Sivu 2/2

Re: Munamankelointi

Lähetetty: 28.06.2016 11:43
Kirjoittaja Ylermi Ylihankala
So Hard kirjoitti:
Ylermi Ylihankala kirjoitti:Mä olen ymmärtänyt, että suurin osa kuntoilijoista preferoi pientäkin vauhdin lisäystä
Mihin tää sun ymmärrys oikein perustuu? Kaikilla mun tuntemilla himopyöräilijöillä on tyyliin 5-10 eri pyörää alkaen läskipyöristä maastofillarien kautta ties mihin virityksiin. Ei niitä eri pyöriä ostella vauhdin takia vaan käyttötilanteiden.
Mitä sä sekoilet. Puhun kuntoilijoista, jollaiseksi kk lasketaan. Yritän tässä nähdä kk:n tarpeen, en sinun kuuluisien kaikkien ystäviesi.

Re: Munamankelointi

Lähetetty: 28.06.2016 11:47
Kirjoittaja So Hard
Ylermi Ylihankala kirjoitti:
So Hard kirjoitti:
Ylermi Ylihankala kirjoitti:Mä olen ymmärtänyt, että suurin osa kuntoilijoista preferoi pientäkin vauhdin lisäystä
Mihin tää sun ymmärrys oikein perustuu? Kaikilla mun tuntemilla himopyöräilijöillä on tyyliin 5-10 eri pyörää alkaen läskipyöristä maastofillarien kautta ties mihin virityksiin. Ei niitä eri pyöriä ostella vauhdin takia vaan käyttötilanteiden.
Mitä sä sekoilet. Puhun kuntoilijoista, jollaiseksi kk lasketaan. Yritän tässä nähdä kk:n tarpeen, en sinun kuuluisien kaikkien ystäviesi.
No miksi sä luulet ihmisten olevan kiinnostunut sun oletuksista sun ystävistä?

Re: Munamankelointi

Lähetetty: 28.06.2016 11:49
Kirjoittaja sivustahuutaja
Ylermi Ylihankala kirjoitti:Mä olen ymmärtänyt, että suurin osa kuntoilijoista preferoi pientäkin vauhdin lisäystä ja tulkitsen varsinkin kk.
Itse taas tulkitsen asiaa niin, että harrastamiseen kuuluu tehdä juttuja tavoitteellisesti, mutta esim. aika ei välttämättä ole se tavoite. Suksia voi voidella sen takia, että voitelu menee oikein. Veikkaisin, että KK on hakenyt enemmän hyvää toimivuutta voitelussa kuin kisakireää aikaa?

Jos pyörällä haluaa mennä oikeasti kovaa, niin resepti on tämä:
- nojapyörä + katteet
- alamäki
- sähköavustus (jos ammattilaiset käyttävät salaa kisoissa, niin kelpaa harrastajallekin)

Hyvin simppeli esimerkki pyöräilyssä on rengasvalinta. Kapea kumi on useimmiten se kaikkein nopein, mutta leveämpi kumi on mukavampi ja vain hitusen hitaampi. Aika moni valitsee leveämmän kumin ja hitusen maltillisemmat paineet.

Läskipyörät ovat hyvä esimerkki tavisharrastajan vehkeestä. Halpaa 'täysjoustoa' kaikkiin olosuhteisiin. Luultavasti kuitenkin kaikkein hitain pyörä. Mutta mitä väliä, jos tavoitteena on hauska rasitus järkevään hintaan?

Re: Munamankelointi

Lähetetty: 28.06.2016 11:56
Kirjoittaja Ylermi Ylihankala
KK saa seuraavaksi itse tarkentaa mielipiteitään ja suunnitelmiaan. Alkaa mennä muutenkin jo noloksi tämä vänkääminen.

Re: Munamankelointi

Lähetetty: 28.06.2016 14:11
Kirjoittaja Hans Jörgen
Toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä. Minä poljin molempia sekä naapurin Liisaa.

Itse ajelin 11 vuotta kesät talvet melko huokealla hybridillä. Sitten alkoi tuntumaan, ettei ko. mankelilla pysty enää kehittymään ja homma alkoi maistua himpun verran puulle. Korjasin tilanteen ostamalla sellaisen useamman tonnin maantiepyörän, joka toi hommaan taas menemisen meininkiä; keskinopeudet raketoivat ja eteneminen letkeytyi. Koska ko. pelillä ei kuitenkaan pysty ajelemaan talvella ja se on kaikkea muuta kuin optimaalinen kaupungin sykkeeseen (koska varkaat ja muu liikenne), ja koska en sillä ajeltuani ollut enää henkisesti kykeneväinen palaamaan hybridinromuuni kuin korkeintaan terassireissuille, hankin rinnalle myös selkeästi huokeamman cyclon. Se on varsin soiva peli sarjassaan, mutta ei silläkään ole oikein asiaa pidemmille retkille totuteltuani itseni puolta kevyempään maantietykkiin.

Oma suositukseni uuden pyörän ostoon:

- jos ajelet yhdellä fillarilla läpi vuoden, CC
- jos haluat samoilla muuallakin kuin maanteillä, CC
- jos ajelet vain maanteillä, maantiepyörä
- jos sanat keskinopeus ja pyörän paino ovat merkkittäviä ostopäätökseesi vaikuttavia tekijöitä, maantiepyörä.

Mikäli arvostat ajonopeutta ja sen kehitystä, voit edetä kahta Roomaan vievää reittiä: ostat ensin jokakelin CC:n ja myöhemmin myös katupyörän, kun kyllästyt matelemaan, tai sitten ostat ensin katupyörän ja myöhemmin myös CC:n, kun haluat ajella ei-katu olosuhteissakin. Pyörän oikea koko kerrotaan kyllä liikkeessä (sulla luokkaa L) ja fillarin laatu seuraa suorassa suhteessa sen hintaa. Shimano 105 -osasarjaa huonompaa en omaan pyörääni ottaisi, joskaan sen parempikaan ei tuo merkittävää laatulisäystä maksetun lisähinnan funktiona (kylläkin lisää hintaa myös varaosille). Googlaile hintoja ympäri Eurooppaa ja katsele, miten lähiputiikit pystyvät vastaamaan kilpailuun. Ainakin itse ostin molemmat fillarini tuosta lähiputiikista halvimmilla maailmasta löytämilläni hinnoilla. Tolkullisen kilpurin hinnat lähtee 1500€:sta ja CC:n tonnista ylöspäin.

Re: Munamankelointi

Lähetetty: 28.06.2016 15:32
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ Ja kumpaas maantiepyörää suosittelet:
- oikea maantiepyörä: kisakäyttöön tarkoitettu karsittu agressiivinen vehje, ei levyjä tyypillisesti (esim. cannondale supersix)
- sportive/endurance: rennompi geometria harrastelijalle, tilaa isommille kumeille, nykyään usein levyt, mahdollisesti kiinnityspisteet tarakalle ja lokasuojille työmatkakäyttöä ajatellen (esim. cannondale synapse)

Touring ja triathlonpyörät on vielä käsittelemättä, mutta ne onkin helpompi erotella. Nopeutta hakevalla ylermilla on maantiepyöristä se time trial pyörä, mutta ylermi ei sitä vielä ole paljastanut.

Re: Munamankelointi

Lähetetty: 28.06.2016 15:57
Kirjoittaja Ylermi Ylihankala
Sivis, on hienoa, että olet perehtynyt asiaan ja innoissasi, mutta sun jutut on ollut vähän laukalla tässä ketjussa. Tarkoitus kai on edelleenkin löytää kk:lle se pyörä. Liiallinen syväluotaus vain sekavoittaa keskustelua.

Re: Munamankelointi

Lähetetty: 28.06.2016 16:06
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ Eihän sitä pyörää ole mahdollista löytää, jos ei tiedä mitä on hakemassa. Ainoa linkkejä ja toimivia hakusanoja tarjonnut on... kuka?

Pistetään tämä poikki ja pinoon. KKK vastailkoon näihin:
- kuinka pitkiä lenkit ovat kilsoina tai tunteina?
- mitä reittejä halutaan ajaa? pitääkö pystyä polkemaan myös hiekalla ja kovilla poluilla?
- tarvitaanko satula ja/tai lokarit?
- montako tonnia saa maksaa?
- pitääkö pystyä ajamaan talvella?
- pitääkö mahtua leveämmät kumit talvea tai muuten huonoja olosuhteita ajatellen?
- kuinka suuri osa ajosta tapahtuu muiden liikkujien seassa kaupungissa?
- kuinka hyvin huollot maistuu ja miltä esim. renkaiden vaihto tuntuu?
- jos pitää valita sekunnin aikasäästö tai mukavuuden lisääntyminen, niin kumpi voittaa?

