oli spekulatiivinen sijoitus käteisvaroille.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 09.02.2021 9:13 ^ Kysymys liittyi siihen, ostaako kukaan Teslaa bitcoineillaan?

tuskin moni.

Harva ostaa esim. taloa kultaharkolla. Helpompaa vaihtaa FIAT-valuuttaan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Aprikos. Olen aiemminkin antanut ostosuosituksen bitcoinista. Annan taas.

Olen kait yhden muuta sijoitusinstrumenttia koskevan ostosuosituksen antanut aiemmin. Se koski Teslaa ja tapahtui 25.10.2018.

viewtopic.php?f=5&t=7444&hilit=ostakaa+ ... start=4400

Teslan kurssi oli tuolloin 63.44 USD. Eilinen päätöskurssi oli 863.42 USD. En suosita enää nykykurssilla ostamaan Teslaa.

Disclaimer: Historialliset tuotot eivät ole tae tulevista tuotoista. Rahoitusinstrumenttien arvo voi sekä nousta että laskea. On olemassa riski, ettet saa sijoittamaasi pääomaa takaisin.

En omista enää Teslaa, btc:a omistan.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 09.02.2021 10:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16597
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Joku jossain jo kirjoittikin, että nykymaailmassa osakkeen oikean" arvon arvioinnissa keskeisin tunnusluku on yrityksen esiintyvyys Muskin twitterfeedissä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tarkennan vielä, ett BTC:a suositan ostamaan muutamalla prosentilla sijoitusvarallisuudesta. Muutama tarkoittaa max 5%.
BTC on erittäin riskialtis ja on mahdollista, että sijoituksesi arvo putoaa nollaan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin