Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16597
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 22.11.2021 10:03 Mun mielestäni pikantti yksityiskohta on, että Renaz kokee olonsa turvattomaksi, kun Valtaoja sanoo kaksi kertaa n-sanan, mutta itse luukuttaa sitä 57 kertaa Ylen linkkitornista.
Eiks tää koko ilmiö, molemmin puolin, ole kopioitu aika suoraan USAn keskusteluista? Jos näin, niin kai aika lähtökohtaista olisi ymmärtää perustavanlaatuinen epäsymmetria siinä, että loukkaavaa termiä käyttää suvereenissa julkisessa asemassa oleva LSVHM v. henkilö, joka on itse nimenomaan rasistisen kielenkäytön kohderyhmässä. Jos ei tätä ymmärrä, ehkä voisi lähteä Eskon kanssa eläkkeelle.
Viimeksi muokannut urpiainen, 22.11.2021 10:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16597
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

exsu kirjoitti: 22.11.2021 10:00
Ylermi Ylihankala kirjoitti: 22.11.2021 9:42
James Potkukelkka kirjoitti: 22.11.2021 9:36 Onkos täällä ehditty käsitellä perjantain n-sanakausti?
Katsoin melkein kokonaan tuon lähetyksen, kun se tuli. Valtaoja oli koko tuon ajan hämmästyttävän asiallinen, rauhallinen, jopa ymmärtäväinen vastapuolta kohtaan. Tämä vastaväittelijä, Renaz, oli taasen hyökkäävä, epäasiallinen ja kuin aivopesty. On tämä hullu maailma.
Toinen keskusteli itseään koskevasta asiasta omien kokemusten pohjalta, toinen yleisellä tasolla keskustelun ilosta. En ymmärrä mitä lisäarvoa keskustelulle toi, että Valtaoja sanoi n-sanan kokonaan, kun oli kuitenkin keskustelun alkuosan kiertänyt sitä. Myös jälkikäteen Valtaoja väitti Renazin olevan yhtä valkoinen kuin hänkin, vaikka Renaz itse kertoi kokevansa rasismia yhteiskunnassa. Minusta vaikutti siltä, että Valtaoja ei vain ymmärtänyt käsitteitä mitä käytti, kuten sitä, että "valkoisuus" ei ole vain viittaus siitä minkä sävyinen ihon pintakerros on jonkun värikartan mukaan.

En usko hetkeäkään, että Valtaojan lähtökohdat ovat olleet pahantahtoiset. Ajattelen kuitenkin, että myös silloin, jos vahingossa ja tahtomattaan pahoittaa jonkun mielen, on syytä arvioida omaa käytöstään ja usein myös pyytää anteeksi.
Joo. Toki Valtaojalla oli käittääkseni tuossa jonkinlainen kieliteorian normaali use/mention -ero mielessään lausuessaan loukkauksia, mutta aika heikko esitys silti. Mä olin joskus muinoin jonkin aikaa kouluavustajan hommissa alakoulussa ja muistan, että toistuvasti käytiin keskusteluja siitä, että puhuessaan toisten törkeyksistä ei kuitenkaan tarvitse toistaa niitä loukkauksia, vähän kuin väkivallasta puhuttaessa ei tarvitse esimerkinomaisesti vetää kaveria lättyyn näyttääkseen, mistä puhuu.

Tää on muuten jo mun toinen viesti ohjelmasta, jota en ole nähnyt sekuntiakaan!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 22.11.2021 10:14
James Potkukelkka kirjoitti: 22.11.2021 10:03 Mun mielestäni pikantti yksityiskohta on, että Renaz kokee olonsa turvattomaksi, kun Valtaoja sanoo kaksi kertaa n-sanan, mutta itse luukuttaa sitä 57 kertaa Ylen linkkitornista.
Eiks tää koko ilmiö, molemmin puolin, ole kopioitu aika suoraan USAn keskusteluista? Jos näin, niin kai aika lähtökohtaista olisi ymmärtää perustavanlaatuinen epäsymmetra siinä, että loukkaavaa termiä käyttää suvereenissa julkisessa asemassa oleva LSVHM v. henkilö, joka on itse nimenomaan rasistisen kielenkäytön kohderyhmässä. Jos ei tätä ymmärrä, ehkä voisi lähteä Eskon kanssa eläkkeelle.
Koko tämä keskustelu menee standardipolkuja :)

Pitäisi koota näistä standardiavauksista oma kirjanen, kuten shakin standardiavauksista!

Nyt tässä vaiheessa kuuluu todeta, että ei kait Renaz vain syyllistynyt kulttuurilliseen omimiseen. Häntähän ei missään mielessä voi väittää afroamerikkalaiseksi.. silti hän luukuttaa n-sanabiisejä ja käsiliikkeetkin ovat selkeästi afroamerikkalaisilta kopioituja.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 22.11.2021 10:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 22.11.2021 10:14 Jos näin, niin kai aika lähtökohtaista olisi ymmärtää perustavanlaatuinen epäsymmetra siinä, että loukkaavaa termiä käyttää suvereenissa julkisessa asemassa oleva LSVHM v. henkilö, joka on itse nimenomaan rasistisen kielenkäytön kohderyhmässä.
Eikös Renaz tässä ollut enemmän valta-asemassa? Tai itse ainakin näen, että toimittajalla on studiossa enemmän valtaa kuin jollain random-proffalla. Jos oltaisiin kampuksella, niin asia olisi toisin.

EDIT: rautalangasta: jos lätkänpelaaja ja nyrkkeilijä vääntävät keskenään, niin kaukalossa lätkänpelaajalla on se valta ja kehässä nyrkkeilijällä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 22.11.2021 10:19

Tää on muuten jo mun toinen viesti ohjelmasta, jota en ole nähnyt sekuntiakaan!
Suositan nyt katsomaan tuon n-sanaklipin ja Renazin Yle 95-vuotta klipin, niin tiedämme molemmat yhtä paljon!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16597
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 22.11.2021 10:22
urpiainen kirjoitti: 22.11.2021 10:14 Jos näin, niin kai aika lähtökohtaista olisi ymmärtää perustavanlaatuinen epäsymmetra siinä, että loukkaavaa termiä käyttää suvereenissa julkisessa asemassa oleva LSVHM v. henkilö, joka on itse nimenomaan rasistisen kielenkäytön kohderyhmässä.
Eikös Renaz tässä ollut enemmän valta-asemassa? Tai itse ainakin näen, että toimittajalla on studiossa enemmän valtaa kuin jollain random-proffalla. Jos oltaisiin kampuksella, niin asia olisi toisin.

EDIT: rautalangasta: jos lätkänpelaaja ja nyrkkeilijä vääntävät keskenään, niin kaukalossa lätkänpelaajalla on se valta ja kehässä nyrkkeilijällä.
En osta. Valta tässä mielessä on yhteiskunnallisen aseman määrittämä piirre, ei mikään yksilön fysikaalinen ominaisuus. Ei puhettakaan, etteikö Valtaojalla olisi aivan suvereeni asema tässä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Hyvä päätös Valtaojalta pistää YLE boikottiin. Saa ihan vapaasti woke, cancel, vihervasemmisto, kukkahatut ja muut yhteiskunnan elätit 'keskustella' keskenään, harva niitä katsoo.

Toki hiukan harmittaa maksaa veroa moiselle instanssille.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 22.11.2021 10:29 En osta. Valta tässä mielessä on yhteiskunnallisen aseman määrittämä piirre, ei mikään yksilön fysikaalinen ominaisuus. Ei puhettakaan, etteikö Valtaojalla olisi aivan suvereeni asema tässä.
Eikös valta riipu kontekstista? Esim. yrityksen toimitusjohtajan valta rajoittuu tyypillisesti hänen johtamaansa yritykseen. Yrityksessä toimitusjohtajalla on paljonkin valtaa, mutta kansallisella tasolla joku rivikansanedustaja käyttää suurempaa valtaa.

Valtaoja on tähtitieteen emeritus proffa. Tähtitiede on ihan marginaalihommaa, ja äijä on jäänyt siitäkin eläkkeelle. Antaisitko jonkun esimerkin niistä toimenpiteistä, joita Valtaoja pystyy "vallallaan" toteuttamaan?
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 22.11.2021 10:14 Eiks tää koko ilmiö, molemmin puolin, ole kopioitu aika suoraan USAn keskusteluista? Jos näin, niin kai aika lähtökohtaista olisi ymmärtää perustavanlaatuinen epäsymmetria siinä, että loukkaavaa termiä käyttää suvereenissa julkisessa asemassa oleva LSVHM v. henkilö, joka on itse nimenomaan rasistisen kielenkäytön kohderyhmässä. Jos ei tätä ymmärrä, ehkä voisi lähteä Eskon kanssa eläkkeelle.
Mä en myöskään ole nähnyt ohjelmaa ja vaikuttaa taas aivan turhalta kohulta.

Mutta noin yleisesti mä vastustan tuplastandardeja ja niin myös tämän sanan kohdalla. Jos joku sana on loukkaava, eikä sen käyttöä pidetä kohteliaana, niin sitä ei sitten käytä kukaan. Niin kauan kuin se on mukana puhekielessä, se pysyy mielessä. Jos kukaan ei käytä, niin sana pikkuhiljaa häviää kielestä. Ihmiset unohtavat sanan ja sen merkityksen.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12289
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Pitäisi tajuta että sanoilla on eri konnotaatio (sivumerkitys) eri konteksteissa.
Sika= neutraali sana kun kyseessä on sika. Sika= loukkaava sana kun kyseessä on miespuolinen henkilö.
Ämmä= loukkaava sana tai puhekielinen rempseä ilmaisu, riippuen asiayhteydestä.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja exsu »

Typerin vallankäyttäjä tässä on toki ollut se toimittaja, joka on valinnut aiheesta keskustelemaan tähtitieteilijän eikä esimerkiksi jotain aiheeseen perehtynyttä ihmistä.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Homeboy65 kirjoitti: 22.11.2021 10:40 Pitäisi tajuta että sanoilla on eri konnotaatio (sivumerkitys) eri konteksteissa.
Sika= neutraali sana kun kyseessä on sika. Sika= loukkaava sana kun kyseessä on miespuolinen henkilö.
Ämmä= loukkaava sana tai puhekielinen rempseä ilmaisu, riippuen asiayhteydestä.
Tätä Valtaoja yritti sanoa. N-sana 40-luvulla kirjoitetussa lastenkirjassa on eri asia, kuin eduskunnan puheessa sanottuna.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

exsu kirjoitti: 22.11.2021 10:45 Typerin vallankäyttäjä tässä on toki ollut se toimittaja, joka on valinnut aiheesta keskustelemaan tähtitieteilijän eikä esimerkiksi jotain aiheeseen perehtynyttä ihmistä.
Juu. Tämä mun pitikin sanoa, että miksi ihmeessä Valtaoja oli mukana keskustelussa..
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16597
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Tää on muuten kumma juonne tässä samanlaisena ikuisesti toistuvassa keskustelussa, että n-sana olisi jotenkin ollut neutraali joskus aiemmin, kun sitä käytettiin yleisesti vaikka oppi- ja satukirjoissa. Veikkaan, että aika suuri osa tästä mukaneutraalista käytännöstä on ollut oikeaa rasismin tiivistymää, jossa afrikkalaistaustaiset esitetään kollektiivisesti tietynlaisina tai ainakin asetetaan tietynlaiseen rooliin nimenomaan afrikkalaistaustaisina.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Isossa kuvassa, jos tässä nyt syyllistä haetaan, epäonnistuminen tapahtui - tosiaan - jo tuotantotiimin vierasvalinnoissa. Kotiläksyt jäivät tekemättä. Sitä saa mitä tilaa. Monessa muussa asiassa on journalistisesti perustelua ja hieman viihteenkin nimeen vannoen oikein kutsua paikalle ääripäiden (vaikkei Valtaoja nyt sitä toista edustakaan mielestäni) edustajat, mutta rasismi ala- ja käänteislajeineen on mielestäni liian räjähdysherkkä aihe.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16597
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 22.11.2021 10:35
urpiainen kirjoitti: 22.11.2021 10:29 En osta. Valta tässä mielessä on yhteiskunnallisen aseman määrittämä piirre, ei mikään yksilön fysikaalinen ominaisuus. Ei puhettakaan, etteikö Valtaojalla olisi aivan suvereeni asema tässä.
Eikös valta riipu kontekstista? Esim. yrityksen toimitusjohtajan valta rajoittuu tyypillisesti hänen johtamaansa yritykseen. Yrityksessä toimitusjohtajalla on paljonkin valtaa, mutta kansallisella tasolla joku rivikansanedustaja käyttää suurempaa valtaa.

Valtaoja on tähtitieteen emeritus proffa. Tähtitiede on ihan marginaalihommaa, ja äijä on jäänyt siitäkin eläkkeelle. Antaisitko jonkun esimerkin niistä toimenpiteistä, joita Valtaoja pystyy "vallallaan" toteuttamaan?
Oletko sä tosissasi? Eiks tässäkin keskustelussa yksi juonne ole sen taivastelu, että Valtaoja on yhteiskunnallisessa positiossa, jossa sillä on käytössään melkein rajattomasti tv-aikaa, lehtien palstamillimetrejä tai kirjankustantajien julkaisemia opuksia selittää melkein mistä tahansa asiasta omaa näkökulmaansa ja omaa mielipidettään, vaikka kellään ei olisi mitään erityistä syytä ajatella hänellä olevan jotain erityistä asiantuntemusta asiassa?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja So Hard »

exsu kirjoitti: 22.11.2021 10:45 Typerin vallankäyttäjä tässä on toki ollut se toimittaja, joka on valinnut aiheesta keskustelemaan tähtitieteilijän eikä esimerkiksi jotain aiheeseen perehtynyttä ihmistä.
Voisi yhtä hyvin kysyä miksi mukana oli kiihkomielinen woke-uskovainen joka vaaleaihoisena persialaisena loukkaantuu paikalla olemattomien afrikkalaistaustaisten puolesta. Ihan käsittämätön tyyppi.

