Bittcoin-louhinta
-
- Kitisijä
Re: Bittcoin-louhinta
^
Onhan lottokupongillakin positiivinen odotusarvo, kun huomioidaan pelistä saatu jännitys.
Onhan lottokupongillakin positiivinen odotusarvo, kun huomioidaan pelistä saatu jännitys.
-
- Kitisijä
Niin. Yleisesti tietysti, jos teoria ja tosiasiat ovat ristiriidassa, täytyy uskoa tosiasioita. Eli jos BTC:sta riittävän pitkään ollaan halukkaita maksamaan fiatilla, jossain vaiheessa lienee ilmeistä, että sillä on jokin arvo. Mutta 15 vuotta ehkä on liian lyhyt aika vielä sanoa.sivustahuutaja kirjoitti: 12.11.2024 10:51 ^
Ps. Lottokupongilla tosiaan on positiivinen arvo, vaikka kupongin matemaattinen odotusarvo onkin negatiivinen. Positiivisen arvon voi päätellä siitä, että niistä on maksettu yli 50 vuotta. Ihmisten toiveet luovat lottokupongille arvon.
Nothing dramatic happens at the tipping point. That just means Amoc is then doomed and it will slowly die, but that process could take 50 to 100 years.
-
- Kitisijä
Aprikos, tuli tämä mieleen. Ei suoraan liity asiaan, mutta kertoo, että matemaattinen odotusarvo ja todellinen arvo eivät aina päädy samaan lopputulokseen. Esim tässä esimerkissä matemaattisen odotusarvon ja todellisen arvon erotus on ääretön. Olettaen, että "todellinen arvo" on summa, jonka ihmiset olisivat todellisuudessa valmiita maksamaan mahdollisuudesta osallistua tähän.
https://en.wikipedia.org/wiki/St._Petersburg_paradox
https://en.wikipedia.org/wiki/St._Petersburg_paradox
Nothing dramatic happens at the tipping point. That just means Amoc is then doomed and it will slowly die, but that process could take 50 to 100 years.
-
- Kitisijä
^
Minusta tuon paradoxin selitykset ovat hyviä. Erityisesti rajahyöty, rajallinen raha ja diilin uskottavuus kuulostavat uskottavilta. Selitykset ovat niin hyviä, että vaikuttaa, että mitään todellista paradoksia ei edes ole.
Minusta tuon paradoxin selitykset ovat hyviä. Erityisesti rajahyöty, rajallinen raha ja diilin uskottavuus kuulostavat uskottavilta. Selitykset ovat niin hyviä, että vaikuttaa, että mitään todellista paradoksia ei edes ole.
-
- Kitisijä
Mutta jos kuvitteellinen haltija, jolla olisi rajaton maksukyky, tarjoasi sinulle tuota diiliä, paljonko olisit valmis maksamaan?sivustahuutaja kirjoitti: 12.11.2024 12:06 ^
Itse uskon lisärahan olevan minulle merkityksellistä vähintään tuhanteen miljoonaan. Jos kuviteellinen rajattoman maksukyvyn haltija uskottavasti tarjoasi minulle tuota diiliä, minun pitäisi matemaattisesti olla valmis maksamaan diilistä koko omaisuudellani, vaikka palkinto saturoituisikin käytännössä 1000 miljoonaan, koska sen jälkeen lisärahalla ei olisi merkitystä. En kuitenkaan maksaisi varmastikaan muutamaa kymppiä enempää.
-
- Kitisijä
^ turhaa spekulointia. Kuvitteelliset tilanteet ja todellisuus käyttäytyvät eri tavalla.
Jos tarjous olisi riittävän uskottava, niin maksaisin kokemuksesta. Ainakin 100e olisin valmis maksamaan, helposti 1000e myös. Tietenkin muiden ihmisten pitäisi pitää haltijaa uskottavana.
Mites itse, jos tulisi tarjous yv:nä.haltijalta? Montako bitcoinia laittaisit? Haltijan puolesta kyselen.
Jos tarjous olisi riittävän uskottava, niin maksaisin kokemuksesta. Ainakin 100e olisin valmis maksamaan, helposti 1000e myös. Tietenkin muiden ihmisten pitäisi pitää haltijaa uskottavana.
Mites itse, jos tulisi tarjous yv:nä.haltijalta? Montako bitcoinia laittaisit? Haltijan puolesta kyselen.
-
- Kitisijä
Onko nigerialainen prinssi takaajana? Niihin voi luottaa.sivustahuutaja kirjoitti: 12.11.2024 12:53 ^ turhaa spekulointia. Kuvitteelliset tilanteet ja todellisuus käyttäytyvät eri tavalla.
-
- Kitisijä
Tätä paradoksia kannattaa lähestyä näin: mikä on todennäköisyys, että haltijalta saa yhtään rahaa? Nolla.
-
- Kitisijä
Jari Aarniokin sai virolaiselta miljonääriltä muovikassillisen rahaa pelkästään, koska olivat kavereita. Eli en pitäisi rahakasta hyvää haltijaakaan mahdottomana.sivustahuutaja kirjoitti: 12.11.2024 13:25 Tätä paradoksia kannattaa lähestyä näin: mikä on todennäköisyys, että haltijalta saa yhtään rahaa? Nolla.
-
- Kitisijä
En muista missä kohtaa Dave suositteli sijoittamaan Bitcoiniin, mutta sen jälkeen olisi tullut raskaasti takkiin pian. Ja nyt siis varmaan olisi voitolla.
Keskustelusta tuli mieleen bisnesidea: Nuoren IT-porukan ohjaus parempiin tuloihin, toki vain vaikka alle 10% osuudella tuloista. En ole toteuttaja enkä soveltuva. Itse olen sen verran vanha ettei itseeni kannattaisi panostaa. Henkilöstövuokraus on tietysti jo täytetty bisnes, mutta IT-alalla on paljon ihmisiä, jotka eivät osaa markkinoida itseään.Tatkoitus siis vetää välistä. Kuitenkin tarkemmin ajatellen, tämäkin vaatisi jotain. IT-alalla moni on autistinen (omalla työpaikalla olleista vain muutama parista kymmenestä. Osa taas muuten vain erikoisia, siten että ei tajua eri käsitystä maailmasta, ennnen kuin toinen avaa suunsa.
Ehkä vain pitäisi ostaa Bitconia, jos se tippuu alle puoleen nykyisestä. (Markalla.)
Keskustelusta tuli mieleen bisnesidea: Nuoren IT-porukan ohjaus parempiin tuloihin, toki vain vaikka alle 10% osuudella tuloista. En ole toteuttaja enkä soveltuva. Itse olen sen verran vanha ettei itseeni kannattaisi panostaa. Henkilöstövuokraus on tietysti jo täytetty bisnes, mutta IT-alalla on paljon ihmisiä, jotka eivät osaa markkinoida itseään.Tatkoitus siis vetää välistä. Kuitenkin tarkemmin ajatellen, tämäkin vaatisi jotain. IT-alalla moni on autistinen (omalla työpaikalla olleista vain muutama parista kymmenestä. Osa taas muuten vain erikoisia, siten että ei tajua eri käsitystä maailmasta, ennnen kuin toinen avaa suunsa.
Ehkä vain pitäisi ostaa Bitconia, jos se tippuu alle puoleen nykyisestä. (Markalla.)
-
- Kitisijä
Pakostakin, koska ath paukkuu.nokkaelain kirjoitti: 12.11.2024 13:32 En muista missä kohtaa Dave suositteli sijoittamaan Bitcoiniin, mutta sen jälkeen olisi tullut raskaasti takkiin pian. Ja nyt siis varmaan olisi voitolla.
-
- Kitisijä
^Tuossa tulee tietysti vastaan rajahyöty: Moni kitinässä voisi tehdä mainitsemaani työtä, mutta he ansaisevat päivätöissään enemmän, kuin saisivat tuosta.
-
- Kitisijä
Olin tosissani. Paras ratkaisu paradoksiin on yhtälön muuttaminen. Jos voittomahdollisuus on nolla, niin miksi pelata?James Potkukelkka kirjoitti: 12.11.2024 13:31Jari Aarniokin sai virolaiselta miljonääriltä muovikassillisen rahaa pelkästään, koska olivat kavereita. Eli en pitäisi rahakasta hyvää haltijaakaan mahdottomana.sivustahuutaja kirjoitti: 12.11.2024 13:25 Tätä paradoksia kannattaa lähestyä näin: mikä on todennäköisyys, että haltijalta saa yhtään rahaa? Nolla.
-
- Kitisijä
Onko sulla ajatuksena jokunlainen uravalmentaja-manageri?nokkaelain kirjoitti: 12.11.2024 13:34 ^Tuossa tulee tietysti vastaan rajahyöty: Moni kitinässä voisi tehdä mainitsemaani työtä, mutta he ansaisevat päivätöissään enemmän, kuin saisivat tuosta.
-
- Kitisijä
Pois se minusta, ajattelin vain että sillä tekisi helposti rahaa ilman riskiä.James Potkukelkka kirjoitti: 12.11.2024 13:47Onko sulla ajatuksena jokunlainen uravalmentaja-manageri?nokkaelain kirjoitti: 12.11.2024 13:34 ^Tuossa tulee tietysti vastaan rajahyöty: Moni kitinässä voisi tehdä mainitsemaani työtä, mutta he ansaisevat päivätöissään enemmän, kuin saisivat tuosta.
-
- Kitisijä
No ei kait helposti+ilman riskiä tuossa toteudu. Olisi hyvin vaativaa yrittää etsiä noita tyyppejä, jos kerran eivät itse osaa markkinoida itseään-nokkaelain kirjoitti: 12.11.2024 13:58Pois se minusta, ajattelin vain että sillä tekisi helposti rahaa ilman riskiä.James Potkukelkka kirjoitti: 12.11.2024 13:47Onko sulla ajatuksena jokunlainen uravalmentaja-manageri?nokkaelain kirjoitti: 12.11.2024 13:34 ^Tuossa tulee tietysti vastaan rajahyöty: Moni kitinässä voisi tehdä mainitsemaani työtä, mutta he ansaisevat päivätöissään enemmän, kuin saisivat tuosta.
-
- Kitisijä
Tarvitsee vain verkostoitua ja kuunnella.James Potkukelkka kirjoitti: 12.11.2024 14:00 No ei kait helposti+ilman riskiä tuossa toteudu. Olisi hyvin vaativaa yrittää etsiä noita tyyppejä, jos kerran eivät itse osaa markkinoida itseään-
Esim. itse olen tehnyt kaikkea assembler-nypläyksestä käyttöliittymiin - yhdessä työpaikassa (pitäisi kirjoittaa CV)
Ex-työkaveri teki kääntäjään 64-bit Arm -tuen, koska sitä ei ollut vielä. Pitäsin hardcorena. Hän on ehkä hiukan autistinen, kuten isekin ehkä näytän olevan ulkopuolelta katsottuna.Yksi työkaveri oli 6L:n ylioppilas, joka ryyppäsi 15 vuotta (ja samalla oli Ruotsissa ja Saksassa hienoimmissa hotelleissa töissä), nelikymppisenä lopetti ja opiskeli kaksi yo-tutkintoa (FM ja DI, hän ainakin aiemmin vihasi ihmisiä, joten haastava.)
-
- Kitisijä
No eihän tuo nyt missään tapauksessa ole helppoa, ellei itse ole sisällä skenessä. 15 vuotta ryypänneen ihmisiä vihaavan henkilön myyminen ei muutenkaan kuulosta kovin helpolta.nokkaelain kirjoitti: 12.11.2024 14:14Tarvitsee vain verkostoitua ja kuunnella.James Potkukelkka kirjoitti: 12.11.2024 14:00 No ei kait helposti+ilman riskiä tuossa toteudu. Olisi hyvin vaativaa yrittää etsiä noita tyyppejä, jos kerran eivät itse osaa markkinoida itseään-
Esim. itse olen tehnyt kaikkea assembler-nypläyksestä käyttöliittymiin - yhdessä työpaikassa (pitäisi kirjoittaa CV)
Ex-työkaveri teki kääntäjään 64-bit Arm -tuen, koska sitä ei ollut vielä. Pitäsin hardcorena. Hän on ehkä hiukan autistinen, kuten isekin ehkä näytän olevan ulkopuolelta katsottuna.Yksi työkaveri oli 6L:n ylioppilas, joka ryyppäsi 15 vuotta (ja samalla oli Ruotsissa ja Saksassa hienoimmissa hotelleissa töissä), nelikymppisenä lopetti ja opiskeli kaksi yo-tutkintoa (FM ja DI, hän ainakin aiemmin vihasi ihmisiä, joten haastava.)
-
- Kitisijä
No hän on ryypännyt viimeksi (20)10-luvun alkupuolella. Mitä olen aistinut, suhtautuminen ihmisiinkin on pehmeämpi nyt. (Kun oli työkaveri, ja sanoi: että tässä ei ole mitään järkeä, mutta teen työni. (Oli oikeassa,) Missään tapauksessa ei mitään sosiaalista tilaisuutta, hänellä oli periaate, että asuntoon tarvitaan sänky ja se mitä hänellä on matklaukussa.James Potkukelkka kirjoitti: 12.11.2024 14:17 No eihän tuo nyt missään tapauksessa ole helppoa, ellei itse ole sisällä skenessä. 15 vuotta ryypänneen ihmisiä vihaavan henkilön myyminen ei muutenkaan kuulosta kovin helpolta.
-
- Kitisijä
"hauskasti" demoscene (kollektiiivisesti) ajattelee olevansa the Scene: https://scene.org/
Joillakin on harha-ajatus, että 80-90 -luvilla skenessä olleet olisivat jotenkin suomalaisen ohjelmoinnin selkäranka. (Kunten kaverini sanoi, skenessä ryypättiin niin paljon, ettei useimmista koodareista ollut mihinkään.) Em skenestä on kuitenkin tullut kaikenlaista, tuskin monta AAA-peliä olisi tehty ilman.
-
- Kitisijä
Turmelen veilä aihetta,
The Scenen varjopuolia on, että koko joukko lahjakkaita ihmisiä on kuollut alle 50v:nä, toiset jo parikymppisenä.
The Scenen varjopuolia on, että koko joukko lahjakkaita ihmisiä on kuollut alle 50v:nä, toiset jo parikymppisenä.
-
- Kitisijä
Aiheeseen liittyen:
Elon Musk wants to radically reshape who controls America’s money supply
https://edition.cnn.com/2024/11/12/busi ... index.html
Tällä hetkellä mediassa liikkuu kaikenlaisia kauhujuttuja Pahan Trumpin suunnitelmista, joten kannattaa suhtautua tuohonkin varauksella.
Kuitenkin paljon valtaa saaneiden päättäjien yleinen toimintamalli on rahajärjestelmän sorkkiminen ilman mitään suurempaa ymmärrystä sen toimivuudesta. Nämä sankarit kuvittelevat voivansa poliittisilla päätöksillä saavansa yhtä aikaa:
1) alhaiset korot
2) matalan inflaation
3) mahdollisuuden painaa rahaa
-
- Kitisijä
Mietin tuota https://en.wikipedia.org/wiki/St._Petersburg_paradox
lisää ja uskoakseni selitys on loss aversion ja se, että hyvin pienet todennäköisyydet pyöristyivät ihmisellä nollaksi.
lisää ja uskoakseni selitys on loss aversion ja se, että hyvin pienet todennäköisyydet pyöristyivät ihmisellä nollaksi.
-
- Kitisijä
^
Laske huviksesi, mikä on voiton todennäköisyys? Kolikkoa heitetään äärettömä monta kertaa, millä todennäkäisyydellä kolikko antaa vaikka klaavan äärettömä monta kertaa putkeen. Jos voiton todennäköisyys on nolla, niin kannattaako pelata, vaikka voiton suuruus on ääretön?
Laske huviksesi, mikä on voiton todennäköisyys? Kolikkoa heitetään äärettömä monta kertaa, millä todennäkäisyydellä kolikko antaa vaikka klaavan äärettömä monta kertaa putkeen. Jos voiton todennäköisyys on nolla, niin kannattaako pelata, vaikka voiton suuruus on ääretön?
-
- Kitisijä
Ei se voiton todennäköisyys nolla ole. Jos äärettömällä kerrotaan kuinka pieni luku tahansa, on tuloksena ääretön.sivustahuutaja kirjoitti: 12.11.2024 20:35 ^
Mutta tosiaan mielenkiintoista on, että esim. Muskin varallisuus (wikipedian artikkelin laskelmassa 265 miljardia) kestää klaavan vain 38 kertaa putkeen ja odotusarvio Muskin kanssa pelatessa on silloin vain 38 dollaria. Eli se potin odotusarvo kasvaa todella hitaasti. Miljonääri kestää klaavan 20 kertaa putkeen ja silloin odotusarvo on siis 20 dollaria. Miljonääriä vastaan pelatessa siis yhden kerran miljoonasta voittaa miljoonan. Miljonääriä vastaan pelatessa ehkä laittaisin kympin pottiin ja Muskia vastaan pelatessa pari kymppiä.