Suositelkaa dekkari

Leffat, musiikki, taide, kirjallisuus ja sensellaiset
Na

Suositelkaa dekkari

Viesti Kirjoittaja Na »

Tänä kesänä olen innostunut lukemaan dekkareita. Valikoima vaan tuntuu olevan hurjan laaja. Olen kahlannut läpi lähinnä kotimaisia. Ajattelin siirtyä ulkomaisiin, mutta genren laajuus huimaa.

Kuka on hyvä dekkaristi? Mikä teos? Miksi on hyvä?
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suositelkaa dekkari

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Manhattan- ja Ilves- sarjan pehmeäkantisia dekkareita (julkaistiin 60-ja-70-luvuilla) olen tykännyt lukea. Niitä löytyy ainakin divareista. :igor:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
nexie
Kitisijä
Viestit: 1398
Liittynyt: 14.08.2005 19:24
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Suositelkaa dekkari

Viesti Kirjoittaja nexie »

Kesälomalla konsumoituun korkeakulttuuriin kuului Donna Leonin Death at la Fenice, jota uskallan suositella huumorilla höystettyä dekkarismia arvossa pitäville.
Don't Panic!
Avatar
Think
Kitisijä
Viestit: 1000
Liittynyt: 14.08.2005 20:56

Re: Suositelkaa dekkari

Viesti Kirjoittaja Think »

nexie kirjoitti:Kesälomalla konsumoituun korkeakulttuuriin kuului Donna Leonin Death at la Fenice, jota uskallan suositella huumorilla höystettyä dekkarismia arvossa pitäville.
Onkos tämäkin sitä komissario Brunetti -sarjaa? Tai mahtaako kyseinen täti edes kirjoittaa muuta...

Edit: Niin siis olen vain kuullut tuosta paljon hyviä kommentteja, mutten itse ole (vielä toistaiseksi) koskaan näitä kirjoja käteen ottanut.
Ovela kuin orgasmi
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8599
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Suositelkaa dekkari

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Na kirjoitti:Kuka on hyvä dekkaristi? Mikä teos? Miksi on hyvä?
Jeffery Deaver ja Kathy Reichs.

Deaverilta suomennettu vain kolme romaania, Luunkerääjä, Arkullatanssija ja Tikapuita pitkin taivaaseen. Tiivistä jännitystä ja äkkinäisiä ja arvaamattomia juonenkäänteitä. Lopulta mikään ei ole sitä miltä näyttää. Kerran aloitettuaan kirjaa ei halua laskea käsistään. Englanniksi kirjoja löytyy paljon lisää.

Reichs sitten, tavallaan sukua Cornwellille ja Kay Scarpetalle. Pääosassa oikeusantropologi ja kamalia murhajuttuja ja ruumiita tutkitaan.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Filovirus

Re: Suositelkaa dekkari

Viesti Kirjoittaja Filovirus »

Lolita kirjoitti:
Na kirjoitti:Kuka on hyvä dekkaristi? Mikä teos? Miksi on hyvä?
Jeffery Deaver ja Kathy Reichs.

Reichs sitten, tavallaan sukua Cornwellille ja Kay Scarpetalle. Pääosassa oikeusantropologi ja kamalia murhajuttuja ja ruumiita tutkitaan.
Komppaan. Jos näistä pitää niin suosittelen vielä Tess Gerritseniä.
Zeb

Re: Suositelkaa dekkari

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Itse olen tykännyt ruotsalaisen Henning Mankellin Wallander-dekkareista. Hyvää kieltä ja suhteellisen realistisen oloista tarinaa.
RolloTomasi

Re: Suositelkaa dekkari

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

Kai tahan on pakko vastata: James Ellroy. Jos monimutkaiset juonet ja kiinnostavat henkilot uppoavat, niin kannattaa vilkaista. (esim. Clandestine, The Black Dahlia, The Big Nowhere, L.A. Confidential ja White Jazz)
tuulenpuiska

Re: Suositelkaa dekkari

Viesti Kirjoittaja tuulenpuiska »

Na kirjoitti:Tänä kesänä olen innostunut lukemaan dekkareita. Valikoima vaan tuntuu olevan hurjan laaja. Olen kahlannut läpi lähinnä kotimaisia. Ajattelin siirtyä ulkomaisiin, mutta genren laajuus huimaa.

Kuka on hyvä dekkaristi? Mikä teos? Miksi on hyvä?
Detective Conan? Saat dekkaria, piirroskuvaa, ja eksotiikkaa(japani) samassa paketissa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Suositelkaa dekkari

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Zeb kirjoitti:Itse olen tykännyt ruotsalaisen Henning Mankellin Wallander-dekkareista. Hyvää kieltä ja suhteellisen realistisen oloista tarinaa.
Kyllä, ehdottomasti. Kannattaa tosin lukea ilmestymisjärjestyksessä eikä kuten meikäläinen, perse edellä puuhun.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Na

Re: Suositelkaa dekkari

Viesti Kirjoittaja Na »

Kiitos, kiitos, tässä onkin tullut jo monta nimeä jotka pitää kirjottaa ylös kirjastoreissua varten.

Cornwelliltä olen lukenut vain "Murhamiehen muotokuva"-kirjan, eli sen Viiltäjä Jack-tutkimuksen. En romaaneja. Jostain arvostelusta olen lukenut, että Cornwellin kirjat on melko veristä kamaa, joten taidan kokeilla jotain muuta mainitsemaanne kirjailijaa ensimmäisenä. Sirrytään pikkuhiljaa rajumpiin. :)
Hilpi
Kitinä paheena
Viestit: 47
Liittynyt: 15.08.2005 13:08

Re: Suositelkaa dekkari

Viesti Kirjoittaja Hilpi »

Lolita kirjoitti: Jeffery Deaver ja Kathy Reichs.

Deaverilta suomennettu vain kolme romaania, Luunkerääjä, Arkullatanssija ja Tikapuita pitkin taivaaseen. Tiivistä jännitystä ja äkkinäisiä ja arvaamattomia juonenkäänteitä. Lopulta mikään ei ole sitä miltä näyttää. Kerran aloitettuaan kirjaa ei halua laskea käsistään. Englanniksi kirjoja löytyy paljon lisää.

Reichs sitten, tavallaan sukua Cornwellille ja Kay Scarpetalle. Pääosassa oikeusantropologi ja kamalia murhajuttuja ja ruumiita tutkitaan.
http://www.tornio.fi/kirjasto/tuu/dekkarit/kirjailijat/

Anna Jansson, Kalpeat ja kuolleet
Mielestäni kirja oli parempi kuin maamiehensä (naisensa) Liza Marklundin Annika Bengtzon-kirjat. Ruotsalaiseen elämänmenoon on ehkä helpompi samaistua kuin eksoottisempien maiden tapahtumiin.

Anne Holt, Hanne Wilhelmsen-sarjassa kiehtoi naapurimaan (Norjan) menon lisäksi myös hankalanihana päähenkilö. Jokaisessa Holtin kirjassa (mukaan lukien Minkä taakseen jättää) on ollut ”koukku” johon olen jäänyt kiinni.

Laurie R. King, Kate Martinelli –sarjan sekä kirjan Nousevan kuun lapset olen lukenut ja kaikista niistä pitänyt. Siihen aikaan kun luin Nousevan kuun lapset lueskelin jostain syystä myös muita ”uskontoja” sivuavia teoksia.

Andrew Klavan, Tyttärenne on minulla
Ihan ok kirja, uskoisin sen olevan parempi alkuperäisellä kielellä. Osaan henkilöhahmoista kirjailija on panostanut, mutta yhden olennaisen hän on mielestäni jättänyt pahasti raakileeksi.

Alex Kava, Maggie O’Dell-sarja
Mukavia kirjoja, joissa ”yllättäen” seikkailee FBI:n erikoisagentti.

