Kuntavaalit 2017

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9467
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kuntavaalit 2017

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 09.03.2017 14:32
Vagabondo kirjoitti: 09.03.2017 13:33Mä kun pidän Espoota Suomen parhaana kaupunkina ja henkisesti rakkaimpana seutuna Suomessa, niin mua vähän nyppii tälläiset perusstadilaiset espoolaisuutta ymmärtämättömät vähättelyt: "Edelleen, tämä on identiteetitön pseudokaupunki, kulttuuri- ja urheilutapahtumissa käydään Helsingissä."
Tää taas nyppii mua. Minusta voimme hyvin keskustella siitä, miksi ja millä argumenteilla ja arvoperusteilla arvostamme minkäkin suuntaista kaupunkikehitystä Espoossa, mutta pidän aika hedelmättömänä lähtökohtana syyttelyä siitä, että toinen ei (taustansa takia) ole oikea/oikeanlainen espoolainen, tai että toisin ajatteleva ei ymmärrä (oikeaa) espoolaisuutta.
Mutta enhän mä noin sanonut vaan väitin sun esittämää lausetta paskapuheeksi ja väitän edelleen. Kaupungin identiteetti on kuitenkin subjektiivinen kokemus, joten se vaihtelee tapauskohtaisesti, mutta kyllä mä koen ennen muuta olevani Espoolainen, vaikka en syntyperäinen olekaan. Lapsesta asti täällä kuitenkin pyörinyt. Vähän Suomen joka kulmalla tullu asuttua ja kun pääkaupunkiseudulle muutto tuli ajankohtaiseksi, niin kyllä asunnonhaku rajautui aika tiukasti muutamaan Espoon lähiöön vaimon kotiseudulta. Kyllä mä nykyään miellän itseni Espoolaiseksi. Lapsuudenmaisemat on taakse jäänyttä elämää, enkä halua sinne palata. Tää on parempi.

Kulttuuri... Ketä kiinnostaa. Mä en nykyään enää käy edes elokuvateattereissa, kun oma tarjoaa paremman elämyksen.

Urheilutapahtumat... En oikeastaan käy. Jääkiekkoa voin käydä katsomassa, jos saan liput ilmaiseksi. Yleensä kaiken näkee paremmin telkkarista. Oikeastaan tykkään mieluummin urheilla itse kuin katsoa toisten urheilua. Mun lähipiirissä on voimakkaasti kannatettu kiekko-espoota ja bluesia. Uskon, että kannatusta tulee olemaan myös Unitedilla. Omakohtaisesti Tappara on mun lapsuuden joukkue, joten mulla oli liigassa pitkään kaksi suosikkia, mutta kausi on liian pitkä jotta ehtisin sitä kunnolla seuraamaan, joten mielenkiintoni kotimaan sarjaan herää vasta pleijarivaiheessa. Mutta sen verran tästä olet oikeassa, että lapsuudenkavereista löytyy myös HIFK:n kannattajia, mutta tämä juontaa siitä, kun Espoolla ei ollut omaa liigaseuraa siihen aikaan. Henk. koht. en ole koskaan kannattanut mitään Helsinkiläistä seuraa missään lajissa.

Mulle Espoo on perhe, koti, oma piha, meri ja metsät, moottoritie, kauppakeskus ja auto, jolla nämä kaikki kätevästi yhdistyy. Espoo on mulle kaupungin ja maaseudun antiteesi. Parhaat palat molemmista.

Että jos et jatkossa enää esittäisi tuota väitettä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21438
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuntavaalit 2017

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 09.03.2017 15:00
Diddley Bow kirjoitti: 09.03.2017 14:55Todetaan, ettei siinä Laajalahden pohjukassa ole mitään lintuja ja otetaan siitä luonnonsuojelualue hyötykäyttöön.
Kannatan! Mä olen aika luonnonsuojelumyönteinen ja pidän siitä, että lähiluonnosta löytyy luonnontilaisia alueita. Ja olen mä muutamia kertoja käynyt Laajalahden pitkospuilla tarpomassakin, hienoa on ympäristö siellä. Mutta kyllä tällaisten pusikkojen suojelu Kehä I:n sisäpuolella on kuitenkin vähän hullua. Tulisi hieno Helsinki Bay Area, kun tuokin alue saataisiin hyötykäyttöön.
Lahden ranta tuossa kohtaa on sentään ihan ok puistoaluetta. Oma piha rajoittuu johonkin turhaan vesakkoon jota pitää itse käydä harventamassa kun kaupunki on niin laiska.