"Joku käyttää jossain kontekstissa n-sanaa aivan toisesta ihmisryhmästä kuin mitä sinä edustat"
"Mull4 On RusKe4na Turv4t0n ol0!1!!"

Aivan saatanan vajaalla pakalla pitää käydä että päätyy tollaiseksi.
Universaali disclaimer.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja exsu »

Mä en tiedä kyseisen ruskean tytön kokemuksista, mutta ainakin 90-luvun Jyväskylässä meidän lähiöön muuttanutta kosovolaistaustaista perhettä huudeltiin ihan surutta n-sanalla ja jopa somaliksi (joka oli siis yleinen halventava nimitys pakolaiselle, eikä viitannut lähtömaahan), vaikka värikartta-ajattelussa taidan itse olla eksoottisempaa sorttia. Ihonväri on vain yksi tekijä siinä, millaista rasismia ja nimittelyä kohtaa.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja exsu »

Bluntly kirjoitti: 20.11.2021 8:48
Toki ainakin uudemmilla tsydeemeillä saa rapsan, josta näkee käytetäänkö ollenkaan. Silloin voi lopettaa turhana koko lapun.
Edenredissä käyttämätön raha jopa palaa työnantajalle, joten ihan varmasti tietävät tuleeko käytetyksi vai ei.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

exsu kirjoitti: 22.11.2021 12:49 Mä en tiedä kyseisen ruskean tytön kokemuksista, mutta ainakin 90-luvun Jyväskylässä meidän lähiöön muuttanutta kosovolaistaustaista perhettä huudeltiin ihan surutta n-sanalla ja jopa somaliksi (joka oli siis yleinen halventava nimitys pakolaiselle, eikä viitannut lähtömaahan), vaikka värikartta-ajattelussa taidan itse olla eksoottisempaa sorttia. Ihonväri on vain yksi tekijä siinä, millaista rasismia ja nimittelyä kohtaa.
Kuva
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 22.11.2021 11:03 Oletko sä tosissasi? Eiks tässäkin keskustelussa yksi juonne ole sen taivastelu, että Valtaoja on yhteiskunnallisessa positiossa, jossa sillä on käytössään melkein rajattomasti tv-aikaa, lehtien palstamillimetrejä tai kirjankustantajien julkaisemia opuksia selittää melkein mistä tahansa asiasta omaa näkökulmaansa ja omaa mielipidettään, vaikka kellään ei olisi mitään erityistä syytä ajatella hänellä olevan jotain erityistä asiantuntemusta asiassa?
Ihan tosissasni olin? Mitä siis Valtoja pystyy "vallallaan" tekemään?

Vastaus ei voi olla, että hän voi kirjoittaa kirjoja, jos niitä joku lukee ja näin ollen suostuu kustantamaan. Koska tuossa tapauksessahan maksavat asiakkaat päättävät, mitä hän tekee. Jos hän kirjoittaa jotain, jolle ei ole kysyntää, niin kustantajien mielenkiinto lopahtaa.

Vai onko tässä nyt vallan määritelmä tämä:

Kuva
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ei kuulosta hirmu toimintakykyiseltä:
Tullakseen valituksi Andersson ei saanut saada yli 175 ääntä häntä vastaan. Andersson tuli valituksi pienimmällä mahdollisella marginaalilla. Anderssonin puolesta äänesti 117 valtiopäiväedustajaa, häntä vastaan 174 ja tyhjää äänesti 57 parlamentaarikkoa.
Ruotsiin valittiin ensimmäinen nais­pää­ministeri – tuli valituksi pienimmällä mahdollisella marginaalilla
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16597
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Bluntly kirjoitti: 24.11.2021 11:34 Ei kuulosta hirmu toimintakykyiseltä
Ei tosiaan. Mun käsittääkseni ongelma on kyllä melkein tätäkin enemmän se, että Ruotsin systeemissä on ihan mahdollista tai jopa todennäköistä, että valtiopäivät kohtapuolin hylkää pääministerin budjettiesityksen ja hyväksyy opposition vaihtoehtobudjetin, jolloin uusi hallitus operoi opposition budjetilla. Tämä lienee yksi syy sillekin, että Löfven löi hanskat tiskiin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 24.11.2021 12:12
Ruotsin systeemissä on ihan mahdollista tai jopa todennäköistä, että valtiopäivät kohtapuolin hylkää pääministerin budjettiesityksen ja hyväksyy opposition vaihtoehtobudjetin, jolloin uusi hallitus operoi opposition budjetilla.
Demarit toteuttamassa kokoomuksen budjettia olisi kokeilemisen arvoinen juttu meilläkin.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Suomalainen pihvi on maailman paras
https://www.iltalehti.fi/ruoka-artikkel ... 1c607a8a29

Grillille!

Tämä on sitä urpiöaisen perään kuuluttamaa jalostusastetta!
Vastaa Viestiin