Lisa See, Kiinalainen verkko.
Kiina on aina ollut minulle suuri tuntematon, mutta tämä kirja sai mielenkiintoni maan historiaan heräämään. Kirjassa oli asioita jotka jäivät mietityttämään lukemisen jälkeen.

Sujata Massey, Rei Shimura-kirjat.
Japani on pop ja Masseyn kirjojen avulla voi pikkuisen kurkistaa paitsi elämänmenoon idässä, myös siihen millaista on olla sukunsa maassa ulkopuolinen puoliverisyytensä takia.
Faghag

Re: Suositelkaa dekkari

Viesti Kirjoittaja Faghag »

Suosittelen englantilaista palkittua dekkarikirjailijaa Minette Waltersia. Terävää, psykologista jännitystä, joissa teemoina usein menneisyyden vaikutus nykypäivään sekä yksilön mustamaalaaminen yhteisössä:
http://www.wsoy.fi/index.jsp?c=search&query=walters

Venäläisen Boris Akuninin dekkarit ovat nopeatempoisia ja täynnä historiallisia tapahtumia. Näitä kirjoja lukiessaan tuntee itsensä sivistyneeksi:
http://www.wsoy.fi/index.jsp?c=search&query=akunin

Ranskalaisen Fred Vargasin henkilöhahmot ovat lumoavia. Boheemit historijoitsijat tutkivat ja ratkaisevat rikoksia:
http://www.gummerus.fi/default.asp?init ... tID=36;106

Yhdyn myös suositteluihin Sujata Masseyn Rei Shimura-dekkareista. Ne ovat vauhdikkaita, mukavan pinnallisia ja samalla oppii lisää japanilaisen ja länsimaisen kultturin eroavaisuuksista. Ennen Tennispalatsin Manga-näyttelyyn menoa kannattaa lukea Rei Shimura ja tappava manga, jossa käsiteltiin paljon japanilaisen sarjakuvan historiaa ja nykypäivää.

Lisäksi Kathy Reichsin Jäätävä pelko oli todella vangitseva ja hyytävä jännäri.
Nowaysis

Re: Suositelkaa dekkari

Viesti Kirjoittaja Nowaysis »

Hehee, BECK. Faniklubikin on valmiina.
Hilpi
Kitinä paheena
Viestit: 47
Liittynyt: 15.08.2005 13:08

Re: Suositelkaa dekkari

Viesti Kirjoittaja Hilpi »

Lolita kirjoitti: Jeffery Deaver

Deaverilta suomennettu vain kolme romaania, Luunkerääjä...
Jos ei jaksa kirjaa lukea, niin keskiviikkona 12.10 voi Neloselta kurkata Phillip Noycen version tarinasta Luunkerääjä (The Bone Collector). En ole vielä elokuvaa nähnyt, joten täytynee hankkiutua television luo silloin.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8599
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Suositelkaa dekkari

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Hilpi kirjoitti:
Lolita kirjoitti: Jeffery Deaver

Deaverilta suomennettu vain kolme romaania, Luunkerääjä...
Jos ei jaksa kirjaa lukea, niin keskiviikkona 12.10 voi Neloselta kurkata Phillip Noycen version tarinasta Luunkerääjä (The Bone Collector). En ole vielä elokuvaa nähnyt, joten täytynee hankkiutua television luo silloin.
Kannattaa kuitenkin yrittää jaksaa lukea kirja ja jättää elokuva väliin. Elokuva on keskinkertaista huttua, tusinatavaraa, mutta kirjassa taas yllättäviä käänteitä ja täpäriä tilanteita riittää eikä se juonikaan ole aina ihan sitä miltä näyttää.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Bliss

Re: Suositelkaa dekkari

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Arnaldur Indridason: Räme

Leif G.W. Persson: Kesän kaipuusta hyiseen viimaan

Pohjoismaiset dekkarit ovat varsin kelvollista luettavaa. Varsinkin tuo islantilainen kirjoittaja oli tosi positiivinen kokemus.
Vastaa Viestiin