Bittcoin-louhinta

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Nämä uudet etf:t ovat siis spot-etf:iä, eivätkä pelaa johdannaisilla. Muistuttavat fyysisiä osake-ETF:iä.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23506
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Kah, Katsoin väärin.

No vielä pahempi oikeastaan koska todellinen markkinahinta on silloin menneisyydessä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 12.01.2024 11:01 Tuota ei kannata verrata osake ETF:n koska tuossa toimitaan futuureilla. Pitkä transaktioaika pakottaa käyttämään pidempää tulevaisuuden arvausta kuin valuuttakaupan millisekunttiluokka. Perinteisessä välittäjä voi ostaa osakkeita tynnyriin ja päättää niiden kohtalosta tapauskohtaisesti.

Joka kohdassa on mahdollisuus ottaa kuokkaan.
Mun mielestäni tämä eilen tullut lupa "spot btc etf" nimenomaan ei käytä futuureita (näitä oli ennen tätä), vaan nyt etf oikeasti ostaa ja myy pitkoja.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^^^ juu
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 12.01.2024 10:54
James Potkukelkka kirjoitti: 12.01.2024 10:44
Bluntly kirjoitti: 12.01.2024 10:25 Ai niin unohtui pitkät transaktioajat. Kauppaa olisi käytävä ms tasolla valuuttakaupan tapaan, mutta nuo tappaa senkin.
Lukemani mukaan selvityksen pitää tapahtua saman päivän aikana. Jos asiakkaat tänään ostavat 100 pitkoa ja myyvät 99 pitkoa, riittää, että 24h kuluessa ostaa yhden pitkon.
Ei toimi ihan noin simppelisti. Eivät fyysiset osake-etf:tkään veivaa fyysistäsalkkua suoraan ostojen mukaan. Mukana on partnereita, jotka hoitavat arbitraasin, jos hintaero seurattavan kohteen ja etf:n välillä repeää.
https://www.investopedia.com/spot-bitco ... -etfs-work

EDIT: ei ole mahdollista ostaa ja myydä eri määrää ETF:ää. Sen sijaan blackrock näkee kysyntälaidan ja jos kysyntää tuntuu olevan paljon, niin blackroc voi laskea liikkeelle uusia ETF:iä. Silloinkin ostoja ja myyntejä on yhtä paljon, koska blackrock myy ja ostaja ostaa.
Täytyy lukea.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Olin ymmärtänyt vähän pieleen uusien etf:ien luomisen.

Itse asiassa nuo partnerit ovat oleellisessa roolissa uusien etf:ien luomisessa. Blackrock ei siis itse osta bitcoa markkinoilta, vaan nämä partnerit ostavat tarvitavat bitcot ja myyvät ne blackrockille saaden etf:iä. Etf:t parnerit sitten myyvät etf:n ostajille. Näin vain siinä tapauksessa, että etf:n ja fyysisen välille meinaa syntyä hintaeroa.
https://www.investopedia.com/terms/a/au ... cipant.asp

Homma pelaa samoin osakkeiden kohdalla.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4291
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja Bhven »

In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kupla paisuu.

Possa nyt 98835€

Tästä alkaa tulla aina pientä stressiä, kun alkaa nousta tasolle, jolla on jotain merkitystä.

Oon varmaan aiemmin sanonut, että miljoonassa myyn, mutta kyllä jo joku muutama sata tonnia alkaa olla vaikea istua käsien päällä. Kesämökki olisi kiva. Vaikka en siellä paljoa olisikaan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bhven kirjoitti: 18.02.2024 14:32
Martilla on tod. näk. maailman kallein asunto

https://fi.cryptonews.com/exclusives/ma ... lokuva.htm
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Joulukuussa 2015 ilmeisesti olen ostanut ekat btc:t. Eli 2025 jouluna voisi käyttää 40%:n hankintameno-olettamaa.

Visalla ostin. Dokumentteja ei ole. VISA:lla varmasti on 10 vuotta vanhat ostotiedot tallessa, luulisin.

Laitoin kyselyn pankkiin.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 28.02.2024 18:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Eikös luottokorttikuitin pitäisi riittää tässä?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 28.02.2024 18:10 ^ Eikös luottokorttikuitin pitäisi riittää tässä?
Ei ole kuittia tallella :doh:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Eikö mistään lohkoketjusta tms. ilmene, koska olet ostanut bitcot?
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Mitä ihmettä me nyt sekoilemme? Eikös hankintameno-olettma nimenomaan ole tässä etu verotuksellisesti?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 28.02.2024 18:33 Mitä ihmettä me nyt sekoilemme? Eikös hankintameno-olettma nimenomaan ole tässä etu verotuksellisesti?
Kyllä. Mutta 40 %:n hankintameno-olettaman käyttöä varten pitäisi pystyä osoittamaan, koska btc:t on ostettu (eli yli 10 vuotta sitten, jos myyn 2025 joulukuun jälkeen). Olen myllyttänyt btc:t anonyymipalvelun kautta oston jälkeen ja siirtänyt eri osoitteiden välillä (halusin hävittää niiden omistajan). Eli lohkoketjua seuraamalla käytännössä mahdotonta osoittaa, koska ostettu.

Eli mun nimenomaan pitää saada yksinkertainen dokumentti ostohetkestä verottajalle. Laitoin eilen pankkiin pyynnön saada 2015 joulukuun visa-ostoista tiliotteen. Siellä tod näk näkyy, että olen siirtänyt rahaa btc-meklarille. Meklariltakin löytyisi, jos muistaisin keneltä ostin ja salasanan.. Ehkä Coinbase oli.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23506
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

^ Tässähän olisi paikka elää vaarallisesti.

Käytä hankintameno-olettamaa ja älä lisää dokumenttia. Eli lyöt vetoa pyytääkö verottaja dokumenttia. Prosentit on sun puolella.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 29.02.2024 8:38 ^ Tässähän olisi paikka elää vaarallisesti.

Käytä hankintameno-olettamaa ja älä lisää dokumenttia. Eli lyöt vetoa pyytääkö verottaja dokumenttia. Prosentit on sun puolella.
Toki noinkin. Mutta nukun paremmin, jos mulla on osoittaa kirjallisesti jotain.

Paranoidisesti voi ajatella, että JOS mulla ei ole dokumenttia ja käytän 40%:n olettamaa, niin verottaja väittäisi mun syyllistyneen veropetokseen. Varmaankin gattismaista ajattelua.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tällä hetkellä etf:hin virtaa rahaa niin, että ne ostavat noin 10 000 btc vuorokaudessa. Louhinnan kautta uusia btc:a syntyy nyt noin 900 vrk:ssa. Noin 19.4 uusien btc:n syntymäärä (puolittuu noin neljän vuoden välein) putoaa 450:een. Eli jos tilanne jatkuu huhtikuussa samana niin mutatis mutandis nousupaine kasvaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23506
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Jossain vaiheessa, ellei rom, etf:t joutuu panostamaan johokin muuhun kilkkeeseen voimakkaammin kuin btc. Siinä voisi olla veikkauksen paikka.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 29.02.2024 11:14 Tällä hetkellä etf:hin virtaa rahaa niin, että ne ostavat noin 10 000 btc vuorokaudessa. Louhinnan kautta uusia btc:a syntyy nyt noin 900 vrk:ssa. Noin 19.4 uusien btc:n syntymäärä (puolittuu noin neljän vuoden välein) putoaa 450:een. Eli jos tilanne jatkuu huhtikuussa samana niin mutatis mutandis nousupaine kasvaa.
Syntyvauhdin puolittuminen kuitenkin vaikuttaa aika vähän: vanhojen tarjonnan pitää kasvaa 9 100 => 9 550 = 5%.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Löysin meileistä ensimmäisten noin puolien btc:n ostot ajalla 25.12.15-23.2.16. Eli halutessani voin myydä n puolet 23.2.26 käyttäen 40%:n hankintameno-olettamaa. Pääsin Coinbaseenkin sisään (jossa nuo ostot). Vaati kuvan passista ja videon jossa piti mm. lukea määrätty numerosarja (ehkä aikoinaan rekisteröitäessä -15 ollut sama temppu).

Ekoista noin puolesta btc:sta olen maksanut yhteensä 340 €.

Loppujen btc:n ostosta en löydä mitään dokumenttia, enkä muista, mistä olen ostanut. Visalla nuo kyllä maksettu.

Päivän tarkka 106028 €.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Netsiltä löytyi vanhat Visa-tapahtumat. Hinta 5 €/kk. Tilasin nyt alkuun vuoden 2016 eli yhteensä 60 €.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

btc
btc
Eka osto 2015. Btc hinta tuolloin 416€. Ei olisi tarvinnut paljolla ostaa, niin olisi nyt monimiljonääri. Eka osto uhkarohkeasti 20 €.

Ostin nuo ekat teneriffalaisen hotellin tietokonehuoneessa. Normaalit ihmiset tekivät joulupäivän yönä jotain muuta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

James Potkukelkka kirjoitti: 28.02.2024 11:34 Kupla paisuu.

Possa nyt 98835€

Tästä alkaa tulla aina pientä stressiä, kun alkaa nousta tasolle, jolla on jotain merkitystä.

Oon varmaan aiemmin sanonut, että miljoonassa myyn, mutta kyllä jo joku muutama sata tonnia alkaa olla vaikea istua käsien päällä. Kesämökki olisi kiva. Vaikka en siellä paljoa olisikaan.
116680 €

Noin 200t:lla saisi jo asiallisen mökin..

Mähän en ole yhtään mökki-ihminen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin