Päivän uutiskatsaus Episode II

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 24.08.2017 11:25
So Hard kirjoitti: 24.08.2017 11:16 Tinderpanot ei tunnu kovin usein johtavan parisuhteisiin.
Eiks ne oo just aiheuttaneet melkoisen syntymäpiikin Kitinässäkin?
:lol:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 24.08.2017 11:25 Oliko sulla jo tämä YLE-linkki: https://yle.fi/uutiset/3-9707111

Eli syitä näyttäisi oleva kaksi: Pohjoismaiseen vertailuaineistoon verrattuna suurempi taloudellinen epävarmuus yhdistettynä esim. Ruotsia vähemmän houkuttelevaan perhetukeen sekä myöhäistä lastenhankintaa suosiva kultturinen muutos.

Kuitenkin käsittääkseni Suomen hedelmällisyysluvut ovat vähän Pohjoismaita laajemmassa vertailuryhmässä (esim. länsi-eurooppalaiset maat) lähinnä asettumassa poikkeuksellisen korkealta tasolta suurin piirtein tyypillisille länsi-eurooppalaiselle tasolle.

Mitä parinmuodostukseen vaikeuksiin ajassamme tulee, niin jossain artikkelissa pääsyyksi esitettiin suomalaisten esim. ruotsalaisia voimakkaampi patriarkaalinen perinteisyys: parinmuodostuksessa kipuillaan Ruotsia enemmän sen kanssa, että parinmuodostusikäisistä naisista niin paljon suurempi osa on korkeakoulutettua kuin saman ikäluokan miehistä.
Tuokaan linkki ei mielestäni vastaa siihen, mitä juuri nyt on tapahtunut. EI taloustilanne tai parinmuodostusympäristö ole juuri muutaman viime vuoden aikana mielestäni radikaalisti muuttunut.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

No ehkä voisi spekuloida, että aivan viime vuosina on tapahtunut ainakin sellainen muutos, että lapsiperheiden tukimuotojen erilainen karsiminen on otettu entistä enemmän poliittiselle agendalle, ja epävarmuus työlämän suhteen on myös kasvanut (olipa syytä tai ei).

Mutta silti, ehkä Suomi on vain hakeutumassa kohti luonnollista viiteryhmäänsä (total fertility rate 2015):

Kuva
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tietysti voi keittiötsykologisoida, että juuri lyhytaikaisen kumpparin löytämisen helpottuminen Tinder- ja yleisimminkin nettiaikana saattaa vaikeuttaa pysyvämpää parinmuodostusta.

^PS. Kaikki pohjoismaat ovat Suomen yläpuolella jo 2015.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 24.08.2017 11:46 ^PS. Kaikki pohjoismaat ovat Suomen yläpuolella jo 2015.
No tätä mä just tarkoitin. Ja sittemmin muissa Pohjoismaissa, erityisesti Ruotsissa, talousnäkymät ovat kääntyneet aika eri suuntaan kuin Suomessa ja perhevapaat on modernisoitu aika hyvin etuuksin molemmille vanhemmille, kun täällä lähinnä leikataan ja edistetään kriisitietoisuutta. Suomi siirtyy kuvion keskeltä kohti ei-pohjoismaista (ei-sosialidemokraattista?) Länsi-Eurooppaa. Kehityskulku saattaa näkyä muissakin asioissa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja elco »

^ Jollei tuossa ollut totaali-ironiaa niin kysymys on yksinomaan miten kahvilla oletkaan.

Lapsiperheitähän tuetaan aivan mielettömästi ja tulontasaus täällä on maailman huippua. Vai luuletko, että somaliperheiltä puuttuu jotain tukia minkä vuoksi lapsiluku jää yhteen?

Jos taasen katsotaan ylintä tulodesiiliä/-kvartaalia niin heidät pakotetaan olemaan kotona ja/tai käyttämään kunnallista lapsikommuunia, kun toiseksi parhaiten ansaitsevalla prosentillakaan ei ole varaa palkata lastenhoitajaa kotiin. On kuulkaa sosialidemokratialla varaa vielä siirtyä.

Keskiluokasta en tiedä, mutta lieneekö sellaista enää ensinkään.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005338590.html

SDP:hän voisi tehdä esim. musiikkivideon, jossa Mc Rinne rappaisi ja muut toverit breikkaisivat?!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23506
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Tuo Lemminkäisen suunnitelma olisi oikein hyvä. Toivottavasti viherhipit ovat romahtaneet kun näitä ratkotaan.

Kaksi suurta rakennusfirmaa suunnittelee Helsingin alle jättitunnelia
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21387
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 24.08.2017 11:06 En oikein tajua. Miksi parinmuodostus olisi nyt vaikeampaa?
Naiset ei kelpuuta b-miehiä ja b-miesten osuus naisten silmissä kasvaa kun naisten ja miesten koulutusero kasvaa.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

^ Mä en oikein usko tuohon b-miesteoriaan, mitä on jo pitkään väläytelty. Väittäisin, että kyse on enemmän naisten vähentyneestä halusta perinteiseen parisuhe- ja perhe-elämään. Kun nykyään myös tämä valinta on salonkikelpoinen, sen valitsee yhä useampi. Toi b-miesteoria on joku teleketjufeministien juoni, jolla imarrellaan naisia.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23506
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Kumma kyllä, mutta minä uskon b-mies teoriaan. Toki pitäisi parantaa aika paljon, että pääsisin edes b-mieheksi.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Bluntly kirjoitti: 24.08.2017 19:29 Kumma kyllä, mutta minä uskon b-mies teoriaan. Toki pitäisi parantaa aika paljon, että pääsisin edes b-mieheksi.
En tiedä sun luokasta, mutta olet kertonut, ettet edes yritä, joten vähän huono valittaa asiasta.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21387
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 24.08.2017 18:51 ^ Mä en oikein usko tuohon b-miesteoriaan, mitä on jo pitkään väläytelty. Väittäisin, että kyse on enemmän naisten vähentyneestä halusta perinteiseen parisuhe- ja perhe-elämään.
Perinteisessä mallissahan nainen juuri hankkii sen riittävän tasokkaan miehen. Nykyään naiset pyrkivät pitämään tuosta kiinni, mutta joutuvat sitten laskemaan rimaa kun kello alkaa tikittää. Kaikki eivät silti löydä vielä silloinkaan sopivaa. Tutkimusten mukaan vain 10% yksin elävistä naisista haluaa olla yksin.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 24.08.2017 18:51 ^ Mä en oikein usko tuohon b-miesteoriaan, mitä on jo pitkään väläytelty. Väittäisin, että kyse on enemmän naisten vähentyneestä halusta perinteiseen parisuhe- ja perhe-elämään. Kun nykyään myös tämä valinta on salonkikelpoinen, sen valitsee yhä useampi. Toi b-miesteoria on joku teleketjufeministien juoni, jolla imarrellaan naisia.
Ei tämä ole mikään uskonasia, siitä on tutkittua tietoa.

https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/arti ... gs.Jo6xiXA
Universaali disclaimer.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

So Hard kirjoitti: 25.08.2017 6:48
Ylermi Ylihankala kirjoitti: 24.08.2017 18:51 ^ Mä en oikein usko tuohon b-miesteoriaan, mitä on jo pitkään väläytelty. Väittäisin, että kyse on enemmän naisten vähentyneestä halusta perinteiseen parisuhe- ja perhe-elämään. Kun nykyään myös tämä valinta on salonkikelpoinen, sen valitsee yhä useampi. Toi b-miesteoria on joku teleketjufeministien juoni, jolla imarrellaan naisia.
Ei tämä ole mikään uskonasia, siitä on tutkittua tietoa.

https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/arti ... gs.Jo6xiXA
Kyllähän mä näitä olen nähnyt, kuten jo totesinkin. Tää on sitä samaa osastoa, kun nainen kertoo olevansa kranttu, eikä kukaan mies kelpaa. Tuohan on helppo selitys, jossa imarrellaan itseään ja ulkoistetaan parinmuodostusvastuu. En sano, etteikö tuo koulumattomuus voisi olla osasyynä joillekin, mutten usko, että tuo selittää niin paljon kuin naiset sen haluavat selittää.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23506
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 25.08.2017 9:16Tuohan on helppo selitys, jossa imarrellaan itseään ja ulkoistetaan parinmuodostusvastuu. En sano, etteikö tuo koulumattomuus voisi olla osasyynä joillekin, mutten usko, että tuo selittää niin paljon kuin naiset sen haluavat selittää.
Pitäisi hoitaa homma kuten tuo vieressä istuva pakistanilainen, porukat hoiti parinmuodostuksen. Olisin pian aviossa jonkun täydellisen idiootin kanssa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Huokaus. Mies kuvittelee tietävänsä paremmin mitä naiset ajattelevat mutulla kuin a) naiset b) tutkijat. Mitäs luulet, mitkä on oddsit sille että olet oikeassa?
Universaali disclaimer.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

So Hard kirjoitti: 25.08.2017 12:50 Huokaus. Mies kuvittelee tietävänsä paremmin mitä naiset ajattelevat mutulla kuin a) naiset b) tutkijat. Mitäs luulet, mitkä on oddsit sille että olet oikeassa?
Mun varmaankin kuuluu nyt vastata sulle, että mies uskoo sokeasti ja kritiikittömästi jokaiseen tutkimukseen. Länkyttäminen on kivaa!
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja elco »

Maikkarin uutisen mukaan vuonna 2011 oli "satoja" naisia, jotka hankkivat yksin lapsen keinosiemennyksellä. Itse tiedän kaksi tapausta.

Jos ikäluokka on 30k, paremmin pärjäävät ovat yliedustettuina yksin lasta noin hommaavissa ja muutenkin tuo on temppu, johon ei ihan kevyellä mennä niin voi spekuloida, että aika merkittävä osa a-naisista harkitsee lisääntymistä yksin kun miestä ei löydy.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

elco kirjoitti: 25.08.2017 13:14 Itse tiedän kaksi tapausta.
:o

Meidän tuttavapiirimme on selkeästi erilainen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 25.08.2017 13:22
elco kirjoitti: 25.08.2017 13:14 Itse tiedän kaksi tapausta.
:o

Meidän tuttavapiirimme on selkeästi erilainen.
Tarkoitatko, että tiedät tuttavapiiristäsi 0 tapausta vai 16 tapausta?

Omassa tuttavapiirissä näitä taitaa olla 2. Ehkä mulla on sama tuttavapiiri Elcon kanssa!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 25.08.2017 13:49
James Potkukelkka kirjoitti: 25.08.2017 13:22
elco kirjoitti: 25.08.2017 13:14 Itse tiedän kaksi tapausta.
:o

Meidän tuttavapiirimme on selkeästi erilainen.
Tarkoitatko, että tiedät tuttavapiiristäsi 0 tapausta vai 16 tapausta?

Omassa tuttavapiirissä näitä taitaa olla 2. Ehkä mulla on sama tuttavapiiri Elcon kanssa!
Onko hyvä vai huono asia, että tuttavapiirinne naiset turvautuvat keinohedelmöitykseen?

Ps. mulla tiedossa kiikaritehot 0-0

Pps. Sinun ja Elcon kertomasi kyllä avarsi maailmankuvaani.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti: 25.08.2017 6:48
Ylermi Ylihankala kirjoitti: 24.08.2017 18:51 ^ Mä en oikein usko tuohon b-miesteoriaan, mitä on jo pitkään väläytelty. Väittäisin, että kyse on enemmän naisten vähentyneestä halusta perinteiseen parisuhe- ja perhe-elämään. Kun nykyään myös tämä valinta on salonkikelpoinen, sen valitsee yhä useampi. Toi b-miesteoria on joku teleketjufeministien juoni, jolla imarrellaan naisia.
Ei tämä ole mikään uskonasia, siitä on tutkittua tietoa.

https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/arti ... gs.Jo6xiXA
Eiks tuossa linkkaamassasi tekstissä aiheesta väitöskirjan tehnyt tutkija totea, että koulutusasia on vain yksi tekijä, ja asiassa vaikuttaa myös kulttuurinmuutos aika lailla kuten Ylle sanookin:
"Pukkala uskoo, että epätasapaino parisuhdemarkkinoilla johtuu myös siitä, että naisten asema on muuttunut, he ovat itsenäisempiä kuin ennen.

- Ei se aina niin ole, että miehet eivät kelpaisi. Naisilla on nykyään oma tahto, he ovat vaativampia ja esimerkiksi haluavat opiskella pidempään, eivätkä ehkä halua perustaa perhettä samaan aikaan kuin miehet. Synnyttäjien keski-ikäkin on nykyään jo 31 vuotta.

- Ulkonäöllä on kuitenkin merkitystä, sitä ei voi kiistää. Naisille todella tärkeää on tunneside ja se, millä psyykeen tasolla nainen ja mies kohtaavat. Persoonista tässä on kyse, ei pelkästään koulutuksesta, muistuttaa Pukkala."

Sen sijaan kummeksun Yllen ajatusta siitä, että koulutusteoria olisi joki feministinen salajuoni naisten imartelemiseksi. Mun tuntumani feministeihin olisi sellainen, että vaikka he itse varmaan arvosta(isi)vatkin korkeasti koulutettua ja sivistynyttä puolisoa, yleisenä tutkimustuloksena he pitävät tuollaista havaintoa pikemminkin kiusallisena ja naisia epäimartelevana. Siitä kun saattaa saada myös sellaisen kuvan, että keskimäärin naiset etsivät patriarkaalisesti perheenpäätä, elättäjää ja sosiaalista nousua miehen siivellä, ei omilla ansioillaan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 25.08.2017 14:05 Siitä kun saattaa saada myös sellaisen kuvan, että keskimäärin naiset etsivät patriarkaalisesti perheenpäätä, elättäjää ja sosiaalista nousua miehen siivellä, ei omilla ansioillaan.
Mielenkiintoinen näkökulma, että feminististä olisi valita mahdollisimman matalan tason puoliso :)
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja elco »

Dave, ei minulla ole mitään kantaa sen hyvyyteen tai huonouteen. Tiedän lisäksi pari tapausta, jotka harkitsevat tätä.

Kun ottaa huomioon, että nämä naiset ovat "hyvin pärjääviä" eli korkean performanssin duunit ja haasteet sen yhdistämisessä yksinhuoltajuuteen niin vaakakupin toisella puolella pitää olla aivan helvetin vaikeaa löytää kumppania, jonka kanssa voisi lisääntyä.

Tavallaan ymmärrän tuon haasteen. Jos etsitään sitoutumishaluista alfaa, jonka pitäisi vielä olla halukas sopeutumaan naisen uran ehtoihin niin onhan se vaikeaa. Tähän vielä päälle se, että miehen pitää kuitenkin pariutumisessa olla se, joka pokaa, viettelee ja saa naisen sitoutumaan suhteeseen ja heti naisen langettua hirveällä duunilla jätetään pillerit pois niin vaikeaa on. Kun mimmit ovat 35+ niin se käytännössä rajaa miehen haarukan 35-50 vuoteen ja kvalifioituvat alfat saattavat itse preferoida nuorempia ja vähemmän itsenäisiä naisia, joilta lohkeaa hyvää viihdettä helpommin ja ilman sitoutumisia. Eli tuollaisia kundeja ei yksinkertaisesti oikein olekaan. Paitsi minä ja minäkin olen varattu.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Vastaa Viestiin