Sivu 2/2
Re: Auroveron vaikutus
Lähetetty: 24.01.2017 11:06
Kirjoittaja James Potkukelkka
Vielä autoverotuksen muutostarpeesta. Nyt autoveroa kerätään uusista autoista n 880 miljoonaa vuodessa. Vuodesta 2019 eteenpäin 0-päästöisten autojen veroprosentti on 2.7%.
Jos vuodessa myytäisiin 120 000 uutta autoa, keskihinta 35 000 euroa ja kaikki nollapäästöisiä, autoveron vuosikertymä olisi enää 113 miljoonaa. Tietysti kestää pitkään, ennenkuin (lähes) kaikki ovat nollapäästöisiä.
Re: Auroveron vaikutus
Lähetetty: 24.01.2017 16:20
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ Ei tuo ole ongelma. Kun sähköautojen yleistyminen ei enää kaipaa verotuksen ohjausvaikutusta, voidaan sähköautoja alkaa verottaa ihan yhtä rankasti kuin nykyisiä polttomoottoriautoja.
Re: Auroveron vaikutus
Lähetetty: 24.01.2017 16:55
Kirjoittaja James Potkukelkka
^Kyllä. Eli verotusta siis tulee muuttaa, kuten totesin. Toki se voidaan tehdä yksinkertaisesti esim. säätämällä alin autoveroprosentti 2.7%:a korkeammaksi.
Re: Auroveron vaikutus
Lähetetty: 24.01.2017 17:33
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ Voihan sen verotuksen myös porrastaa esim. sähkönkulutuksen mukaan. Näin se P100D saa kovemman veroprosentin kuin joku koppimopo.
Re: Auroveron vaikutus
Lähetetty: 24.01.2017 17:51
Kirjoittaja Bhven
Näissä keskusteluissa aina unohdetaan polkupyörien verottaminen. Pyöräteiden alhaisesta käyttöasteesta johtuen polkupyörän hiilidioksidipäästöt eivät juurikaan poikkea henkilöautosta.
Re: Auroveron vaikutus
Lähetetty: 24.01.2017 17:52
Kirjoittaja James Potkukelkka
Bhven kirjoitti: ↑24.01.2017 17:51
Näissä keskusteluissa aina unohdetaan polkupyörien verottaminen. Pyöräteiden alhaisesta käyttöasteesta johtuen polkupyörän hiilidioksidipäästöt eivät juurikaan poikkea henkilöautosta.
Unohtamatta metaanipäästöjä.