Luonnontilaisen alueen kehittyminen kiinnostavaksi kestää ihan tolkuttoman kauan. Espoossa on ihan liikaa turhaa pusikkoa. Vanhemnat alueet taas on pilattu tehokkaasti. Vanhojen viherkäytävien ruuduttama tiivis pientalorakentaminen olisi parasta espoota.
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3298
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Kuntavaalit 2017

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Vagabondo kirjoitti: 09.03.2017 19:47Urheilutapahtumat... En oikeastaan käy. Jääkiekkoa voin käydä katsomassa, jos saan liput ilmaiseksi. Yleensä kaiken näkee paremmin telkkarista.
Nyt olen vahvasti eri mieltä!!! Urheilutapahtumia ei missään tapauksessa näe parhaiten telkkarista. Minä säännöllisesti kulutan rahaa Oilersien peleihin Tapiolan urheiluhallissa siksi, että siellä sen huippupelin näkee parhaiten. Ja mielestäni ymmärrän lajista jotain, tai ainakin opiskelen ja yritän ymmärtää. Veikkaan että sama pätee muihinkin palloilulajeihin.

Jääkiekosta minulla on joku ymmärrys, mutta minulla on Tixin kaltainen syndrooma: kun on ollut kausilippu Matinkylän latoon, niin se Blues sekoilu oli liikaa. Siinä kohtaa meni rahat ja urheilu sekaisin. Saman teki Oilers (huijaustapaus), mutta onnistui palaamaan huipulle urheilullisin keinoin.

Urheilu on parasta paikanpäällä.
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23537
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kuntavaalit 2017

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Diddley Bow kirjoitti: 09.03.2017 20:09Urheilu on parasta paikanpäällä.
Ei ole.

Puuttu kalja ja makkaratkin on jauhoo.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14932
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kuntavaalit 2017

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Bluntly kirjoitti: 09.03.2017 20:12
Diddley Bow kirjoitti: 09.03.2017 20:09Urheilu on parasta paikanpäällä.
Ei ole.

Puuttu kalja ja makkaratkin on jauhoo.
Käyt ihan väärin! Viimeksi kun KHL-matsia katsoi aitiosta, ei puuttunut kyllä mitään, kaikkein vähiten kaljaa. En kauheasti kyllä niitä bratwursteja ottanut, kun oli parempaakin apetta tarjolla.
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23537
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kuntavaalit 2017

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ihan hirveästi ei koohooällää Espoossa pelailla.

En ole tainnut näinä noin kuutenatoista vuotena, mitä espoolainen olen ollut, käynyt täällä kertaakaan missään urheilutapahtumassa. Kulttuurikin on vähän niin ja näin, kirjastossa ja uimahallissa kävin ennenkuin uussuomalaiset alkoivat mökäämään niissä. Jopa kaljankittausmestatkin voi laskea yhden käden sormilla, tai ainakin kahden.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21438
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuntavaalit 2017

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Osaako joku kertoa, mistä kuntavaaleissa äänestetään? Olen perinteisesti vain äänestänyt vihervassareita ja kepua vastaan, enkä oikein tiedä mitä joku kokoomus oikein kuntapolitiikassa ajaa. Ei kyllä hirveästi kiinnostakaan, koska eikös kunnan hommista 99% ole pakollisten lakisääteisten hommien pyörittelyä. Mutta jos jollain on joku naseva pointti kuntavaaleisssa äänestämisen vaikutuksista, niin kuulen mielelläni.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14932
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kuntavaalit 2017

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 09.03.2017 22:45 Osaako joku kertoa, mistä kuntavaaleissa äänestetään? Olen perinteisesti vain äänestänyt vihervassareita ja kepua vastaan, enkä oikein tiedä mitä joku kokoomus oikein kuntapolitiikassa ajaa. Ei kyllä hirveästi kiinnostakaan, koska eikös kunnan hommista 99% ole pakollisten lakisääteisten hommien pyörittelyä. Mutta jos jollain on joku naseva pointti kuntavaaleisssa äänestämisen vaikutuksista, niin kuulen mielelläni.
Jaa-a, verotusoikeudella varustettua porukkaa kannattaa vähän harkita. Verotuksen asteesta päättämisen lisäksi on tietysti tuhluun aste, kaavoitus, palvelujen taso ja semmoiset joissa laki määrittää puitteet muttei sisältöä.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21438
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuntavaalit 2017

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Just kirjoitin, että äänestän vastustaakseni kuppareita. Vähän tylsä tapa vaan äänestää. Vähän kuin ostaisi vartiointipalvelua estämään perseilyn.

Aika helpolla tuntuvat espoon kokkarit pääsevän. Kun tarjolla on vain huonompia vaihtoehtoja, niin ei tunnu kokkareita läppärit tai metrot kiinnostavan.

Kansantalouden kannalta espoon pitäisi kaavoittaa kovan rahan asuntoja niin maan pirusti ja niin paljon kuin infrainvestoinnit vain sallivat. Vanhojen asukkaiden kämppien arvoa tuollainen voisi laskea, mutta luultavasti taloudellisen aktiviteetin kasvu kuitenkin olisi pitkällä tähtäimellä hyvä juttu.

Toki nämä lähistölle kaavoitetut kerrostalot pitäisi heti kumota, etenkin ne meikäläisen lenkkipolulle tulevat. Paikallisseura tosin on kai jo luopunut tuon vastustuksesta ja siirtynyt seuraavaan kohteeseen, joten voi olla jo myöhäistä. Muistakaa tukea paikallista NIMBY yhdistystänne rahallisesti. Kaavavalituksiin tarvitaan asiantuntijalausuntoja ja ne maksavat rahaa.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Kuntavaalit 2017

Viesti Kirjoittaja elco »

Onhan kunnilla todella paljon valtaa siinä miten rahaa hummataan ja miten. Kotikaupunkini viherpöhön esimerkkinä vaikkapa puolen miljardin euron polkupyöräsilta ja pakonomainen tarve vetää kiskoja joka paikkaan, vaikka niitä ei sitten vetämisen jälkeen enää käytettäisikään.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25756
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuntavaalit 2017

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 09.03.2017 14:45
Noin muutoin, syntyperäisenä Espoolaisena sanoisin että Espoolla on kyllä identiteetti, mutta kulttuuritarjonta ei ole kauhean kaksinen ja ravintolatarjonta hyvin heikko ja molemmat johtuvat samasta syystä - keskusta-alue on Helsingissä. Espoolaisuus onkin enemmän lenkkejä keskuspuistossa, ostoskeskuksia ja lasten kasvattelua nukkumalähiöissä.
Joo, mulla on vähän vaikeuksia noiden ostoskeskuksien kanssa (Tapiolasta olen kyllä opetellut tykkäämään), mutta muuten mä olen samoilla linjoilla. Mun mielestä aiemmin kirjaamani kuntavaaliprioriteettilista on kovin yhteensopiva tämän kanssa!
Itse ei-syntypäeräisenä espoolaisena voin kertoa, että espoolainen identiteetti kyllä syntyy, mutta siihen menee useita vuosia. Tultuani persejönsteristä asuin ensin n 10 vuotta Helsingissä ja olin tietenkin helsinkiläisempi kuin syntyperäiset helsinkiläiset, kuten asiaan kuuluu. Espoo oli joku pelto, jossa oli rivitaloja ja kerrostaloja. Mutta kun on riittävän pitkää Espoossa asunut, huomaa olevansa espoolainen ja pitävänsä helsinkiläisiä epäilyttävinä vihervassareina.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5048
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Kuntavaalit 2017

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

James Potkukelkka kirjoitti: 09.03.2017 12:58
Vagabondo kirjoitti: 09.03.2017 12:41 ^ Älä nyt. Eikö oma akateeminen talonmies olisi aika hyvä lisä sun kämppään. Siinä jäis naapurit kateellisina katsomaan, kun piha muuttuisi sivistyneeksi englantilaiseksi puutarhaksi.
Englantilainen miespalvelija olisi kyllä aika hieno :think:
Täältä löytyisi kesäksi englantilainen seurapiirileidi nostamaan pihan arvokkuutta ja aiheuttamaan kateellisia juoruja. Voin siemailla teetä pikkurilli somasti ojossa ja tarkkailla nenänvarttani pitkin ohikulkijoita.
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3298
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Kuntavaalit 2017

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Syntyperäisenä espoolaisena toivon, että Urpiainen muuttaa takaisin Tsadiin. Vaikka sitten verovaroin tuettuna.
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Kuntavaalit 2017

Viesti Kirjoittaja elco »

^ Parempi että se on siellä espoossa äänestämässä kahjoja kuin täällä.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
Dynamo
Kitinän uhri
Viestit: 918
Liittynyt: 23.06.2013 0:05
Paikkakunta: Haarukka

Re: Kuntavaalit 2017

Viesti Kirjoittaja Dynamo »

Tein SK:n vaalikoneella testin:
- sopivimmat: rkp, kok, kok
- epäsopivimmat: vas, vas, vihr
Paras sopivin 76% ja pahin epäsopivin 45%
Tanssilattioiden Timanttipora.
Nussittuna nukut paremmin.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5048
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Kuntavaalit 2017

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Pitääkin selvittää saanko äänestää Suomen kuntavaaleissa siinä kunnassa, jossa viimeksi olin kirjoilla. Voisi ihan vittullaikseen äänestää jotain kamalaa persua :D
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21438
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuntavaalit 2017

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Istuin paskalla ja tein is:n vaalikoneen. Puolueista piraatit, kokoomes, liberaalit ja persut käytännössä tasapisteissä!? Ymmärrän nuo kolme muuta liberaalilinjan kautta, mutta persut?

Paska vaalikone. Täynnä mielipiteitä ja poliittisista linjauksista ei tietoakaan.

Mikä on paras vaalikone?
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23537
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kuntavaalit 2017

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21438
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuntavaalit 2017

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Ylellä oli hyvä yhteenveto kuntavaalien teemoista:
http://yle.fi/uutiset/3-9490180?origin=rss#Espoo

Espoo on ylen mukaan täydet 5 tähteä. Suomi voisi ottaa espoosta mallia. Tosin kerrostaloja täällä rakennetaan järjettömiä määriä. Niitä ei kande apinoida.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14932
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kuntavaalit 2017

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 13.03.2017 7:36Espoo on ylen mukaan täydet 5 tähteä. Suomi voisi ottaa espoosta mallia. Tosin kerrostaloja täällä rakennetaan järjettömiä määriä. Niitä ei kande apinoida.
Joo, erityisesti toi metron projektimalli, huippu-urheilun johtaminen ja poikien tutustumismatkat olympialaisten aikaan.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25756
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuntavaalit 2017

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Lällläällää! Helsingillä menee Ylen mukaan huonommin kuin Espoolla!11
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9467
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kuntavaalit 2017

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Vagabondo kirjoitti: 09.03.2017 11:11 Jotenkin nyt ei vaalit kiinnosta yhtään. Harmi, kun en edes muista ketä äänestin viimeksi. Joutuu varmaan vaalikoneella arpomaan ehdokkaan oikeasta puolueesta :krooh:
Kävin HS:n koneella arpomassa. Tutun näköinen lista:

Kokoomus 76%
Keskusta 75%
Kristillisdemokraatit 74%
RKP 73%
Perussuomalaiset 73%
Piraattipuolue 69%
Liberaalipuolue 68%
SDP 65%
Vihreät 64%
Vasemmistoliitto 56%
Itsenäisyyspuolue 53%
Feministinen puolue 52%
SKP 51%

Nelikentän mukaan asetun edelleen liberaaliin oikeistoon. Tällä kertaa tulokseni oli ehkä vähän lähempänä keskustaa kuin aikaisemmin, mikä saattoi johtua siitä, etten jaksanut ottaa kovin voimakasta kantaa asioihin ja siten välttelin reunimmaisia pallukoita. Puoluelistaa kun katselee, niin oikeistolaisuus näyttää olevan liberaaliutta voimakkaammin puolueiden sopivuutta jakava tekijä, kun pohjilta löytyy sekava joukko kommunisteja SDP:stä SKP:n.

Kokoomuksen listoilta kärkipäästä löytyi myös tuttu nimi. Kun tarkistin ehdokkaan vastaukset, niin hyviltä näyttää mielipiteet edelleen, joten mennään samalla kuin viime vaaleissa, niin ei tarvi asialla enempää vaivata päätään.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25756
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuntavaalit 2017

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Sopivimmaksi tuli värisuora 5 kokkaria.

Huonoiten sopivat
itsenäisyyspuolue
feministinen puolue
skp
vasemmistoliitto

Ei yllätä

Kuulun nelikentän mukaan liberaaliin oikeistoon. Konehan tod. näk. siirtää sinua konservatiivin suuntaan, jos et kannata vastausta "Jos valtio ehdottaa kuntaani vastaanottokeskusta, tarjous tulee hyväksyä". Tästähän ollaan diskuteerattu jo neljä vuotta sitten. Mielestäni ei voi sanoa, että tarjous tulee hyväksyä, vaan katsotaan ehdotusta ja harkitaan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23537
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kuntavaalit 2017

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Perussuomalaiset 78%
Kokoomus 73%
Kristillisdemokraatit 73%
SDP 72%
RKP 70%
Vihreät 69%
Piraattipuolue 69%
Liberaalipuolue 67%
Keskusta 67%
Vasemmistoliitto 64%
SKP 59%
Itsenäisyyspuolue 58%
Feministinen puolue 58%

Kartalla pikkuisen origosta konservatiivien suuntaan.


Eikös aikaisemmin näissä hesarin kyselyissä ole ollut pirusti enemmän kysymyksiä?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Kuntavaalit 2017

Viesti Kirjoittaja elco »

Olen hesarin koneessa niin oikealla kun pääsee ja puolivälissä konservatiivia. Se on varmaan aika hyvä paikka olla, vaikka minua liberaalimpaa ei olekaan.

Liberaali on 2010-luvun rauhantahtoinen.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication