Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 04.12.2021 23:38
So Hard kirjoitti: 04.12.2021 22:24 Kiinan kontrolli on niin pitkällä että ei siellä voi mitenkään enää organisoitua kaatamaan systeemiä.
Neukut kaatui ilman organisoitua vastarintaa. Minun toivoni on siinä, että Kiina ei halua olla Pohjois-Korea, joka jäisi vain marginaaliin. Jos Kiina haluaa olla supervalta, niin se ei voi olla täysin suljettu ja valtion kontrolloima valtio. Tuolloin voi olla mahdollista, että talouden nousun hiipuessa kansa vaan saa tarpeekseen. Se suurin pelkoni liittyykin siihen, saako Kiina ylläpidettyä kilpailukykyistä talouden ja elintason kasvua.
Minusta Kiina on löytänyt autoritäärisen optimireseptin. Se antaa lahjakkaille riittävästi taloudellista itsemääräämisvaltaa ja rikastumismahdollisuutta, mutta tappaa kaiken kritiikin ja moniäänisyyden vallanpidon suhteen. Samalla se valtiollisesti ohjaa kovien tieteiden ja tuote- ja asekehityksen pariin älykkäintä väkeään ja toisaalta armotta pitää tuotannon pyörät pyörimässä kysymättä joltain ay-liikkeeltä tai vihreiltä yhtään mitään.

Kiina tulee ottamaan tieteen ja sotilaallisen voiman ykkössijan 10 vuodessa eikä se mihinkään muuhun voi kaatua kuin oman autoritäärisen johtonsa lipsuminseen tai sisäiseen riitelyyn eikä kummastakaan ole pienintäkään merkkiä. Meidän kaikkien kannatta opetella tulevaisuuteen, jossa USA on kakkonen ja Kiina tekee mitä haluaa.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ tuo just on se pelottavin skenaario, varsinkin jos muitakin maita seuraa kiinaa. Pystyn hyvin näkemään tylevaisuuden, jossa länsimaat aika yksikseen edustavat vapautta.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 05.12.2021 11:30 ^ tuo just on se pelottavin skenaario, varsinkin jos muitakin maita seuraa kiinaa. Pystyn hyvin näkemään tylevaisuuden, jossa länsimaat aika yksikseen edustavat vapautta.
Eikös se jo nyt pitkälti ole niin?
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Eikös jenkit olleet kasaamassa jonkinlaista liittoutumaan Kiinan ympärysmaista?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

So Hard kirjoitti: 05.12.2021 15:31
sivustahuutaja kirjoitti: 05.12.2021 11:30 ^ tuo just on se pelottavin skenaario, varsinkin jos muitakin maita seuraa kiinaa. Pystyn hyvin näkemään tylevaisuuden, jossa länsimaat aika yksikseen edustavat vapautta.
Eikös se jo nyt pitkälti ole niin?
Kai se konsunsus odotus neukkujen kaatumisen jälkeen oli, että muu maailma joko seuraa länttä demokratian polulla tai jää larppaamaan 50-lukua teknologian ja elintason puolesta? Vasta 10v aikana on alkanut näyttää siltä, että autoritäärinen meno saattaisi säilyä, vaikka maa muuten siirtyisi nykyaikaan.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Aika kumma, että ottivat. Snadisti ehkä suurentelun makua kuitenkin jutun otsikossa, kun kutsuvat "demareiden vaalipäälliköksi" kaveria, jota ei päästetty ehdokkaaksi, mutta jonka toimii demarien Nurmijärven vaalipäällikkönä Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen vaaleissa. Ja oli kai sillä jotain luottamustehtäviäkin. Kummallista, mutta ilmeisesti paikallisyhdistyksissä usein/joskus on.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ CV:hen kuitenkin sai tästä rivin: "Demareiden vaalipäällikkö"
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Kerrankin hyvä klikkiotsikko:

Tämän tuotteen ostajat eivät voi pitää tunkkiaan – palautettava ostopaikkaan
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/0cf6 ... d6090a3c7a
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Alueiden erityminen on jännä ilmiö. Hyvätuloisiin se ei vaikuta mitenkään, eli he eivät hyödy muutosta. Pienituloisia eriytyminen taas haittaa.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008462041.html

Hyvätuloiset siis maksavat ihan turhaan korkeampia hintoja asumisesta pois muuttaessaan. Ovatpä hyvätuloiset tyhmiä.

