Neuvoja lasten kasvatukseen!

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
PetriFB
Kitisijä
Viestit: 1591
Liittynyt: 08.11.2005 15:37
Viesti:

Neuvoja lasten kasvatukseen!

Viesti Kirjoittaja PetriFB »

Hyödyllisiä neuvoja lasten kasvatukseen!

Kun on kyseessä lastenkasvatus, on se sellainen alue, johon ei usein saada kunnon valmennusta ja johon voidaan joutua melko valmistautumattomina. Sillä monet meistä saattavat kyllä käydä kouluja vuosikausia ja opiskella monia vähemmän tärkeitä asioita, mutta juuri tällä alueella kuten avioliitossakin me voimme olla melko valmistautumattomia emmekä ymmärrä, miten kussakin tilanteessa tulisi toimia.

Seuraavilla riveillä onkin tarkoitus pohtia lastenkasvatuksen eri puolia ja miten kukin voisi toimia paremmin vanhemman osassaan. Eli tarkoitus on käydä lävitse varsinkin tavanomaisimpia vääriä malleja ja toimintatapoja, joihin saatetaan helposti syyllistyä. Monet näistä haitallisista toimintatavoista ovat vieläpä juurtuneet niin syvälle jokaiseen itseensä, ettei niitä edes kunnolla tiedosteta ja havaita. Niitä ei huomata ja siksi niitä saatetaan toistaa, koska ei osata toimia muullakaan tavalla.

Joka tapauksessa yritämme tulevissa kappaleissa löytää poispääsyn näistä vääristä malleista ja yritämme lisäksi löytää käytännöllisiä tapoja sille, miten vanhempi voi osoittaa hyväksyntäänsä lapsilleen sekä ohjata näitä oikeaan käytökseen. Joillekin nämä asiat voivat olla ennestään tuttuja ja he voivat luonnostaan olla hyviä kasvattajan roolissaan, mutta useimmat vanhemmista lienevät kuitenkin sellaisia, jotka tuntevat tarvitsevansa parempia toimintamalleja tälläkin alueella. Näitä toimintamalleja yritämme sentähden tulevissa kappaleissa ottaa vähän esille.
Kittys

Re: Neuvoja lasten kasvatukseen!

Viesti Kirjoittaja Kittys »

:off: Yleensä naapurit ovat parhaita lastenkasvattajia, joo, ja toisten lapsille.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Neuvoja lasten kasvatukseen!

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Olisiko Ratkaisu ohjelmoida lapset itsekeksimillään uskontulkinnoilla, ja sitten antaa jutuilleen auktoriteetti valehtelemalla että se onkin Jumala Itse eikä PetriFB joka ne sanoo?
Aito_Johanna

Re: Neuvoja lasten kasvatukseen!

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

En jaksa lukea Petrin kirjoituksia, mutta haluaisin kysyä kaikilta seuraavaa: muistuttaako teidänkin mielestänne Petrin avattaren kuva enemmän lännenelokuvien sankaria kuin Jeesusta?

muoks: :tiistai: joo, nyt tajusin... siitähän siinä on kyse.
Viimeksi muokannut Aito_Johanna, 01.12.2005 14:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
PetriFB
Kitisijä
Viestit: 1591
Liittynyt: 08.11.2005 15:37
Viesti:

Re: Neuvoja lasten kasvatukseen!

Viesti Kirjoittaja PetriFB »

Paras tapa on kasvattaa lapsensa heitä rakastamalla ja hyväksymällä ja tarjoamalla heille malleja joita itse pidämme hyvinä sekä niitä malleja jotka ovat hyviä ja turvallisia lapsen kasvulle ja kehitykselle.

Lapselle tulee antaa myös mahdollisuus valita asioita, mutta joissakin asioissa on vanhempien vastuulla myös sanoa ei ja ohjata lapsi pois sellaisesta, joka on hänelle vahingollista.
Avatar
PetriFB
Kitisijä
Viestit: 1591
Liittynyt: 08.11.2005 15:37
Viesti:

Re: Neuvoja lasten kasvatukseen!

Viesti Kirjoittaja PetriFB »

Aito_Johanna kirjoitti:En jaksa lukea Petrin kirjoituksia, mutta haluaisin kysyä kaikilta seuraavaa: muistuttaako teidänkin mielestänne Petrin avattaren kuva enemmän lännenelokuvien sankaria kuin Jeesusta?

muoks: :tiistai: joo, nyt tajusin... siitähän siinä on kyse.
Eihän se kuva ole Jeesuksen kuva kuva. Avatar on kuva tosimiehestä, joka uskoo Jeesukseen Kristukseen .... :)

hyvät jatkot sulle Johanna ... :)
Starflare

Re: Neuvoja lasten kasvatukseen!

Viesti Kirjoittaja Starflare »

Aito_Johanna kirjoitti:En jaksa lukea Petrin kirjoituksia, mutta haluaisin kysyä kaikilta seuraavaa: muistuttaako teidänkin mielestänne Petrin avattaren kuva enemmän lännenelokuvien sankaria kuin Jeesusta?

muoks: :tiistai: joo, nyt tajusin... siitähän siinä on kyse.
Ilmeisesti se on ok dissata petriä kympillä? Ja kyllä, joku lännenlutari siinä ainakin minun mielestäni on.
Aito_Johanna

Re: Neuvoja lasten kasvatukseen!

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

Starflare kirjoitti:
Aito_Johanna kirjoitti:En jaksa lukea Petrin kirjoituksia, mutta haluaisin kysyä kaikilta seuraavaa: muistuttaako teidänkin mielestänne Petrin avattaren kuva enemmän lännenelokuvien sankaria kuin Jeesusta?

muoks: :tiistai: joo, nyt tajusin... siitähän siinä on kyse.
Ilmeisesti se on ok dissata petriä kympillä? Ja kyllä, joku lännenlutari siinä ainakin minun mielestäni on.
Ilmeisesti se on ok, ettei kaikkia kirjoituksia lue?
Starflare

Re: Neuvoja lasten kasvatukseen!

Viesti Kirjoittaja Starflare »

Aito_Johanna kirjoitti:
Starflare kirjoitti:
Aito_Johanna kirjoitti:En jaksa lukea Petrin kirjoituksia, mutta haluaisin kysyä kaikilta seuraavaa: muistuttaako teidänkin mielestänne Petrin avattaren kuva enemmän lännenelokuvien sankaria kuin Jeesusta?

muoks: :tiistai: joo, nyt tajusin... siitähän siinä on kyse.
Ilmeisesti se on ok dissata petriä kympillä? Ja kyllä, joku lännenlutari siinä ainakin minun mielestäni on.
Ilmeisesti se on ok, ettei kaikkia kirjoituksia lue?
Ja sehän ennenkaikkea pitää tulla sanomaan ihan kyseiseen topikkiin?

EDIT: Tarkennetaan sen verran että jos itse avaisin jonkin topikin ja ensimmäisten vastausten joukossa olisi postaus jossa lukee ensimmäisenä ettei kirjoituksiani jaksa lukea. Todella röyhkeää ja loukkaavaa käytöstä.
Viimeksi muokannut Starflare, 01.12.2005 15:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
PetriFB
Kitisijä
Viestit: 1591
Liittynyt: 08.11.2005 15:37
Viesti:

Re: Neuvoja lasten kasvatukseen!

Viesti Kirjoittaja PetriFB »

Jeps, se on ihan kiva, että kaikilla on vapaus lukea tai olla lukematta...
PerttiMakimaa

Re: Neuvoja lasten kasvatukseen!

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

En ole erityisen suuresti lukenut Petrin juttuja yleensä, mutta lastenkasvattamisesta tällä herralla tuntuu olevan hyvät tiedot.

Mutta tällä palstallahan (kuten koko Suomessa) sillä mitä ehdotetaan ei ole väliä vaan sillä kuka ehdottaa... :(
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Neuvoja lasten kasvatukseen!

Viesti Kirjoittaja Clay »

PerttiMakimaa kirjoitti:En ole erityisen suuresti lukenut Petrin juttuja yleensä, mutta lastenkasvattamisesta tällä herralla tuntuu olevan hyvät tiedot.

Mutta tällä palstallahan (kuten koko Suomessa) sillä mitä ehdotetaan ei ole väliä vaan sillä kuka ehdottaa... :(
Kiihkouskovainen ei ole kykeneväinen opettamaan lasta ajattelemaan omilla aivoillaan. Herran haltuun sananmukaisesti.
Nyt penikseni on fantastinen!
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16596
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Neuvoja lasten kasvatukseen!

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Starflare kirjoitti:jos itse avaisin jonkin topikin ja ensimmäisten vastausten joukossa olisi postaus jossa lukee ensimmäisenä ettei kirjoituksiani jaksa lukea. Todella röyhkeää ja loukkaavaa käytöstä.
No ei minusta ole kovin loukkaavaa, jos toteaa ettei jaksa lukea jonkun linkittämää kohtalaisen pitkää sepustusta. Ja onhan tällä palstalla kai aika tavallista, että jo ensi vastauksista alkaen keskustelu kääntyy johonkin aivan muuhun kuin ketjun avaajan tarkoittamaan asiaan. (Tosin tässä nimenomaisessa tapauksessa voisi kai todeta, että jos ei jaksa lukea, ainakin kuvien katselu olisi hyödyllistä... :) )

Mutta itse asiaan. En toki jaksanut minäkään koko linkitettyä eeposta lukea, mutta silmäilin kumminkin. Ei se minusta ollut mikään aivan mielipuolinen juttu (toisin kuin taannoin Petrin linkittämä parisuhdeopas). Oikeastaan paljon ihan järkevää asiaa.

Jopa niin paljon, että oikein pisti ihmetyttämään tämä mukana ollut, kiihkouskovaisten usein korostama ruumiillisen kurituksen hyväksyntä. Mikä siinä kristillisyydessä saa niin haluamaan hakkaamaan lapsia? Eikö vitsan käytön suosittelu ole nykyään peräti rikokseen kannustamista?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12287
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Neuvoja lasten kasvatukseen!

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Starflare kirjoitti:
EDIT: Tarkennetaan sen verran että jos itse avaisin jonkin topikin ja ensimmäisten vastausten joukossa olisi postaus jossa lukee ensimmäisenä ettei kirjoituksiani jaksa lukea. Todella röyhkeää ja loukkaavaa käytöstä.
Olisiko sinusta loukkaavaa, jos joku kirjoittaisi sinulle että "vedä pää pois perseestäsi". Kuten kirjoitit m i n u l l e kesäkuussa 2004? :vihelt:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
PetriFB
Kitisijä
Viestit: 1591
Liittynyt: 08.11.2005 15:37
Viesti:

Re: Neuvoja lasten kasvatukseen!

Viesti Kirjoittaja PetriFB »

urpiainen kirjoitti:
Starflare kirjoitti:jos itse avaisin jonkin topikin ja ensimmäisten vastausten joukossa olisi postaus jossa lukee ensimmäisenä ettei kirjoituksiani jaksa lukea. Todella röyhkeää ja loukkaavaa käytöstä.
No ei minusta ole kovin loukkaavaa, jos toteaa ettei jaksa lukea jonkun linkittämää kohtalaisen pitkää sepustusta. Ja onhan tällä palstalla kai aika tavallista, että jo ensi vastauksista alkaen keskustelu kääntyy johonkin aivan muuhun kuin ketjun avaajan tarkoittamaan asiaan. (Tosin tässä nimenomaisessa tapauksessa voisi kai todeta, että jos ei jaksa lukea, ainakin kuvien katselu olisi hyödyllistä... :) )

Mutta itse asiaan. En toki jaksanut minäkään koko linkitettyä eeposta lukea, mutta silmäilin kumminkin. Ei se minusta ollut mikään aivan mielipuolinen juttu (toisin kuin taannoin Petrin linkittämä parisuhdeopas). Oikeastaan paljon ihan järkevää asiaa.

Jopa niin paljon, että oikein pisti ihmetyttämään tämä mukana ollut, kiihkouskovaisten usein korostama ruumiillisen kurituksen hyväksyntä. Mikä siinä kristillisyydessä saa niin haluamaan hakkaamaan lapsia? Eikö vitsan käytön suosittelu ole nykyään peräti rikokseen kannustamista?
Ei Raamattu opeta hakkamaan lapsia, vaan rakastamaan ja ohjaamaan heitä hyvään ja terveeseen elämään.
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Neuvoja lasten kasvatukseen!

Viesti Kirjoittaja Clay »

PetriFB kirjoitti:Ei Raamattu opeta hakkamaan lapsia, vaan rakastamaan ja ohjaamaan heitä hyvään ja terveeseen elämään.
http://www.thebricktestament.com/the_la ... 1_18a.html
Nyt penikseni on fantastinen!
Starflare

Re: Neuvoja lasten kasvatukseen!

Viesti Kirjoittaja Starflare »

urpiainen kirjoitti:No ei minusta ole kovin loukkaavaa, jos toteaa ettei jaksa lukea jonkun linkittämää kohtalaisen pitkää sepustusta.
Käsitin ettei kyse ollutkaan linkistä, vaan ihan siitä kirjoituksesta. Eikä A_J tehnyt myöskään selväksi että kyse olisi ollut nimenomaan siitä linkistä.
urpiainen kirjoitti:Ja onhan tällä palstalla kai aika tavallista, että jo ensi vastauksista alkaen keskustelu kääntyy johonkin aivan muuhun kuin ketjun avaajan tarkoittamaan asiaan. (Tosin tässä nimenomaisessa tapauksessa voisi kai todeta, että jos ei jaksa lukea, ainakin kuvien katselu olisi hyödyllistä... :) )
Jep, näin se tuppaa olemaan. Mikä taas rupeaa raivostuttamaan joskus.
urpiainen kirjoitti:Jopa niin paljon, että oikein pisti ihmetyttämään tämä mukana ollut, kiihkouskovaisten usein korostama ruumiillisen kurituksen hyväksyntä. Mikä siinä kristillisyydessä saa niin haluamaan hakkaamaan lapsia? Eikö vitsan käytön suosittelu ole nykyään peräti rikokseen kannustamista?
Minä taas olen huomannut päinvastaista. Ystäväni naapurissa asuu kiihkouskovainen, jonka kanssa olivat hyvissä väleissä kunnes tämä piru sitten ilmoitti lastensuojeluun että ystäväni puolisonsa kanssa pahoinpitelevät kolmea lastaan. Perusteena tälle oli se, että heiltä kuuluu niin paljon huutoa. Vekarat ovat 4, 3 ja 2 vuotiaita, totta helvetissä tuon ikäisistä lähtee mökää niin perkeleesti että olen kolmen tunnin aikana ruvennut epäilemään omaa järkeänikin, lisäksi vanhin on vielä hyperaktiivinen tjsp.

Eivät kuitenkaan kurita mukuloitaan kuin aiheesta. Minkä ainakin minä hyväksyn (Ja ei, en tiedä lasten kasvatuksesta tuon täytistä, ja olisin mitä luultavimmin aivan surkea isä).
Starflare

Re: Neuvoja lasten kasvatukseen!

Viesti Kirjoittaja Starflare »

Homeboy65 kirjoitti:
Starflare kirjoitti:
EDIT: Tarkennetaan sen verran että jos itse avaisin jonkin topikin ja ensimmäisten vastausten joukossa olisi postaus jossa lukee ensimmäisenä ettei kirjoituksiani jaksa lukea. Todella röyhkeää ja loukkaavaa käytöstä.
Olisiko sinusta loukkaavaa, jos joku kirjoittaisi sinulle että "vedä pää pois perseestäsi". Kuten kirjoitit m i n u l l e kesäkuussa 2004? :vihelt:
Mitä postasitkaan silloin?
Avatar
PetriFB
Kitisijä
Viestit: 1591
Liittynyt: 08.11.2005 15:37
Viesti:

Re: Neuvoja lasten kasvatukseen!

Viesti Kirjoittaja PetriFB »

Clay kirjoitti:
PetriFB kirjoitti:Ei Raamattu opeta hakkamaan lapsia, vaan rakastamaan ja ohjaamaan heitä hyvään ja terveeseen elämään.
http://www.thebricktestament.com/the_la ... 1_18a.html
Eph 6:4 And fathers, do not provoke your children, but bring them up in the discipline and admonition of the Lord.
Starflare

Re: Neuvoja lasten kasvatukseen!

Viesti Kirjoittaja Starflare »

Clay kirjoitti:
PetriFB kirjoitti:Ei Raamattu opeta hakkamaan lapsia, vaan rakastamaan ja ohjaamaan heitä hyvään ja terveeseen elämään.
http://www.thebricktestament.com/the_la ... 1_18a.html
Voisitko ystävällisesti työntää sen raamatun perseeseesi tästä topikista?
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Neuvoja lasten kasvatukseen!

Viesti Kirjoittaja Clay »

Starflare kirjoitti:
Clay kirjoitti:
PetriFB kirjoitti:Ei Raamattu opeta hakkamaan lapsia, vaan rakastamaan ja ohjaamaan heitä hyvään ja terveeseen elämään.
linkki
Voisitko ystävällisesti työntää sen raamatun perseeseesi tästä topikista?
En minä, jollei muutkaan. Voisitko ystävällisesti keskittyä itse kommentoimaan itse aihetta sen sijaan, että leikit poliisia? Enkä minäkään tietenkään lukenut sitä linkin tekstiä - ei ole lapsia tulossa tähän talouteen, jollei minulle käy samalla tavalla ku Marialle kävi, mikä olisi toki kiintoisaa.
Nyt penikseni on fantastinen!
Starflare

Re: Neuvoja lasten kasvatukseen!

Viesti Kirjoittaja Starflare »

Clay kirjoitti:
Starflare kirjoitti:
Clay kirjoitti: linkki
Voisitko ystävällisesti työntää sen raamatun perseeseesi tästä topikista?
En minä, jollei muutkaan. Voisitko ystävällisesti keskittyä itse kommentoimaan itse aihetta sen sijaan, että leikit poliisia?
Kiitos, yritin tuossa urpiaiselle jotain lässyttää aihetta sivuten.
Aito_Johanna

Re: Neuvoja lasten kasvatukseen!

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

Starflare kirjoitti: EDIT: Tarkennetaan sen verran että jos itse avaisin jonkin topikin ja ensimmäisten vastausten joukossa olisi postaus jossa lukee ensimmäisenä ettei kirjoituksiani jaksa lukea. Todella röyhkeää ja loukkaavaa käytöstä.
No siis minä olen käsittänyt, että PetriFB on mielikuvitushahmo, jonka joku on luonut CITYn lukijoiden provosoimista varten ja jonka nimissä tuo joku työpäivän ollessa riittävän tylsä kirjoittelee muka pöyristyttävän vanhoilliskristillisiä mutta - sorry nyt kauhia pal - kohtalaisen pitkäveteisiä tutkielmia ja niiden takana naureskelee partaansa, kun kityläiset kiihtyvät. Mutta jos olen erehtynyt ja Petri on ihan todellinen henkilö joka seisoo mielipiteidensä takana, PYYDÄN ANTEEKSI Petriltä suorasukaista sivuhuomautustani.
Avatar
PetriFB
Kitisijä
Viestit: 1591
Liittynyt: 08.11.2005 15:37
Viesti:

Re: Neuvoja lasten kasvatukseen!

Viesti Kirjoittaja PetriFB »

Aito_Johanna kirjoitti:
Starflare kirjoitti: EDIT: Tarkennetaan sen verran että jos itse avaisin jonkin topikin ja ensimmäisten vastausten joukossa olisi postaus jossa lukee ensimmäisenä ettei kirjoituksiani jaksa lukea. Todella röyhkeää ja loukkaavaa käytöstä.
No siis minä olen käsittänyt, että PetriFB on mielikuvitushahmo, jonka joku on luonut CITYn lukijoiden provosoimista varten ja jonka nimissä tuo joku työpäivän ollessa riittävän tylsä kirjoittelee muka pöyristyttävän vanhoilliskristillisiä mutta - sorry nyt kauhia pal - kohtalaisen pitkäveteisiä tutkielmia ja niiden takana naureskelee partaansa, kun kityläiset kiihtyvät. Mutta jos olen erehtynyt ja Petri on ihan todellinen henkilö joka seisoo mielipiteidensä takana, PYYDÄN ANTEEKSI Petriltä suorasukaista sivuhuomautustani.
Saat tietenkin anteeksi. Olen ihan oikea henkilö eli PetriFB
mölli
Kitinän uhri
Viestit: 663
Liittynyt: 04.09.2005 4:09

Re: Neuvoja lasten kasvatukseen!

Viesti Kirjoittaja mölli »

Mä ainakin opetan pennuilleni et aggressiviisuus ei ole pahasta jos tilanne on semmonen niin turpaan antamisessa ei kannatta säästellä ja muutekin niille opetan ettei pahemmin kenenkään kannata tässä maailmassa luottaa paitsi sukulaisiin eikä kaikkii niihinkään voi. Kolmanneksi keisarin tie on keisarin tie ja kaikki esteet murkastaan tappioista huolimatta.
Vastaa Viestiin