James Potkukelkka kirjoitti: ↑08.11.2022 13:57
Form factorista: humanoidi muoto perustuu siihen, että maailma on suunniteltu ihmistä varten.
Miksi me haluaisimme robotin tekevän asioita kuten ihmiset tekevät? Sehän on hyvä juttu, jos robotaksi kulkee kovempaa kuin minä minä pystyn juoksemaan. Robotaksi ei toki nouse portaita, mutta onhan se muuten näpsä. Meidän robotti-imuri taas mahtuu menemään sohvan alle, jonne minä en mahdu konttaamaan.
Minusta humanoidin muotoinen yleiskäyttöinen "älykäs" robotti on aika kaukana tulevaisuudessa verrattuna muihin robomalleihin. Robotti keräilee jo meidän ostokset, joten emme tarvitse enää humanoidiroboa käymään kaupassa.
Yrityskäytössä erikoistuneet robot tuntuvat fiksummalta konseptilta. Humanoidi robo olisi siis enemmän kuluttajalaite. Mutta jos erilaiset robot jo toimittavat kuluttajalle palveluita, niin mitä duuneja kotirobolle jää? Ehkä hoivahommissa olisi ikääntymisen kautta duuneja, mutta vanhusten puolesta touhuava robo heikentäisi heidän kuntoaan, vaikka näennäisesti helpottaisi elämää. Näen tekoäly assistentissa, sensoreissa ja älylaitteissa enemmän potentiaalia vanhusten hoidossa kuin robolla.
Kotiroboja enemmän toivon teollisuuden automatisoituvn vielä rutkasti lisää. Tuolla tavalla saadaan hoidettua utopiasta työn osuus, sitten puhdasta energiaa kehiin, niin voidaan siirtyä kiertotalouteen. Sitten voidaankin kasvaa lähes rajattomasti.