Mitäs veikkaatte, mihin kouluihin ministerit laittavat omat lapsensa?
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Jos talousmetsäsi luokitellaan luontoarvoiltaan arvokkaaksi niin se kannattaa hakata vielä kun voi.
https://www.hs.fi/talous/art-2000008450905.html

Kuka olisi uskonut?

Jos joku haluaa suojella talousmetsää, niin hähän voi ostaa sen talousmetsän itselleen ja antaa vain olla. En ymmärrä, mikä tässä on niin vaikeaa. Pitää vaan olla vähän fyrkkaa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ei hätää, kyllä Sanna löytää taikaseinästä lisää rahaa:

Ministeri Lintilän mukaan uusiin koronatuki­kierroksiin ei ole enää rahaa
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.iltalehti.fi/nhl/a/77eaaeb2 ... 9eea0f001a

En oikein tiedä, mitä ajattelisin tästä. Hiukan kyllä olisin kansainvälisen etsintäkuulutuksen puolella, mutta en lukitse vastaustani. Miksi nuo ammattiurheilijat eivät hae esim. Kanadan tai Yhdysvaltojen kansalaisuutta, vai eikö sitä myönnetä? Monaco ainakin varmaan onnistuisi?
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 13.12.2021 9:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Jos uran loputtua kuitenkin tulee juotua rahat, niin onhan se turvallisempaa olla Suomen kuin Yhdysvaltojen kansalainen?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 13.12.2021 9:55 ^ Jos uran loputtua kuitenkin tulee juotua rahat, niin onhan se turvallisempaa olla Suomen kuin Yhdysvaltojen kansalainen?
Siinä tapauksessa noudatetaan Suomen lakia ja mennään armeijaan tai sivariin tai vankilaan. Vai voikos nykyään sukupuolen vaihtaa ilmoituksella?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 13.12.2021 9:56 Vai voikos nykyään sukupuolen vaihtaa ilmoituksella?
Minusta tunnetilan pitää riittää.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

sivustahuutaja kirjoitti: 13.12.2021 10:10
James Potkukelkka kirjoitti: 13.12.2021 9:56 Vai voikos nykyään sukupuolen vaihtaa ilmoituksella?
Minusta tunnetilan pitää riittää.
Itse asiassa mikroilme riittää.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Okei. Nyt lukitsen vastauksen; jos ei saavu kutsuntoihin, etsintäkuulutus päälle normaaliin tapaan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Nämä urheilijat ovat siitä hienoja tapauksia, että saadaan käyntiin edes jotain keskustelua yleisestä asevelvollisuudesta. Normistihan sporttiäijät on niin militantteja, että "tietenkin intii kaikille", mutta jos kultapojankin pitää ottaa hittiä urheilu-uraansa, niin äijät alkaa miettiä edes vähän palkka-armeijaa vaihtoehtona.