Re: Munamankelointi

Lähetetty: 28.06.2016 16:23
Kirjoittaja Diddley Bow
sivustahuutaja kirjoitti:tarvitaanko satula
Se olis varmaan kiva.

KKK:n ikäryhmään kuuluen ja liikunnallisesti samoja liikeratoja noudattaneena voin todeta, ett CC on oikea valinta. Eikä sen tartte olla yli tonnin hintainen, että siitä irtoaa isosti tyydyttävä liikuntasuoritus. Meidän iässä liikunnan ilo alkaa olla enemmän sitä, että vielä pystyy liikkumaan ja saamaan siitä iloa.

Re: Munamankelointi

Lähetetty: 28.06.2016 19:23
Kirjoittaja So Hard
Diddley Bow kirjoitti:KKK:n ikäryhmään kuuluen ja liikunnallisesti samoja liikeratoja noudattaneena voin todeta, ett CC on oikea valinta
Nyt sä pahoitit YY:n mielen.

Re: Munamankelointi

Lähetetty: 28.06.2016 20:33
Kirjoittaja Hans Jörgen
sivustahuutaja kirjoitti:^ Ja kumpaas maantiepyörää suosittelet:
- oikea maantiepyörä: kisakäyttöön tarkoitettu karsittu agressiivinen vehje, ei levyjä tyypillisesti (esim. cannondale supersix)
- sportive/endurance: rennompi geometria harrastelijalle, tilaa isommille kumeille, nykyään usein levyt, mahdollisesti kiinnityspisteet tarakalle ja lokasuojille työmatkakäyttöä ajatellen (esim. cannondale synapse)
Oikeata maantiepyörää. Siis kun puhutaan omista preferensseistäni, eli käytännössä nopeudesta. KK:n preferenssit voivat olla jotain ihan muuta.
Diddley Bow kirjoitti:
KKK:n ikäryhmään kuuluen ja liikunnallisesti samoja liikeratoja noudattaneena voin todeta, ett CC on oikea valinta. Eikä sen tartte olla yli tonnin hintainen, että siitä irtoaa isosti tyydyttävä liikuntasuoritus. Meidän iässä liikunnan ilo alkaa olla enemmän sitä, että vielä pystyy liikkumaan ja saamaan siitä iloa.
Älä yleistä. Esim. minulle liikunta ei tarjoa maksimaalista iloa, ellen voi samalla kehittyä nopeammaksi/korkeammaksi/voimakkaammaksi. Tällöin on melko luonnollista, että myös kaluston täytyy matkan varrella kehittyä. Ihan ekaksi ajopeliksi ei tietenkään tarvitse olla alla markkinoiden ykköstykkiä, mutta tietty ajomukavuuden taso olisi hyvä löytyä, jottei into hommaan kusahda liian köykäisen työvälineen takia. Jos pelkkä liikunnan ilo tosiaan riittää, suosittelen hakemaan lenkkarit Tarjoustalosta ja pinkaisemaan pöpelikköön.

Re: Munamankelointi

Lähetetty: 28.06.2016 21:34
Kirjoittaja sivustahuutaja
Hans Jörgen kirjoitti: Oikeata maantiepyörää. Siis kun puhutaan omista preferensseistäni, eli käytännössä nopeudesta. KK:n preferenssit voivat olla jotain ihan muuta.
Vaihtoehdot siis olivat kisakireä ja mukavampi. Ammattilaisetkin vetää mukulakivet noilla endurance-vehkeillä.

Re: Munamankelointi

Lähetetty: 28.06.2016 21:45
Kirjoittaja sivustahuutaja
Hans Jörgen kirjoitti:.
. Ihan ekaksi ajopeliksi ei tietenkään tarvitse olla alla markkinoiden ykköstykkiä, mutta tietty ajomukavuuden taso olisi hyvä löytyä, jottei into hommaan kusahda liian köykäisen työvälineen takia. Jos pelkkä liikunnan ilo tosiaan riittää, suosittelen hakemaan lenkkarit Tarjoustalosta ja pinkaisemaan pöpelikköön.
Siis nopea maantiepyörähän on epämukava? Kisakireässä vehkeessä nopeus tulee aerosta, eli kuski pistetään tiukkaan pakettiin. Endurance/sportive pyörissä ajoasento on pystympi, jolloin aero kärsii, mutta kuskilla on kivempaa. Time trial pyörät ovat sitten kaikkein raaimpia kuskeille, koska kisat ovat niin lyhyitä. Nopeutta hakeva soolopolkija ei voi perinteisistä pyöristä tyytyä kuin time trialiin. Sillä saa maksimivauhdit suomen korkeuseroilla.

Re: Munamankelointi

Lähetetty: 28.06.2016 23:37
Kirjoittaja Hans Jörgen
sivustahuutaja kirjoitti:
Hans Jörgen kirjoitti:.
. Ihan ekaksi ajopeliksi ei tietenkään tarvitse olla alla markkinoiden ykköstykkiä, mutta tietty ajomukavuuden taso olisi hyvä löytyä, jottei into hommaan kusahda liian köykäisen työvälineen takia. Jos pelkkä liikunnan ilo tosiaan riittää, suosittelen hakemaan lenkkarit Tarjoustalosta ja pinkaisemaan pöpelikköön.
Siis nopea maantiepyörähän on epämukava? Kisakireässä vehkeessä nopeus tulee aerosta, eli kuski pistetään tiukkaan pakettiin. Endurance/sportive pyörissä ajoasento on pystympi, jolloin aero kärsii, mutta kuskilla on kivempaa. Time trial pyörät ovat sitten kaikkein raaimpia kuskeille, koska kisat ovat niin lyhyitä. Nopeutta hakeva soolopolkija ei voi perinteisistä pyöristä tyytyä kuin time trialiin. Sillä saa maksimivauhdit suomen korkeuseroilla.
Varmasti juurikin noin, mutta keskustelu on konteksti huomioonottaen ajautumassa pykälän verran liian hifistelyksi.
Kun mä puhun maantiepyörän nopeudesta vs. CC, viittaan lähinnä kapeampiin renkaisiin ja kevyempään runkoon (+muihin rakenteisiin). Oma kilpurini painaa kaikkine releineen seitsemisen kiloa, CC lähemmäs 12kg. Toi painoero + leveämmät renkaat tekee muutaman kooämhoon eron nopeudessa, mikä lukuna kuulostaa ehkä pieneltä, mutta viivalle lähdettäessä se vikkelämpi katoaa horisonttiin minuuteissa. Jos ajonopeudella ei ole mitään merkitystä, ei kilpuria oikein voi suositella.

Mulle se ajomukavuus tulee nimenomaan siitä rullaavasta etenemisestä, hitaammilla peleillä meno alkaa pian tuntumaan jumittamiselta. Toki tilannetta kärjistää se, että kuten mainittua, olen ehtinyt totuttamaan itseni raketin ajo-ominaisuuksiin, mutta kuten myös mainittua, tuskastuin epäoptimaalisiin ajonopeuksiin jo ennen uuden pyörän hankintaa. En aja ihan kyyryssä, eli sarvet on harvemmin käytössä, joten tässä mielessä eroa CC:n ja kilpurin välillä ei mulle oikein ole. Pakko alkaa totuttelemaan kyyristelyihinkin ennen ekaa tri-kisaa, jotten anna liikaa tasoitusta sille toisiksi hitaimmalle.

Re: Munamankelointi

Lähetetty: 28.06.2016 23:41
Kirjoittaja Hans Jörgen
sivustahuutaja kirjoitti:
Hans Jörgen kirjoitti: Oikeata maantiepyörää. Siis kun puhutaan omista preferensseistäni, eli käytännössä nopeudesta. KK:n preferenssit voivat olla jotain ihan muuta.
Vaihtoehdot siis olivat kisakireä ja mukavampi. Ammattilaisetkin vetää mukulakivet noilla endurance-vehkeillä.
Noilla vaihtoehdoilla kilpuri ei myöskään toimi. Väistelen itsekin mukulakivet, raketti on aivan liian jäykkä, jotta meno niillä maistuisi kovinkaan kauaa. Maantiepyörä on siis maanteille!

Re: Munamankelointi

Lähetetty: 29.06.2016 12:13
Kirjoittaja Diddley Bow
Hans Jörgen kirjoitti:Älä yleistä.
Mielestäni rajasin oman mielipiteeni aika tehokkaasti omaan (ja KKK:n) ikäluokkaan. Teillä nuorilla miehillä tietenkin riittää virtaa vaikka mihin.

Re: Munamankelointi

Lähetetty: 29.06.2016 12:30
Kirjoittaja Bluntly
Tämä alaohjauksella voisi olla meikäläisen ostos. Kunhan joskus saisi rahat kasaan.

Re: Munamankelointi

Lähetetty: 29.06.2016 12:40
Kirjoittaja Vesper
KKK joutuu riipaisemaan jäätävän kännin vain selvitäkseen tästä ketjusta.

Re: Munamankelointi

Lähetetty: 29.06.2016 12:49
Kirjoittaja Diddley Bow
Oleellista on tietenkin se miten fillari nimetään!

Re: Munamankelointi

Lähetetty: 29.06.2016 12:51
Kirjoittaja Hans Jörgen
Diddley Bow kirjoitti:
Hans Jörgen kirjoitti:Älä yleistä.
Mielestäni rajasin oman mielipiteeni aika tehokkaasti omaan (ja KKK:n) ikäluokkaan. Teillä nuorilla miehillä tietenkin riittää virtaa vaikka mihin.
Yleistät edelleen. Ei se ole ikäkysymys, haluaako kokeilla rajojaan. Teillä/meillä vahuksilla se raja vain tulee nopeammin vastaan.

Re: Munamankelointi

Lähetetty: 29.06.2016 13:03
Kirjoittaja Diddley Bow
Hans Jörgen kirjoitti:
Diddley Bow kirjoitti:
Hans Jörgen kirjoitti:Älä yleistä.
Mielestäni rajasin oman mielipiteeni aika tehokkaasti omaan (ja KKK:n) ikäluokkaan. Teillä nuorilla miehillä tietenkin riittää virtaa vaikka mihin.
Yleistät edelleen. Ei se ole ikäkysymys, haluaako kokeilla rajojaan. Teillä/meillä vahuksilla se raja vain tulee nopeammin vastaan.
KKK on varmaan kokeillut rajojaan.

Avioero, Perhe, oletettu asuntolaita, sukellusharrastus, moottoripyörä, alkoholiongelma... Jossain kohtaa vois kuvitella, että realiteetit tulee vastaan.

Jos ei ole vielä oppinut, niin ei kun tuulta päin.

Re: Munamankelointi

Lähetetty: 29.06.2016 14:33
Kirjoittaja Hans Jörgen
Diddley Bow kirjoitti:
Hans Jörgen kirjoitti:
Diddley Bow kirjoitti:
Mielestäni rajasin oman mielipiteeni aika tehokkaasti omaan (ja KKK:n) ikäluokkaan. Teillä nuorilla miehillä tietenkin riittää virtaa vaikka mihin.
Yleistät edelleen. Ei se ole ikäkysymys, haluaako kokeilla rajojaan. Teillä/meillä vahuksilla se raja vain tulee nopeammin vastaan.
KKK on varmaan kokeillut rajojaan.

Avioero, Perhe, oletettu asuntolaita, sukellusharrastus, moottoripyörä, alkoholiongelma... Jossain kohtaa vois kuvitella, että realiteetit tulee vastaan.

Jos ei ole vielä oppinut, niin ei kun tuulta päin.
Jees, noi on just ne relevanteimmat pointit. Elämässä ollut vastoinkäymisiä -> valitsen harrastukseksi shakinpeluun.

Re: Munamankelointi

Lähetetty: 30.06.2016 19:39
Kirjoittaja Ylermi Ylihankala
Iltapäivällä 60km lenkki itään ja etelään, käännös jossain Lempäälässä. Alkumatkalla tuntui olevan vastatuulta ja katsoinkin keskarit - paluumatka 3km/h kovempaa, vaikka jalat vähän väsyivät. Muuten mukava veto, mutta jalat eivät olleet palautuneet alkuviikon säbästä ja lyhyistä pyörälenkeistä. Ei siis missään vaiheessa helppoa. Huomenna säbä, mut sitten viikonloppuna töihin Bianchilla eestaas vähän kierrellen.