Luultavasti palkka-armeija tulisi halvemmaksi. Toki voitaisiin säilyttää myös jokin sopivasti räätälöity vapaaehtoinen intti palkkaarmeijan rinnalla. Räätälöidyllä tarkoitan sellaista toteutusmallia, joka ei viivästyttäisi opintoja. Minusta 3-4 kk jaksoissa toteutettu vapaaehtoinen intti voisi olla monelle aloittavalle opiskelijalle parempi vaihtoehto kuin hesburgerin kassa.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Opintojen lykkääminen millä tahansa verukkeella on hyvä asia. Ihmiselle tekee ihan hyvää vähän tutkailla elämää ennen yliopistoa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 13.12.2021 11:20 Opintojen lykkääminen millä tahansa verukkeella on hyvä asia. Ihmiselle tekee ihan hyvää vähän tutkailla elämää ennen yliopistoa.
Mä en ole kovin innoissani tästä. Kolmannen asteen opintojen ideana on antaa eväitä siihen tutkailuun, että siitä saisi jotain järkevää irti. Mieluummin sellainen kv-ratkaisu, että eriytytetään kandi- ja maisteritaso kunnolla, jolloin kandin jälkeen voi tutkailla ja sitten palata hommiin, jos huvittaa. Ehkä se asevelvollisuus voisi olla jonkinlainen aktiivimalli kolmonen, että kun oppivelvollisuus päättyy 18-vuotiaana, niin lähtökohtaisesti mitään yleistä toimeentulotukea ei ole 18-30-vuotiaille, vaan vaihtoehto opiskelulle/työssäkäynnille on isänmaan palveleminen.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Vagabondo kirjoitti: 13.12.2021 11:20 Opintojen lykkääminen millä tahansa verukkeella on hyvä asia. Ihmiselle tekee ihan hyvää vähän tutkailla elämää ennen yliopistoa.
Höpsis. Akateemisen vapauden aikana voi tutkailla hyvin mitä haluaa.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Omalla rahallaan saa tietysti tehdä mitä haluaa. Toisten rahoilla ei. Noin niinQ yleisenä kannanottona.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 13.12.2021 11:31Kolmannen asteen opintojen ideana on antaa eväitä siihen tutkailuun, että siitä saisi jotain järkevää irti. Mieluummin sellainen kv-ratkaisu, että eriytytetään kandi- ja maisteritaso kunnolla, jolloin kandin jälkeen voi tutkailla ja sitten palata hommiin, jos huvittaa. Ehkä se asevelvollisuus voisi olla jonkinlainen aktiivimalli kolmonen, että kun oppivelvollisuus päättyy 18-vuotiaana, niin lähtökohtaisesti mitään yleistä toimeentulotukea ei ole 18-30-vuotiaille, vaan vaihtoehto opiskelulle/työssäkäynnille on isänmaan palveleminen.
Mä en ole kovin innoissani tuosta. Mun mielestä vanhan systeemin akateeminen vapaus, josta itse pääsin vielä nauttimaan, oli just hyvä, kun pystyi vapaasti haahuilemaan vielä opintopaikan saatuaankin. Nykyäänhän tämä on valitettavasti pilattu rajoitetuilla opintovuosilla.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 13.12.2021 11:41
urpiainen kirjoitti: 13.12.2021 11:31Kolmannen asteen opintojen ideana on antaa eväitä siihen tutkailuun, että siitä saisi jotain järkevää irti. Mieluummin sellainen kv-ratkaisu, että eriytytetään kandi- ja maisteritaso kunnolla, jolloin kandin jälkeen voi tutkailla ja sitten palata hommiin, jos huvittaa. Ehkä se asevelvollisuus voisi olla jonkinlainen aktiivimalli kolmonen, että kun oppivelvollisuus päättyy 18-vuotiaana, niin lähtökohtaisesti mitään yleistä toimeentulotukea ei ole 18-30-vuotiaille, vaan vaihtoehto opiskelulle/työssäkäynnille on isänmaan palveleminen.
Mä en ole kovin innoissani tuosta. Mun mielestä vanhan systeemin akateeminen vapaus, josta itse pääsin vielä nauttimaan, oli just hyvä, kun pystyi vapaasti haahuilemaan vielä opintopaikan saatuaankin. Nykyäänhän tämä on valitettavasti pilattu rajoitetuilla opintovuosilla.
Saahan sitä haahuilla niin pitkään kuin haluaa. Siihen ei vain saa ilmaista rahaa. Työssä käyminenkin on aivan vapaaehtoista. Suomessa ei mun mielestäni ole muuta pakkoa kuin miehiä koskeva asevelvollisuus.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 13.12.2021 11:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin